Gå til innhold

Defender produksjonsslutt


Sven

Anbefalte innlegg

Vi må ikke se helt mørkt på dette heller, får vente å se hva de kommer med først. I mine øyne har jo Defenderen bare blitt bedre med årene, Hvor Defender 110 RAW fremstår som en av de peneste original versionene som er laget.

De sitter jo helt klart på teknologien til å få en tilnærmet lik version innenfor alt av dagens krav med hensyn til miljø og sikkerhet.

 

La oss si at de gjør som med siste generation Range Rover, lager hele rammeverket i aluminium, forsyner bilen med en mer moderne motor med adskillig høyere kapasitet og bedre forbrukstall. Øker komforten og sikkerhetsfaktorene i kupeen, det er jo ikke vanskelig - når du ser hva de klarte å gjøre med Range Rovern. Om stive akslinger er utdøende, vet jeg ikke, men det er vel + og - med begge deler.

 

Ved ett nytt grunn konsept og flytting av produksjonsslinjen, så skulle det være mulig å få til noe moderne i tråd med dens opphav.

 

Prismessig er jo en Defender på hvite skilter ikke for hvermansen i det hele tatt. Prisen her hjemme står jo ikke i forhold til den kvaliteten bilen leveres med. ( Og det skyldes sikkert at den ennå blir håndmontert, hvor dagsformen til personen som utfører arbeidet spiller inn ).

 

Er 100% overbevist om at de kunne laget en NY defender som var tilnærmet kliss lik den gamle, med nye materialer, full komfort, kraftigere og bedre motor, led belysning, optimalisert drivlinje med høy og lav serie, lettere og alt som måtte til for 10 nye år om de ville, så kanskje det som kommer ikke blir så dumt.

 

 

Mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Vi må ikke se helt mørkt på dette heller, får vente å se hva de kommer med først. I mine øyne har jo Defenderen bare blitt bedre med årene, Hvor Defender 110 RAW fremstår som en av de peneste original versionene som er laget.

De sitter jo helt klart på teknologien til å få en tilnærmet lik version innenfor alt av dagens krav med hensyn til miljø og sikkerhet.

 

La oss si at de gjør som med siste generation Range Rover, lager hele rammeverket i aluminium, forsyner bilen med en mer moderne motor med adskillig høyere kapasitet og bedre forbrukstall. Øker komforten og sikkerhetsfaktorene i kupeen, det er jo ikke vanskelig - når du ser hva de klarte å gjøre med Range Rovern. Om stive akslinger er utdøende, vet jeg ikke, men det er vel + og - med begge deler.

 

Ved ett nytt grunn konsept og flytting av produksjonsslinjen, så skulle det være mulig å få til noe moderne i tråd med dens opphav.

 

Prismessig er jo en Defender på hvite skilter ikke for hvermansen i det hele tatt. Prisen her hjemme står jo ikke i forhold til den kvaliteten bilen leveres med. ( Og det skyldes sikkert at den ennå blir håndmontert, hvor dagsformen til personen som utfører arbeidet spiller inn ).

 

Er 100% overbevist om at de kunne laget en NY defender som var tilnærmet kliss lik den gamle, med nye materialer, full komfort, kraftigere og bedre motor, led belysning, optimalisert drivlinje med høy og lav serie, lettere og alt som måtte til for 10 nye år om de ville, så kanskje det som kommer ikke blir så dumt.

 

 

Mvh Brage

Der findes et hav av lækre moderne 4x4, bla Disco og RR i Land Rover familien. Problemet med en modernisert Defender er jeg ønsker meg ikke en moderne luxusbil, jeg vil gjerne fortsatt kjøre en simpel og gammeldags Defender. Jeg er ikke alene med denne mening, men vi er sandsynligvis ikke mange nok til at have inflytelse på Land Rovers kommercielle beslutningsprosess.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min eigen del har eg i årevis hatt eit forgjeves håp om at dei skal ta til vettet og utvikle ein ny seriebil med arbeidsevne i fokus. Dette kjem nok ikkje til å skje og eg er redd for at eg aldri kjem til å kjøpe nyare LR meir. :(

 

Veit ikkje kven som lagar no-nonsense arbeidsbilar lenger heller....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes egentlig den nye Defenderen er væla godt utstyrt... elektriske vinduer og sentrallås :wacko: .... hva er vitsen... ^_^

 

Er 100% overbevist om at de kunne laget en NY defender som var tilnærmet kliss lik den gamle, med nye materialer, full komfort, kraftigere og bedre motor, led belysning, optimalisert drivlinje med høy og lav serie, lettere og alt som måtte til for 10 nye år om de ville, så kanskje det som kommer ikke blir så dumt.

