Gå til innhold

Vått i passasjer-fotbrønn. Konsekvenser?


4.6Rune

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Jeg har etter mye lesning her på forumet (samt de fleste andre fora rundt om) mot alle odds kjøpt: 4.6 HSE fra 1995.

GALSKAP! (Om jeg skal legge sammen alle kommetarene og erfaringene folk har hatt og har som eiere av slike biler.)

 

Dvs ny eier!

Tidligere eide jeg Alfa Romeo (på tross av alle advarsler), og kan se tilbake på syv konsekvent trøbbelfrie år som eier av en "Italiensk rusthaug med elektriske problemer".

Bilen jeg har kjøpt er en slik bil der hvor "alt er gjort", dvs. belger byttet, hjullager byttet, motorblokk byttet, sikringsboks byttet, interiøret er pent (for sin alder) og alt virker. Absolutt alt virker. Den er rask opp og ned på belgene, ikke noe knirk eller klonk, ingen pikselfeil, flushet girboks, bruker ikke olje, bruker ikke kjølevæske, og har ingen symptomer på at noe er i ferd med å skje.

Heldigvis har jeg satt av penger og sett meg mett på "how to fix"-videoer og nettsider.

 

Selvfølgelig er det sannsynlig at jeg må belage meg på O-ringbyttet alle snakker om. Jeg har pirket meg inn i hullene underbilen for å drenere klimavannet, og det ser greit ut.

Spørsmålet er: Hva er kortsiktig og langsiktig konsekvens av å "skite i" bytte av O-ringer?

Hva koster det å sette bort dritten og få det fikset? Erfaringer?

Hvor mye skal leseren ha for å hjelpe meg med å få ordnet dette?

 

Som bileier av hjerte og ikke hodet (ex-2CV, SJ410, Kort Vitara, Porsche 912, og Alfa 156 SW tyder på vitaminmangel) balanserer jeg mellom flaks og mareritt.

Men akkurat de derre O-ringene synes jeg er en skikkelig dustefeil.

Så om noen har noen tanker,- skyt! IMG_1860.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Tusen takk!

Ok, en feil, da,- en bakrutetråd som er litt beskjeden...

Har alltid ønsket meg en RR, og nå var det på tide. Heller angre litt på det en har gjort enn det man ikke har gjort!

 

Når det gjelder O-ringene i varmevekslermatrixoramaen,- om noen kan kappe og herje (uten at det synes) er jo det "best", hva tid og penger angår.

Er overhodet ikke redd for å ta i en verktøykasse, og har allrede røsket ut deler av dashen for å pynte litt på ved-verket og det ser "rimelig" bolt out ut. Men MÅ det gjøres?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og gratulerer med RR.

 

Ja, du må skifte o-ringene - du kan ikke bare la det gå. Væsken forsvinner langsomt og kan på sikt skade becm under setet. Selvfølgelig vil du også på ett eller annet tidspunkt få overopphetning av motor og det er jo ikke bra.

 

På en så gammel p38 så har sikkert noen gjort ett o-ring bytte tidligere, det betyr at det kan være enklere for deg å få det gjort denne gangen.

Jeg foretrekker metoden med å kappe ducten som leder luft til baksete konsollen, skifte o-ringene med god tilgang, for deretter å teipe sammen den delte ducten.

Dette ligger godt forklart med bilder i tråder her på forumet.

Jeg har gjort det slik:

1.koble fra batteri, etter prosedyre...

2.demontere hanskerom og midtkonsoll side deksel

3.demontere airbag tidligst 10-20 min etter batteri frakoblet.

4.drenere kjølevæske radiator bunnplugg.

5.kappe/ sage over duct til bakseter

6.skifte o-ringer, skifte skruen som holder alurørene fast i heater matrix til rustfri unbrako type

7.skifte temp føler på alurøret inn til registeret

8.teipe sammen den tidligere delte ducten og få dette orntli på plass ( sjekk også at ductene sitter godt sammen oppunder airbag området )

9.montere airbag

10.montere sidedeksel og hanskerom ( sjekk at utløser lås vaier fungerer som den skal før dette lukkes )

11.løsne slangen oppe på siden av radiator og blåse den ren for væske, montere igjen.

12.koble på batteri

13.fyll opp kjølevæske

14.start opp og kontroller nivåer

15.resett vinduer og takluke

 

vær tilfreds ;) med sparte 10 000 kr i verksted regning.

