Gå til innhold

Bytte av O-ringer, varmeregisteret, P 38


4.6Rune

Anbefalte innlegg

Ok, da var det full fart:

IMG_2658.JPG

 

I og med at jeg trodde batteriet måtte kobles av (for avmontering airbag), var dette første bøygen. Rare greier.

IMG_2659.JPG

Her lekker det friskt....

IMG_2660.JPG

Her må det vippes opp for å få løsnet sideveggen. Ikke bare barebare.

IMG_2661.JPG

 

Noen har tuklet med bilen min!! En rekke hull uten mål og mening. Planløst..dette må vekk.

IMG_2664.JPG

 

Valgte å kappe to steder. Hadde heldigvis en Fein liggende, og gudbedre som det funket!

Kappet oppe og dro ut nede og kappet der også (var så mye rare hull allikevel) og dro det ut med kjærlig muskelkraft..

Og DER VAR DEN!

IMG_2667.JPG

Prøvde å dytte bort låsen til hanskerommet, men synes ikke jeg kom godt nok til. Enter Fein, mine damer og herrer:

IMG_2679.JPG

Og jaggu fikk ikke skrutrekkern godt med plass inni der, og jeg fikk tilgang til baksiden for å kjenne med hånd nr. 2.

IMG_2675.JPG

Og her kommer vi til kjernen: Heldigvis hadde Vigge eller noen linket til noen videos her, og dermed visste jeg at denne skruen må være TIGHT, og det var den ikke. Satt veldig løst, faktisk.

Enkelt å skru ut og dermed veldig lett å få ut femtekolonistene: (Franske deler?)

IMG_2676.jpg

IMG_2677.jpg

 

Ikke tvil i skogen om at de hadde gjort nok ugagn. Bare vulkanisert og den ene røyk så fort jeg tok på`n. De nye ble dyppet i væske og ført på (likt hele runden, gutter!).

Skruen ble satt inn med noe lurium som heter Froglube, og var rustfri, så den gled greit inn. Pass på at den setter ramma bak skikkelig!

IMG_2678.jpg

Og vips,- en time jeg aldri får tilbake igjen. Tok vesentlig lenger tid å skru alt på plass igjen og ikke minst, tape etter alle(?) kunstens regler:

IMG_2680.JPG

IMG_2681.JPG

 

og så: blåse ren slangen på høyre side av radiatorn og fylle på væske, vente, fylle på etc, koble på batteriet, starte, resette vinduer og takluke, og nå tror jeg jammen at jeg er ferdig. Kosta meg 175- i gummi og fem liter rød kjølevæske fra Biltema.

Tusen takk for all hjelp! Dette var nesten litt moro.

IMG_2665.JPG

IMG_2679.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvetur over: Jevn temp, noe over ved full aircon, noe ned ved avslått aircon. Null lekkasje! Masse igjen i beholder nå (varm bil) og ingen ting som skrangler "inni der".

Bedre luft til baksetene også, i og med at den ene skjøten var rimelig lite tett fra før av, nå tapet.

Jadda.

Nå gjelder det å få åpnet hanskerommet etterhvert, selv om det er ubrukelig....

 

Pål,- da er det kanskje på tide å vende tilbake til gamle trakter en dag, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dere ser av det siste bildet, er luftekanalen kappet øverst og midt på. Nederste delen var så dårlig i sammenføyningen at den ble tapet den også. I og med at kanalen var borret i fra før av (noen som har gitt opp i forsøket?), valgte jeg å kappe den og dra den ut i to deler, en opp og en ned. Dette gjorde alt mye enklere enn om jeg hadde latt den bli der. I tillegg ble selvfølgelig den store kanalen bak hanskerommet nappet ut først. Dermed fikke jeg veldig god plass til å få hender og hode og ikke minst lys inn der. Tror kanskje det viktigste er å få holdt igjen den aluminiumsdelen som skruen skal gjennom, slik at det ble skikkelig fast. Skruen virket nesten for enkel å få ut. Ikkje bra. Og gud bedre så mye søl det var der! Sove godt i natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrygg. Skeptisk. Særlig var det tanken på alt som kan gå galt når man bruker håndsag i motlys.... Men ærlig talt, jeg har faktisk sendt prisspørsmål til hhv Technoclassic (som forøvrig snakker nedsettende om bilene våre til andre biltypeeiere) og Sandmo. Ingen har svart på halvannen uke. Og så har de knegget litt på Motorpool, men der har de vært veldig greie. De skjønte godt at jeg ville forsøke selv.

 

Og hva er det verste som kan skje?

Blir det fubar, er det jo bare å pipe litt her, og så stiller folk opp med erfaringer, tips og råd, og da er egentlig risikoen liten. Er veldig takknemlig for hjelp, og kanskje var det Brage som helte dråpen: Du MÅ bytte. Fort. Og da så.

 

Hvorfor ryker disse O-ringene så ofte?

 

 

1: De er laget av franskmenn. (Konflikten mellom the cheese-eating surrendemonkeysene og lordene trenger ingen ytterligere forklaring)

2: Gummi, varme, kjemi, vekslende temperatur, alder, etc. etc. etc.

 

Min forklaring. Heller mest mot pkt. 1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...