Kristian Kvart Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Jeg syns strøm er vanskelig ! Når jeg prøver winsjen min bare klikker det i releet og ingenting skjer, hverken når jeg spoler inn eller ut. Hvor starter jeg å feilsøke? Winsjen er en GEW9000. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KethilF Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 På min Warn vinsj hadde jordinga fra dekselet rund motoren og kontakten til vinsjen irret så mye at. Den ikke virket. Skru det fra hverandre bruk litt stålbørste/smergelpapir og se om det hjelper. Regner med du har koblet strømmen riktig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 10. august 2013 Forfatter Del Skrevet 10. august 2013 Strømmen skal være riktig koblet. Virket før men har begynt å klikke. Skal åpne litt og sjekke kontakter for irring i morra. Men skulle den klikket da eller vært helt stille? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KethilF Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Releet kan klikke, for hovedstrømmen skal jo ikke gå før du skal bruke den. Kjenner ikke din vinsj men jeg løsnet dekselet også fiklet jeg med en skrutrekker og da gnitret det og ga meg en ledetråd... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neverluren Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 Skift rele. Mest sannsynlig det som er årsaken til klikkinga. Hadde samme selv en gang, og det hele ordnet seg med å skifte releet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaldevass Skrevet 10. august 2013 Del Skrevet 10. august 2013 irr på kontakter på solenoid, irr på kontakt på motor eller på kontakt internt i vinsj motor. Jeg måtte dra ut noen meter kabel slik at "belegg" på kontaktene ble fjerne. Da fungert min vinsj. Som løsning så kjørte jeg vinsj minste engang i måned. Glen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 30. oktober 2013 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2013 Dette tok litt lenger tid enn planlagt å få tittet på. Har tatt en runde og pusset på endel kontakter inni releboksen, men uten hell. I dag ble det litt småkaldt å stå ute så da boltet jeg av hele winsjen. Nå står den inne i gangen og venter på å få pusset resten av kontaktene så får vi se. Funker det blir det å smøre opp med vaselin og ordne til et trekk i vinter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 31. oktober 2013 Del Skrevet 31. oktober 2013 Et winchrele eller solenoid skal klikke. Det er i grunnen bare et vanlig rele beregnet for mye strøm. Fjernstyrt bryter kaller noen dem også. Setter man strøm på de to små kontaktene skal det klikke i releet(fjernstyringen virker)og måler man at det er kontakt mellom de store kontaktene er det i orden. Er det derimot ikke kontakt mellom de store kontaktene snakker vi om irr,brennemerker,osv.som hindrer kontakt. Ofte lurt å ta ut ett og ett rele og sjekke av gangen. Husk hvordan kabler er koblet. Mobilkamera er en god ting. Mange releer kan demonteres ved å fjerne naglene (4?)i lokket og pusse over kontaktene. Naglene byttes etterpå ut med små skruer og muttere.Litt silikon,ol. for å tette godt er lurt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 18. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2013 Nå har jeg tatt winsjen ned i kjelleren, og koblet på et lite 12v batteri. Har også pusset over alle store kontakter mot releene og på motoren. Alle releene åpner og gir kontakt når jeg bruker fjernkontrollen. Det står da 12 v over motoren, men ingenting skjer. Når jeg ikke trykker på kontrollen står det en spenning på 9v over to av releene og 11v over de to andre. Noen som skjønner seg på dette ? Betyr 12 v uten action at motoren er gått ? Hvorfor er det flere releer pluss kontakter inn på motoren når alle aktiveres likt ? ....ja jeg sa det øverst i posten - strøm er vanskelig ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JefeDeMaquinas Skrevet 18. desember 2013 Del Skrevet 18. desember 2013 Det er utelukka at winchen står meknisk kilt fast? Eg har hatt 3 Warn winchar & samtlige hadde dette problemet Alt frå rusk i gearbox til bremsene som ligg på i trommel. Kjøpt/overtatt brukt burde eg legge til Løys motor ifrå sjølve winchtrommelen & tørn den for hand. Prøv så å kjøre den KALDEVASS tar opp nokre ganske vesentlige poeng lenger oppe i tråden Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Alle releer aktiveres ikke likt.Da kommer det til å ryke endel. Releenes jobb er å snu polariteten på motoren. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 19. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2013 På min virker alle releer på likt, men det er jo mulig det er pga noe feilkobling ( før jeg har hatt fingrene borti denne). Jeg trodde det var gearet på enden som snudde retningen, her har jeg jo en spake med "in" og "out" valg. Kommer til å prøve Kaldevass sitt triks om å trekke ut noen meter wire først og deretter å åpne motoren som Jefe anbefaler hvis ikke wire trikset er nok. Har jo lyst til å få den igang snart da. .... