Gå til innhold

Børstraktoren. Veien tilbake til veien...


KennethA

Anbefalte innlegg

Den ble handlet på et blunk i et akutt tilfelle av midlertidig galskap, så dette kan bli spennende.

Lager denne tråden for å ha et sted å samle tanker, planer, bilder og progresjon. Trenger også en del hjelp vil jeg tippe.

 

IMG 5253

 

Bilen er en 1991 mod Range Rover Classic. Med 3,9L V8 og automatkasse.

Regnummer er DF80731

Rammenummer: SALLHAMM4HA601753

 

Etter å ha vært med på div treff på blandt annet Lampeland med venner, så var det åtter med slurromatic som var det ypperste.

 

Av utstyr kan jeg nevne:

- Lyst skinninteriør

- Elektriske ruter og speil

- Fullt Defa kit.

- AC

- 2 sett hjul

- +++ (kommer mer ettersom tråden vokser.)

Det meste funker. (og muligens det som overrasker meg mest med denne bilen)

 

Bilen har mangellapp og skiltene ble levert inn i 2012.

 

Første prioritet er å få den på veien. Skal repareres, eu godkjennes og skilter skal på plass. Etter det kan jeg begynne med finish.

Mangler som jeg veit nå:

- Lekker bensin bak ved bensintank når motor

- Rust i bremseslange

- Eksosanlegg fra midtre lyddemper er bare kjeks igjen av.

- Full service med bytte av alle oljer, væsker og filtre.

- Ny regreim da jeg ikke veit tilstand av denne.

- Litt ymse pærer funker ikke eller har dårlig kontakt.

 

Ble i 1991 kjøp av en kar i Sandvika og alle servicer ble fulgt fram til 199000 km i 2004. Så solgt til en i Hønefoss som har hatt den som bil nr 3 og kjørt 11000 km på 9 år. Alle servicer er tatt av Motorpool.

Kilometerstand nå er 210000km

 

Meget lite rust som jeg kan se. Men den som graver finner gull sies det. Vi får se da...

 

Har laget et album med masse bilder.

 

Endret av KennethA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker overkommelig å få denne godkjent med det du skriver i hvert fall. Bremserørene kan være lette å bytte, bare husk å lufte godt. Kjøp sports eksos, i rustfritt :D Ellers var det en her inne som fikk lagd en på svensen eksos mener jeg å huske, ble tøff lyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i forhold til det jeg veit nå virker det ganske kurrant. Men mangellappen jeg har er fra 2010, så det er garantert mer som dukker opp. Vurderer å bare fikse det jeg kan se, kjøre den på kontroll og la noen andre grave etter feil. Lettere å jobbe etter ei liste.

 

Og ja, lyd er noe jeg ikke lar lommeboka bestemme, så grom eksos blir det... :D

Endret av KennethA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå nøye over bilen. Er den bedre enn andre rrc spanderer du evigvarende eksos i dyre dommer, om ikke vil et orginalt helt sikkert vare lenger enn denne bilen.

De norske deleleverandørene, derav ErikWinther Sørensen, bil jeg tro har på lager.

Endret av lafterolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var dagens økt ferdig. Har lokalisert bensinlekkasjen og halvveis fikset det. Det var returrøret og hullet var der røret ligger sammen med det andre mellom ramme og karosseri rett innenfor fjæra. Koblet fra begge ved pumpa, reiv det vekk og la opp nye bensinslanger. Litt enklere med bøyelige slanger. Ville ikke sette på det gamle filteret, og glemte å kjøpe med nytt i dag, så mangler bare å koble på nytt filter. Skal ta noen bilder i morra.

Var innom EWS og kjøpte alle seks bremseslangene. Kikket litt mer på det og så at jeg også må ha bremserørene som går ut til caliperen. Stikker innom EWS i morra og handler filter og ferdig bøyde rør, samt noen nye luftenipler. Kan banne på at noen av dem ryker.