 

mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil og til familien. Glem nå inderlig ikke å hilse på andre i LR familien.

 

O-ringene tror jeg jeg må bytte også snart. Det lekker ett eller annet sted men finner ingen lekkasjer. Teppet mitt her dog heller ikke vått.. hmmm...

 

I min søken etter how to og trick fant jeg disse videoene. Gav meg nytt mot for oppgaven som jo er en jeg ikke ser veldig frem til.

 

Forøvrig så er beskrivelsen over i grunnen oppskriften :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk til Brage og Pål. Dette skal jeg få til. Det er riktig at det finnes en rekke løsninger på problemet, men jeg tror det enkleste blir kapping og taping.

Nøyaktig hvor jeg skal kappe må jeg nesten ha pekehjelp til, tror jeg, og hva er best egnet å kappe med? Platesaks?

Frakobling av batteri-prosedyre kjenner jeg ikke til. Er det spesielt her også?

 

Legger inn bestilling på O-ringer og tempføler på Motorpool, så får vi se om jeg tar det til våren. I mellomtiden får jeg sanke inn deler. Om flere har innspill, kom med det, og om noen vil hjelpe meg med kapping og gjennomføring: Betaler i flytende.

Hvilken kjølevæske skal jeg handle inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

 

Ja du bruker rød kjølevæske ( longlife for aluminiumsmotorer ).

 

Fra kobling av batteri prosedyre: Du vrir teningsnøkkel til steg 2, så av. Fra da har du 17 sekunder til å få av negativ pol på batteri.

Det betyr i praksis at det lønner seg å løsne pol klemmen slik at du bare kan vippe den av for hånd først. deretter vri om nøkkel og tilbake, så løpe rundt og nappe av batterikabelen.

 

Som vidunderlurium kan jeg anbefale -bar`s leak- det virker faktisk og er helt trygt å ha i kjølevæsken.

 

Vi skal finne linken til tråden hvor Master Tore viser hvordan og hvor han kapper plast ducten. En liten dremmel eller en hånd stikksag funker bra.

 

Her er jo linken :http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=18243&st=0&p=167686entry167686

 

Mvh Brage

 

edit: linken lagt til :)

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg kjenner til kjølekanalene i disse motoren, så har jeg hatt en dyr og kjip opplevelse med tettemiddel som tettet mer enn det skulle på en mercedesmotor, kostet en del med ny topp og tilbehør til jobben :P jeg er redd for sånt stoff etter den opplevelsen. Rett kjølevæske er også viktig :)

 

ellers vil jeg også si gratulerer med en flott bil :) jeg har akkurat samme, jeg har en Criusecontrol som ikke virker men ikke mer enn det, slitdeler her og der, det er klart, men det er litt pø om pø. fikk fylt AC i går og konstatert at hjulen peket rett vei, alle var innefor på verdiene, med et avvik på 5 minutter på kamber bare.

 

Jeg begynner å helle mot at LR ryktene er overtro og løgn ;) grom bil trillet en behagelig tur i god marsjfart til rygge og tilbake i dag. mens jeg satt der så tenkte jeg på delekostnadene til disse bilene våre og lurte på hva det skylles at det er så billig med deler kontra andre merker? Mercedes er håpløst, mitsubishien jeg hadde en gang var latterlig på delepriser, audien var rett og slett frekk med rekord på 43høvdinger for et eksosannlegg til en 4,2 mens en RR4,6 får tilsvarende med Katalysatorer i rustfritt for 5K

 

Snakker vi om tjuvgods eller slave arbeid her? eller er det andre leverandører som tar seg friskt betalt?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valg av "riktig" bil. Selv har jeg en med BMW motor. På min virker alt, dog har det jo ikke alltid vært slik. Jeg har byttet den ene O-ringen, og det var faktisk ingen vanskelig jobb. Kappet luftkanalen med stikksag. Noe demontering av deksler gikk helt fint, og litt trangt var det, men jeg gikk inn med "kikkehullskamera" fra sjåførsiden, da så jeg hva jeg gjorde uten å måtte ha hodet inni dashbordet...

Samtidig byttet jeg begge kupevifter, de laget lyd som en F16 uten at det ga samme akselrasjon. For å forebygge vannskade i brønn på passasjersiden har jeg boret 2 hull i brønnen, evt lekkasje vil da drenere ut er teorien. Videre har jeg byttet kjølevannsradiator, oljekjøler og termostat. Nå må jeg bytte airconditionradiator da den lekker. Alt i alt, egentlig ikke mye for en bil som snart har 280.000 på telleren.. Totalt har denne bilen kostet under 10.000 i deler de to årene jeg har hatt den, servicekostnader ikke medregnet.

