Gå til innhold

Omregistrering fra varebil til personbil. Hvordan går jeg frem?


BjørnB

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Min fru venter vår førstefødte og Herman, altså vår D3, må enten bli personbil eller selges. Det sier seg vel selv hva jeg går for :)

 

Bilen fyller år nå i slutten av november, så det er ønskelig for meg å ha alt jeg kan ha klart, klart. Hvordan er saksgangen ved omregistrering? Tar jeg først kontakt med biltilsynet, så tollvesenet, så får jeg lov til å bygge om bilen, så må jeg på visning før jeg kan betale tollvesenet?

 

Har prøvd å søke litt rundt omkring, men tror søkestrengene mine bommer på det som evt finnes der ute av råd.

 

Mvh

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro du først kontakter tilsynet, så forteller de deg hva du skal gjøre.

 

Noe sier meg at du egentlig kun trenger å betale til tollvesenet, og så vise + få skilter, men så enkelt er det nok ikke i praksis..... Vi bor jo tross alt i Gnore..noen små uker til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det fungerer likt enda, men har vært med på det ved to anledninger.

Den ene gangen var det fra minibuss til personbil og den andre gangen fra varebil til personbil.

Begge gangen var det bare å ringe biltilsynet og bestille time. De verifiserte setefester og belter på bil som skulle ha flere seter og telte over at den som skulle ha færre seter ikke hadde flere enn ni seter.

 

Etter noen dager kom det nytt vognkort. begge biler rett over ti år gamle.

 

Edit Heisann, tenkte ikke på D3 kanskje ikke har bikket ti år enda....

Endret av valvolainen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er enkelt og greit. Jeg omregistrerte Defenderen min i vår. Da gikk jeg til Tollvesenet i Kristiansand, fikk et søknadsskjema som jeg fylte ut.(Husk å ha med inn vognkort.) Søknaden ble behandlet mens jeg ventet ca 10 minutter. Så var det bare å gå til luka ved siden av og betale den aktuelle avgiften. Så er det bare å bygge om bilen og få time hos biltilsynet (husk å bestille time på forhånd, det kan være litt ventetid)og vise bilen med setene montert. Jeg går ut fra at du har originale seter slik at ombyggingen er en kurant sak.

Husk å passe på at du har alle papirene fra tollvesenet i bilen fra du har bygget om og til du har fått godkjent den hos biltilsynet. IKKE ta i bruk baksetet (med personer) før du har godkjenningen på plass.

Det kan også være lurt å bestille nye skilter når du bestiller time for kontrollen hos biltilsynet slik at de ligger klare når du kommer til kontroll. Det gjorde jeg og da var hele jobben gjort på et blunk. En time til Tollvesenet, to timer på å sette inn seter og så avsted til biltilsynet neste formiddag.

Lykke til med både bilen og barnet :lol: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tollvesenet har en kontakt / info tlf. Det for du svar på det meste. Hvis bilen er ti år er det enkelt. Gjorde nettopp defenderen om til 6 seters. Dro innom trafikkstasjonen og bestiller nye skiltet (140kr) , bygger om, så møtte jeg opp på drop-in time. Sjekken pluss papir arbeid tok ca 1 og 1/2 time. Kostet 490 kr. Når godkjent hentet jeg hvite skiltr og skrudde på. Ferdig. Skal du betale mellomlegg må du først betale via tollvesenet. Nb husk at du har full tank når du møter opp til godkjenning. De veier bilen med full tank. Og du MÅ ha med vognkort del 2. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full tank og vekt sjekket de ikke på Defenderen min.

Men bilder av alle moddingene,søknadspliktige eller ei, på bilen ble tatt fra alle mulige vinkler.

Og så gikk det laaaang tid før alt papirarbeidet var i boks.

Drop-in på Drøbak trafikkstasjon med seteendring var ikke mulig.

Timebestilling måtte til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send in søknad til Tullvesenet påp eller etter bilens bursdag. De beregner avgift etter dato de mottar søknad

om staus endring. Så betaler du faktura, og da tar du kontakt med Bilbeltekontrollørene for visningstid. Så monterer

du setene, viser bilen (og papirer, kvittering fra tull, CoC dok.) og bilen blir godkjent. Så henter du dine nye skilt

når de er klar :-) og får nytt vognkort i posten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs hva du vektlegger som flyttegrunner...

 

Ser ut som det er diverse behandlingsforskjeller ute og går avhengig av bilmerke,modell,årgang,trafikkstasjon,osv.

Virker som om det beste kan være å ta en telefon,o.l. til din lokale trafikkstasjon og høre hva akkurat de ønsker av

deg før du til slutt får lov av dem å omregistrere bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vi flytte?

 

Vel, ikke direkte.

Men vi har jo et byråkrativelde bygget opp over flere tiår, som det i alle fall i meg er et lite håp om kan forenkles på litt sikt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvilken årsmodell du har, men da jeg registrerte om Defenderen min fra 99 i våres gjaldt en unntaksregel som reduserte avgiften fra 25.000 til 10.000. Bare et tips.

 

Det finnes en tråd om temaet her, med link til enda dypere dykk inn i temaet:

http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=63783&hl=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For eksempel Danmark? Der du ikke kan hente ungen i barnehagen hvis du har varebil med gule skilter, men det er ok hvis du har hvite og gule skilt?

Og hvis du tror biltilsynet i Norge er kjipe, skal du prøve å forholde deg til det spanske biltilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er vanskelig med å gjennomføre denne prosessen? Den er i korte trekk :-betale først ,visning etterpå.

At det så finnes et system for at prosessen blir korrekt gjennomført virker logisk.

Og sånn vil det være uansett hvem som styrer. Ellers er jeg lei den sytinga enkelte hele tida kommer med av hvor ille det er i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...