Gå til innhold

Kjøpe sveiseapparat. MIG?


aok

Anbefalte innlegg

Har aldri sveiset.

Kan egentlig ikke noe om dette

Har ikke sveiseutstyr i garasjen

Garasjen føler seg ukomplett uten dette - jeg er enig....

Trenger det egentlig ikke - men kjekt å ha..

 

Med dette som bakgrunn, er jeg på jakt etter hobbybruks-ok sveiseutstyr - skjønner at det kanskje er MIG jeg er ute etter?? Bør kunne sveise uten bruk av gass (Men gjerne også med gass - om jeg skulle komme på det etter hvert). Trenger vel også noe utstyr i tillegg til apparatet?? (Maske, hansker etc)

 

"Hva skal jeg sveise", spør dere da sikker. Vet ikke svarer jeg da :-) Kanskje fikse en sprekk i sykkelramme. En kulefanger til salonggevær. Kanskje bytte en kanal eller rammedeler på et prosjekt jeg ikke har nå...

Mao, trenger det ikke - men kjekt å ha....

 

Størrelse: Helst så lite som mulig.... Blir sikkert stående og støve en del i perioder.

Pris?? rimelig :-) Vet det finnes mye bra i butikken, men det koster også deretter :-)

Forumfrakt til Trøndelag? (Evt posten om mulig)

 

Rart om noen ikke har et til overs som støver ned? (må virke da..!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en Telwin på Torshov.

 

Mig apparat.

 

Har lånt en flaske med co2 og koser meg på verkstedet med sveise videoer og stålbiter.

Har og begynt på bakre crossmember på 109eren.

 

Her er en link til Jula.no som selger et slikt apparat:

 

http://www.jula.no/sveiseapparat-telmig-195-2-210027

 

Jeg gav ikke så mye for mitt, de hadde tilbud på Torshov.

 

Veldig fornøyd med det kjøpet.

 

Sveising er gøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er nytt fra biltema. Jeg kjøpte deres MIG 160 apparat for ett år siden.

Fungerte helt fint med flusstråd til div småtteri nå og da, men det blir ikke så pent.

Nå har jeg kjøpt gass og lagt igjen sikkert 5+ meter med sveis i en nissan almera og det funker nå helt greit fortsatt.

Apparatet funker helt fint for meg som en amatørsveiser som egentlig ikke bruker det så ofte.

 

Noe å tenke på hvis prisen ikke bør være for mye, 3000kr og med garanti er ikke så ille.

De har jo også enda mindre apparater for mindre penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mulighet er nytt fra biltema. Jeg kjøpte deres MIG 160 apparat for ett år siden.

Fungerte helt fint med flusstråd til div småtteri nå og da, men det blir ikke så pent.

Nå har jeg kjøpt gass og lagt igjen sikkert 5+ meter med sveis i en nissan almera og det funker nå helt greit fortsatt.

Apparatet funker helt fint for meg som en amatørsveiser som egentlig ikke bruker det så ofte.

 

Noe å tenke på hvis prisen ikke bør være for mye, 3000kr og med garanti er ikke så ille.

De har jo også enda mindre apparater for mindre penger.

 

 

Hmm... Kan være aktuellt.

Hva er forskjellen på MIG 160 og MIG 140.... i praktisk bruk?

 

(Kemmpi'en var mye dyrere..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallet referer til høyeste mulig ampere å sveise med.

På MIG 160 varianten har jeg aldri vært over tallet 3 av totalt 5 mulige på power fordi jeg stort sett sveiser tynnplate eller div dingser og dangser som sjelden er noe mer enn 5mm tykkt.

Skal man sveise i tykkt gods må man ha mer ampere.

Tror vel generelt at andre dyrere apparater har en del høyere mulig ampere.

Så det kommer vel ann på hva man har planer om å sveise.

 

Men hvordan MIG 140 apparatet er i forhold til 160 er jeg usikker på da jeg egentlig ikke har sett så nærme på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Max ampere er ikke det viktigste,

Intermittens er det interesante,intermittens er hvor mye du kan sveise på en 10 min syklus.Så fex hvis intermittens er 20 kan du sveise i 2 min og resten av 10min perioden må apparatet kjøle seg ned.

