Discover The World Skrevet 22. oktober 2013 Del Skrevet 22. oktober 2013 Hei! Prøvd og søke litt her og på nettet om hvordan man justere høyden på bi-xenon hovedlyktene mine, på nærlyset. Har byttet hele lyktehuset forran på venstre side, og ser at den er mye lavere der enn på høyere side. er det noen måte man kan justere dette på, uten og bruke diagnose verktøy? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 20. november 2013 Del Skrevet 20. november 2013 Jeg lurer også på om mitt venstre lys er ørlite granne for høyt, traff en del venner jeg ikke kjente her forleden kveld oppover Hallingdal, de blinket med lysene men jeg hadde verken på fjernlys eller så snurten av verken dyr eller politi. Mot garasjeveggen ser jeg at lysmønsteret fra venstre lykt ligger litt høyere enn høyre lykt. Noen som har noe tips til justering? Jeg byttet xenonpærer på begge lyktene for noen få uker siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Montert pæra feil? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 Jeg lurer også på om mitt venstre lys er ørlite granne for høyt, traff en del venner jeg ikke kjente her forleden kveld oppover Hallingdal, de blinket med lysene men jeg hadde verken på fjernlys eller så snurten av verken dyr eller politi. Mot garasjeveggen ser jeg at lysmønsteret fra venstre lykt ligger litt høyere enn høyre lykt. Noen som har noe tips til justering? Jeg byttet xenonpærer på begge lyktene for noen få uker siden. Hvilken merke? billige xenon pærer har av og til vært et problem, at den er skjev iforhold til sokkelen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
martinez6b Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 det er justeringsskruer på høyde og "bredde". 8 mm pipe og skru. Husker ikke hvem som er høyde, men parker rett mot en vegg og skru på prøv. Du ser fort hvem som er høydejustering. hvis det ikke skjer noe, prøv den andre. trenger ikke å skru mye før du ser at lyset flytter seg oppover. eller nedover. selvfølgelig ettersom hvilken vei du skrur. Den andre skruen, som ser helt lik ut, justerer lampa mot høyre eller venstre, og igjen avhengig av hvilken vei du skrur. Og det er absolutt ingen garanti for at en ny lampe er justert riktig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
isak Skrevet 21. november 2013 Del Skrevet 21. november 2013 (endret) Jeg skal med en gang tilstå at jeg er på noe tynn is.... men jeg tror ikke det er mulig å foreta noen manuell justering av lys, verken vertikalt eller horisontalt. Mulig dersom bilen har halogenlykter - men er det xenon er automatisk justering av lysene påbudt, og følgelig standard på D3. En eventuell løsning dersom denne automatiske lysjusteringsgreien ikke funker, må overlates til folk med diagnoseverktøy - vil jeg tro. Endret 21. november 2013 av isak Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Man kan vel stille manuelt om fra høyreside-kjøring til venstre-sidekjøring. Ellers har jeg lurt på om D3en har en automatisk høydejustering av xenon-lysene eller om bilens nivåjustering med luftfjærene bidrar til at disse blir riktig stilt? På min forrige bil (Ford Galaxy) med xenon, gikk alltid lyktene opp og ned og justerte seg ved hver oppstart, har aldri merket noen bevegelse i lyktene på Discoen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Har du adaptive bi-xenon så skal lyktene gå både opp og ned, og til høyre/venstre ved hver oppstart. Det gjør ihvertfall mine. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole C Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Har du adaptive bi-xenon så skal lyktene gå både opp og ned, og til høyre/venstre ved hver oppstart. Det gjør ihvertfall mine. Mine også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Hmmm.... not mine! Iallfall ikke merkbart! Men mine har ikke svingfunksjon. Har du det på din 2005-mod Ole? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anthen Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Stort sett alle xenonlys jeg har vært borti kjører opp/ned rutinen ved oppstart, for å kalibrere høyden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Må kanskje sjekke mine da? (ergerlig hvis dette glippet i garantiperioden min!) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ole C Skrevet 22. november 2013 Del Skrevet 22. november 2013 Hmmm.... not mine! Iallfall ikke merkbart! Men mine har ikke svingfunksjon. Har du det på din 2005-mod Ole? Jepp, og det synes veldig godt. Kommer på et ekstralys på siden også, ved "store" rattutslag. Vet ikke om det har sammenheng med svingbare lys? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Discover The World Skrevet 24. november 2013 Forfatter Del Skrevet 24. november 2013 Takker og bukker for gode svar, lykta er stilt og det lyser veldig bra Sleit med at den hylsa som justerer fjernlyset ikke fungerte lenger, "kjent feil på disse bilene" Så gjør at Zenon lyset lyser veldig høyt og ikke dimmes ned sammen med halogen lyset. eneste måten å fikse dette på er vist og bytte hele lyktehuset da det ikke er en enkel del og bytte for og utbedre denne feilen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Hmmm igjen! "Kjent feil på disse bilene", likte jeg ikke! Lyset er bra stilt på min så jeg har liksom ikke tenkt over saken. Men det er altså ingen bevegelse i lysene opp/ned ved oppstart! Og det har vært sånn siden jeg kjøpte bilen i nov 2012 med 6 mnd garanti. Vet ikke om forhandler er villig til å snakke om dette nå hvis noe må byttes ("noe" = lyktehusene?)