Gå til innhold

Winsj releet klikker


Kristian Kvart

Anbefalte innlegg

Vil heller anbefale at du får klemt kabelsko på kabelen med riktig verktøy , elektrikere har ofte tilgang på sånt . Også sette på krympestrømpe med lim . Lodd kan løser/smelte ved høy belastning . På en 8274 målte jeg over 620A under belastning .

w= AxV.. 620 x 12 = 7,44 kw.. hvor mange hester har winch motoren din…...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feilene som oftest kommer på wincher som ikke blir brukt så mye er dårlig/brente kontaktflater på reelene da hører du de klikke men de gir ikke nok strøm til att motoren går.. lån det albright reelet fra bergen og test med det og ikke glem jordingskabelen på motoren.. ser på koblingsskjemaet att den ikke er med på tegningen din.. trekk en god solid kabel fra bolten som er på undersiden av motoren direkte til batteriet.. ikke via ramma eller karosseriet.. bruk gjerne en med 70mm# og lodd koblingene da får winchen strøm nok.. lykke til mvh truls..

Fillern, jeg måler jo kontakt over releet når jeg setter på 12v, men at det ikke går NOK strøm gjennom der gjør jo dette litt mere komplisert.

Tenker vel å prøve som følger:

1- ta av motor + gir deksel og ta en titt.

2- kabel om etter skjema over ( og ta med jordings) + gode ledninger

3- låne allbright ( setter denne sist siden allbright befinner seg i Bergen og jeg i Asker)- alt det andre kan jeg gjøre selv...

Blir dette helt feil rekkefølge ?

 

Siste som ble gjort med winsjen ( før min tid tror jeg var å vinsjen litt ved) og så bare sluttet den å virke -tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har åpnet opp så langt jeg klarte / turte.

Motor ser ut til å svive greit og det ser ikke ut som det er noe i veien med giret.

Koblinger ser ut til å være som på skjema fra Warn winsjer.

Har koblet releer fra hverandre og de gir kontakt alle sammen når de skal, men jeg stusser på en liten ting: Jeg måler spenning over releet når dette ikke er aktivert ( når det aktiveres blir spenningen selvfølgelig null)

 

Noen med god greie på releer som kan si meg om det skal være sånn ?

 

En av strømkablene trenger en ny kabelsko.

Etter fix av ledniing gir jeg det et forsøk til før jeg reiser til Hokksund og spør pent om å få prøve et Allbright rele.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke god greie på relèer, men kan litt om strøm og spenning.

 

Du vil alltid måle full spenning over "brudd" i en strømkrets.

I normale bil systemer: 12V over åpent relè på Winsj og andre relèstyrte forbrukere.

Dette fordi det er full spenning på inngående kontakt(30) og forbindelse gjennom forbruker til jord på utgående kontakt(87).

Ingen strøm gir ingen spenningsfall derfor full spenning.

 

Også enkleste måte å feilsøke dersom ting ikke fungerer.

Mål direkte fra batteri og til jord. Jord tilkobling flyttes ikke.

Flytt så fra batteri og ett koblingspunkt nærmere jord i kretsen.

Flytt så derifra og til neste koblingspunkt. osv....

Når det går fra full spenning til 0, har du funnet hvor bruddet er og kan gjøre tiltak deretter.

Slå på bryter, skifte sikring, koble rett leder/ kabel........

 

Bare et forslag.

Sikkert noen med andre meninger om dette også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var godt beskrevet Jarle.

 

Jeg har investert i disse "lurium" ledning, og det har hjulpet med på en litt modern 90

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...

Hei, ser at det er mange gode tips i dette forumet.

Jeg har en Polaris 500, med Warn winch.

Mitt problem er at hverken releet til winch eller relé til starter vil slå inn (bare klikker)

Altså en felles-feil?

Noen som har tips for feilsøk her. Batteriet er fulladet, 13v når jeg måler på polene?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et relé er kun en fjernstyrt bryter.

Klikker det i det et fjernstyring Ok.

Da må man måle på de store kontaktene.

Spenning fra batteriet skal kunne måles på ene kontakten når bryter ikke er aktivert.

Når bryter er aktivert skal det være spenning på begge hvis relé er Ok.

Må ut og brøyte nå , men mer hjelp kan fåes på 9134883seks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Sliter med et lignende problem. 

Har en warnwinch som jeg testet for første gang idag. Først gikk alt fint og den både matet ut og in tauet i winchen. Plutselig stoppet det opp og det klikket kun når en bruke håndkontrollen. Etter en liten stund klikket det ikke heller. 

Noen gode innspill? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...