 

Når det gjelder varmeapparatet, så er jo det Valeo og har ganske dyre deler i Norge. Et lite tips der: Citroen bruker og Valeo på mange av sine biler, da er både nyprisen og bruktutvalget på deler overkommelig...

 

Når det gjelder alle advarsler man får her og hos uvitende menneskebileiere, har jeg valgt å bruke statistikken for hva den er verdt. Om det er 2000 P38 i Norge, og det er 40 stk her på forumet som er kvalifiserte til å uttale seg om disse bilene, så er det 2% av alle eiere som er plaget med bilen sin.... Menneskebileiere er ikke medregnet, da de er som politikere å regne. Bare prat uten troverdig innhold. Du aner ikke hvor mange som mener motoren på P38 er noe "dritt", helt til jeg åpner panseret og de ser BMW merket, da er den plutselig kjempebra.. Politikerprat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutta på jobben var rimelig lattermilde da jeg sa jeg hadde kjøpt LR.

De regnet med at jeg ville måtte kjøpe ny bil innen ei uke og at alt kom til å falle sammen.

Alle unntaget to holdt kjeft da de fikk se under panseret og av de to har jeg nesten klart å få han ene inn på tanken om egen LR :P

Nå som jeg snart har hatt bilen ett år så begynner det å bli stille fra den siste "disse nissen" også :)

Jeg vil si LR har et ufortjent dårlig rykte. Dessuten så syntes jeg det er mer sjel og sjarm i LR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar, folkens!

Jeg har jo en følelse av at de som er fornøyde ikke er like flinke til å kringkaste det som de som er det motsatte. Sån var det med Alfa også...

Prøver å hilse, men det er rart med det, (og dette har jeg opplevd som gammalPorsche-eier også): Nyere bileiere hilser IKKE. Vi andre hilser vel mest for å vise hvor glade vi er for at det fortsatt finnes kjørbare delebiler, og at det finnes andre som er like gærne som oss selv! Dårlig rykte?! Gjett om!

Jeg bryr meg forøvrig ikke filla om jeg må kappe. Det er min bil, og så lenge det ikke synes, burde det være akseptabelt "tap".

Når det gjelder deler,- Motorpool tar rundt 485,- STYKKET for pollenfiltre.., 87,- for to O-ringer (!) og over 800,- flis for tempsensor til varmeveksleren. (Samt 950,- for den derre skai-filla til å træ på brekket.) RAN! (Men de må jo ha råd til gåselever på rundstykket sitt de også..) Hennes Majestet Dronning Elisabeths postservice skal vi være takknemlige for!

Optimist som jeg er, satser jeg på mange lykkelige kilometere med Range Rover, og skal gi den kos og stell som det sømmer seg en aldrende Lady. Og så skal jeg gnåle på forumet uansett humør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rune.

 

Alle som ikke har gjort dette før vegrer seg litt eller mye, men det er relativt greit å få gjort selv.

Det er en del muligheter og metoder å velge i som du sikkert har skjønt.

Noen velger å kun ta ut ett lite hull i plasten bak midtkonsollen, slik at du kommer på skruen til rør klammen med en lang rett skrutrekker, for deretter å fikle i blinde med o-ringene til de er byttet. Det lar seg gjøre - men det er for usikkert synes nå jeg + at jeg liker å se godt hva jeg gjør.

 

Å få bistand fra ett verksted på disse metodene er sikkert litt vanskelig. For verkstedet skal demontere og montere etter vedlikeholdsmanualen som legger opp til fullstendig demontering av dashbord for tilgang, nettopp derfor er det dyrt å få utført på verksted.

 

Hvis du søker på www.rangerovers.net så finner du disse metodene vi referer til og flere beskrevet på engelsk, men du må også huske at alle disse er -amatører- og disse metodene er tenkt som snarveier i forhold til vedlikeholdsmanualen.

 

Selvfølgelig ville ett merkeverksted aldri kappet en luftlede duct for så å teipe den sammen etterpå, men det fungerer.

Snarveien for å ta ut hele heater matrix ( varmeregister ) er også rimelig uortodoks, men den fungerer også helt perfekt.

