Gå til innhold

D3 Nye hjulbolter


Fjellrev

Anbefalte innlegg

Ved sist dekkskift så var de fleste av hjulboltene mine seizet. Og jeg tenkte på et komplett sett med nye hjulbolter. Er ikke noe særlig begeistret for de originale med kapper, og kunne tenkt meg noe annet av god kvalitet. Noen som har gode forslag? Firma? Eller er det rett og slett originale som gjelder? Ser jo for meg at det bare er et tidspørsmål før selv nye blir vrange å få nøkkelen på, og spesielt om en overlater jobben til en dekkgarasje med ivrige hender og kraftig luftverktøy..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Trodde ikke jeg var blitt så glemsk enda. Er nå rimelig sikker på at det er bolter jeg har :mellow: og at det er standard på D3? Hvordan er pinnene dine festet? Er de løse og kan komme med ut når du løsner mutteren? Er det noen som vet dimensjoner på original bolt? -dimensjon, lengde, stigning og vinkel på con?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

$T2eC16hHJF8E9nnC9bTIBQ9T3hBcJQ~~60_12.JPG

Mutteren er festet i navet. Disse boltene løsner ikke. Har du ødelagt gjengne så er det høyst sannsynlig gjengene i mutteren. Du får ikke kjøpt en egnet mutter for dette hvor som helst da den har en styrehylse for aluminiumfelgen. Så enten kjøper du aftermarkedmutter til discovery 3 eller så kjøper du original til discovery 3 eller så kjøper du Wrington. Vurder selv om det er vært det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav 1600 for 15 stk originale (til tre hjul, hadde ett sett til reservehjulet) hos PS Autoservice på Hamar da jeg sto klar til å legge på nye vinterhjul i fjor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gav 1600 for 15 stk originale (til tre hjul, hadde ett sett til reservehjulet) hos PS Autoservice på Hamar da jeg sto klar til å legge på nye vinterhjul i fjor

skulle til å si det, synst ikkje prisen for de over var så gale jeg....
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vel jeg blitt rimelig enig med meg selv om at det er muttre jeg også har. Får skylde på innidethelv.. mye banking og leting etter diverse pipestørrelser,- hos proff dekkselger sist. Samt en mnd borte fra doningen og flere biler på tunet. Beklager om det sendte deg på ville veier med svar på spørsmål Per. Og om det fremdeles skulle være uklart så er det altså hjulmuttrene jeg snakker om. Der verserer jo flere tråder om at stålet ruster på innsiden av den rustfrie cappen og bolthodet blir som en velholden mann passert 40.. :D . samt tråder om å få fjernet låsemutrene før de bare roterer og en står der og må sveise. Legger ved et målsatt bilde av uorginal mutter. Ellers så er vel det originale P/n RRD500590?, gjenge 14 mm x stigning 1.5mm, lengde 56mm, sete-flat med skive, hode 22mm og body som entrer i boring felg 22,5mm som gjelder? Jeg husker det ikke, men det er vel en con innerst i boring felg som sentrerer? Og så skive under bolthode som har flat anleggsflate og derfor blir momentflate?

Hjulmutter disco3.jpg

Endret av Fjellrev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel er det feil størrelse på piper og i kombinasjon med muttertrekker som ødelegger mutterene.

På D2 (som har samme rustfrie kåpekledde muttere) er dimensjonen 27mm. En omgang med muttertrekker og feil pipe,

..og vips: 28mm er det eneste som går på, så feier man på med pipe på 28mm og muttertrekker... så passer ingenting og kåpen går rundt på mutteren. Da begynner banninga...?⚡️???... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig

 

Fikk dette svaret fra samme leverandør nå i dag.

 

We ship this item via parcelforce on a 3day plus service and will cost £36.99

 

Så kommer det vel 25% moms og tollbehandlingsgebyr på ca 150kr? Er vel neppe like heldig som deg med momsen.. så ser rundt etter et firma som også leverer litt andre deler jeg trenger, bl.a. bremseskiver og klosser rundt baut, slik at jeg slipper den seperate fraktkosten.

Endret av Fjellrev
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei at posten surrer når det gjelder mva er ikke ofte jeg opplever, andre ting derimot.....