 

Dette er jeg enig i. LR folket må stå på barrierene og forlange dette, direktørene kan rett og slett ikke ignorere alle som er glad i disse vognene..

Hva skal til for å få LR Direktørene/Økonomene til å forstå dettè??

 

Amerikanerne lager Wrangler, fordi den er gjennom Amerikansk, de kan bare ikke la være å lage ikonet..... ( med Italiensk dieselmotor......)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller vi kan kjøpe en Toyota hzj78, en simpel og robust arbeidshest. Men måske er den også på dødslisten :(

Importeres ikke til Europa. Forvist til øde grusveier i Sør-Afrika og Australia. Samme skjebne kommer vel Defenderen også til å lide...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der findes et hav av lækre moderne 4x4, bla Disco og RR i Land Rover familien. Problemet med en modernisert Defender er jeg ønsker meg ikke en moderne luxusbil, jeg vil gjerne fortsatt kjøre en simpel og gammeldags Defender. Jeg er ikke alene med denne mening, men vi er sandsynligvis ikke mange nok til at have inflytelse på Land Rovers kommercielle beslutningsprosess.

 

 

Det er nok slik at entusiastene kjøper OEM-deler og skrur selv. Ingen bilfrabrikk kan leve av bilentusiaster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JLR vet nok hva de gjør. At noen kommer til å savne dagens Defender er sikkert men om 15 år + er man nok enige om at et skifte ikke kom en dag for tidlig.

 

At Toyota har beholdt de gamle modellene, som ikke lever opp til våre tekniske og miljømessige krav, for utviklingsland har vært et smart trekk. På sikt vil miljø- og sikkerhetskrav komme i disse markedene også. Det er ikke bare jungel og ørken der men enorme tettbebygde områder og byer og behovet for miljøtiltak er åpenbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Ingen bilfrabrikk kan leve av bilentusiaster...

Hmm?.. bilfabrikker burde kunne leve av at produsere og sælge biler.

Fabrikkenes underleverandører og service sentre lever på den anden side av at servisere og sælge reservedeler. Uten biler og bla. enthusiaster har de heller ikke et marketsbehov at dekke.

Her er et eksempel på rene enthusiast nisje produkter.

http://www.icon4x4.com/

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JLR vet nok hva de gjør. At noen kommer til å savne dagens Defender er sikkert men om 15 år + er man nok enige om at et skifte ikke kom en dag for tidlig.

 

At Toyota har beholdt de gamle modellene, som ikke lever opp til våre tekniske og miljømessige krav, for utviklingsland har vært et smart trekk. På sikt vil miljø- og sikkerhetskrav komme i disse markedene også. Det er ikke bare jungel og ørken der men enorme tettbebygde områder og byer og behovet for miljøtiltak er åpenbare.

Helt klart. Har kjørt mye i Mosambik og Sør-Afrika. Til vanlig bruk har man sjelden behov for noen hard core firehjulstrekker. Veiene er stort sett bedre enn her hjemme i røysa, men det vil alltid være et marked innen landbruk, anlegg, skogbruk etc, men her har Land Rover sovet i timen. Japanske modeller har stort sett tatt hele dette markedet. Defender leveres vel stort sett til politiet, brannvesenet og forsvaret i land med middels dårlig økonomi...

Endret av Peik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nær sagt enhver idiot kan lage en bra bil når de kan ta seg godt betalt. Det skulle bare mangle at Disco3/4 og Range Rover etc. er suverene når de koster halvannen million. En genistrek, derimot, ville vært å lage en moderne, robust erstatter til Defender til en rimelig pris, etter prinsippet KISS (keep it simple stupid), eller sagt på en annen måte: genialt enkelt, ganske enkelt genialt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det lages biler etter det prinsippet lenger... Prøv å gå til en forhandler å si jeg skal ha en bil uten elektriske vindusheiser, sentrallås, traction control, hill decent controll, abs-bremser, stabiilitetskontroll. Tror han ville sett rart på deg og bedt deg lete på nettet etter en 1998-modell eller eldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En genistrek, derimot, ville vært å lage en moderne, robust erstatter til Defender til en rimelig pris...

 

Den rollen seriebilene og tidlige Defender hadde som enkle og robuste bruksbiler før i verden har Toyota tatt mer og mer kontroll på. Spesielt med Hilux, som lever godt på ryet som bilen det er umulig å ta livet av. Men så er 2013 Hilux påfallende lik sine forgjengere fra midt på 90-tallet... Det må være god butikk for Toyota, som selger godt av en bil de ikke trenger å putte så mye utvikling inn i.

