Gå til innhold

Ronja - RRC 1991 3,9 EFI


stianha

Anbefalte innlegg

Natt til tirsdag ankom mitt andre LR-produkt gårdsplassen :D Sikkert en gammel kjenning for noen, har klart å spore historien tilbake til 2009 her på forumet. Slik ser den ut i dag:

 

IMG_0017.jpg

 

Bilen, en ´91 RRC 3,9 EFI, har levd livet i Midt-Norge de siste årene, men har nå altså flyttet til Østlandet :)

 

Sammen med brodern tok jeg første fly til Værnes mandag morgen. Første post på programmet var bytte av en ødelagt bremsekaliper. Oppdaget underveis i bytteprosessen at feil type bremseklosser antakelig var synderen.

 

Med ny kaliper på plass var det tid for en aldri så liten prøvetur, noe som avdekket at dekkene var helt håpløse å kjøre på, det ristet og humpet verre. Heldigvis hadde vi mulighet for å hente tre dekk i nærheten av Sunndalsøra (det fjerde fungerte allerede som reservedekk). En aldri så liten snaromvei ble plottet inn på GPS´n ^_^

 

Etter at formalitetene var unnagjort satte vi kursen sørover med skrekkblandet fryd, en jomfrutur med RRC på et sted mellom 60 og 70 mil :wacko: Første stopp Stjørdal, tok ikke sjansen på langtur med feil bremseklosser.. Ingen napp, men fikk tips om Nardo bil i Trondheim, som hadde riktige klosser på lager :)

 

Neste stopp var hos en medforumist, som altså så snilt hadde ordnet det slik at dekkene lå klare. Tusen takk :) Vi lånte gårdsplassen, og bytte av bremseklosser og dekk gikk unna.

 

IMG_0011.jpg

 

En slags samparkering fikk vi til også :) Her med 8 dekk i bilen:

 

IMG_0012.jpg

 

Matpause og posering i Sunndalsøra:

 

IMG_0016.jpg

 

Resten av turen gikk greit, nydelig bil å kjøre med gode dekk og riktig trykk. Et par ganger hadde vi trøbbel med bensintilførsel etter oppstart, men ordnet seg etter en sjekk og en pause. Etter 14 timer med innlagte mekke- og spisepauser ble bilen parkert foran garasjen. Alt i alt en fin første dag som førstegangseier av en RRC :)

 

Dag to er en annen historie, fortsettelse følger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Takker :) Dette skal bli bra, bilen skal fungere som bruksbil nr. 2, barna digger den allerede ;) Litt å ta tak i, men med tid og stunder skal det være mulig å få en strøken bil.

 

Grattis med ny bil! Håper den får det den fortjener der "sørpå".

Det spørs hvor lenge det går uten RRC her oppe...

 

Jeg lover, den skal få det den fortjener ;)

 

Gratulere med ein triveleg bil. Synd eg ikkje var heime, men kjekt at det vart ordning med hjula.

 

Synd vi ikke fikk hilst på ja! Fint sted du har da, og fin 90 på tunet B)

 

Gratulerer! Hvor mye brukte dere på mila? :)

 

Målte bare første halvdel, da med snittforbruk på 1,8. Sluttet fort å tenke forbruk :P Tung last, men skal være mulig å få det ned!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dag 2 av eierskapet medførte frustrasjon og hodekløing.. Har lest en del om EFI de siste ukene, uten at det klarte å skremme meg vekk fra RRC. Det burde det kanskje ha gjort :P

 

Barna ble levert til besteforeldre i staselig bil, men da jeg skulle kjøre hjem var det null start. Fikk ikke bensin fant vi ut etter litt klabb og babb, mistenkte bensinpumpa. Viste seg at den ikke fikk strøm, og måtte slukøret låne en Golf for å komme meg hjem, ikke bra.. Men i dag klarte brodern å få liv i den igjen, etter å ha plukket den ut og sparket pumpa i gang. Er vel lurt å investere i en ny pumpe.

 

Skal snart få laget en oversikt over hva som må gjøres :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er bilen i gang igjen, og kommet hjem - for å bli :) Bensinpumpe byttet på lørdag, ikke noe problem med oppstart og drivstofftilførsel i etterkant. Byttet i tillegg et par pakninger mellom manifold/eksosanlegg for å få bort noe av frieksosen. Midlertidig fix, hele anlegget må byttes, bl.a. en katalysator som har tatt kvelden.

 

I det hele tatt en del å ta fatt på, selv om tidligere eiere har gjort en del med bilen. Det viktigste nå blir å få oversikt over hva som må gjøres før PKK, må godkjennes i løpet av høsten. Noe er åpenbart: ABS-lampa lyser, og noen karosserifester må byttes... Ellers er en del rust som må tas, kanalene må gås over og innerskjermene må byttes, for å nevne noe. Og jeg som trodde jeg var ferdig med rustarbeid etter exmil-jobben.. :wacko: I tillegg lyser EFI-lampa (hvis det er noe som heter det) - selvfølgelig.

 

Så det kreves litt for at Ronja skal bli en strøken bil, men det skal den bli! Barna har i hvert fall falt for den, vil kjøre RRC - ikke menneskebil ;) Og for en herlig bil å kjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Intet slår ein Classic.. Eg må alltid ha minst to typar LR på tunet for å ha goe dagar, Defender og RRC. Dagen blir ikkje den samme uten.. Jau, eg har eigd denne og. Riktig nok eit kort eigarskap, men triveleg som alltid. Godt nokon tek den vidare mot nye høgder, det er vel fortjent. Gler meg til å fylgje tråden vidare. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Veien mot gammel storhet har startet, smått men sikkert. Var ikke mulig å få den godkjent innen fristen i fjor høst, dermed valgte jeg å levere skilt og bruke vinteren til å komme i gang. Innsamling av nødvendige deler har startet..

 

Det eneste som foreløpig er gjort av oppgraderinger er bytte av luftmengemåler. Går litt penere, men gjenstår noe justering.

 

 

Raklelyden som høres er en gåen potte og en skranglete katalysator blush

 

Neste post på programmet er feilsøk og fix av ABS-lampe, rep./bytte eksos, bytte trykkventil (bremser), bytte av støtdempere og fjærer.

 

Rustsveising settes i gang utpå våren, noe å se frem til... :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Godt over et år siden forrige oppdatering. Noe har da skjedd, mest de siste 2-3 mnd. Satser på å få tråden up to date i løpet av helgen :)

 

I fjor høst ble bilen flyttet fra min trange garasje til broderns mekke-mekka. Godt med litt boltreplass når bilen må plukkes fra hverandre.

 

IMG_2286.JPG

 

IMG_2358.JPG

 

Så var det bare å starte nedplukking.

 

IMG_2360.JPG

 

IMG_2363.JPG

 

En liten bevinget overraskelse bak grillen ^_^

 

IMG_2359.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...