Gå til innhold

Ulyd i girkasse


Korkdal

Anbefalte innlegg

Har en 2004 TD5 Defender med R380/LT230. I det siste har kassa begynt å lage en litt malende ulyd. Høres best fra ca 60 km/t og oppover, men er ikke så veldig høy. Har eksperimentert litt og funnet ut at:

 

* Lyden er der både med og uten gasspådrag

* Spiller ikke noen rolle hvilket gir hovedkassa er i

* Det hjelper ikke å tråkke inn clutchen

* Det hjelper ikke å sette hovedkassa i fri

 

Det eneste som hjelper er å vippe tranferboxen i fri, da blir det stille.

 

Noen som umiddelbart har noen ide om hva det kan være? Bytta olje på transferboxen, den var sort men ganske fin. Veldig lite spon på magnetpluggen i bånn, og oljen har vært der en god stund (i allefall 50-60kkm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk håndbrekk.

 

Prøv, svært forsiktig, å trekke litt på håndbrekket mens du kjører rolig. Hører du forandring i lyd ville jeg startet på brekket.

 

Ps: ser nå at lyden forsvinner med transfer i fri. Mitt tips utgår dermed.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjaltinga sitter i nedre del av kassa så når denne er i fri er alle tannhjul inni rolig. .

 

Tapp ut olja og åpne den store firkantede luken (23) under transferkassen. Da kan du visuelt inspisere drevene inni og titte etter slitemerker og kjenne etter slark.

 

561596_10153162600735247_1681987420_n.jpg

 

 

 

 

 

 

Tverrsnitt av kassa til studering:

 

1238797_10153162606420247_1319564914_n.jpg

 

Edit: trykkeleif

Endret av Larsframars
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har gravd og forsket litt mere, og igår tappet jeg oljen av R380en. Fin farge og smak, ingen biter kom ut, men det var mye spon på magneten på tappepluggen :(

 

Leste litt hos Ashcroft, og de skriver:

 

"One of the common failure modes of the R 380 is premature wear of one or both of the rear support bearings in the rear 5th speed aluminium housing, this starts as a whirring in all gears but not so bad in 4th, then as the bearings wear it allows the 5th gear on the layshaft and 5th gear on the mainshaft to come a little out of mesh, then 5th also gets noisy and often results in the teeth coming of one or both of the 5th gears."

 

Auda, dette høres litt ut som mitt problem. Noen som har noen erfaringer å dele på området? Hvor lenge kan jeg kjøre med dette? Lyden kom ganske plutselig, ble litt værre til å begynne med, men har nå vært ganske uforandret i drøye tusen km. Hadde vært hyggelig om det holdt endel tusen til, slik at jeg kan ta dette til våren :P

 

Noen som har byttet dette lageret?

2013-09-30 00.05.35.png

Endret av Korkdal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...