Gå til innhold

Seiping av dekk


kjartanb

Anbefalte innlegg

Hei er der noen dekkverksteder i Bergensområdet som har utstyr til seiping av dekk. Da mener jeg ikke "hand held" maskiner men automatiserede med spiralkniv hvor man kan få tette parallelle "seiper"/"riller".

Brukte kun "full" seipede (dvs tvers over hele banen) mudder dekk som helårsdekk i Island med godt resultat.

mvh

Kjartan

microskorid.jpg

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, det viser seg at mange har dette utstyr i Bergensområdet :).

Tror jeg avprøver seiping av Michelin XZL og ser om det har positive effekt (hårdhet, våtgrep). Har god erfaring fra Island med seipede GFB AT (33" og 35") og MT (35"), Mickey Tomson MTZ (38") , Toyo MT (35") og Maxxis BMT (33"). Alle dekkene blev en del bedre, blødere, mere grep, mindre støy. Brukte dem som helårsdekk i IS.

mvh

Kjartan

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det lettere eller tyngre med seipede XZL-dekk på seriebil? Noen som vet?

 

Det blir litt tyngre. Og styreresponsen bli litt tregere. Og det er egenglig logisk, det er friksjon på et større areal enn før. Men det er ikke mye å bekymre seg over. Seipa dekk er mye bedre på vinterføre enn de som ikke er seipa. Og ved offroadkjøring om sommeren er de også bedre. De klorer seg bedre fast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Dekkcenteret i lønningennæringspark har,også mener jeg og ha hørt att den dekkbutikken inn forbi Vestkanten mot Håkonsvern har en slik maskin!

Jeg brukte bergen bildekk (forbi vestkanten....) tror jeg betalte 1000kr

Nu har jeg vært hos dekksenteret i Lønningen Næringspark, de har kun seipe-maskine for lastvognsdekk og mener den skærer for dypt til at bruke på mine Michelin dekk. Maskinen har kun en kniv som skærer på tværs. Dekket på bide tidligere i tråden er skåret med spiral kniv.

Jeg hørte rykter om et verksted i Os som har sådanne maskine men ved ikke mer. Noen som ved det?

Nu prøver jeg å snakke med Bergen bildekk.

Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av nyskjerrighet: seiper du "brukte" dekk siden du nevner av og påmontering?

 

Edit: etter å ha åpnet øynene helt, så ser jeg nå at du også har skrivd at hjulene er under bilen :) Antar derfor at de også er kjørt på og er "brukte"

 

 

Det betyr da også at mine tidligere antagelser om at man kun fikk seipet blavende nye dekk av hensyn til kniven på seipemaskinen ikke stemmer, og at jeg må ut og be om pris på seiping :)

Endret av RKV
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er vanlig å gjøre, men refererte vel egentlig bare til tidligere posteringer. Men tenkte som så, at man ofte har et sett felger med dekk på, da må de gamle dekka avmonteres, og de nye, seipede, dekkene pålegges.... ;) Hvis tusenlappen inkluderer denne jobben, så er det billig.

 

Vet ikke om noen som seiper brukte dekk, jeg...... sorry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som er vanlig å gjøre, men refererte vel egentlig bare til tidligere posteringer. Men tenkte som så, at man ofte har et sett felger med dekk på, da må de gamle dekka avmonteres, og de nye, seipede, dekkene pålegges.... ;) Hvis tusenlappen inkluderer denne jobben, så er det billig.

 

Vet ikke om noen som seiper brukte dekk, jeg...... sorry :)

Tilbudet gjælder ikke av og påmontering av dekk på felge, men seiping av dekk som er nu på bilen (så de skal av og påmonteres bilen :) ).

dekkene er tilpas grovmønstrede at der sitter ikke noe grus eller småstein i mønstret.

mvh

Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom Dekkmann i Skien i dag. De kunne seipe dekkene, men han trodde ikke han fikk seipet de ytterste knastene på mud-dekkene, kun de to i midten. Årsaken til at han ikke kunne seipe de ytterste var at det var ei guide-rulle på maskinen som ville falle ned mellom knastene, og gjøre kuttet dypt. Det var i allefall sånn jeg forstod det. Og ved å bare seipe de midterste så var det nesten ikke vits trodde han.

 

Så da blir det skrupigger i år og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom Dekkmann i Skien i dag. De kunne seipe dekkene, men han trodde ikke han fikk seipet de ytterste knastene på mud-dekkene, kun de to i midten. Årsaken til at han ikke kunne seipe de ytterste var at det var ei guide-rulle på maskinen som ville falle ned mellom knastene, og gjøre kuttet dypt. Det var i allefall sånn jeg forstod det. Og ved å bare seipe de midterste så var det nesten ikke vits trodde han.

 

Så da blir det skrupigger i år og.

 

Har du prøvd Dekkspesialisten på Herøya?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...