Gå til innhold

Defender produksjonsslutt


Sven

Anbefalte innlegg

http://www.tv2.no/underholdning/broom/land-rover-defender-denne-verstingen-byr-paa-en-skikkelig-overraskelse-3998920.html

 

Redningen?

Kunne vært interessant den der, med litt modifikasjoner/oppgraderinger!? En motor på hvert hjul(med portalaksler som option), 300hk og 1000NM. Ikke noe drivverk, kun kabler og batterier... Og sperrer blir en app til kjørecomputeren B)

 

Også kan de som skal krysse Sahara få den med den nåværende dieselmotoren...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Jeg tok EU-kontroll på et verksted som forhandler Iveco. På hylla sto en ny skalamodell av det jeg ved første øyekast tok for å være en Defender. Men så viste det seg å være en Iveco Massif... Og salgssjefen hadde en følelse av at den kom til å bli sett i Norge om ikke så altfor lang tid... Skjer dette så kan man kanskje slå seg til ro med at deler av en lang tradisjon blir ivaretatt?

 

Jada, jeg banner i kirka... Men når kirka er brent ned til muren må man seg seg om et nytt bedehus...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet om den nye :(

 

However, in keeping with the demands of 21st century motoring, the proposed new Defender also included a bevy of new hi-tech special features.

These include ‘Wade Aid’ which uses sonar to assess water depth when crossing a shallow river or ford; next generation Terrain Response which optimises car’s setting for any type of environment; a ‘Terrain-i ‘ feature which maps the contours of what’s ahead to create 3D visual map on the dashboard screen and is similar to technology used by fighter pilots, and retractable ‘on demand’ tyre spikes for driving on snow and ice.

There’s even a park-assist system to help you parallel park

 

http://www.dailymail...ction-2015.html

De kommer nok ikke til å utstyre den fullt så heftig, men det er akkurat denne utviklingen jeg misliker. For meg ligger mye av Defenderens sjarm i dens enkelhet og jeg er veldig skeptisk til alt elektrodill som jeg ikke kan inbille meg at jeg selv kan fikse, eller i det minste forstå. Det er derfor jeg kjører Defender. Det er som en ny veteranbil som må kjøres med hele kroppen og alle sanser, men det er spesielt dens ukompliserthet jeg setter pris på.

 

Alle de gangene jeg har kranglet med elektriske bakluker i minus 20 har jeg forbannet bilprodusentenes utviklingsavdeling som stadig skal komplisere ting. Hvilken ekstraverdi har det for meg som forbruker at en elektromotor i stedet for en enkel mekanisk lås gjør denne jobben? Når den ikke takler frosten resulterer det i enkelte biler at de driver deg til vanvidd med alarmbjeller fordi luka er åpen. Andre nekter å bevege seg. X5en jeg ellers kjører er en fantastisk bil, men går i lås dersom jeg åpner bildøren for å se bedre når jeg finparkerer med tilhenger. HALLO – jeg er en voksen mann og er i stand til å vurdere risikoen forbundet med å rygge i gåhastighet!

 

Raksebilen Defenderen er på den andre siden så primitiv at nesten ikke noen ting ga galt. (Heldigvis, siden den er skrudd sammen av bakfulle engelske bygdeoriginaler med to venstrehender og begrenset finmotorikk). Her er det fint lite som ikke lar seg overtale med WD40 og litt bestemt diplomati i form av en gummihammer. Prøv det på en X5, så blir det vel «Syntax Error» på alle skjermer.

 

Da vi hentet X5en forklarte selgeren at vi kunne legge inn CD-samlingen på harddisken i bilen. Jeg spurte hvor mange CDer det var plass til. "Flere enn du har, uansett hvor musikkinteressert du er" var svaret. Trenger jeg det? Neppe. Også kan den holde seg oppdatert med de siste versjoner hele tiden online. Jeg gleder med til å sitte i snøstorm utenfor dekning og vente på at systemet oppdaterer seg. I alle årene med ustabile PC-er har jeg spøkt med at det er fint ikke PC-produsentene lager biler for da hadde jeg turt å bevege meg i trafikken. Nå er vi der og jeg håper jeg tar feil.

 

Løsningen for min del er å bruke og pleie min sene Td5 Defender til den disintegrerer av seg selv, eller ikke lenger er representabel. Det tar vel 15-20 år. Dersom det da fortsatt er lov å kjøre biler som går på noe annet enn kullkraft, blir det vel å restaurere den og kjøre videre (mens jeg trolig pepres med økologiske egg av hipstere som tror de er miljøbevisste):-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer nok ikke til å utstyre den fullt så heftig, men det er akkurat denne utviklingen jeg misliker. For meg ligger mye av Defenderens sjarm i dens enkelhet og jeg er veldig skeptisk til alt elektrodill som jeg ikke kan inbille meg at jeg selv kan fikse, eller i det minste forstå. Det er derfor jeg kjører Defender. Det er som en ny veteranbil som må kjøres med hele kroppen og alle sanser, men det er spesielt dens ukompliserthet jeg setter pris på.

 

Alle de gangene jeg har kranglet med elektriske bakluker i minus 20 har jeg forbannet bilprodusentenes utviklingsavdeling som stadig skal komplisere ting. Hvilken ekstraverdi har det for meg som forbruker at en elektromotor i stedet for en enkel mekanisk lås gjør denne jobben? Når den ikke takler frosten resulterer det i enkelte biler at de driver deg til vanvidd med alarmbjeller fordi luka er åpen. Andre nekter å bevege seg. X5en jeg ellers kjører er en fantastisk bil, men går i lås dersom jeg åpner bildøren for å se bedre når jeg finparkerer med tilhenger. HALLO – jeg er en voksen mann og er i stand til å vurdere risikoen forbundet med å rygge i gåhastighet!

 

Raksebilen Defenderen er på den andre siden så primitiv at nesten ikke noen ting ga galt. (Heldigvis, siden den er skrudd sammen av bakfulle engelske bygdeoriginaler med to venstrehender og begrenset finmotorikk). Her er det fint lite som ikke lar seg overtale med WD40 og litt bestemt diplomati i form av en gummihammer. Prøv det på en X5, så blir det vel «Syntax Error» på alle skjermer.

 

Da vi hentet X5en forklarte selgeren at vi kunne legge inn CD-samlingen på harddisken i bilen. Jeg spurte hvor mange CDer det var plass til. "Flere enn du har, uansett hvor musikkinteressert du er" var svaret. Trenger jeg det? Neppe. Også kan den holde seg oppdatert med de siste versjoner hele tiden online. Jeg gleder med til å sitte i snøstorm utenfor dekning og vente på at systemet oppdaterer seg. I alle årene med ustabile PC-er har jeg spøkt med at det er fint ikke PC-produsentene lager biler for da hadde jeg turt å bevege meg i trafikken. Nå er vi der og jeg håper jeg tar feil.

 

Løsningen for min del er å bruke og pleie min sene Td5 Defender til den disintegrerer av seg selv, eller ikke lenger er representabel. Det tar vel 15-20 år. Dersom det da fortsatt er lov å kjøre biler som går på noe annet enn kullkraft, blir det vel å restaurere den og kjøre videre (mens jeg trolig pepres med økologiske egg av hipstere som tror de er miljøbevisste):-)

Fantastiskt skrivet!

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra sagt "morini".

 

 

EDIT: til mmusat: det er unødvendig å sitere hele teksten når vi nettopp har lest den... Det blir så tungvint å lese gjennom trådene da, spesielt på mobile enheter.

Endret av Stig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...