Gå til innhold

På tide med nye vinterdekk med pigg til D3. Anbefalinger ønskes.


Freke

Anbefalte innlegg

Hei dere. Etter 3 sesonger med piggfrie vinter dekk, kryper jeg nå til korset og velger piggdekk. Piggfrie vinterdekk fungerer aldeles utmerket på tørr snø, men på vestlandske vinterveier er sneen sjelden tørr, og asfalt med tynn ishinne ...er noe skummelt uten piggdekk.

 

Er anbefalt Hakka 7, og har foreløpig funnet billigste pris hos interdekk til 2800.- pr stk i dimensjon 255x60x18

Er det noen av dere som har andre anbefalinger på piggdekk ?

Noen som vet hvor Hakka 7 kan handles billigere enn interdekk. ?

Noen som kjører på 235x65x18 med gode erfaringer ?

 

Andre gode dekk å anbefale ?

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes prisene på Nokia er hinsides.. Var heller ikke imponert med de piggfrie Nokia (tror det var Hakka 5) jeg hadde på en BMW 523.

 

Kjørte derimot på Continental pigg (ikke veldig mye mønster igjen), ned fra Bodø til Drøbak i vinter (Hentet D3'n hjem fra butikken ?).

Fikk da prøvd dekkene på alt fra slaps, via snøføyke med isunderlag over Saltfjellet, ren is..? og bar asfalt.

Er trygg på at jeg skal ha Continental igjen! Dekkene føltes forutsigbare og trygge under alle forhold (skal dog sies at det gikk pent... ny bil..?). Når det slapp på is gikk det rolig for seg, og fikk hentet firehjulsskrens pent inn igjen. Grepet på snø var imponerende, både ved brems og akselerasjon.

 

Edit: kodingen på emoji funket ikke helt, ergo; det er ikke banneord..:)

Endret av Disco2blue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er på andre settet med Hakka i dimensjonen 235/65-18 og den dimensjonen er super når det er slaps eller mye snø på veien. Veiene på Helgelandskysten er vel noenlunde lik med Vestlandet. Rask omskifting i vær og føre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde Continental Conti Ice Contact (pigg) i dimensjon 265/50R19 på forrige D3 og var meget fornøyd.

Nå skal jeg forsøke Hakka 5 (pigg) i dimensjon 275/60R18 som fulgte med nåværende D3, og håper disse er like gode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nokian pigg er sjelden feil valg! Kjører selv på Hakkapelliita 5 SUV 245/70/17 og var veldig fornøyd foregående vinter. Holder heldigvis iallfall 1 vinter til! Heldigvis!!

 

dekkonline har Hakka 5 SUV i 255/60/18 til 2040 penger. (mens hakka 7 kosta 3000!!).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen dere, ser ut til at jeg heller mot Hakka 7, men kanskje i dimensjon 235x60x18, har fått noen gode tilbud, men må nesten på 10 tusen. DYRT.

Tilbudet fra Fredrikstad på 1527+ mva, er nok det billigste jeg har sett så langt, kommer nok til å gå for det.... vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle dekk skal en akseptere. Naf sier at dekk er ferske inntil 3 år. Nokia sier 5 år.

Tallene forutsetter lagring i tørrt, ventilert, lysbeskyttet lager.

 

Fikk tilbud på dekk i dag men de var fra 2009 og 2010. Jeg aksepterte ikke dette.

Jeg tror det kan være vanskelig å få tak på Nokian suv r som er purferske. Det samme gjelder nok flere av Nokian sine piggdekk, da flere av disse det vises til er gått ut av produksjon.

 

Er klar over at det ikke er lett å svare på spørsmålet da det finnes mange forskejllige dekk og dekkmaterialer men har lite lyst å kjøpe dekk som må byttes ut igjen om et år..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte i 2011 Nokian hakka 5 pigg, produsert i 2008 på dekkonline. Dette var 255/55-19. De fungerte som nye og er fremdeles myke å fine med alt av pigg igjen selvsagt. Disse sparte jeg 6000kr på. Hadde ikke nølt med å kjøpe "gamle" dekk igjen derfra Hvertfall. For meg virker det som om at de har styr på lageret sitt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd både Hakka og Continental med pigg. Begge to duger greit (og var et lysår bedre enn piggfrie "M+S"). Kjører Hakka 5 nå, men vil kaaaanskje gi et hårstrå bedre karakter til Conti'ene... Bare føltes slik.

Endret av aok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nye cooper discoverer m+s med pigg som skal på min om litt, har god erfaring med disse dekkene fra før! eneste negative er at de har 55 istedet for 60 profil...

Cooper Discoverer m+s er et vinterdekk jeg ser på som nødløsning vist jeg har en bil med sær dekk dim.

 

Finnest det skikkelige vinterdekk så kjøp heller det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cooper Discoverer M+S fungerte greit en sesong. De er svært slitesterke og holder sånn sett mange sesonger - men det er vel fordi det er hard gummi, ikke en spesielt god egenskap på vinterdekk. Etter at mine var nye har jeg ikke vært særlig fornøyd, og de ble solgt med gamlebilen etter flere vintre, med praktisk talt nytt utseende men dårlige egenskaper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Truls Vikin,

Cooperne var bra i ett til to sesonger.. Sjekket akkurat mine nå, sørgelige harde i gummien, og fortsatt mye mønster igjen.

MEN, kjører du mest på barmark er egenskapene gode, passer spesielt D2 godt. Jeg har vært godt fornøyd på (mye) snø, men ikke så godt fornøyd på veldig glatt føre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle dekk skal en akseptere. Naf sier at dekk er ferske inntil 3 år. Nokia sier 5 år.

Tallene forutsetter lagring i tørrt, ventilert, lysbeskyttet lager.

 

Fikk tilbud på dekk i dag men de var fra 2009 og 2010. Jeg aksepterte ikke dette.

Jeg tror det kan være vanskelig å få tak på Nokian suv r som er purferske. Det samme gjelder nok flere av Nokian sine piggdekk, da flere av disse det vises til er gått ut av produksjon.

 

Er klar over at det ikke er lett å svare på spørsmålet da det finnes mange forskejllige dekk og dekkmaterialer men har lite lyst å kjøpe dekk som må byttes ut igjen om et år..

 

Godt spørsmål. Jeg kjøpte meg D3 i sommer og når jeg så på vinterdekkene (Nokian Hakka R) der hvor jeg har lagret dem forrige helg, så så jeg at produksjonsåret var i 2009, altså 4 år siden.

Aner ikke hvor lenge forrige eier har hatt disse dekkene, men jeg tror ikke så mange sesonger, fordi dekkene var veldig fine mtp slitasje. Gummien virket også myk og fin.

 

Jeg skal legge på disse på bilen i morgen, så blir spennende å prøve så "gamle" dekk når det blir glatt ute. Jeg kan jo gi noen tilbakemeldinger her på erfaringer når vi kommer så langt, blir vel ikke lenge før:).

 

Men som du sier, det kan jo være at de er kjøpt for en sesong eller to siden, og at de da var et par/tre år gamle.

 

Skal bli morsomt å teste!

Endret av Sfinx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for mange gode innspil. jeg havnet på Hakka 7, 255x60x18, de er nå bestilt, rykende ferske, nå kan vinteren bare komme. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...