 

Hvis du nå prøver på dette selv, og ender opp i helt krise... så kan du kontakte meg via PM å legge igjen tlf nr. så skal jeg bistå deg.

Ser du bor i Bærum ett sted, selv bor jeg 2-3 mil nord for Oslo... derfor er det ett stykke å kjøre for meg.

 

Det er nok enklere enn du tror, bare les deg litt opp på disse fremgangsmåtene, og studer bildene som er vedlagt, både på forumet her og på rangerovers.net sidene.

 

Lykke til mvh Brage

 

Ps: Ikke vent til neste vår, og ikke overtorque den lille skruen til rørklammen ;) .

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Bestiller O-ringer, og det hadde kanskje vært greit med den lille skruen (dimensjon?) også. Ser for meg at jeg setter av en lørdag, dette er ikke noe jeg "bare begynner med" uten å være nogenlunde forberedt.

 

Jeg takker deg på det aller groveste for tilbudet, kapping er jeg som nevnt ikke redd for. Det er mer det å "komme igang."

Vi ser hva som skjer, da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ok, da er neste uke satt av til prosjekt "Fiks driten". Ikke hele uken, forhåpentligvis, men en dag. Om noen der ute har lyst til å bistå, er de hjertelig velkomne hit. Jeg betaler. Har utviklet ti tommeltotter bare av å lese om dette....!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig. Var ute og demonterte for å se under teppet, og det er ikke lekkasje fra kanten venstre side, men omtrent midt på?! Teppet er tørt på siden og greit fuktig midt på? Hæ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig. Var ute og demonterte for å se under teppet, og det er ikke lekkasje fra kanten venstre side, men omtrent midt på?! Teppet er tørt på siden og greit fuktig midt på? Hæ?

 

Hei, Ja det er det ikke nødvendigvis o-ringene til registeret som er dit problem. Det pleier å være tydelig markert på venstre side, med en svak dunst av frostvæske type rød.

 

Neste typiske kilde er pollenfilter boksene, sjekk pakningen på lokkene der du skifter pollen filter ( kanskje på tide å bytte pollen filter også ).

Mange ( også jeg ) sealer øvre kant av pollen filter boks lokket etter bytte.

 

Mvh brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe....pollenfiltre satt inn. NYE. De gamle har sannsynligvis aldri blitt byttet. Så helt j@*?$g ut..

Men vannet derfra er neppe klissete, så jeg tror det er væske og ikke vann.

 

En annen ting,- sjekket beholder for kjølevæske i dag da motoren var varm, og beholderen ser tom ut. På tide å etterfylle, kanskje? Når bilen er kald og jeg skrur opp loket på beholder, kommer det væske tilbake.. Synes dette er litt vanskelig, jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vannet derfra er neppe klissete, så jeg tror det er væske

 

En annen ting,- sjekket beholder for kjølevæske i dag da motoren var varm, og beholderen ser tom ut.

 

Ikke så vanskelig da nei ;) . Du har orntli lekkasje fra o-ringene, eller selve registeret. Bra du har satt av tid til å fikse dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjølevæske sjekkes normalt på kald motor, med lokk til ekspansjonstanken på.

 

Grattis med kul bil!

 

:)

Det er riktig.

Men det er viktig at nivået ikke er så lavt at det kommer luft inn i kretsløpet. På en frisk bil er nivået rimelig konstant og på RRp38 skal det være godt synlig i beholderen uansett om bilen er kald eller varm.

 

Det er rimelig klart at Rune har en betydelig lekkasje fra kjølevæske kretsløpet sitt og som er i ferd med å nå ett kritisk lavt nivå.

Kan ikke annet enn å anbefale han og åpne området ( under / ved hanskerommet ) for å få fikset den mest sannsynlige feilkilden snarest mulig.

excl selv kort overopphetning av denne motoren endrer rimelig fort en enkel o-ring jobb til å bli fullt topppakningsbytte med planslipning av topper og det som følger med.

 

Jeg ble litt forvirret underveis her, for innledningsvis skriver jo Rune at bilen ikke bruker kjølevæske.

Når han nå 14 dager senere har en stor klissete dam på passasjer gulvet. og nivået i tanken ikke er synlig ved drift. Ja da er det rimelig like før total krise, vi snakker ikke lenger om en så liten lekkasje.

Ville nok begrenset kjøringen til ett absolutt minimum, selv med konstant etterfylling av væske.

 

 

 

mvh Brage

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...