Gå til innhold

Roar`s prosjekt/er


Roar Moslet

Anbefalte innlegg

Oh hu! Så jo tøff og artig ut den.

Du Roar, dette er er fæl uvane? Du må slutta å være så spontan(formaning).? Det er nok best å selge 110'n til meg. Så skal nok jeg kvitte meg en bil???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøpe ennå et prosjekt nå er ikke tøft nei.....det er som de sier i Narvik....jævlig DUMT...D..U..M..T :lol::lol::lol: Men bilen måtte reddes, og det var bare jeg som klarte det fort og galt, hadde noen kroner til overs, samt at jeg faktisk bor på landsbygda og har plass til å ha den stående.

 

Jeg gjør vel noe også sånn helt egentlig, men det går mye i å hjelpe slekt og venner, alt fra enkle servicer til onkler og tanter, til bytting av girkasser og clutcher for div søskenbarn, via å hjelpe gode kompiser med deres bilprosjekter. Samt at NLRK avd Nord krever sin mann, men det er jo moro også da :)

 

Jeg har også fått gleden av å hjelpe et veldig trivelig Fransk par, som fikk litt trøbbel her i Nord....http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=82850&p=881435

 

20160523_122058.jpg

 

20160523_122104.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dæven altså. Her går det for seg. Du er jammen ikke helt enkelt skrudd sammen Roar.

Stilig prosjekt den Classicen der. Spesielt short-shiften bør du ta patent på. Finnes ikke mange av det kalibret der.

 

Ellers så synes jeg du får gjort en hel masse jeg Roar. Det er andre som er MYE treigere enn deg! Undertegnede herunder :(

 

Lykke til med kjørbare biler...nesten kjørbare biler og langtfra kjørbare biler. Blir ikke arbeidsledig på denne siden av sommern ser det ut for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ting har tatt seg litt opp....takker for heiarop, det ser ut som det har hjulpet, for ei stund iallefall ^_^:lol:

 

Har byttet alle foringene under ho Maia, altså Disco ener`n. De var ikke kjempe dårlig, men det ble bedre, og de tynne slepearmene bak ble byttet mot noen gamle pent brukte fra en Defender som har fått noen andre en gang i tiden. ( Jeg har hatt noen biler som har fått div understellsoppgraderinger, så det ligger noen originaldeler rundt å slenger...kjekt )

 

20160527_135229.jpg

 

Og så var jeg å arrangert en LR stand ifbm årets Motordag i Harstad, kjempe moro det å

 

20160528_133441.jpg

 

20160528_133522.jpg

 

Med glade folk

 

20160528_133602.jpg

 

Og våre Franske venner, som ville stille for klubben som takk for all hjelp

 

20160528_140156.jpg

 

Og så, har jeg endelig begynt å komme meg igang med hundreåtin igjen. Ny baktravers/bakramme

 

20160601_194529.jpg

 

Og ny bjelke under baksete kassen

 

20160601_194547.jpg

 

20160601_194556.jpg

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal skrive noen ord om hvordan jeg byttet støttebjelken under baksete på min 110.

Ikke at jeg skal prøve å virke smart, men jeg søkte masse rundt på nettet ifbm at jeg skulle bytte min opprustete bjelke og fant mange forskjellige fremgangsmåter.

Jeg fikk plutselig et lite lyst øyeblikk, og fant en metode som gjorde monteringen faktisk ganske enkel, uten å måtte løfte opp karosseriet.

 

Jeg tok ut golvet i baksetet, fordi jeg må bytte bensinrørene frem til gulvet uansett.

Så så jeg at vis ikke de ørene/L-ene som skal skrus i baksetekassen ikke hadde vært der, så kunne man med litt lett overtalelse ( les bruk av 2kilos hammer/slegge ) presse inn bjelken forfra fra gulvet.

Så jeg boret to hull i hver L/øre, og slipte av sveisen, slik at de løsnet.

 

20160330_155445.jpg

 

Så banket jeg forsiktig inn bjelken forfra. Dette gikk veldig greit. Men man må fjerne drivstoffrørene på passasjer siden, slik at ikke de blir skadd.