 

Her har du vel forøvrig lignende muttere til tilsvarende pris: http://britishparts....l-nut-RRD500290 og her får du andre deler også. Usikker på frakten de tar, lenge siden jeg har kjøpt noe fra de.

 

Edit: Ser de tok £14,50 i frakt for vindusviskere front, tidligere i år.

Endret av Rico
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Disse kjøpte jeg nå nylig: http://www.ebay.co.u...ME:L:OU:US:3160

 

Frakten endte på £30.95, men posten lot den gli igjennom uten mva, så det ble grei pris det :)

 

 

Må komme med en tilbakemelding på disse mutterene. 19(!) av 20 muttere har nå mistet den dekkende kapselen. Så man får hva man betaler for. Kjører derfor nå rundt med det som ser ut som vanlig muttere, dvs at man ser bolten i senter, og det ser jo ikke spesielt pent ut.

 

Skal seriøst vurdere disse her nå: http://www.wrington.co.uk/landrover%20alloy%20wheel%20nuts.html Er det noen her inne som har kjøpt fra de? Og dermed kjenner til kvaliteten?

 

mvh

Rico

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kan være rimelig sikker på at Wrington-mutterne er det beste du får. Alt frest ut av et stykke stål og ingen hetter. Jeg kan bare glemme 22 mm pipe på mine, men det funker med 23 mm og håndkraft. Kun en mutter som er vrien og som absolutt bør byttes. Vurderer egentlig å bytte alle, men synes Wrington-mutterne blir vel dyre.....

Endret av ESPO
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse har eg bestilt, så får vi håpe kvaliteten er ok, og dem holder en stund.

 

http://www.ebay.co.uk/itm/141008049783?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har en mutter som er helt slitt etter selvfølgelig å ha latt et dekksenter skifte dekkene rett før stengetid.

Fikk hjelp med lufttrykk for å sjekke om det hjalp for å få den av, det som skjedd var at kåpen nå er helt løs og bare spinner. Får hverken kåpen eller mutteren av, så står nå med et vinterdekk. Noen som vet hva som kan ha skjedd eller har et tips for å få av hjulet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løste seg. Måtte klippe av hele kåpen med tang. Årsaken er nok at kantene på kåpen var utslitt og man dro over så de har løsnet fra festene på mutteren under. Sporene i kåpen har blitt avrundet. Mye rust under der var det også B).

 

Men er nå manko på en mutter, noen som har en ekstra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løste seg. Måtte klippe av hele kåpen med tang. Årsaken er nok at kantene på kåpen var utslitt og man dro over så de har løsnet fra festene på mutteren under. Sporene i kåpen har blitt avrundet. Mye rust under der var det også B).

 

Men er nå manko på en mutter, noen som har en ekstra?

Har 8 stk liggende ;)

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=70627#entry763706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problem som andre her, måtte bruke 23mm pipe og forsiktig men mye håndkraft på flere av mutterene (fikk lagt om i fjor på dekkverksted, mistenker at de var hardhendte).

 

Bestilte og fikk sett på 5 stk herfra:

http://www.ebay.com/itm/370566234229

 

Koster for øyeblikket NOK 136,- for settet (ergo ingen MVA dersom man bare bestiller 5), pluss frakt på 70,-

 

Kvaliteten skal jeg ikke si noe om, jeg strammer til med 130nm og får se til høsten hvordan mutterne ser ut, men på bilen blender de ihvertfall fint inn med de originale (om de er originale de som sitter på, da).

 

Jeg tenker jeg bestiller 5 til for å ha liggende just in case.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytta ut alle, og beholdt de av dem gamle som er brukendes i reserve.

 

Eg la alle de nye i oljebad noen dager. Fant ut at det ikke kan skade om det trekker litt olje inn under kappen.....

Kan jo kanskje gjøre til at dem holder lengre, om det legger seg et tynt lag med olje inni kappen.

 

:huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Mine hjulbolter er helt håpløse! Forrige eier har nok brukt mye rart på mutterne, eller brukt dekksenter som har kjørt på med diverse..

Vurderer disse fra Wrington Engineering! Men ser at det er litt diverse muttere for forskjellige biler. Hvordan passer disse mutterne på andre typer felger? Er det bare å gjenbruke?

 

Altså, hvilke bolter skal jeg velge? :P

Endret av Sfinx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...