Gå til innhold

Pene farger på seriebil. Fargekoder.


lafterolf

Anbefalte innlegg

Apropo til fargene lysegrønn og mint .... Motorblokka som stod i min ex.mil er lys mint. Byttemotoren jeg kjøpte er også i lys mint. Den tredje motoren jeg har

stående er skitten og stygg. Den virker som er "sølv".... Hvorfor velge mint grønn på motoren? Noe logisk forklaring, eller var dette også for å bruke opp restende av lakk fra flyproduksjonen? ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det er en lignende (lik?) som heter Sage green.

 

Sitat fra et annet forum:

"219 Sage Green" It is in the BS.381 colour range BS.381/219 Sage Green or simply BS3.219.

 

På hjemmesiden til Autopaints Brighton står at denne fargen ble levert i 69 og 70, mens på Land Rover FAQ står følgende om de aller første serie I: ...with the first 40 vehicles painted a light green (sage green).

 

 

Er det noen som har fargekode på denne pene grønnfargen? Gjerne bengalakkoder ;)

SS106034.jpg

 

Bilde fra Simmonites.com

Innlegget mitt forsvant i kopiering av tekst. Ønsker lakkode til denne pene grønnfargen. Gjerne kode til Bengalakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ta kontakt med en fargehandler som blander billakk, Rolf. Og så finne fargen i fargekartet til en bilprodusent. Deretter matcher du denne fargen opp mot fargekartet til Bengalakk, evt andre egnede med hjelp av fargehandleren.

 

Jeg gjorde nylig det, og må si meg meget fornøyd med resultatet. Helt 100% blir det nok ikke, men etter å ha malt tre tynne strøk på et dørblad, synes jeg mitt resultat ble vesentlig bedre enn veldig mange andre "kopier" jeg har sett med denne fargen :)

 

Avsløres forhåpentligvis på forumtreffet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Her er fargekode for lastebillakk som en grei Nederlender har funnet.

 

Bronze Green HCC BLVC428 Light Green HCD BLVC514 Sand ACF BLVC513

> Limestone NCJ BLVC516 Mid Grey LCB BLVC517 Marine Blue JCC BLVC515

> Masai Red CCC BLVC378 Pageant Blue JAG BLVC224 Java Green HAB BLVC208

> Inca Yellow FAB BLVC207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Apropo til fargene lysegrønn og mint .... Motorblokka som stod i min ex.mil er lys mint. Byttemotoren jeg kjøpte er også i lys mint. Den tredje motoren jeg har

stående er skitten og stygg. Den virker som er "sølv".... Hvorfor velge mint grønn på motoren? Noe logisk forklaring, eller var dette også for å bruke opp restende av lakk fra flyproduksjonen? ^_^

 

Denne er litt sen, men den heter vel duck egg blue. Orginalfarge på motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Denne er litt sen, men den heter vel duck egg blue. Orginalfarge på motor.

 

Fargen ble vel opprinnelig utviklet til bruk på undersiden av fly for å gjøre de minst mulig synlig fra bakken - med himmelen som bakgrunn.

 

Spørs om ikke LR på et eller annet tidspunkt fikk tilbud om å kjøpe et restlager av maling i denne fargen, og fant ut at den kunne brukes på motorblokker...

 

Originalblokka i min S2A er støpt i oktober 1960 (Altså en seie 2-motor), og var ikke lakkert i Duck Egg, men en lys grå / beige farge.

Duck Egg Blue ble nok tatt i bruk senere, og er vel egentlig like grønn som den er blå!

 

Endret av Runar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 3 år senere...

Jeg er ute etter seriebilblåfargekoden men som veggmaling og ikke som billakk.

 

Vi vurderer blåfarger som går fint med hvitt tak i stuen og har lyst til å prøve "seriebilblå".

 

Men jeg finner kun kode for billakk

 

Marine Blue LRC006 SB2034 3184

 

Noen som har denne fargekoden i "veggformat"?

Endret av Matta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.uniquecarsandparts.com.au/colour_swatch_land_rover_1961-66

 

(Rareste marineblå jeg har sett... menmen.) Det påstås at denne fargen er lik https://www.myperfectcolor.com/paint/344665-ici-marine-blue ... Jeg hadde vel tatt noe som ser visuelt likt ut med det du ønsker med til en fargehandel og bedt de finne ut av det. Siden du neppe skal ha seriebilen ved siden av så er det kanskje ikke så nøye om det er 100% match. Det kan også hende at fargen "ser" annerledes ut når den får dominere på en vegg.

 

For meg ser ocean blue # 5020 eller mint turqouise #6033 i dette fargekartet ut som de kan være noe å se nærmere på  i ønsket "stue"-glansgrad, men sikker kan man jo aldri være når man diskuterer farger sett på hver sin skjerm. https://www.paintmarine.co.uk/colour-charts-13-w.asp 

 

Alternativt - send en epost og spør noen som produserer/selger en lakk som matcher originalen, om de kan oversette til et fargesystem som man så kan kommunisere til en maleforetning...

https://paintman.co.uk/shop/land-rover-marine-blue/

Kommer litt an på hvor nøye det er for deg med eksakt match. (Personlig vil jeg tro det blir vanskelig uten å benytte samme maling på samme underlag?)

 

Og ... kanskje kan denne tråden også hjelpe noe

https://www.lrforum.com/forum/index.php?/topic/62178-lrc-006-marine-blue-ral-code/

Endret av yarnslayer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...