Gå til innhold

Styring; slark og lignende


marcuss

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å bli kvitt litt av slarken i styringen på vår Defender td5 1999-modell.

 

I går kveld forsøkte jeg å løsne låsemutteren på styresnekken for å stramme til litt der, men det er jo så dårlig plass at jeg ikke klarte å løsne den. Hvordan i all verden er det mulig å komme til der? Må jeg demontere turbo- og vannrør?

 

Der var også mye slark i endeleddet på høyre side av styrestaget. Er det høyre- eller venstregjenger der? Har liggende tre endeledd med høyregjenger, og må i tilfelle bestille med venstregjenger hvis det er det det skal være der.

 

Marcus

Endret av marcuss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytt endeledd før du strammer - du veit jo at du har slark der.

 

Det kan være både høyre og venstre-endeledd!

 

Du klarer ikke se hva det er ved å holde opp ett av dine nye på vekselvis høyre og venstre side? Det er gjerne enklere enn å forsøke å bare se hva slags gjenging det er.

 

Viss du har tre endeledd med høyre gjenger, ville jeg satt opp tre med venstre gjenger på handlelista...

 

Forøvrig, om det fortsatt er slark etter at du har bytta endeledd:

Av med øvre og nedre vifte-cowl. Av med vifte. Av med serpentinerreim.

Unbrako nr.5 og fastnøkkel 18. Det sitter antakelig en rubberdong oppi der unbracoen skal. Prøv å pirke med en tannlegepirk eller tilsvarende fra biltema om det kan stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK, takk for tipset. Burde selvfølgelig bare bestille flere endeledd :)

 

Skal krype under bilen i helgen og sjekke litt nærmere før jeg begynner å stramme styresnekken. Det er nok flere endeledd som kunne ha godt av å gå av med pensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moralen er: viss ett endeledd er vandret, er aldri det andre langt unna.

 

Så EGENTLIG er det alltid lurt å bytte begge to på samme stag mens man holder på, og så bytte på begge stagene mens man har rennefarten på det. Men det er nok mye som egentlig er annerledes enn det egentlig blir til...

 

Moralen er imidlertid KUN gyldig om endeleddene FORRIGE gang ble byttet/montert i par. Om forrige gang var som det sikkert blir denne gang (at du bytter bare det som er slitt), så er det EGENTLIG ingen grunn til å bytte det andre samtidig.

 

Forstå logikken i dette resonnementet og atferden den som kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...