Gå til innhold
LRforum

IRD til besvær.....


Lene&MartinD3

Anbefalte innlegg

Da ble Freebien vår stående litt... :( (1,8i bensin)

 

Det har luktet litt olje under bilen i en uke nå. Det luktet IRD olje så jeg visste det var den. Trodde kanskje det var tappepluggen som lakk siden jeg glemte å ta med messing ringen sist jeg puttet på olje(ca 2 mnd siden da jeg oppdaget at det var kun vann på IRD kassa og det kom fra kjøleren. Det kom litt raslelyder fra IRD. Alternativet den gangen var å blende kjølingen til kassa og helle på ny frisk olje i håp om at alt var bra og pakninger, og lager skulle klare seg :unsure: )

Men den gang ei....(Nå var det litt raslelyder tilbake)

Jeg tappet ut den gamle oljen. Det kom ca 1 liter med "metal-olje" og Metalbiter på magnet. (Ikkje brraa :P )

Da jeg skulle fylle på, oppdaget jeg nå at kjøleren hadde presset seg ut litt og olje tøøt ut.

 

Nå blir det vel å kjøpe et rep. sett og overhale IRD. <_<Denne...

 

VCU er koblett fra og har planer om å fortsette med 2-hjulstrekk. Bilen blir kun brukt til og fra jobb(10-min hver vei).

 

Er glad i bilen og tenker å beholde den så lenge jeg kan. Er veldig lite rust på den. Så og si ingenting....

 

Spørsmålet mitt er vel: -Er det nok å bare overhale IRD? Denne gange kommer jeg til å teste kjøler før den settes på.

-Er det varmen som kan ha forårsaket alt metalsponet, eller hadde vannet rukket å gjøre nok skade?

-Er det noen andre preventive løsninger?

 

/martin

 

(Ønsketenkning: Kunne godt klart meg uten IRD :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Tror nok dere må kjøpe mere enn bare repsett. Antageligvis har vel drevene fått kjørt seg litt også...

Vanligvis er det jo stiv VCU som bryter i stykker diffen og IRD -kassa, men dere har en annen variant med vann i kassa.

(Forstår vel ikke helt hvorfor dere fortsatte å kjøre med dette?) vel, vel, det var vel ikke så mye hjelp i dette, men jeg ønsker dere lylle til med rep'en :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ganske ferske freelander eiere og hadde bare hatt bilen en uke da jeg oppdaget dette. Fortsatte å kjøre siden raslelyden forsvant etter ny olje. Hadde ingen merkbare u-lyder og bilen virket frisk. Vil uansett ta ut IRD og se skadeomfanget før jeg kjøper noe som helst.

 

Bilen er kjøpt av en på forumet. Vi ble begge enige om at bilen ble solgt i den stand den var, uten garantier. Vel vitende om at jeg mest sansynlig kjøpte meg ett rep. objekt. Kan ikke si jeg ikke ble advart blush:P

Jeg ga veldig lite for bilen.

Men er det ikke det som er halve sjarmen med disse bilene? (å skru) :P

 

/martin

Endret av Lene&MartinD3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg hvert deg så hadde jeg heller kjøpt den nye typen IRD. Altså en fra 2001++ (fra VIN 1A000001-) som ikke sliter så fælt mellom frem og bakhjulene. Delenummer TAG000020 eller TAG0000230. IRDen fra V6 passer også, men da må du bytte kjøler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg "mente" hva du "skjønte" :P

Hehe - skøyern! ;)

Enig med Jan R. Få tak i en nyere IRD. Det er også gjort noe modifisering på bakdiffen etter 2001 en gang. Jeg kjøpte en diff fra 2003 og den hadde annet pn. og sterkere lager i pinjongen, men hvis du vil kjøre kun med forhjulsdrift så er det vel bare å plukke ned alt fra IRD og bakover...

Jeg har også ei blendeplate til IRD kassa liggende. Hvis du vil gjøre litt mer enn bare å plukke av mellomakselen? Du kan dra ut pinjongen av IRD -kassa og blende av med et lokk. Kanskje du bare kan ta en usving med vannslangene til IRD -kassa også? Spørs hvor mye som er gått i framdiffen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe - skøyern! ;)

Enig med Jan R. Få tak i en nyere IRD. Det er også gjort noe modifisering på bakdiffen etter 2001 en gang. Jeg kjøpte en diff fra 2003 og den hadde annet pn. og sterkere lager i pinjongen, men hvis du vil kjøre kun med forhjulsdrift så er det vel bare å plukke ned alt fra IRD og bakover...

