Gå til innhold

Defender produksjonsslutt


Sven

Anbefalte innlegg

  • Svar 94
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

JA ja,, airbagger nevner de ikke. Her taper Land Rover veldig, hvorfor i all verden ble ikke Defender oppgradert på bl.a. sikkerhet.

 

Jeg må jo si Jeep har tenkt litt lenger der, de har klart å holde " gamlestilen "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare det. Produksjonsmetoden til Defender er ikke bærekraftig kostnads- og kvalitetsmessig. Jeg vil tror at etterfølgeren vil bære sine aner med stolthet men at det blir mer "bil" a la konkurrentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Motor som ikke tilfredsstiller utslippskrav er tull som unnskyldning.

De andre produsentene må jo også endre sine motorløsninger.

Men det som Sven skriver er nok mer riktig grunner til produksjonsstopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare vissvass alt sammen. Den eneste grunnen er at Defender ikke passer inn i luksusbilsegmentet som JLR har funnet ut at de skal satse på. De har totalt fraviket sine røtter, og etter uttalelsene i artikkelen, kan vi bare vinke farvel til worlds most versatile vehicle.

 

Sitat:

JLR's head of products, John Edwards, said the new model would be "instantly recognised" by people who drive the current vehicle but it "won't necessarily be cheap".
(Merk uthevet tekst)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er drivstofforbruket/CO2 volum, ikke selve motoren. Det er krav på produsentene om lavt gjennomsnitt utslipp pr bil, derfor Aston Martin IQ, BMW i3 etc. Så de kunne fortsatt produksjonen, men da måtte andre modeller tatt støyten og fått mindre motorer og de vil de ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt, men så har Ford Fiestaer og Focuser med lave utslipp i modell line-up'en sin som demmer opp for det utsippet Transit-motoren bidrar med. EU ser på et bilmerke under ett og da blir det som MrAnders skriver. En merkelig praksis med merkelige utslag, og veldig trist for oss som elsker Defendere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Anders

 

Jeg er forøvrig en av disse wanna-haves som digger Defender men ikke får den til å funke som bruksbil :unsure: Og ja, jeg har prøvd i to runder (både 90 og 110 TD5). Jeg har skyhøye krav til den nye arvtageren og håper de lager noe moderne med litt laid back retro design som veier betydelig mindre en dagens utgaver. Andre punkter på ønskelista er:

 

- Max 150g CO2

- Automat som standard :P

- Bøttevis av dreiemoment (400-500Nm)

- Minst et par motorstørrelser, la oss si 150 og 200Hk

- Drivlinje som tåler dreiemomentet blush

- Uavhengig fjæring med luft som opsjon

- Lavt støynivå

- Tåler regn

 

Tror jammen jeg kunne levd med en som elbil også hvis rekkevidden passerer 3-400km

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ufattelig Rado, det er helt naturlig. Defenderen har vært dødsdømt siden man begynte å bry seg om utslipp og forbruk for et par tiår siden. Formidabel luftmotstand i kombinasjon med en lite effektiv drivlinje er den sikre død i bilbransjen i dag. At den ikke er sikker i henhold til hvordan sikkerhet blir vurdert hjelper heller ikke på

 

Er ikke bekymret for imaget, de som kjøpte ny Defender for 10 eller 20 år siden er de samme folka som kjøper ny D4 i dag. De ønsker seg egentlig en enkel robust bil men Defender blir for stusselig og har alt for liten motor. Disse folka er de første til å bestille arvtageren, tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg følger logikken til Radovan.

Etter min oppfattning er det viktig for hele modellserien at ikonet fortsatt finnes. Selv med et begrenset salg av Defenderen, tror jeg det har betydning at den eksisterer. Men en videreutvikling må jo påregnes. Det er tross alt stor forskjell på min 1958 modell, og den nye fra 2013.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den Thomas, men hugs at Defender har ei særstilling i bilindustrien. Det var ikkje D3 som gjorde meg interessert i LR, det var seriebilar og no-nonsense-innstillinga som hadde tiltrekningskraft.

Når dagens seriebil, Defender, ikkje lenger er der og kan låne kred til resten av modellrekka blir det stusselege greier. Er det rap og hiphop og blingbling og bangbang som skal sette standarden då, eller er det kaksesegmentet som skal vere imageberande?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Defender blir jo ikke for stusselig sammenlignet med Disco. Det er omvendt. Det er jo det som er Land Rover. Det skal litt baller til å gi slipp på komfort og sikkerhet. Alt utstyret på nye biler i dag virker (antageligvis) sløvende. Aldri noen som har sovnet bak rattet i en Defender. (Bare i bagasjerommet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La meg si det slik, Land Rover hadde vært solid og grundige konkurs for mange år siden hvis de bare solgte Defender. Det vil vi jo ikke.

 

Men jeg ser poenget med merkevarebygging, som har to sider. Noen kjøper Disco 4 for å kjøpe en flik av safaridrømmen. Noen lar være å kjøpe Disco 4 pga alle slitne Defenderne med rustne baktraverser de ser i trafikken.

 

Har nok vært årelange diskusjoner i styret, hvor puristene til slutt tapte mot økonomene og miljøkravene. Synd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Land Rover er et merke som de aller fleste assosieres med tur, ekspedisjoner, og veldig mye mer enn bare et fremkomstmiddel. Takket være en tobaksprodusent har de også fått et rykte for å være biler man kan hive med rennafart inn i en jungel, og de kommer kjørende ut på andre siden.

 

De skal også ha creds for å fortsatt utstyre bilene sine med godt over middels gode terregngegenskaper, selv om de satser på luksusmarkedet. Problemet er bare at hvis du faser ut defender, vil de om 10 år ikke assosieres med noe mer enn å være svære suver som fiffen dundrer rundt i.

 

Jeg syns også det er snodig at de som verdens fremste produsent av biler med terrengegenskaper, ikke evner å lage en erstatter til defender´n. Her har de nok vondt i vilja. Det er uansett en realitet at defender er gammeldags, men her burde Land Rover ta steget og sette en ny standard for robuste og alsidige firehjulstrekkere, anno 2015.

 

Det er nok av kjøpere rundt i verden som vil ha en bil som kan brukes til akkurat de aktivitene og arbeid de bedriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette setter jo store krav til oss som i dag eier en Defender: Vi må ta innmari godt vare på dem så de ikke dør ut! De må på lista over truede bilarter, rødlistes, vi burde får tilskudd av Riksantikvaren osv! (hm, det skjedde noe rart her - når jeg skriver kommer teksten inn fra høyre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette setter jo store krav til oss som i dag eier en Defender: Vi må ta innmari godt vare på dem så de ikke dør ut! De må på lista over truede bilarter, rødlistes, vi burde får tilskudd av Riksantikvaren osv! (hm, det skjedde noe rart her - når jeg skriver kommer teksten inn fra høyre....

 

Du har klikket på høyreorientering av tekst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når Defenderen forsvinner så har vi som alternativ at få eldre Defendere total renovert hos diverse specialister i Uk, i stedet for at kjøpe ny bil. Eller vi kan kjøpe en Toyota hzj78, en simpel og robust arbeidshest. Men måske er den også på dødslisten :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...