 

Ellers var det absolutt null rust under bagasjeteppet. Helt strøkent. Fant heller ikke noe annet enn standard overflaterust på bolter, braketter og stabstag under. Ser veldig bra ut dette altså. :D Eneste jeg frykter er rust og det å måtte splitte motor av en eller annen grunn.

Har fått låne prøveskilter for i morra, så etter montering av bensin blir det en lang og go tur for å få alt skikkelig varmt og bevegelig. Få vekk en del overflaterust.

Får også løsnet eventuelle avleiringer i motor før jeg kjører en full service på torsdag. Er det separat olje på transferkassa?

 

Planen er å få byttet bremseslanger og rør innen mandag, så jeg får satt den på kontroll. Hadde vært morro å ha skilter ila neste uke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerar med nydeleg vogn. :-) Eg (og Petersen...) vart forsein på denne.. Men eg unnar så absolutt fleire å få gleda av desse fantastiske bilane. Dagane vert på ein måte ikkje det same utan.:-)

Endret av Lorden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som veit hva dette er? (rød ring)

Er det bensinvarmer? Slangen med banjokobling er koblet til noe som ser ut som en liten tank av noe slag litt lenger ned til høyre enn bildet viser.

gallery 2172 698 530630

 

Edit: Etter et kjapt søk ser det ut som noe til ABS systemet. Er tanken en ABS trykk akkumulator?

Edit 2. Fant det ut. Er ABS pumpa.

Endret av KennethA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tilbudet Fosen, men jeg har handlet allerede. :lol:

 

Gårsdagens økt blei lang, men har funnet ut myyyyye mer om bil og motor.

Fikk koblet opp bensintilførselen, så nå får den bensin uten lekk mellom nytt filter. Har også satt inn nytt luftfilter.

 

En kompis kom innom med prøveskilter, så planen var å få en del mil med den og få vekk litt overflaterust div steder.

 

Får ta det positive først da:

- Starter lett, og går fint. Jager ikke på tomgang. Går dog noe lavt. Forklaring under "negative"

- Bremsene var overraskende bra. Null fading eller surr etter 4 mil, en av dem med et bein på hver pedal for å få det varmt.

- Hard nedbremsing fra 80-0 gikk kjempebra. Kunne slippe rattet før jeg rørte bremsen, og hadde ikke rikket seg en millimeter til noen av sidene når det stoppet.

- Drar ikke til noen side, og går rett. Dempere og fjører virket bra, ingen overdreven gynging etter fartsdumper.

 

Ukjent om det er problem enda:

- Bremseskivene kan bli et problem. De var helt nye for noen år siden, og har kun gått 1000km, men de har stått stille en stund og det har naturligvis samlet seg en del overflaterust. Etter kjøreturen så de unektelig bedre ut, men det er på grensa. Her spørs det om jeg ikke må ha fire nye skiver.

 

Negativt:

Motortrøbbel.... :wacko:

På kjøreturen virket motoren skikkelig lat, og det føltes som om det var noe vibrasjoner som ikke skulle vært der. Byttet alle pluggene, og syv av dem var perfekte, men en var totalt havarert med masse gugge rundt. Sjekket pluggkabelen, og den funket. Så nye plugger burde gjøre susen. Men fikk ikke følelsen av at noe hadde endret seg etter bytte. Føltes fortsatt lat, og at noe ikke var helt med.

Planen for dagen er total service med bytte av all olje og væsker, samt reimer og ymse annet. Skal også ta en kompresjonstest og se. Det vil nok gi svar på mye.

Sylinderen som trøbler er forøvrig den fremste på venstre side. Den rett under oljepåfyllingen.

 

Det elektriske anlegget er et kapittel for seg selv. Har ikke sjekket sikringene, så det kan nok løse noe, men her er det uansett mye å kose seg med.

Blinker jeg til venstre, funker venstre pil og to av tre blinklys funker. Blinker jeg til høyre så skjer ingenting... :mellow: Setter jeg på nødblinken så blinker venstre pil og lampen for henger.... :lol:

 

Begge nærlys, begge kjørelys bak og begge bremselys funker fint. Det er veldig bra, men ryggelys er det dårlig med, samt fultlys var også ikkeeksisterende.

