Gå til innhold

Temperaturmåler - normal oppførsel?


jarlel

Anbefalte innlegg

Lurer på om temperaturmåleren oppfører seg "normalt" på min D3 TDV6 2007. Vet ikke om det har vært slik tidligere, men har de siste to dagene (etter ferie) lagt merke til at nåla på temperaturmåleren ikke beveger seg sakte oppover etterhvert som motoren blir varm slik jeg har registrert på andre biler (og forsåvidt slik jeg tror den har gjort tidligere). Når den har stått over natta (kald) og jeg begynner å kjøre så holder nåla seg ganske i ro en god stund helt til den plutselig beveger seg raskt opp på "normalnivå".

 

Kan virke som om det skjer når termostaten åpner? Er dette normal oppførsel? Andre som har sett denne oppførselen? Utetemperatur har vært 18-19 grader ved oppstart/kjøring.

Når motor er varm og jeg har hatt kortere stopper så går nåla opp på normalnivå med en gang ved start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Hiver meg på her da jeg har et lignende problem hvor nålen vandrer opp og ned i hytt og pine. Noen ganger stiger ikke nålen mens bilen varmes og noen ganger gjør den det. Når nålen indikerer at motor er varm, tar den gjerne en tur ned i null hvor den kan bli en stund før den vandrer opp igjen, før den kanskje tar turen ned igjen.

 

Hadde bilen på Brandt og de sa det var kjølevannsføleren som var gått. Den var ikke på lager og kostet SEK1250, så jeg bestilte den for noen hundrelapper fra øya, men det hjalp ikke.

 

Hva skal jeg sjekke og/eller bytte?

 

PS: motoren får litt rar tomgang når nålen går i null

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Må få sjekket oljetemperaturmåleren. Må oljen tappes for bytte? Hadde tenkt å kjøre 6 mnd til...

Noen som kan hjelpe med kjapp diagnose av oljetemperaturmåleren i Stor-Oslo?

 

Har Hawkeye, men vet ikke om den klarer å få med seg feil på oljetempsensor, men du må gjerne forsøke. Bor i Heggedal i Asker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Jeg har også samme oppførsel på min 07, og har lurt på om det er normalt.

Leste av verdier fra oljetempføleren under kjøring i går med diagnose koblet på. Etter litt over 1 km med "normal" verdi (på vei opp) falt den plutselig til -30. Etter det spratt den opp og ned mellom ca -30 og 40 grader.

 

Nå blir det bytte av sensor :) Passer bra med planlagt oljebytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Låner denne tråden litt. Må man tappe olje for å bytte temp sensor? Eller kan man bare være 'kjapp'

Hvor sitter denne på motoren?

 

min er også på -30 grader. men hopper opp til normal temp etter en stund, også er det ned på  -30 igjen..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, paaljt skrev:

Må man tappe olje for å bytte temp sensor? Eller kan man bare være 'kjapp'

Hvor sitter denne på motoren?

Jeg var kjapp. Gikk veldig fint, mistet vel 1-2cl. Den sitter på bunnpanna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...