Gå til innhold

Bytte kjølevæske D3


Simeeen

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg skal bytte kjølevæske på min D3 og lurte på om noen av dere her inne har en grei framgangsmåte å gjøre dette på?

Hvor skal jeg tappe kjølevæska, er det en tappeplugg på anlegget? Hvor mange liter skal jeg fylle på igjen, og hvordan lufte anlegget etterpå?

 

Skal også bytte dieselfilteret, er det bare å bytte filteret og evt lufte etterpå?

 

Tips og triks tas i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke tappeplugg og du skal skru av den nedre radiatorslangen. Påfylling er beskrevet i verkstedmanualen under.

 

Du fyller det nye dieselfilteret med diesel, skrur på. Så setter du på tenninga fire ganger i 40 sek uten å starte, så er det bare å starte opp. Dette gjelder 07 og nyere. Eldre skal luftes via en ventil som ser ut som en vanlig bilventil, bak på toppen av motoren.

 

Verkstedmanual: http://landrover.workshop-manuals.com/lr3/index.php?id=2

Endret av Truls Vikin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg aldri fylt det nye filteret med diesel, men ellers fulgt prosedyren med tenning på til du hører pumpa stopper.

Aldri hatt problem med fusking e.l., bilen har startet med en gang og ikkr et feilslag (så langt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok da tror jeg at jeg har glemt deler av det jeg gjorde. Hvis jeg ikke husker feil så startet jeg uten lufting eller på-av-på-av etc med tenninga når jeg hadde fylt dieselfilteret først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...

Nanocom har fuel lift funksjon. Kjører mate pumpa. 

 

Haynes boka er grei til sånne små jobber. 

Der står det meste om veske mengder, typer. Osv. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...