Gå til innhold

Remote kabel på bilstereo


jebba

Anbefalte innlegg

Skal installere en alpine subwoofer swe-1200 i bilen, 07- defender. Stereoen er original, men sliter med å finne "remote" kabel/plugg som skal skru på spilleren når strømmen er tent. Står at man ellers også kan koble denne på annen "acc" kabel. Søkt litt på nettet og ser ut som den vanligvis skal være blå.. Noen som vet? Ene pluggen er vel høytaler ut og andre pluggen diverse inn?

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at den normalt sett er blå. Kan også starte en el-antenne. Ser ikke noen blå på bilde men ser bare på mobil skjerm nå. Men du kan måle om en av ledningen i det grå stikket har 12v når du skrur på spilleren . Forsterkeren skal altså bare ha et signal for å gå på og det tar man vanlig vis fra spilleren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Måler spenning i det grå stikket på brun ledning selv uten tenningen på, spenning i hvit med rød stripe kun med tenningen på hakk 2 eller 3, oransje med rød stripe kun med tenningen i hakk 3. Da må det være en av de to sistnevnte, men hvilken? Hipp som happ?

-Jebba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lener mot samme selv. Kan vel ikke skade å bruke enten eller så vidt jeg forstår.. Da blir det snart mer lyd!

 

Evt. invendinger kan komme mens vi griller ;)

Endret av jebba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt koblet, men ingen lyd. Power indikatoren lyser heller ikke om jeg stikker remote-kabelen ned i de andre positive koblingene. Målers penning på andre enden av kabel, men suben skrur seg ikke på.. Noen forslag?

-Jebba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, om gitt at forsterkeren er i orden skal de holde med strøm, gjerne kraftig kabel med sikring og rett på batteriet, - kabel til et sted med god gjording. Og for og utelukke andre feil kan du ta en ledning mellom + koblingen på forsterker og rett på remote kontakt på forsterker. Så må du ha signal kabler fra spilleren eller om du henter signnal fra høytalerene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frem med multimeteret.

Målt på forsterkeren skal du ha +12V mellom både jord og hovedstrøm, og jord og remote. (med spilleren på)

Er dette iorden har du en fubar forsterker. Sjekk da sikringen(e) på forsterkeren. Monoblokker har ikke alltid synlige sikringer.

Har du ikke spenning imellom, sjekk jordingspunktet, ofte det fortsatt ligger lakk imellom :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positiv rett fra batteri, negativ rett til jording. Høytalerne koblet på med slags sukkerbiter, ledninger trukket under teppet. Lampen på forsterkern til suben er svart også når jeg pirker remote kabel ned på positiv fra batteriet. Mystisk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippii! Da er det lyd. Gjorde som Valvolainen foreslo og det var ikke spenning i forsterker mellom jording og positiv. Hadde jordet til svart i sikringsboks under passasjersete, se bilde. Flyttet denne til negativ på batteriet og da virket det. Trodde all jording var koblet sammen? Kanskje det ikke var jord der i sikringsboksen? Har ikke håndboka til bilen her og skal kjøre til trondheim i morgen. Hastejobbing med elektronikk er ikke det beste, men godt fornøyd :D Takk VBF!

 

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...