Gå til innhold

"helårsdekk" til feltvogn


Anbefalte innlegg

Hei folkens.

 

Jeg har følgende spørsmål til dere der ute:

Kjenner noen til egnet dekk for bruk som helårsdekk på militære felger på en x-mil?

 

I følge dekkforhandlerene så er det i prinsippet ikke noe som heter "helårsdekk", og de anbefaler ikke å bruke piggfrie dekk om sommeren pga dårlig drenering osv. Men jeg tenker da på alle busser og lastebiler som raser rundt hele året med helårsdekk, da burde jo disse være i hver eneste grøftekant hver vinter hvis dekkene deres var SÅ dårlige? Eller?

 

Så...

Finnes det godkjente bra helårsdekk til slike biler? Eller må jeg gå til anskaffelse av ett ekstra sett sivile felger (militære felger er jo ikke å oppdrive) og to sett dekk?

 

Hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjørt sommer og vinter dekk.

 

 

Men jeg har kjørt mye på BFG All Terrain og det går..

Spørs hvor du bor.

 

 

En ny LWB felg til 109 koster £ 36 der omkring pluss frakt og moms.

 

Hva innebærer en LWB-felg? Er det samme felg som stålfelgene fra forsvaret? Dimensjonsmessig?

 

Jeg holder til sør i hedmark, ved kongsvinger. Været her om vinteren er temmelig varierende. Bilen vil hovedsakelig bli benyttet relativt lokalt, men hele året. Nå skal jeg ha orginal girkasse i den, så det blir aldri noe fartsmonster. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trommelbremser og tung bil fordrer skikkelige vinterdekk. utveksling på snekke er ikke laget for å ratte skrens heller.

kjøp vinterdekk og bruk heller billige sommerdekk. Der duger brukte dekk greit, men til vinteren bør man være skodd.

 

Skjønner, og jeg er ikke uenig. Tror jeg har funnet ut hva jeg skal gå for. Skal ta en tur ut til lagerutsalget for Bridgestone en dag og snakke litt piggfritt med de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører en bil som vel ikke inbyr til spesielt sportslig kjørestil, og vil sikkert klare deg utmerket med piggfrie vinterdekk hele året.

Jeg har kjørt på slike dekk i 6 år nå, og tenker å kjøre en vinter til før jeg kjøper nye. Synes de har fungert helt fint og ikke vært spesielt glatte på vått føre om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører en bil som vel ikke inbyr til spesielt sportslig kjørestil, og vil sikkert klare deg utmerket med piggfrie vinterdekk hele året.

Jeg har kjørt på slike dekk i 6 år nå, og tenker å kjøre en vinter til før jeg kjøper nye. Synes de har fungert helt fint og ikke vært spesielt glatte på vått føre om sommeren.

 

Enig med deg. 88`n kjører jeg på fullseipa BFG M/T. Sitter bra på snø og våte veier (som det alltid er på østlanden om vinteren..) Sitter ikke fastlimt på isen. Men ved å kjøre rolig på 4wd går det også fint. På ex-millen har jeg skikkelige nokian hakka piggdekk. Synes en 109" er værre å kjøre på vinteren enn en 88". 109`ern er mye tyngre å bremse opp på glatta ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kjører en bil som vel ikke inbyr til spesielt sportslig kjørestil, og vil sikkert klare deg utmerket med piggfrie vinterdekk hele året.

Jeg har kjørt på slike dekk i 6 år nå, og tenker å kjøre en vinter til før jeg kjøper nye. Synes de har fungert helt fint og ikke vært spesielt glatte på vått føre om sommeren.

 

Ja, det er det jeg og tenker på. Nå har kjørestil mye og si, og med en bil som en må presse hardt for å få den veldig mye over 60 så begrenser det seg hvordan kjørestilen blir. Når det gjelder bremselengde, så er i allefall jeg opptatt av å ha god avstand til bilene forran f.eks. ved bykjøring vinterstid uansett åssen dekk en har (en vet lissom ALDRI hva bilene forran finner på).

Har inntrykk av at det er viktigst å ha bra dekk jo mere sporty og aggressiv kjørestil en har, f.eks. i forhold til fart i sving, rundkjøringer og kryss. Og kjørestilen må en legge opp etter bilens egenskaper. Og en x-mil har som kjent sine egne sjarmerende begrensninger osv. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ujevne trommelbremser, tung styring og en bil som vandrer på veien. Overbevis meg om du du trenger dårligere dekk enn andre biler.

Spander gode dekk på vinteren og spar heller på sommerdekk.

 

Det var en fin oppsummering av hva jeg så for meg av utfordringer på glatta i vinter i tillegg til oppbremsing inn mot kryss med tung bil on ingen elektronikk hjelp - så jeg gikk for nye gode piggdekk....

(og gleder meg til vinteren)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ujevne trommelbremser, tung styring og en bil som vandrer på veien. Overbevis meg om du du trenger dårligere dekk enn andre biler.

Spander gode dekk på vinteren og spar heller på sommerdekk.

Nå er det vel det jeg prøver å si, hvis du kjøper gode piggfrie vinterdekk for å bruke på vinterføre, så er de bra nok for de fleste Land Rovere på sommerføre også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har BF Goodrich på min 109. Dekkene er den gamle typen. Har ingen problemer med hverken sommer eller vinter... :) Topp dekk! De er ikke blitt harde og er lite brukt, så mønster er også bra..

Må jo si at gamle brukte harde AT ikke er å anbefale på sommerføre heller................ :mellow:

 

såkalt sportslig kjørestil på vinteren slutter man fort med i en gammel 109; sivil eller militær..... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går kveld fikk jeg gleden av å kjøre en Defender i snø og is. Bilen hadde nye seipete bf mt km2.

Jeg har mye å bite i meg, for bilen satt fantastisk godt faktisk. Seipingen var tett og dyp og dekka uten pigg.

 

Så dette er snakk om egentlig terrengdekk? (dvs en form for helårsdekk?) Med seipet mønster?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Godt at flere får øya opp for siste generasjon av BFG sitt MT; KM2 :)

Som kompromiss-dekk må disse være av de absolutt bedre.

 

De er useipede i utgangspunktet, og ikke forberedt for pigg. Men mange får dem seipet før montering (kun på nye dekk), og da er de absolutt brukbare på 90% av vinterveiene her i landet. Om man i tillegg er bevisst på at man ikke har vinterdekk på, så skal det mye til før de ikke gjør jobben, tror jeg :)

 

Har BFG MTKM2 nå, og det blir nok et sett til når disse er nedslitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle du likevel gå for helårsdekk er BF at av det bedre.

 

Lykke til.

Har egentlig bedre erfaring med Herkules (Merit) A/T. Noe mykere enn BFG A/T som gjør det litt mer brukbart vinterstid. BFG A/T er så stivt at man kan miste grepet i svinger på våt asfalt også sommerstid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...