Korkdal Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 Har en 2004 TD5 Defender med R380/LT230. I det siste har kassa begynt å lage en litt malende ulyd. Høres best fra ca 60 km/t og oppover, men er ikke så veldig høy. Har eksperimentert litt og funnet ut at: * Lyden er der både med og uten gasspådrag * Spiller ikke noen rolle hvilket gir hovedkassa er i * Det hjelper ikke å tråkke inn clutchen * Det hjelper ikke å sette hovedkassa i fri Det eneste som hjelper er å vippe tranferboxen i fri, da blir det stille. Noen som umiddelbart har noen ide om hva det kan være? Bytta olje på transferboxen, den var sort men ganske fin. Veldig lite spon på magnetpluggen i bånn, og oljen har vært der en god stund (i allefall 50-60kkm). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Sjekk håndbrekk. Prøv, svært forsiktig, å trekke litt på håndbrekket mens du kjører rolig. Hører du forandring i lyd ville jeg startet på brekket. Ps: ser nå at lyden forsvinner med transfer i fri. Mitt tips utgår dermed. Endret 28. august 2013 av lafterolf Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Larsframars Skrevet 28. august 2013 Del Skrevet 28. august 2013 (endret) Sjaltinga sitter i nedre del av kassa så når denne er i fri er alle tannhjul inni rolig. . Tapp ut olja og åpne den store firkantede luken (23) under transferkassen. Da kan du visuelt inspisere drevene inni og titte etter slitemerker og kjenne etter slark. Tverrsnitt av kassa til studering: Edit: trykkeleif Endret 28. august 2013 av Larsframars Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Korkdal Skrevet 30. september 2013 Forfatter Del Skrevet 30. september 2013 (endret) Har gravd og forsket litt mere, og igår tappet jeg oljen av R380en. Fin farge og smak, ingen biter kom ut, men det var mye spon på magneten på tappepluggen Leste litt hos Ashcroft, og de skriver: "One of the common failure modes of the R 380 is premature wear of one or both of the rear support bearings in the rear 5th speed aluminium housing, this starts as a whirring in all gears but not so bad in 4th, then as the bearings wear it allows the 5th gear on the layshaft and 5th gear on the mainshaft to come a little out of mesh, then 5th also gets noisy and often results in the teeth coming of one or both of the 5th gears." Auda, dette høres litt ut som mitt problem. Noen som har noen erfaringer å dele på området? Hvor lenge kan jeg kjøre med dette? Lyden kom ganske plutselig, ble litt værre til å begynne med, men har nå vært ganske uforandret i drøye tusen km. Hadde vært hyggelig om det holdt endel tusen til, slik at jeg kan ta dette til våren Noen som har byttet dette lageret? Endret 30. september 2013 av Korkdal Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kameranerd Skrevet 8. oktober 2013 Del Skrevet 8. oktober 2013 Den tappepluggen har vel ikke unormalt med spon. Transferkassene pleier å lage litt ulelyd, om det er helt normalt vet jeg ikke, men min erfaring er at du kan kjøre lenge med mye lyd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
1120td5 Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Psss Handske kunne anvendt her ,Korkdal. Opplevd lignende lyd og det var kryss i kardangen!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 9. oktober 2013 Del Skrevet 9. oktober 2013 Det er tillatt å bli møkkete på hendene fortsatt,Dan. Men snart blir vel det også HMSet bort av en byråkrat med silkemyke og hvite papirhender. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.