 

20160330_155536.jpg

 

Sett på plass riktig L/øre på riktig plass, og skru fast. Jeg brukte 8mm skru for å sette L-ene/ørene igjen. Man kan selvfølgelig ha sveist de fast igjen, men jeg tror dette er godt nok. Det er nå 8mm skruer som er brukt fra fabrikk for å feste bjelken fast både i ramma og i sittekassen.

 

20160330_155552.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Må prøve skrive litt igjen.

 

Discoen er i daglig bruk, og jeg har nå byttet absolutt alle foringer under den, til og med de to på a-armen. Dette er jaggu en flott bil. Min første D1, og jeg har endelig skjønt hvorfor den ble så populær.

Denne har nå passert 220.000km, men er tydelig vært godt vedlikeholdt hele tiden.

Har igjen å bytte reg reim, og få fluidfilm behandla hele bilen. Ræva fikk ordentlig behandling når jeg bytta gulv.

Et par bilder av gliset

 

20160623_141414.jpg

20160623_140431.jpg

 

Så den andre pasienten, Hundreåtieren

 

Her går det faktisk ganske greit fremover.

Som sakt nye bakramme, jeg byttet helt frem til nest bakerste travers, pga rust angrep på støttene til gulvet bak. Fikk litt hjelp med sveisingen, da jeg ikke turte selv....ja jeg er en feiging :P ...enkelte ganger ^_^

Sveiseren, bantes litt på passformen på delene, ikke helt slik han likte de, men det kom seg sammen.

Har også byttet halvparten av bensinrørene med kobberrør fra Biltema, og nye bensinslanger, ny tank. nytt bensinfilter og ny bensinpumpe, ja så startet faktisk bilen på bensin også, etter over 15år uten bruk av bensin :) Så nå går`n på både LPG og bensin :)

20160615_145226.jpg

 

Så har jeg byttet støtdempere foran og bak, pluss to nye støtdemper tårn. I og med at jeg har en fryktelig lei tendens til å selge bilene mine blush...etterhvert, så bestemte jeg meg for å gå for enkle, originale, støtdempere denne gangen. EWS skaffet meg Boge til en helt grei pris, og jeg må si jeg fikk en hyggelig overraskelse. Jeg ser jeg personlig har glemt at LR faktisk har et meget godt oppsett på våre biler originalt, og kvaliteten på Boge sine støtdempere ser meget bra ut.

Se f.eks på skivene som er nederst på støtdemperen bak;

20160626_131343.jpg

20160626_131348.jpg

20160626_120056.jpg

20160626_131437.jpg

 

Jeg har selvfølgelig gått over bremser, foringer, hjullager og kingbolt lager.

Bremsene var/er i veldig god stand, selv om bilen ikke har vært på veien på 12år. Så her har noen brukt en del penger like før stillstand. Hjullager og kingbolt lager trengte en liten oppstrammer og knokkelhus måtte fylles opp med olje.

Byttet alle foringer på radiusarmene men kun de mot ramma på slepearmene. A-arma har ikke slakk verken i kule eller armene.

20160615_145210.jpg

 

Har fått byttet glass på alle lamper, unntatt hovedlys, og alt virker, unntatt blinklysa. Her har noe skjedd, for de virket før.

Horn virker ikke, og jeg må koble opp en bryter som slår av bensinpumpa når jeg skal kjøre på gass.

Tok bort vindusviskeren på bakruta, så slipper jeg å bekymre meg for den ^_^ .

 

Har tettet noen lekkasjer i taket, og det ser ut som jeg nå kan begynne å sette inn interiøret igjen.

Bilen skal ikke være ferdig til pkk, kun gå igjennom, for jeg vil bruke, teste, skru, forbedre, osv osv. Kanskje jeg da tar til vett og beholder den ei stund for meg selv :lol:

 

Så, ja, det nærmer seg pkk her....og det må jeg si jeg gleder meg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

Takker, jo den gikk igjennom, men, jeg må til Narvik igjen i morgen å hente skilt, rakk ikke tilsynet i dag....manglet 5 minutter...litt surt.

Så får jeg prøve å gjøre bilen turklar, her er det egentlig mye som mangler, men jeg skal selvfølgelig prøve, så jeg ikke kommer med Ranger denne gangen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...