 

"Det er bare Hilux som tåler den bruken", sa en maskinentreprenør jeg traff på et kraftprosjekt inne på Hemsedalsfjellet i sommer. Han kjører 50 000 i året.

 

Nå har LR blitt veldig flinke på fornying i premium- og "premium-premium-segmentet", med det de har gjort med Disco og RR / RRS de siste årene. Jeg har trua på at de kan være like flinke i nyttesegmentet. Jeg håper bare de vil gå inn i Hilux-markedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"He has said the replacement would be “instantly recognised” by anyone who knows the current vehicle and the “core values of dependability and functionality” would be retained. " http://www.landrover...eens-favourite/ Tror JLR kommer til å bruke intermezzoperioden til å logge verdens-stemningen.

Endret av robertsoevik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land Rover-sjefene burde skjønne at det å fjerne selve ikonet på hele merket er et gigantisk tap? Det finnes da mange andre SUV'er som både sluker mer drivstoff og er mindre skånsomme å bli påkjørt av?( F.eks. Tahoe?) Jeg skjønner at det sikkert er masse her jeg ikke har peiling på, men det er som sagt trist. Defender er og blir og har alltid vært verdens desidert kuleste bil. Ingen tvil. Range Rover har mer luksus. Lamborghini er raskere. Aston Martin er penere. Land Cruiser var (ihvertfall tidligere) mer pålitelig. Men ingen bil er kulere enn en Defender. Det er relativt få som kjøper Defender. Til den prisen vil man ha litt luksus. Litt cruise control. Litt myke seter. Men alle som kjører rundt i en stor, myk, varm SUV vet inni seg at de egentlig har feiga ut.

 

...Og nettopp der kommer jeg til det minst forståelige i hele denne triste suppa: Det er såpass få som kjøper en ny Defender at jeg ikke ser hvorfor det skal være noe problem mht utslipp etc? Det selges bare en håndfull, selv på øya, hvert år! Økonomene ser på tallene og ser at Defender selger lite = lite penger tjent. MEN alle som kjøper en Freelander, eller Evoque eller Vogue gjør det på grunn av Defender! De vil ha litt av det imaget. De vil egentlig ha en Defender, men tør ikke. Fjern Defender, og man kan like gjerne kjøpe Jeep eller Toyota. Uff uff uff. Håper dette bare er et smart, litt sleipt salgstriks for å få mange flere til å kjøpe ny Defender :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JLR vet nok hva de gjør. At noen kommer til å savne dagens Defender er sikkert men om 15 år + er man nok enige om at et skifte ikke kom en dag for tidlig.

 

 

Det skinner igjennom at du kjører Range Rover Tore. Det er mange nå som kommer til å bestille en ny Defender før det er slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land Rover-sjefene burde skjønne at det å fjerne selve ikonet på hele merket er et gigantisk tap? Det finnes da mange andre SUV'er som både sluker mer drivstoff og er mindre skånsomme å bli påkjørt av?( F.eks. Tahoe?) Jeg skjønner at det sikkert er masse her jeg ikke har peiling på, men det er som sagt trist. Defender er og blir og har alltid vært verdens desidert kuleste bil. Ingen tvil. Range Rover har mer luksus. Lamborghini er raskere. Aston Martin er penere. Land Cruiser var (ihvertfall tidligere) mer pålitelig. Men ingen bil er kulere enn en Defender. Det er relativt få som kjøper Defender. Til den prisen vil man ha litt luksus. Litt cruise control. Litt myke seter. Men alle som kjører rundt i en stor, myk, varm SUV vet inni seg at de egentlig har feiga ut.

 

...Og nettopp der kommer jeg til det minst forståelige i hele denne triste suppa: Det er såpass få som kjøper en ny Defender at jeg ikke ser hvorfor det skal være noe problem mht utslipp etc? Det selges bare en håndfull, selv på øya, hvert år! Økonomene ser på tallene og ser at Defender selger lite = lite penger tjent. MEN alle som kjøper en Freelander, eller Evoque eller Vogue gjør det på grunn av Defender! De vil ha litt av det imaget. De vil egentlig ha en Defender, men tør ikke. Fjern Defender, og man kan like gjerne kjøpe Jeep eller Toyota. Uff uff uff. Håper dette bare er et smart, litt sleipt salgstriks for å få mange flere til å kjøpe ny Defender :-)

 

 

Godt sagt! Barndomsminner skapes i en Defender, ikke en menneskebil med tempurseter. Generelt er det for mye komfort her i verden. (Norge) Går jo inflasjon i all kosen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange kommentarer som grenser til patetiske her nå?