 

Hvis jeg har lest dokumentet på biltema migene riktig så er forskjellene tydlige

Iflg dokumentet til mig140 så er max ampere 135 med 10% intermittens dvs at du kan sveise max 1 min om gangen pr 10 min med max sveise strøm og ved 60% med 43A

Iflg dokumentet til mig160 så er max ampere 160 med 10% intermittens dvs at du kan sveise max 1 min om gangen per 10 min med max sveise strøm og ved 60% med 80A

 

Til sammenligning så har Kemppi Miniarc 150 mig intemittens på 35% ved 150A ,60% ved 120A og 100% ved 100A

 

Har selv en kemppi miniarc 150 pinne apparat og det er sannsyneligvis den beste investeringen jeg har gjort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv et Telwin apparat, ligner på det som det linkes til over men noe mindre. Helt ok til hobby bruk. Har også brukt et stort 3fas kemppi apparat på jobb tidligere og det er faktiskt stor forskjell men for dyrt og stort for de fleste hobby brukere.

 

Jeg har også et lite elektrode (pinne) apparat, de er rimelige men litt vanskligere og sveise med, særlig på tynt gods synes jeg.

 

Men at du og garasjen trenger det er det liten tvil om :) Når du først har det er det plutselig mye mer som må/kan sveises

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så... dersom jeg skal ta en foreløpig oppsummering "sveising for dummies" så gjelder følgende?

 

- MIG er greit

- Uten gass er OK, men med gass blir man mer fornøyd.

- Amp bestemmer mulig tykkelse på hva man skal sveise. Jo høyere jo bedre

- Intermittens bestemmer hvor lenge man kan sveise om gangen. Høyere er bedre

- Sveis av alu/rustfritt stål blir dyrt, siden man trenger kraftig apparat..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

koster vell sånn rundt 9-10 tusen

 

He he.... Sikkert et flott apparat - men da kan jeg ta med meg dyna og flytte ut i garasjen i samme slengen ;-) Tror budsjettet må begrenses til rundt halvparten - eller enda lavere..

Endret av aok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt 2 billige drit apparat før, det største di hadde på bilrema for eit par år sia, å det var generelt dårli, slangepakken var dårli å matinga kødda seg til ofte,

so hadde eg eit sånn telvin apparat å det var hakket bedre men langt i fra godt nokk, finn deg heller eit sjikkeli apparat som gjerne kan vere brukt for sjikkelige apparat tåler dette,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg dette for en tid siden: http://m.jula.no/mig-sveiseapparat-origomag-c141-130-a-210045

 

Helt kurant apparat til en langt rimeligere penge enn Kemppi. Kemppi er jo absolutt på øverste hylle men Esab er jo ikke så mye lengre nede...

 

Sveising med flusstråd er helt kurant men tråden er jo langt dyrere enn vanlig tråd for dekkgass. Skal en sveise med gass er de små engangsflaskene alt for dyre til annet enn litt småsveising.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen firmaer som selger brukte overhalte maskiner.ESS Larvik Sveiseservice solgte overhalte sveisemaskiner tidligere,de hadde alt fra mindre 1 fas maskiner til store 3-fas maskiner.HAr ikke vært i kontakt med de på en stund så jeg veit ikke om de driver med det enda.

Denne video serien forklarer endel om de forskjellige sveisetypene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Austbø, gå får en Kemppi, du vil ikke angre.

 

Det er det beste apparatet etter min mening.

Det har en liten "peak" på strømmen akkurat i det du begynner å sveise slik at sveisesømmen flyter bedre sammen når du driver "punktsveising".

(ikke holder knappen inne hele tiden).

Det har også en av de minste pistolene, som gjør at det er lettere å komme til på vanskelige steder.

Siden det har trinnløs innstilling på amperestyrken er det også letter å stille inn riktig.

Og ikke minst, det er en drøm å sveise med :-)

 

Gå også for vanlig tråd med dekkgass. Det gir best resultat.

 

Viktigst av alt: Rengjøring! Om du ikke har rent stål å sveise mot blir det bare drit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skeptisk til disse da det er lite informasjon om ytelse,service og sånt.Prøvde og google litt kjapt men fant ikke så mye informasjon om de.

Mange av de nye mig aparatene har digital autosetting hvor du bare stiller inn trådtykkelse og material tykkelse,så ordner sveiseapparatet resten.

Driver og sparer til denne,ser bra ut med at en praktisk talt bare behøver og flytte pistolen siden maskinen passer på tykkelsen på sveis og matehastighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...