Gå til innhold

aksel og medbringer rustet sammen


kjartanb

Anbefalte innlegg

Men komplett clutch er vel litt å overdrive hvis det ikke er problemer.

Godt nytt år. Jeg begynner med master slave, hvis det gjør kopling mere omgjengelig og mindre støyjende når den er kold så venter jeg med rest. Men hvis jeg må demontere til at komme til deler av kopling så kan jeg ligesågodt bytte allt. Kost i deler er lav i forhold til antal timer, spesielt hvis man regner 1000+ per verkstedstime.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Ulyd kald,type "knurr",hvin, ol. rettferdiggjør clutchskift,ja.Tenkte ikke på den standardfeilen.

Foringen i svinghjulet er opplagringen til inngående aksel på kassa og det blir følgeskader når den blir utslitt.

Ofte skyldes det manglende smøring av foring ved montering på fabrikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge foringen i bløt i girolje lenge er det en løsning.

Noen putter den i blikkboks i ovn med olje og litt temp.Tror rundt 100.

Andre presser inn oljen med to tomler.

 

Sender du meg et tlf.nr på 91348836 kan jeg sende et bilde av en meget misfornøyd foring som forårsaket girkassehavari.

Klarer aldri dette med bilder på pc... blush

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du legge foringen i bløt i girolje lenge er det en løsning.

Noen putter den i blikkboks i ovn med olje og litt temp.Tror rundt 100.

Andre presser inn oljen med to tomler.

 

Sender du meg et tlf.nr på 91348836 kan jeg sende et bilde av en meget misfornøyd foring som forårsaket girkassehavari.

Klarer aldri dette med bilder på pc... blush

Takk, sms sent. :)

Jeg hadde en klakk med molyfett i hullet og et tyyynt lag på akselen ved montering.

Ikke for mye fett. Det skal være plass til akseltuppen også. Er det for mye tyter det ut og kan komme på clutchen.

Det fungerer nok greit det også;Vidar.

Har bare basert meg på barnelærdommen der som har fungert uten problemer.

 

Man kan vel gjøre begge deler, dvs sette foring i blød i girolje og pakke noe molyfett i hullet. Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynde såvidt at rive pga klutsj bytte. Har tatt ut seter, tepper, håndbrekk, plate i midten av setekasser, løsnet sikkrings boks..... Mangler nu kun 4 rustne skruer på trans tunnel (venstre side) til at kunne løsne den. Lader dem svømme i rustfjerner til i morgen. Der er for mange tepper og isoleringsplater i en 2006 Defender. Savner nu min 87 modell hvor der var kun bar metall, men ok den larmede også så meget at radio var overflødigt ;)

Fjerner luftfilterkasse og muligvis vifte (cooling fan) i morgen.

Kan det betale seg for meg at ta ut gulv foran ( begge sider eller kun højre eller venstre ) og setekasse, eller er det nok at fjerne transtunnell og platen i midten av setekasse? Jeg skal muligvis også skifte svinghjul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassetunnell og evt.sikringsboks er et must.Plate i midtsete hjelper på tilgjengelighet,men ikke et must.

Synes å huske jeg tok av frontrøret med katalysatoren også.

Propell har jeg latt stå,men svinghjulssensor er lurt å fjerne i tilfelle slingring med verktøy og deler.

Jeg har oftest tatt av brekktrommel og 4 skruer til bremseskjoldet og hengt det opp i ramma på siden.

Da slipper du å surre med brekkwiren.

Jeg har alltid satt en liten jekk under bakkant motor for å kunne justere den litt opp og ned ved fjerning/entring av kassa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Girkassetunnell og evt.sikringsboks er et must.Plate i midtsete hjelper på tilgjengelighet,men ikke et must.

Synes å huske jeg tok av frontrøret med katalysatoren også.

Propell har jeg latt stå,men svinghjulssensor er lurt å fjerne i tilfelle slingring med verktøy og deler.

Jeg har oftest tatt av brekktrommel og 4 skruer til bremseskjoldet og hengt det opp i ramma på siden.

Da slipper du å surre med brekkwiren.

Jeg har alltid satt en liten jekk under bakkant motor for å kunne justere den litt opp og ned ved fjerning/entring av kassa.

