Gå til innhold

Hvordan justere bi-xenon lyktene?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Prøvd og søke litt her og på nettet om hvordan man justere høyden på bi-xenon hovedlyktene mine, på nærlyset. Har byttet hele lyktehuset forran på venstre side, og ser at den er mye lavere der enn på høyere side. er det noen måte man kan justere dette på, uten og bruke diagnose verktøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Jeg lurer også på om mitt venstre lys er ørlite granne for høyt, traff en del venner jeg ikke kjente her forleden kveld oppover Hallingdal, de blinket med lysene men jeg hadde verken på fjernlys eller så snurten av verken dyr eller politi. Mot garasjeveggen ser jeg at lysmønsteret fra venstre lykt ligger litt høyere enn høyre lykt.

Noen som har noe tips til justering?

Jeg byttet xenonpærer på begge lyktene for noen få uker siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på om mitt venstre lys er ørlite granne for høyt, traff en del venner jeg ikke kjente her forleden kveld oppover Hallingdal, de blinket med lysene men jeg hadde verken på fjernlys eller så snurten av verken dyr eller politi. Mot garasjeveggen ser jeg at lysmønsteret fra venstre lykt ligger litt høyere enn høyre lykt.

Noen som har noe tips til justering?

Jeg byttet xenonpærer på begge lyktene for noen få uker siden.

Hvilken merke? billige xenon pærer har av og til vært et problem, at den er skjev iforhold til sokkelen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er justeringsskruer på høyde og "bredde".

8 mm pipe og skru.

Husker ikke hvem som er høyde, men parker rett mot en vegg og skru på prøv.

Du ser fort hvem som er høydejustering. hvis det ikke skjer noe, prøv den andre. trenger ikke å skru mye før du ser at lyset flytter seg oppover. eller nedover. selvfølgelig ettersom hvilken vei du skrur.

 

Den andre skruen, som ser helt lik ut, justerer lampa mot høyre eller venstre, og igjen avhengig av hvilken vei du skrur.

 

Og det er absolutt ingen garanti for at en ny lampe er justert riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal med en gang tilstå at jeg er på noe tynn is.... men jeg tror ikke det er mulig å foreta noen manuell justering av lys, verken vertikalt eller horisontalt. Mulig dersom bilen har halogenlykter - men er det xenon er automatisk justering av lysene påbudt, og følgelig standard på D3. En eventuell løsning dersom denne automatiske lysjusteringsgreien ikke funker, må overlates til folk med diagnoseverktøy - vil jeg tro. B)

Endret av isak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel stille manuelt om fra høyreside-kjøring til venstre-sidekjøring.

 

Ellers har jeg lurt på om D3en har en automatisk høydejustering av xenon-lysene eller om bilens nivåjustering med luftfjærene bidrar til at disse blir riktig stilt? På min forrige bil (Ford Galaxy) med xenon, gikk alltid lyktene opp og ned og justerte seg ved hver oppstart, har aldri merket noen bevegelse i lyktene på Discoen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm.... not mine! Iallfall ikke merkbart!

 

Men mine har ikke svingfunksjon. Har du det på din 2005-mod Ole?

 

Jepp, og det synes veldig godt.

Kommer på et ekstralys på siden også, ved "store" rattutslag. Vet ikke om det har sammenheng med svingbare lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker og bukker for gode svar, lykta er stilt og det lyser veldig bra :)

Sleit med at den hylsa som justerer fjernlyset ikke fungerte lenger, "kjent feil på disse bilene" Så gjør at Zenon lyset lyser veldig høyt og ikke dimmes ned sammen med halogen lyset. eneste måten å fikse dette på er vist og bytte hele lyktehuset da det ikke er en enkel del og bytte for og utbedre denne feilen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm igjen! "Kjent feil på disse bilene", likte jeg ikke!

 

Lyset er bra stilt på min så jeg har liksom ikke tenkt over saken. Men det er altså ingen bevegelse i lysene opp/ned ved oppstart! Og det har vært sånn siden jeg kjøpte bilen i nov 2012 med 6 mnd garanti. Vet ikke om forhandler er villig til å snakke om dette nå hvis noe må byttes ("noe" = lyktehusene?)???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg funnet ut at det er to utgaver av xenon-lyktene. En enkel versjon (som jeg har) uten noe automatisk innstilling av lysene og en med adaptive hovedlys (AFS) automatisk styring op/ned og høyre/venstre.