"...Skjønner at du kjører Range Rover..." ..... "krever baller for å kjøre Defender"... "folk som kjører rundt i en stor, myk, varm SUV veit inni seg at de egentlig har feiga ut..."

 

Det er ikke fordi Defender selger lite, at JLR ikke tjener penger på modellen, for linja produserer alle bilene de klarer å selge. Men produksjonen av Defender er håpløst gammeldags, og ikke egnet til masseproduksjon overhodet!

Nå har jeg nettopp vært og sett på defenderproduksjon for annen gang, og det imponerer ikke akkurat å se en brite dælje løs på, og dermed tilpasse, en dørtopp med en tokilos, bare for å i det hele tatt gi bilen fnugg av sjanse til å holde en snøball på utsiden av kupeen.... Og karen som monterer soltak var ikke tilstede på linja da vi gikk forbi denne gangen heller, sikkert for å slippe å få kjeft...

Nostalgi all ære, men det er lov å sette seg ned å ta en titt på realitetene også. Og det er det JLR har gjort.

Jeg er overbevist om at vi får se en verdig og snasen og habegjær-vekkende erstatter om drøye to år :)

 

Defenderproduksjonen slik vi kjenner den ender i desember 2015. Det er uomtvistelig. Og etterfølger/ny modell blir ikke lansert før noen små måneder etterpå.

 

Fra en britisk kilde jeg anser som sikker (men ikke i JLR-organisasjonen), har jeg hands-on informasjon og karakteristikker som "...You won't be disappointed..." og "..blown away...". Dette fra en kar som har fulgt og jobbet med merket i etpar decennier og er defendermann selv. Etterfølgeren har vært klar en stund allerede, og han hadde sett den under et oppdrag for JLR :)

 

Jeg har ikke noe vondt å si om dagens modell, Defender er kul og gir sikkert hårvekst på brystet til americanodrikkende metroseksuelle menn, men modellen har latt utviklingen kjøre fra seg i 4. høy.

 

(der falt jeg visst i samme fella som de jeg kritiserte i første setning)

 

 

Kjenner at jeg gleder meg til erstatteren kommer!

Den kan til og med bli mulig å kjøpe ny fra forhandler for en vanlig lønnsmottaker. Og det uten å måtte vente i et halvt år før du kan plukke den opp........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde himmel for noen karakteristikker av Defender-førere: "baller, hår på brøstet, metroseksuelle, menn, ..."

 

Vi er ganske mange damer som er glad i Defenderne våre, og vi passer altså (heldigvis) ikke inn i noen av de kategoriene der! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del kan dei gjerne lage den nye Defenderen i plastpressa på Tupperwarefabrikken, det eg håpar på er (relativt) enkel og robust mekanikk og iallfall ein liiiten nubbesjans til å mekke sjølv. Og så håpar eg at bilen ser litt ut som ein Tupperwareboks og ikkje eit såpestykke.

 

Baller på brøstet?

Endret av radovan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper de får det til hos Land Rover.

Hår på brystet eller ei, så stammer min intresse fra Range Rover Classic (hadde V8 amerikanere før) fordi den var så uhyre kompetent off-road i forhold til andre standard 4x4 og var samtidig en meget behagelig by-bil og reise-vogn. LR 110 SW blev kjøpt når børnene var blevet for mange for 2 dørs RRC. 4dørs RRC var for luxsuriøs og for dyr for meg den gang.

 

Hvis LR er i stand til at produsere en simpel 4x4 bil på linje med Defender, RRC, og Disco 1 og 2, som har disses 4x4 egenskaper (uten elektroniske hjelpemidler) og er uten plastikk detaljer på stødfangernivå vil jeg fortsatt være interessert i Land Rover.

Dagens RR og Disko er fine og kompetente luxus 4x4 men har ikke ( ennå ) fanget min intresse.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Milde himmel for noen karakteristikker av Defender-førere: "baller, hår på brøstet, metroseksuelle, menn, ..."

 

Vi er ganske mange damer som er glad i Defenderne våre, og vi passer altså (heldigvis) ikke inn i noen av de kategoriene der! :P

Ikke mange kvinnelige defenderførere i mitt nabolag. Kan faktisk ikke huske å ha sett mer enn en... Som kjøres av en gartner som kjøpte min forrige hcpu. :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...