Jeg har også ei blendeplate til IRD kassa liggende. Hvis du vil gjøre litt mer enn bare å plukke av mellomakselen? Du kan dra ut pinjongen av IRD -kassa og blende av med et lokk. Kanskje du bare kan ta en usving med vannslangene til IRD -kassa også? Spørs hvor mye som er gått i framdiffen...

 

 

:)

Planen er å kjøre med framhjulsdrift. Det er vel økonomisk da den har ett litt mindre forbruk uten vcu.

Blending av pinionhjulet har jeg sett på tidligere. Er mange sett/kit der ute på ebayen.

U-svingen gjorde jeg da jeg fant ut at den var full av vann. Lurer jo på om kjøling har så mye å si for at ting gikk åt skogen denne gangen.(Eller om det rett og slett bare var vannet. Bare at jeg hørte ikke effekten av det før nå)

Kjøper jeg rep sett, får jeg jo med kjøler og da er vel kanskje ting greit så lenge tenner og tannhjul er ok.

 

 

Men en ny IRD til 20 lapper?? Mer enn jeg ga for bilen.... Vet ikke helt enda om jeg vil bruke så mye penger på det. Da er det vel lettere å se etter andre bilmerker. :D(Eller andre Freebier) Leiter jeg litt og lenge nok finner jeg nok noen overhalte i England. Mener å ha sett noe hos aschroft...

 

Jeg ser jo at jeg kan få tak i kit andre plasser til en billigere peng Roy :)

 

Problemet mitt er vel at jeg, som mange andre her på forumet lider av "engelsk-syken" og ser ikke skogen for bare Land Rovere. ;)

 

/martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver å fundere på tanken om å kjøpe en delebil, men da trenger jeg å få tilbake det jeg ga for den minus 3-4tusen.

Minus Vrakpant så er det jo ikke mye igjen. Får man egentlig vrakpant om man tar ut motor tro? Hva med å gå sammen om delebil? Jeg henter og plukker fra hverandre ^_^

Tenker veldig høyt her nå. :lol:

 

/martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke moms! In your dreams my friend! Du får moms på på frakten også.

Dere skal ikke betale moms i UK, (VAT) men moms i Norge blir lagt på til slutt dessverre.

Tviler på at den kassa dere får ser så fin og blank ut, men det spiller vel ikke så stor rolle...

Billig frakt forresten - håper det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Da har jeg mottat IRD i posten.

Det ble ikke den fra England, De hadde rett og slett lovet bort mer enn de klarte å levere. Så istede for å vente til det de fikk inn et nytt vrak, bestilte jeg fra høgger her i Norge.

Jeg fikk pengene tilbake fra de i England ganske kjapt. De beklaget masse, men var hyggelige og ærlige.

 

Tok å tappet kassa for olje nå istad og olja så fin ut, men det var ca en teskje meg slagg på tappepluggen. Er dette grunn til bekymring?

Kassa er fra en 2006 mod td4. gått ca 160k. Pakninger ser fine ut og merket ingen slark.

Regner med å sette den inn til uka.

 

/martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på svar på et av de opprinnelige spørsmålene i denne tråden: Finnes det noen gode preventive tiltak for å unngå at IRD tar kvelden? Vet det med VCU. - Heldigvis er min VCU foreløpig veldig fin og holder nok en god stund til :) Men noe mer man bør gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er spent på svar på et av de opprinnelige spørsmålene i denne tråden: Finnes det noen gode preventive tiltak for å unngå at IRD tar kvelden? Vet det med VCU. - Heldigvis er min VCU foreløpig veldig fin og holder nok en god stund til :) Men noe mer man bør gjøre?

 

Skift olje hver 30000. Bruk i tillegg tilsetning (Boron) i olja. http://www.silkemotor.no/ Gjør det samme på diffen også.

Glem de skrytedataene med 80% osv, men Sintef skal visstnok ha testet dette og kommet frem til at reduksjonen i friksjon var ca. 37%

Jeg har brukt det på 3 forskjellige freelandere ( 2001 bensin, 2002 gass og 2005 diesel.) og aldri hatt havari. (Ikke toppakningsproblemer heller for den saks skyld. :-) )

Når du sjekker ut websiden så prøv å ikke heng deg for mye opp i det derre tullet med "Sparemagneter" som gjør at hele greia virket litt useriøs, men det ene produkter utelukker ikke nødvendigvis det andre...

 

Her er flere linker: http://motorsilk.com/ og: http://www.altboron.com/

 

Hørte jeg noen som hylte opp om "Snake oil" ? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...