 

Står greit beskrevet i verkstedmanualen.

 

Får trøste meg med at det er en ting mindre som kan gå istykker da, ......... :mellow:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge tegningen og farklaringen i manualen er dette bare på AFS-utgaven. Bilen har jo luftfjæring og nivåregulering finnes jo der!

 

D3 med halogenlys har f.eks en manuell justering av lysene fra dashbordet i spriralfjærutgaven!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Takker og bukker for gode svar, lykta er stilt og det lyser veldig bra :)

Sleit med at den hylsa som justerer fjernlyset ikke fungerte lenger, "kjent feil på disse bilene" Så gjør at Zenon lyset lyser veldig høyt og ikke dimmes ned sammen med halogen lyset. eneste måten å fikse dette på er vist og bytte hele lyktehuset da det ikke er en enkel del og bytte for og utbedre denne feilen

Gammel tråd, men jeg synes nærlyset på min D3 er forferdelig lavt i forhold til fjærnlysene. Jeg har svingbare lys, så er usikker på om det er noen mekanisk justering på de. Hvis du har de samme lyktene, justerte du da kun nærlyset, eller påvirket det både nær og fjern?

Ser også at høyre lys er ørlite grann lavere enn venstre. Skal ikke høyre lyse lengre frem enn venstre, og dermed være justert høyere? Har lest noe om en bryter inne i selve lykta som gjør at man kan endre dette hvorvidt man kjører på venstre eller høyre side av veien. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automatisk reg eller ikke, så må lyktene ha en refferanse å forholde seg til. Så den må justeres manuelt.

Så justerer bilen lyktene etter hvor mye last etc den har.

 

At lyktene beveger seg ved oppstart, er mest sannsynlig bare en " selv levelling test" slik at bilen "vet" de fungerer. ECU får nødvendigvis en tilbakemelding fra lykten om hvilken posisjon den står i.

 

Såvidt eg har skjønt .....


Automatisk reg eller ikke, så må lyktene ha en refferanse å forholde seg til. Så den må justeres manuelt.

Så justerer bilen lyktene etter hvor mye last etc den har.

 

At lyktene beveger seg ved oppstart, er mest sannsynlig bare en " selv levelling test" slik at bilen "vet" de fungerer. ECU får nødvendigvis en tilbakemelding fra lykten om hvilken posisjon den står i.

 

Såvidt eg har skjønt .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel finnes greie beskrivelser om hvordan et lysmønster skal se ut, uansett bil.

Trafikkstasjonene gjør jo raske vurderinger av om lykter er feil justert.

Jeg mener man kan ta utgangspunkt i å stå parkert plant, normalt lastet bil (selvsagt med luftfjærene i normal høyde), i en viss avstand fra en loddrett vegg, og på veggen skal da lyktene tegne av et visst mønster i en viss høyde over bakken.

Da bør det vel være mulig å justere lyktene mekanisk og manuelt?

 

EDIT: fant denne (klassiske) beskrivelsen på bilforumet.no (klikk for tråden), regner med at dette fortsatt er gjeldende:

scan0001-2.jpg

scan0007-1.jpg

Endret av grenness
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilig :-) Enklere kan det vel ikke gjøres

 

-_-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal vel finnes greie beskrivelser om hvordan et lysmønster skal se ut, uansett bil.

Trafikkstasjonene gjør jo raske vurderinger av om lykter er feil justert.

Jeg mener man kan ta utgangspunkt i å stå parkert plant, normalt lastet bil (selvsagt med luftfjærene i normal høyde), i en viss avstand fra en loddrett vegg, og på veggen skal da lyktene tegne av et visst mønster i en viss høyde over bakken.

Da bør det vel være mulig å justere lyktene mekanisk og manuelt?

 

EDIT: fant denne (klassiske) beskrivelsen på bilforumet.no (klikk for tråden), regner med at dette fortsatt er gjeldende:

attachicon.gifscan0001-2.jpg

attachicon.gifscan0007-1.jpg

 

Alt om bilen, utgitt av De beste 1974. Står i bokhylla hjemme og er kjempegod bok!

 

 

Står beskrevet i bilder og tekst hvordan man tetter store rusthull i kanaler med hønsenetting og sparkel.. Neppe lovlig lenger :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...