Gå til innhold

D2 starter ikke, M og S blinker...


ØyH

Anbefalte innlegg

Etter en trivelig tur til Langedrag var det tid for en liten stopp ned Nesbyen, på vei hjem til Drammen. Det ble en laaaang stopp!

 

Da vi skulle starte var det ingen reaksjon i startermotoren. Responsen var nøyaktig som om girvelgeren skulle stått i noe annet enn P, hviket en rask sjekk bekreftet at den ikke gjorde. Derimot blinket det friskt og grønt i S og M lampene i dash'en. Forsøk på å cycle gjennom alle girposisjonene og nytt startforsøk førte til nøyaktig det samme. Panikken kommer sigende, med tanke på 18 mil hjem, og jobb i morgen... Finnes det noe mer livløst enn en LR som reagerer med øredøvende taushet når nøkkelen vris om? :blink:

 

Jeg forsøkte å koble fra batteriet (to ganger) i håp om at ECU'en skulle resettes, og kanskje kvitte seg med en brysom feilkode eller to, men uten resultat. En hyggelig kar fra Viking kom, men fant ingen feilkoder med diagnoseverktøyet sitt. For å gjøre en lang historie kort: Disco'en dro til Gol, c/o Viking, familien tok bussen hjem til Drammen.

 

Hva i huleste kan dette skyldes? Er startermotoren gåen, eller får den bare beskjed om at den ikke skal slå inn, f.eks. på grunn av at automatkassa sier den ikke står i park? I så fall mistenkes XYZ bryter. Eller kan det være noe HELT annet?

 

Med til historien hører at over-temp indikatoren på girkassa kom på da vi kjørte sakte oppover bakkene fra Rødberg, men den slokket da vi kom opp på flatene. Bilen oppføret seg helt fint fra Langedrag og nedover til Nesbyen. Vi snakker 2000 modell, med 320 K på odometeret.

 

Tips, noen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å tyvstarte den, det kan være løsningen :D få taki en kabel stump på 1,5-2M. press en Ho kabelsko på enden, denne kobler du på pluss på innslaget, husk å ta bort den som står der. så legger du andre enden på pluss polen på batteriet. HUSK å ha tenningen i ON posisjon. Da burde det si broom brooom B)

 

Noen har opplevet at kabelskoen på pluss inn på innslaget har irret eller knekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huffda!

 

Målte dere spenningen? Blinkende M+S i kombinasjon med startproblemer er i 11 av 10 tilfeller lav spenning... B)

 

Men når du også har hatt varsellampe for høy temperatur, så tenker jeg brått på automatkasse-problemer... Lenge siden du bytta olje og filter? Evt peila olja? Du er sikker på at du har nok av det glatte og røde gull?

 

En ny WXYZ-switch løser mange problem...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville først og fremst sjekket kabelen inn på starter'n! Prøv å ta kabelskoen av og på igjen eller rikk litt på den og prøv deretter å starte. Bilen bør jo starte selv om det eventuelt skulle være girkasseproblemer:).

 

Prøv, tar 10 sek å teste:).

 

Har du hatt bilen lenge? Hvor langt har bilen gått i ditt eie og har harness til girkasse vært sjekket for kabelbrudd? Igjen påpeker jeg at alle med D2 må sjekke dette:)!! Kilde til maaange problemer!

Endret av Sfinx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips så langt!

 

Det er strengt tatt lenge siden det ble byttet olje og filter på kassa; det sto på planen for neste service. Men om dette er problemet stusser jeg på at det dukket opp så akutt, og uten vesentlige problemer i forkant? Helt stopp ved forsøk på start synes noe i overkant...?

 

For mange år siden hadde jeg brudd i ledninger/rør, og det meste av olja fant jeg igjen på bakken. Men motoren startet like forbannet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Sfinx: Jeg har hatt bilen siden 2000, kjøpt som demobil bare 4 måneder gammel. Et kjært familiemedlem! Bikka 320 tusen km i sommer.

 

Girkasseharness har ikke vært byttet eller sjekket, det har derimot den vanlige kabelmatta, med oljeinntrenging i.