Takk Gaute for gode råd.

Lykke til med arbeidet Kjartan :)

Takk Harald, tog lidt tid at ta meg sammen men nu er jeg i hvert fald gang :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De 4 rustne skruer på trans-tunnel cover tok sin tid at få løsnet. I retrospekt burde jeg have boret dem ut. Har bestillt 20 skruer og ekspansjonsmøtrikker. Hvis jeg skal løsne gulvplater så bliver skruer boret ut :).

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg så i en post på lr4x4 forum at jeg kan sandsynligvis ikke gjenbruke m8 boltene som nu er i gammelt Dual mass svinghjul i HD swinghjul "the kit came without the 6 m8 std studs required and the old DMF was indeed tapped m8 fine ."

hvor kan jeg få sådanne m8 bolte (studs) av rett kvalitet med kort varsel?

mvh

Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg så i en post på lr4x4 forum at jeg kan sandsynligvis ikke gjenbruke m8 boltene som nu er i gammelt Dual mass svinghjul i HD swinghjul "the kit came without the 6 m8 std studs required and the old DMF was indeed tapped m8 fine ."

hvor kan jeg få sådanne m8 bolte (studs) av rett kvalitet med kort varsel?

mvh

Kjartan

Har fått tips av Defender110 hvor i Bergen jeg kan handle hvis dette viser se at være et problem.

Fjernede håndbrekk, kardanaksler og løsnede skruer på eksosrør i går aften.

Får en til at hjelpe meg i aften med gearkasser.

Fremskritt noenlunde ok i forhold til timeforbruk og kompetanse :) Sikker tett på 20 år siden jeg utførte lignende arbeide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagaen fortsetter, vi måtte ta ned eksos (første stykket fra motor). Siste møtrik på startermotor var en reel utfordring pga manglende plass samt at vi måtte ta ned rammetverstive til at skape nok plass. Alle elektriske forbindelser er nu tatt av, slanger løsnet, klutsj slave tatt ned, øvre bolter på bellhousing fjernet, bolter på gearkasse oppheng løsnet ....

Stopper nu og fortsetter senere med at fjerne gerakasse fra motor og bytte klutsj.

Jeg er ved at forstå hvorfor man estimerer en del timer på klutsjbytte på merkeverkstederne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

County kom forbi i aftes og hjalp meg med at ta ned girkasser, gikk greit når et par slangebeslag bak på motor bøyet så de ikke holdt på girkasse.

Der er lidt slør på dualmass svinghjul både om rotasjonsakse (5-10 grader) samt at mann kan vrikke lidt frem og til bake hvis man tar i den ene side på svinghjul, 2-3mm. Jeg har ikke sett nogen toleranser på DMF publisert nogen steder. Bør jeg bytte til solid HD svinghjul som jeg allerede har på lager, eller holder DMF 100.000km til ?

Som et curiosum så var der meget til bake på klutsj tallerken (cluth disch), mens fingre på klutsj plate var nesten nedslidt.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tilhenger av DMF versjonen.

HD gir veldig kontant overføring og på tomgang skrangler det i kassa.

Hvordan vite om gummien tåler en runde til vet jeg ikke.

Det var visstnok bare de første årgangene det var problemer med DMF.

Noen har tydeligvis hatt et tungt høyrebein,dårlig trøstelager eller det har vært feiljustert dødgang på pedalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tilhenger av DMF versjonen.

HD gir veldig kontant overføring og på tomgang skrangler det i kassa.

Hvordan vite om gummien tåler en runde til vet jeg ikke.

Det var visstnok bare de første årgangene det var problemer med DMF.

Noen har tydeligvis hatt et tungt høyrebein,dårlig trøstelager eller det har vært feiljustert dødgang på pedalen.

Jeg har et HD kit med HD svinghjul men ikke et DMF. Tør ikke gjenbruke eksisterende. Trøstelager så ok ut og løper lett. Muligvis er det DMF bevægelsen som sliter fingrene, halvdelen av DMF pulserer vel frem og tilbake og velter på skrå under varierende kraftoverføselt utover motoromdreining. Dette kan jo være grunden til larm når kold.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...