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JCP Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Girpinnen skifter mellom innkoblet (vinsjen drar inn) og utkoblet (du drar ut). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 19. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2013 Girpinnen skifter mellom innkoblet (vinsjen drar inn) og utkoblet (du drar ut). OK, og da er det ingen snuing av polaritet ved bruk av releene ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Nei.Polarieteten snus med bruk av releene.Ihvertfall på mine Warn. Spaken er bare til for å koble fri motoren fra snella slik at du kan dra ut wire for hånd. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 19. desember 2013 Del Skrevet 19. desember 2013 Her et koblingskjema for Warnhttp://www.offroad.no/forum/topic/54661-warn-m8000/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
truls Skrevet 30. desember 2013 Del Skrevet 30. desember 2013 boltene inn på motoren, er de løse.. går de rundt når du løsner kablene på de?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 30. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2013 Måtte ned å sjekke. De sitter godt alle tre. Har du maken winsj ? Har prøvd å sette spenning inn på de forskjelige kontaktene uten hell. Tror neste skritt blir å åpne opp for å se etter irr og belegg inni etter råd fra Kaldevass. Har også koblingsskjema fra Vassbø i bakhånd (lagt ved her). Som sagt klikker alle mine releer på likt og det er jo litt underlig. Forstår koblingsskjema slik: + fjernkontroll i IN - kontakt B får strøm gjennom rele 3, mens kontakt A og C er koblet sammen gjennom rele 2 men har ingen strøm + fjernkontroll i OUT - kontakt A får strøm gjnnom rele 1, mens kontakt B og C er koblet sammen gjennom rele 4 men har ingen strøm Stemmer dette ? Får i såfall kanskje ta en sjekk av dette ved å bruke kontaktene direkte. Om det er noen med en GEC 9000 der ute tar jeg gjerne imot noen bilder av koblingene inni releboksen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 I verste fall har jeg en ekstra Kina-vinsj du kan låne. Hvis det haster. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaldevass Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 og en brukt kina kopi - allbright solenoid pakke i bergen kan lånes :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 (endret) Lett å gå i surr i målingene,synes jeg. Pleier å ta løs ett og ett rele og teste og måle. + og - kobles på hver sin lille kontakt på releet og da skal det klikke. Og da skal det være kontakt mellom de to store kontaktpunktene. Endret 31. desember 2013 av gautes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 31. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 31. desember 2013 Takker for lånetilbud og gode råd gutter. Har ikke brennhast så jeg prøver å få litt tid innimellom til å feilsøke. Skal prøve varianten din Gaute før jeg åpner opp og sjekker inni. Blir vel også å sjekke kabling i forhold til skjema lenger opp ( selv om jeg ikke helt skjønner hvorfor det mellom noen kontakter bare skapes kontakt, men ikke går noe strøm). Har dette noe med snuing av polariteten slik du nevnte Gaute ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 31. desember 2013 Del Skrevet 31. desember 2013 Har rett og slett ikke tenkt og målt så nøye for å forstå gangen i boksen må jeg innrømme. Bare sjekket at det har vært støm som veksler på motoren eller ikke. Hvis ikke har boksen blitt åpnet og releer demontert og kontrollert. Oftest feil der på mine wincher ved mitt bruk,les:overbelastning pga for mye last. Kasteblokkbruk hadde spart meg mye tull,men det var dette med ekstrajobben med det,da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
truls Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 feilene som oftest kommer på wincher som ikke blir brukt så mye er dårlig/brente kontaktflater på reelene… da hører du de klikke men de gir ikke nok strøm til att motoren går.. lån det albright reelet fra bergen og test med det… og ikke glem jordingskabelen på motoren.. ser på koblingsskjemaet att den ikke er med på tegningen din.. trekk en god solid kabel fra bolten som er på undersiden av motoren direkte til batteriet.. ikke via ramma eller karosseriet.. bruk gjerne en med 70mm# og lodd koblingene da får winchen strøm nok.. lykke til mvh truls.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vassbø Skrevet 4. januar 2014 Del Skrevet 4. januar 2014 Vil heller anbefale at du får klemt kabelsko på kabelen med riktig verktøy , elektrikere har ofte tilgang på sånt . Også sette på krympestrømpe med lim . Lodd kan løser/smelte ved høy belastning . På en 8274 målte jeg over 620A under belastning . Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.