 

Blir spennende å se hva komptesten viser i dag. Får ta en kikk inni sylinderen med et inspeksjonskamera jeg har.

Håper det bare er masse avleiringer og ikke en toppakning som har tatt kvelden.

 

 

En ting jeg har lurt litt på; er det ikke katalysator på denne modellen? 1991. Trodde det var påbudt etter 1988 eller noe rundt der. Eksosen min har ikke det ihvertfall. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du ventiltikking kan det være en nedslitt kamaksel som gir sylinderproblemet.

Katalysatorene ble ofte fjernet og motstand satt inn på kontaktene til lambdasondene.

Sjekk pærer og korrosjon i pæreholdere og kontakter etter sikringene.Mye feil der på lite brukte biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipsene.

Kan ikke høre noe ventiltikking.

 

Forøvrig har jeg akkurat vært i kontakt med Svendsen Eksos og Vegvesenet.

Svendsen sitt standardanlegg hadde ikke katalysator.

Vegvesenet kunne opplyse at bilen er typegodkjent i 1989 og mente at denne skulle ha katalysator. Kravet kom vel 1.1.1988. Skal grave litt mer. Får høre med Motorpool om dem veit noe.

De sa det var opp til meg å bevise noe annet. :unsure:

 

Vurderer å kjøpe alle lamper og innsatser nytt. Samt bytte alle pærer og sikringer.

Endret av KennethA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, begynner å se lys i tunellen nå altså.

 

Fikk opplyst at det ikke er katalysatorkravet som kom i 1989, men avgasskravet. Fra 1.1.1989 kom det strenge krav om avgass på kjøretøy. Det absolutte kravet til katalysator kom 1.1.2001 for kjøretøy Kategori M1 med TTV under 2500kg (personbil med maks tillatt totalvekt 2500kg

For M1 med TTV fra og med 2500kg til og med 3500kg kom det absolutte kravet den 1.1.2002.

 

Se paragraf 25.3 i denne linken:http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-19941004-0918.html#25-1

 

Hvis jeg har tenkt riktig nå og har TTV på over 2500kg så skal jeg slippe å ha katalysator, så lenge bilen holder seg under avgasskravene satt for M1 uten katalysator.

 

Bilen min er typegodkjent i 1989, og er førstegangsregistrert i Norge i 1991.

 

Har noen noe kommentarer på dette?

Hadde dette holdt som argument hos en PKK kontrollør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har alle oljer blitt byttet. Handlet oljer og væsker for 2500 kroner i dag. :o Åssen er det mulig a? Fikk mange rare blikk der jeg gikk og samlet liter på liter med fludium fra hyllene. Så så dem instruksjonsboka med et bilde av en Range Rover på framsida, og da ble det mye latter.... :lol:

 

Olja fra girkassa og transferkassa så helt grei ut, olja fra diffene var noe tykk syns jeg, men motorolja tok kaka. Ligna mer på ei flaske tungolje jeg har fra Troll platformen på kontoret.

Var jaggu på tide å bytte.

 

Syns motorn gikk litt penere etterpå faktisk. Kjører komptest i morra, sammen med bytte av alle reimene og en sjekk om jeg kan få tettet eksoslekasjene før PKK. Trenger litt mer tid på det eksosprosjektet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meeeget oppegående altså..

10

9.5

9.35

9.5

9.3

9.8

9.6

10.5

 

Jevnt til å være 23 år og 210000km gammel.

 

Men... Alle de nye pluggene var fine og så lett brukt ut unntatt den sylinderen som ikke ville tenne sist. Denne pluggen så flunkende ny ut. Var ikke engang våt etter mange runder med kompresjonstest. Dette var den siste jeg testet.

 

Er det mest sansynlig bensin da. Er det noen måte å måle denne dysa?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...