 

Gir problemer her feilkoder som kan leses av? Jeg har en Hawkeye, men den lå selvfølgelig hjemme etter å ha vært på utån denne gangen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir problemer her feilkoder som kan leses av? Jeg har en Hawkeye, men den lå selvfølgelig hjemme etter å ha vært på utån denne gangen!

 

Ja, jeg mener den skal lagre feilkoder selv ved kabelbrudd. Den kan jo gi forskjellige feilkoder litt avhengig av hvilke kabler du har brudd i. Men nå vet ikke jeg hvilke diagnoseapparat Viking hadde? Har du opplevd feilsituasjoner rundt M+S og limp home tidligere? Hvis ikke, så er det ganske utrolig med 320k på telleren:).

 

Jeg ville uansett sjekket dette, for er rimelig sikker på at dette gir mange D2 eiere grå hår over uforklarlige problemer:). Mitt beste tips er å følge kabelen fra girvelgerbryteren opp over girkassen til du kjenner den metallringen som kabelen går gjennom. Flytt litt på kabelen her og kjenn etter om du kan kjenne om den har blitt gnagd gjennom isolasjonen et sted der. Du kan se det også hvis du bruker en god lommelykt og et lite verkstedspeil. Men det er litt vanskelig å se. Jeg sjekket dette på min D2 og så veldig godt brudd i kabel. Var gått ganske langt og tror det var 2 kabler som var nesten gnagd over! Det kan jo variere hvor langt det har utartet seg. Litt usikker også om det har vært designendringer opp gjennom årene mtp den festeringen til kabelen på kassen eller om det har blitt brukt forskjellige kabler. Ser ikke sånn ut når jeg har søkt på deler, men det er jo ingen garanti:).

 

Uansett, artig at du har hatt bilen så lenge:)! Utrolig fine biler med EKTE Land Rover sjarm:)!! Liker bilen min utrolig godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å avslutte det hele: Det var i starteren problemet var! Verkstedet fant at kabelen inn til innslaget var av. De satte på ny kabelsko, dermed var den god som ny. Hadde jeg hatt verktøy i bilen hadde jeg nok tatt meg tid til å sjekke det selv før jeg ringte Viking. Men denne gangen sto verktøykassa i huset etter annet vedlikeholdsarbeid. Dessuten hadde jeg hengt meg opp i de to blinkende M & S lampene. Men lettelsen var stor da det IKKE var girkasse trøbbel.

 

Men av ren interesse: Hvorfor kom M & S lampene på? Siden starteren ikke slo inn skulle ikke spenningen da falt særlig heller? Jeg har målt med Hawkeye'en og spenningen er OK.

 

Så Sfinx: Du var spot on... :D

 

(Note to self: Kjøp et sett standardverktøy til...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

løfter denne tråden litt etter å ha hatt samme symptomer på min, og starteren har jeg ikke fått byttet enda. Har ny liggende, men syns det virker rart at det skal være starteren som er synderen, da jeg mener å fysisk høre og merker at girkassen plutselig settes i 4. og at den da trenger mye høyere turtall for å dra i gang i lyskryss og fra stillestående og blinkende lamper samt rødt lys ved siden av posisjonene på girkassen. i dag har jeg fått sett under såvidt, og fant at kabelen til XYZ har en ledning med kabelsko som er løs under der - noen som vet om det skal være en løs kabel her, eller burde den ha vært satt inn et sted? Kabelen går like forbi der velgeren til girkassen er, på høyre side av kassen. har ikke fått studert manualet så nøye enda, så dere får bare bære over med meg som spør før jeg sjekker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kabelen har noen løse ledninger som mest sannsynlig er til diagnose. Amerikanske girkasser kom vel med en ekstra temperatur sensor som vi ikke har f.eks. Neppe det som er problemet hvis du bare får lysene av og til.