??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Da har jeg funnet ut at det er to utgaver av xenon-lyktene. En enkel versjon (som jeg har) uten noe automatisk innstilling av lysene og en med adaptive hovedlys (AFS) automatisk styring op/ned og høyre/venstre. Står greit beskrevet i verkstedmanualen. Får trøste meg med at det er en ting mindre som kan gå istykker da, ......... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Én eller annen form for automatisk justering av høyden skal det nok være, det tror jeg har vært et krav til biler med xenon omtrent siden biler begynte å få xenon fabrikkmontert. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ESPO Skrevet 25. november 2013 Del Skrevet 25. november 2013 Ifølge tegningen og farklaringen i manualen er dette bare på AFS-utgaven. Bilen har jo luftfjæring og nivåregulering finnes jo der! D3 med halogenlys har f.eks en manuell justering av lysene fra dashbordet i spriralfjærutgaven! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Geir K.H. Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Takker og bukker for gode svar, lykta er stilt og det lyser veldig bra Sleit med at den hylsa som justerer fjernlyset ikke fungerte lenger, "kjent feil på disse bilene" Så gjør at Zenon lyset lyser veldig høyt og ikke dimmes ned sammen med halogen lyset. eneste måten å fikse dette på er vist og bytte hele lyktehuset da det ikke er en enkel del og bytte for og utbedre denne feilen Gammel tråd, men jeg synes nærlyset på min D3 er forferdelig lavt i forhold til fjærnlysene. Jeg har svingbare lys, så er usikker på om det er noen mekanisk justering på de. Hvis du har de samme lyktene, justerte du da kun nærlyset, eller påvirket det både nær og fjern? Ser også at høyre lys er ørlite grann lavere enn venstre. Skal ikke høyre lyse lengre frem enn venstre, og dermed være justert høyere? Har lest noe om en bryter inne i selve lykta som gjør at man kan endre dette hvorvidt man kjører på venstre eller høyre side av veien. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Hvis du skrur på høydejustering og den durer og vil stå rolig, må du ha diagnoseverktøy for å kalibrere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsframars Skrevet 20. januar 2015 Del Skrevet 20. januar 2015 Manualen sier: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Automatisk reg eller ikke, så må lyktene ha en refferanse å forholde seg til. Så den må justeres manuelt. Så justerer bilen lyktene etter hvor mye last etc den har. At lyktene beveger seg ved oppstart, er mest sannsynlig bare en " selv levelling test" slik at bilen "vet" de fungerer. ECU får nødvendigvis en tilbakemelding fra lykten om hvilken posisjon den står i. Såvidt eg har skjønt ..... Automatisk reg eller ikke, så må lyktene ha en refferanse å forholde seg til. Så den må justeres manuelt. Så justerer bilen lyktene etter hvor mye last etc den har. At lyktene beveger seg ved oppstart, er mest sannsynlig bare en " selv levelling test" slik at bilen "vet" de fungerer. ECU får nødvendigvis en tilbakemelding fra lykten om hvilken posisjon den står i. Såvidt eg har skjønt ..... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grenness Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 (endret) Det skal vel finnes greie beskrivelser om hvordan et lysmønster skal se ut, uansett bil. Trafikkstasjonene gjør jo raske vurderinger av om lykter er feil justert. Jeg mener man kan ta utgangspunkt i å stå parkert plant, normalt lastet bil (selvsagt med luftfjærene i normal høyde), i en viss avstand fra en loddrett vegg, og på veggen skal da lyktene tegne av et visst mønster i en viss høyde over bakken. Da bør det vel være mulig å justere lyktene mekanisk og manuelt? EDIT: fant denne (klassiske) beskrivelsen på bilforumet.no (klikk for tråden), regner med at dette fortsatt er gjeldende: Endret 21. januar 2015 av grenness Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
oggioffshore Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Stilig :-) Enklere kan det vel ikke gjøres Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsframars Skrevet 21. januar 2015 Del Skrevet 21. januar 2015 Det skal vel finnes greie beskrivelser om hvordan et lysmønster skal se ut, uansett bil. Trafikkstasjonene gjør jo raske vurderinger av om lykter er feil justert. Jeg mener man kan ta utgangspunkt i å stå parkert plant, normalt lastet bil (selvsagt med luftfjærene i normal høyde), i en viss avstand fra en loddrett vegg, og på veggen skal da lyktene tegne av et visst mønster i en viss høyde over bakken. Da bør det vel være mulig å justere lyktene mekanisk og manuelt? EDIT: fant denne (klassiske) beskrivelsen på bilforumet.no (klikk for tråden), regner med at dette fortsatt er gjeldende: scan0001-2.jpg scan0007-1.jpg Alt om bilen, utgitt av De beste 1974. Står i bokhylla hjemme og er kjempegod bok! Står beskrevet i bilder og tekst hvordan man tetter store rusthull i kanaler med hønsenetting og sparkel.. Neppe lovlig lenger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.