Gå til innhold

"Vesla" fra 1956 står i deler på garasjegulvet


valvolainen

Anbefalte innlegg

Takk for gode tips Henry Arnfinn, det er vel sånn circa sånn jeg hadde tenkt å gå frem. Ingen boring, bare nye lager og honing, samt frostplugger. Det kan jeg jo gjøre selv. :)

 

Ellers har jeg fått det andre kjedelige strøket med owatrol på bakakselen, ny tetning er på plass på diffen, og nye fjærer ligger klare for montering.

Skal males imorgen, så blir det montering til uken.

 

2015-01-17 15.03.08.jpg

 

Ellers lurte jeg på om noen kunne rettlede meg litt med tanken?

Jeg trodde tanken ble festet i nederste del av to utriggere, men jeg tar kanskje feil? Har ikke noe kant nederst...

Forstår ikke helt hvordan dette kan gå på annet vis?

 

2015-01-17 14.05.00.jpg

 

2015-01-17 14.04.50.jpg

 

..Og som dere ser har jeg enda ikke funnet feiekosten min

Endret av valvolainen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Haha, nei... Det blir svart etterhvert som prosjektet skrider fremover. Faktisk klattet litt sortmaling på litt mer av ramma idag.

Også malt bakaselen, så da er jeg egentlig ferdig med bakakselen, nye tetninger og lagre, bremser ok, rust borte. På tirsdag er det montering av fjærer og montering på bilen. Det blir stas.

Ellers er det nå kun en styrekule igjen på bilen, så fremakselen står for tur etter bakakselen er på plass.

 

Har vært og lånt tommestokken til gaute idag og målt rundt forbi på diverse biler, det var flott!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tirsdag ble fort lørdag, men idag har jeg fått gjort litt til.

 

Montert fjærer på aksel og hengt det tilbake på bilen,

 

2015-01-31 13.58.17.jpg

 

2015-01-31 13.58.25.jpg

 

Har kjøpt meg en slik kinaultralydsvasker, fikk prøvd denne også idag. Det var spennende.

Så ut til å fungere greit, vasket litt smådeler. Bråker som FY! (godt jeg har stereo på plass) Gleder meg til å demotenere forgasseren og slippe delene oppi :)

 

Fikk av fire av seks endeledd, kun med håndmakt. Fikk løsnet på låseringen og skjøvet den bort, så var det på med varme og dyppe nedi vannbadet mitt etterpå. Etter nedkjøling kunne jeg skru av endeleddene med fingrene. De to siste sitter fortsatt på bilen.

Varmeveksleren til båten har stjålet litt tid idag, denne kjøler ikke noe lenger, så må prøve meg på en rengjøring.

 

Neste post på programmet er rengjøring av girkasse og bytte av tetninger, samt montering i bil.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy når det begynner å bli bil igjen! :)

Indeed!

 

Var oppom idag og plukket av litt mer motordeler, samt fikk av de siste endeleddene.

Nå er alle stagene til forstilling satt inn i owatrol.

 

Må ha av endemutteren på veiva, har ikke stort nok verktøy til denne, har målt meg frem til 43-44mm, er fastnøkkel og hammer veien å gå her?

Kanskje jeg burde montere det bakerste opphenget til veiva igjen før jeg finner frem hammeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilfeldigvis var mekkenaboene å jobbet med sitt idag, så jeg fikk lånt induksjonsvarmer og skiftenøkkel med litt størrelse. Da gikk det veldig greit å få av mutteren. Fantastiske greier disse induksjonsvarmerene, blir fort varm gitt!

 

Malt litt flere småting idag, alle stag til styring / forstilling, så da er det klar for fett og nye endeledd.

kanskje man skulle fått montert fettnipler på alle endeledd?

 

Prøvd kinavaskeren min idag, zalo & maskinoppvaskepulver:

 

2015-02-08 14.26.40.jpg

 

Er bare på 6,5liter, så det tar jo litt tid å vaske alt. Dette var etter 2 x 30 min i varmt vann.

 

Prøver å manne meg opp til å plukke av fremakselen, det er så mye annet man kan gjøre istedenfor har jeg funnet ut.

Registerdekselet kom av idag, så jeg er egentlig klar til å plukke av veiva. Laget noen merker for å få kjedet riktig på plass igjen.

 

Tenkte å ta av kjedet, plukke ut veiva, hone, vaske, i med veiva og på med registeret igjen på en dag, slik at det sitter friskt i minnet når dette skal på plass igjen.

 

Endret av valvolainen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Good news everyone!

 

Har fått tilbake torpedoveggen fra Tommy 62 her på forumet, nysveiset med føtter :)

Måtte hive meg rett avgårde etter jobb for å prøvemontere, og den satt som et skudd!

I rusen fikk jeg styresnekka fra nyere seriebil rett på plass, det viste seg at den braketten jeg tidligere forsøkte med gikk rett opp, mens idag 'fant' jeg en brakett i delehaugen min, antageligvis fra en S1, den svinger litt inn mot ramma i toppen, dermed smetter styrestanga rett forbi bremseboksen.

 

Ser etpar fester på torpedoveggen jeg ikke er helt sikker på hva er, noen som har gode tips?

 

2015-02-09 16.13.54.jpg

 

Ser ut til å bli farlig høy dette pedaltårnet, mangler enda etpar centimeter før den er oppe på torpedoveggen (overnevnte feste må fjernes...), og da ser det til at den ligger ca. jevnt med panserhengslene. Skal ta med panseret opp neste gang, så får vi se what's what.

 

2015-02-09 16.29.10.jpg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det er fristede Henry Arnfinn.