 

Det høres ut som bilen går i "limp home" modus og det skyldes nok lav spenning, dårlig kontakt eller kabelbrudd i ledningene til girkassen eller defekt xyz bryter (annet jeg har glemt??). Hvis det oftest skjer etter at bilen er varm og dynamo har ladet en stund så vil jeg tippet på dårlig kontakt et sted og ikke alternator/batteri. Noen av oss her har byttet ledningen som får fra girvelgeren til xyz bryteren da denne utsettes for mye vibrasjon og kan bli ødelagt over lengre tid. XYZ bryteren slites også over tid og flere har byttet den.

 

Uansett verdt å sjekke batteri og alternator først for ved lav spenning er det M+S lampene som dukker opp først!

 

 

Endret av motom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

da var batteriet målt til 12,54 Volt, og det er vel da ca halvfullt. Det jeg merket meg var at det rundt plusspolen hadde bygd seg opp mye puss igjen, altså sånn hvitt krittaktig pulver, som jeg regner med kommer av anodisering av stålet i polskoen?! Jeg har nå renset opp igjen, selv om det altså ble gjort for ganske kort tid siden, og smurt alt inn med batteripol fett. Satte på laderen og håper den blir litt mer ladet til i morgen. Er det noen grunn til at det blir så mye puss rundt plusspolen? tror uansett jeg skal få byttet ut denne polskoen med en ny en snarest! Er spent på om dette gjør underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter den ordentlig? Hender de må files opp for at strammeskruen skal gjøre jobben sin.

Ikke sikker på hvorfor det irrer men høres jo ikke så bra ut og spenningen er vel litt lav? Husker ikke hva den skal være med motor av/på men søk litt så finner du ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irr kan komme av svovelsyrelekkasje gjennom porøst bly i polen, høy spenning fra dynamo eller dårlig kontakt mellom sko og pol. Vanligvis to sistnevnte, hvis batteriet er av god kvalitet.

 

Kokende vann fjerner irr veldig bra, og hvis du deretter smører med fettfri vaselin eller batteripolfett (omtrent det samme), så bør du klare å unngå det. Ikke bra å ha irr i hvert fall, kan gi krypstrøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter den ordentlig? Hender de må files opp for at strammeskruen skal gjøre jobben sin.

Ikke sikker på hvorfor det irrer men høres jo ikke så bra ut og spenningen er vel litt lav? Husker ikke hva den skal være med motor av/på men søk litt så finner du ut!

 

Det motom sier om polskoen her er et vanlig problem når batteriet er byttet, ser ut som om nye batterier kommer med noe mindre diameter på plusspolen enn det vår polsko er laget for.

 

Ta av begge polskoene, ta ut skruen fra plusspolen og sag deg gjennom åpningen med et baufilblad. Det pleier å være nok til at du får skikkelig feste når du setter den sammen igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også jordingskabelen der den er jordet mellom batteri og sikringsboksen. Hvis kabelen er bøyd mye fram og tilbake her så kan den begynne å bli svekket. Du får kjøpt den løst (ikke del av engine harness) hvis du tror den bør byttes (enkel jobb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14,3V er normalt bra lading.

Forutsatt at batteriet er noenlunde friskt og temperaturen ikke er over 10+.

 

I båtverden var det 14,4V som var det optimale for rask og god opplading av batterier.

Det samme gjelder vel for bil.

 

Om du derimot ikke får mer enn 13V med godt turtall og halvfullt batteri er det på tide å bekymre seg for dynamoen.

 

Starter kan tvangskjøres med +12V direkte på innslaget. (#2 i denne tråden.) Om den da spinner som den skal er den friskmeldt.

 

Xyz- bryter derimot kan være vanskeligere å feilsøke og er best å bytte.

 

Bare noen små innspill og ikke fasit. Andre har kanskje andre erfaringer og bedre kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått bytta oljen ennå, men skal prøve i dag ettersom lampene nå tenner umiddelbart etter å ha vridd om tenninga. Tidligere har den kunnet kjøre opp til 2 mil før de har lyst opp. Begynner å helle mot xyz bryteren nå, så da er det bare å sette i bestilling. Noen som vet om Erik Winter har og da pris, da jeg ikke kommer gjennom til han? Evnt andre i Oslo som har men som ikke ganger opp med 3...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...