Gå til innhold

Batteridrevet muttertrekker


palerik

Anbefalte innlegg

Hei

 

Hva er det som er hot på batteri trekker fronten for tiden?

 

Luftkompressoren lekker som en sil og det er vel ikke lenge til dekk skal legges om. Tenkte det hadde vært kjekt med en muttertrekker som er litt mer mobil en noe som kobles til luft.

 

Tror kansje jeg ønsker meg en liten slik at den er lett å bruke på andre muttere også. Kan godt løsne hjulboltene med noe annet før trekkeren brukes til å skru ut resten, så allverdens av moment trengs kanskje ikke?

 

.-.

Pål-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Tullebukk.

 

Du vil banne på deg selv om du kjøper noe som ikke drar. Du trenger en med max moment og variabelt turtall slik at du selv bestemmer hvor mye den skal trekke.

Ønsker du noe mindre kjøper du, i tillegg så klart, en batteridrevet skralle.

 

Selv er jeg nå på min femte batteridrevet muttertrekker. Den jeg har nå er fra GB og kostet 1600kr. Desverre treg lahder og bare 1 batteri, men trekker greit, med litt oppskrytt 600nm.

Har slitt ut, og det gikk fort, en Snap-On med kraftige 840nm. Desverre fallt batteriene bort tidlig før trekkeren takket for seg etter toppen to år.

 

Makita har en som trekker veldig bra, men den har ikke variabelt turtall.

 

Boch har en som er konge, men desverre er prisen også høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

boch har en stor en som trekker som bare fy, har en slik på jobb å den er kraftig men tung å ekkel,

har hatt eit par hitatchi å di fungerer men di går rett å slett i oppløsning,

har ikkje prøvd boch sin lille batteridrevne,

å snakker selvfølgeli omm blå boch,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så merkene som duger er altså:

 

Milwaukee, Blå Bosch, Makita og SnapOn.

 

DeWalt er helt borte fra det gode selskap for tiden? Har de gått i Black&Decker fellen?

 

Noen som har tips om hvor overnevnte merker kan kjøpes? Helst med en fornuftig pris/service sammenheng. (Enkelte byggvarehus bør være billig for der er services elendig)

 

.-.

Pål-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maxtool.com

 

Der var det mye kjekt. Hvordan er IR produkter som går på strøm? Enkelte her hevder jo at luftdrevne IR produkter ikke trenger kompressor, det holder med ett sett sterke lunger..

 

Problemet med bestille fra USA er jo ladere. Ser at Makita laderen kan moddes litt for å støtte 220 volt, men liten lyst til det. Hvis jeg skal få hele vertøy "porteføljen" over på Makita så kan det jo kanskje lønne seg, men hadde i grunnen ikke tenkt til det...

 

.-.

Pål-Erik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt norsk lader, både i Norge og Danmark. Jeg moddet min med et sett kjøpt på Finn.no. Delene koster ingenting på f.eks. www.elfaelektronikk.no. Oppskriften ligger på nett og jobben tar ca 10-15 minutter.

Endret av LANDreas
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begge deler. dvs Bosch GDX og Ingersoll Rand 2135QTiMAX muttertrekker. Sistnevnte drar perverse 1054nm. Dvs den klarer seg "in real life" godt på en billig kompressor. Men bruker jeg den ? Vel... ehhh altså, foreløpig har den nok ganske drøy pris pr brukt time :o .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Jeg skal bort hente meg en ny Muttertrekker nå, og valget står mellom Makita DTW281Z oppgitt 280NM, målt reelt så løsner den godt over 400 eller Makita DTW1002Z oppgitt 1000NM.

 

Trengs så mye som 1000for å løsne vanlige bolter, eller er det mest for å skru ut "hovedbolten " på oljeplattformer som har stått å rusta i 35 år ?

To gode venner har hver sin størrelse, og begge mener selvsagt den de har valgt selv, er best. Jeg syns den største ser litt klumpete ut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en av hver, og begge like uunnværlig. 

 

Den store er stor. Fryktelig stor, og tung, men løsnet alt. Heldigvis har den tre momentinnstillinger. 

 

Jeg har også en Milwaukee, som er like stor som makitaens store, og den trives jeg bedre med.

 

Den fjerde er fra felleskjøpet og trekker 600Nm, den er også fin, men ikke variabel hastighet. Kostet 1600 med ett batteri og lader.

 

Min gamle snap-on, som forøvrig aldri ble gammel,  var nok den beste jeg har brukt. Desverre døde både batterier og muttertrekker etter mindre enn ett år, så den ble donert som delemaskin til en trengende forumet.

 

Skal du ha bare en muttertrekker ville jeg anbefalt noe som trekker mer enn 400nm. Noe mindre enn det så vil du ikke kunne bruke den på de tunge oppgavene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen formeninger om hvor stor muttertrekker som skal til for å få løs slikt som veivakselreimhjulmutteren på 300tdi motorer?

 

Og bare siden merket ikke er nevnt enda, hva slags rykte har Ryobi her i strøket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et par Makitaer, en på 450/660 Nm og en på 1000/1600 Nm (samme som Lafter'ns). Alt til sitt bruk, men jeg er mest fornøyd med den nye. Børsteløs motor og bruker 40 % mindre strøm. Alltid lurt å ha en del mer enn akkurat, er min filosofi.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...