Gå til innhold

Winsj releet klikker


Kristian Kvart

Anbefalte innlegg

På min Warn vinsj hadde jordinga fra dekselet rund motoren og kontakten til vinsjen irret så mye at. Den ikke virket. Skru det fra hverandre bruk litt stålbørste/smergelpapir og se om det hjelper. Regner med du har koblet strømmen riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Releet kan klikke, for hovedstrømmen skal jo ikke gå før du skal bruke den. Kjenner ikke din vinsj men jeg løsnet dekselet også fiklet jeg med en skrutrekker og da gnitret det og ga meg en ledetråd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

irr på kontakter på solenoid, irr på kontakt på motor eller på kontakt internt i vinsj motor.

 

Jeg måtte dra ut noen meter kabel slik at "belegg" på kontaktene ble fjerne.

 

Da fungert min vinsj.

 

Som løsning så kjørte jeg vinsj minste engang i måned.

 

Glen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Dette tok litt lenger tid enn planlagt å få tittet på. Har tatt en runde og pusset på endel kontakter inni releboksen, men uten hell.

I dag ble det litt småkaldt å stå ute så da boltet jeg av hele winsjen. Nå står den inne i gangen og venter på å få pusset resten av kontaktene så får vi se. Funker det blir det å smøre opp med vaselin og ordne til et trekk i vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et winchrele eller solenoid skal klikke.

Det er i grunnen bare et vanlig rele beregnet for mye strøm.

Fjernstyrt bryter kaller noen dem også.

Setter man strøm på de to små kontaktene skal det klikke i releet(fjernstyringen virker)og måler man at det er kontakt mellom de store kontaktene er det i orden.

Er det derimot ikke kontakt mellom de store kontaktene snakker vi om irr,brennemerker,osv.som hindrer kontakt.

Ofte lurt å ta ut ett og ett rele og sjekke av gangen.

Husk hvordan kabler er koblet.

Mobilkamera er en god ting.

Mange releer kan demonteres ved å fjerne naglene (4?)i lokket og pusse over kontaktene.

Naglene byttes etterpå ut med små skruer og muttere.Litt silikon,ol. for å tette godt er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Nå har jeg tatt winsjen ned i kjelleren, og koblet på et lite 12v batteri. Har også pusset over alle store kontakter mot releene og på motoren.

Alle releene åpner og gir kontakt når jeg bruker fjernkontrollen. Det står da 12 v over motoren, men ingenting skjer.

Når jeg ikke trykker på kontrollen står det en spenning på 9v over to av releene og 11v over de to andre.

 

Noen som skjønner seg på dette ?

Betyr 12 v uten action at motoren er gått ?

Hvorfor er det flere releer pluss kontakter inn på motoren når alle aktiveres likt ?

 

....ja jeg sa det øverst i posten - strøm er vanskelig !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utelukka at winchen står meknisk kilt fast?

Eg har hatt 3 Warn winchar & samtlige hadde dette problemet :wacko: Alt frå rusk i gearbox til bremsene som ligg på i trommel. Kjøpt/overtatt brukt burde eg legge til <_<

Løys motor ifrå sjølve winchtrommelen & tørn den for hand. Prøv så å kjøre den

KALDEVASS tar opp nokre ganske vesentlige poeng lenger oppe i tråden excl:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min virker alle releer på likt, men det er jo mulig det er pga noe feilkobling ( før jeg har hatt fingrene borti denne). Jeg trodde det var gearet på enden som snudde retningen, her har jeg jo en spake med "in" og "out" valg.

 

Kommer til å prøve Kaldevass sitt triks om å trekke ut noen meter wire først og deretter å åpne motoren som Jefe anbefaler hvis ikke wire trikset er nok.

Har jo lyst til å få den igang snart da. ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Måtte ned å sjekke. De sitter godt alle tre.

Har du maken winsj ?

 

Har prøvd å sette spenning inn på de forskjelige kontaktene uten hell.

Tror neste skritt blir å åpne opp for å se etter irr og belegg inni etter råd fra Kaldevass.

 

Har også koblingsskjema fra Vassbø i bakhånd (lagt ved her). Som sagt klikker alle mine releer på likt og det er jo litt underlig. Forstår koblingsskjema slik:

+ fjernkontroll i IN - kontakt B får strøm gjennom rele 3, mens kontakt A og C er koblet sammen gjennom rele 2 men har ingen strøm

+ fjernkontroll i OUT - kontakt A får strøm gjnnom rele 1, mens kontakt B og C er koblet sammen gjennom rele 4 men har ingen strøm

Stemmer dette ?

Får i såfall kanskje ta en sjekk av dette ved å bruke kontaktene direkte.

 

Om det er noen med en GEC 9000 der ute tar jeg gjerne imot noen bilder av koblingene inni releboksen.

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lett å gå i surr i målingene,synes jeg.

Pleier å ta løs ett og ett rele og teste og måle.

+ og - kobles på hver sin lille kontakt på releet og da skal det klikke.

Og da skal det være kontakt mellom de to store kontaktpunktene.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for lånetilbud og gode råd gutter. Har ikke brennhast så jeg prøver å få litt tid innimellom til å feilsøke.

Skal prøve varianten din Gaute før jeg åpner opp og sjekker inni.

 

Blir vel også å sjekke kabling i forhold til skjema lenger opp ( selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor det mellom noen kontakter bare skapes kontakt, men ikke går noe strøm). Har dette noe med snuing av polariteten slik du nevnte Gaute ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har rett og slett ikke tenkt og målt så nøye for å forstå gangen i boksen må jeg innrømme.

Bare sjekket at det har vært støm som veksler på motoren eller ikke.

Hvis ikke har boksen blitt åpnet og releer demontert og kontrollert.

Oftest feil der på mine wincher ved mitt bruk,les:overbelastning pga for mye last.

Kasteblokkbruk hadde spart meg mye tull,men det var dette med ekstrajobben med det,da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

feilene som oftest kommer på wincher som ikke blir brukt så mye er dårlig/brente kontaktflater på reelene… da hører du de klikke men de gir ikke nok strøm til att motoren går.. lån det albright reelet fra bergen og test med det… og ikke glem jordingskabelen på motoren.. ser på koblingsskjemaet att den ikke er med på tegningen din.. trekk en god solid kabel fra bolten som er på undersiden av motoren direkte til batteriet.. ikke via ramma eller karosseriet.. bruk gjerne en med 70mm# og lodd koblingene da får winchen strøm nok.. lykke til mvh truls..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil heller anbefale at du får klemt kabelsko på kabelen med riktig verktøy , elektrikere har ofte tilgang på sånt . Også sette på krympestrømpe med lim . Lodd kan løser/smelte ved høy belastning . På en 8274 målte jeg over 620A under belastning .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...