Jeg sliter litt med vinkel på pedal i forhold til tårnet hvis jeg fjerner litt av tårnet og sklir den ned litt på torpedoveggen. Får da plutselig bare 4cm vandring på bedalen. Da må en i så fall planlegge kjøringen litt vel mye... :lol:

 

noen som har en S2 pedalboks uten servo tilsalgs? Så slipper jeg å fruste mer på dette?

 

Fortsatt litt på rengjøring, det er mye arbeid. Det er så lite fristende å sette skikkelig møkkete deler på plass!

Bestilt litt motordeler, når de kommer skal jeg holde på litt med motoren, så kan torpedoveggen få litt pause fra meg.

Ledningsnett er også på vei fra autosparks. Da er vel bilbudsjettet mitt brukt opp denne måeneden og litt til.

 

2015-02-10 16.03.29.jpg

 

Ha en fin helg!

Endret av valvolainen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stig har rett.Men det er kun støttestag montert på passasjersiden.Rattstammen fungerer som stag på sjåførsiden.

 

Bensintanken din står oppå utriggerne på bildet,men skal festes under..

 

Kan du bruke et clutchpedalverk til bremsen ?

Pedalplate bør snus 180 grader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for motivasjon!

 

Flott at dette er til støttestag, da fikk jeg svaret på hva de støttestagene jeg har i en eske er for noe :lol:

Må sveise et jern eller to til utriggerene der tanken skal festes, jeg kikket jo litt på noen av dine 88'er Gaute og fikk litt bilder av hvordan tanken er festet. Tror jeg har en plan som innbærer plateknekking, og skruing, til nød litt sveising hvis jeg ikke klarer det med skruer.

Må komme til plateknekkebesøk hos noen tenker jeg. Får ta det når det kommer!

 

Har ikke vært inne på muligheten for clutch til brems, det skal jeg titte litt på når jeg kommer opp igjen. Passer bremsemaster i et clutchtårn tro? Skjønte ikke helt hva du mente med å snu pedalplate 180 grader?

 

Holder muligheten for brukt S2a tårn åpen.

 

Tror jeg skal gjøre ferdig motor og gir ganske snart det begynner å bli litt mye dill rundt forbi i verkstedet. Har dessuten det meste av deler, så da er det egentlig ingen unskyldning lenger. Mangler etpar små verkstedting og litt motormaling (må jo få lov til å kalle motoren nyovermalt!)

 

Jeg prøvde å få festet en støtdemper i bakfjæringen, men søren heller, mo jo klemme fjærene omtrent flate for å få det på.

Hvis noen med en s2 88 kunne tatt en tommestokk og målt fra toppen av bakaksel og opp til bumpstop hadde jeg blitt glad!

jeg har også artikuleringsstoppebåndene eller hva det nå heter på norsk, men det var kun bådene som fulgte med, ikke noe feste, kan ikke huske å se slikt i kassene, er det bare maskinskrue og stor kraftig skive som er tingen her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut til at festene til reimene er skjært bort. Klarer du å måle maks og minimumslengde på demperne kunne du fått tak i noen som passet bedre. Jo lengre slaglengde på demperne jo bedre blir bilen i kuppert terreng.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Dæven, da var vi nede på side 5:(

Har blitt far i vår, så bilen har fått stå uten noe fremdrift siden i mars. Nå har jeg imidlertid fått disp til å fortsette :lol:

Tiden går jammen fort.. Velvel, nå har jeg såvidt begynt på fremakselen, slark alle veier på begge sider. Demonteringen er igang :)

 

Har et motorteknisk spørsmål:

Registerkjedet, ifølge verkstedboken monteres dette etter motor er bygd sammen, og såvidt jeg kan se trengs det ikke å lages noe merker eller noe på kam og veivdrev på forhånd? Det er altså mulig å få plassert dette rett etter montering av resten av motoren? Er livredd for å plukke av registerkjedet som dere sikkert skjønner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Da har det atter en gang gått lang tid uten fremdrift. Akk akk. Vi har nå flyttet, (verktøyet og bilen altså..) så nå er det enda lenger vekk, men i en marginalt større og isolert garasje. Ved siden av garasjen er det en hytte som mamma og guttungen kan kose seg i mens pappa er i garasjen. Har endelig fått opp en verktøytavle igjen, og godt med lys.

Da var det bare å fortsette med demonteringen, fremakselen skal få seg litt nye deler. Her var det lekasjer, dårlige bremser, slitte lagre og dumme skruer. Men pokalene var greie :)

 

2016-03-27 16.13.35.jpg

 

Ellers har jeg fått satt opp alle delene jeg har på hyller, det hjalp betraktelig. Det er også deler jeg ikke skjønner hvor skal. Mange. Får bare ta det etterhvert.

 

2016-03-27 16.14.14.jpg

 

2016-03-27 16.14.28.jpg

 

Veldig godt å komme igang igjen!

 

I farten fikk jeg også tatt service på gressklipperen fra 2002. Det hadde den ikke vondt av. Synes det har blitt litt tyngre å dra i snora, men mistenker at det er tregheter i trekkapparatet som gjør det. Motoren går upåklagelig, både fint og fort.

 

For de av dere med et trent øye synes det 'kanskje' at det er litt helligdager på veggene.

Det er nå 4 strøk med maling på veggen, og jeg gidder ikke mer. Det siste strøket gjorde ingen forskjell.

Malte oppå noe jeg tror er gammel beis. Det var tydeligvis ikke noe suksess. Formålet mitt var forøvrig å få det lyst.

Success, case closed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Vesla. Det skal jeg huske på. Var ikke klar over navnet. Vanligvis har jeg ikke navn på mine kjøretøy, får kanskje starte med dette for å holde oversikten.

 

Ønsker deg lykke til med flytting.  

 

Ønsker alle en fin kveld

hilsen Henry Arnfinn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...