ØyH Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Etter en trivelig tur til Langedrag var det tid for en liten stopp ned Nesbyen, på vei hjem til Drammen. Det ble en laaaang stopp! Da vi skulle starte var det ingen reaksjon i startermotoren. Responsen var nøyaktig som om girvelgeren skulle stått i noe annet enn P, hviket en rask sjekk bekreftet at den ikke gjorde. Derimot blinket det friskt og grønt i S og M lampene i dash'en. Forsøk på å cycle gjennom alle girposisjonene og nytt startforsøk førte til nøyaktig det samme. Panikken kommer sigende, med tanke på 18 mil hjem, og jobb i morgen... Finnes det noe mer livløst enn en LR som reagerer med øredøvende taushet når nøkkelen vris om? Jeg forsøkte å koble fra batteriet (to ganger) i håp om at ECU'en skulle resettes, og kanskje kvitte seg med en brysom feilkode eller to, men uten resultat. En hyggelig kar fra Viking kom, men fant ingen feilkoder med diagnoseverktøyet sitt. For å gjøre en lang historie kort: Disco'en dro til Gol, c/o Viking, familien tok bussen hjem til Drammen. Hva i huleste kan dette skyldes? Er startermotoren gåen, eller får den bare beskjed om at den ikke skal slå inn, f.eks. på grunn av at automatkassa sier den ikke står i park? I så fall mistenkes XYZ bryter. Eller kan det være noe HELT annet? Med til historien hører at over-temp indikatoren på girkassa kom på da vi kjørte sakte oppover bakkene fra Rødberg, men den slokket da vi kom opp på flatene. Bilen oppføret seg helt fint fra Langedrag og nedover til Nesbyen. Vi snakker 2000 modell, med 320 K på odometeret. Tips, noen??? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Prøv å tyvstarte den, det kan være løsningen få taki en kabel stump på 1,5-2M. press en Ho kabelsko på enden, denne kobler du på pluss på innslaget, husk å ta bort den som står der. så legger du andre enden på pluss polen på batteriet. HUSK å ha tenningen i ON posisjon. Da burde det si broom brooom Noen har opplevet at kabelskoen på pluss inn på innslaget har irret eller knekt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frode Haaland Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Huffda! Målte dere spenningen? Blinkende M+S i kombinasjon med startproblemer er i 11 av 10 tilfeller lav spenning... Men når du også har hatt varsellampe for høy temperatur, så tenker jeg brått på automatkasse-problemer... Lenge siden du bytta olje og filter? Evt peila olja? Du er sikker på at du har nok av det glatte og røde gull? En ny WXYZ-switch løser mange problem... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 (endret) Jeg ville først og fremst sjekket kabelen inn på starter'n! Prøv å ta kabelskoen av og på igjen eller rikk litt på den og prøv deretter å starte. Bilen bør jo starte selv om det eventuelt skulle være girkasseproblemer:). Prøv, tar 10 sek å teste:). Har du hatt bilen lenge? Hvor langt har bilen gått i ditt eie og har harness til girkasse vært sjekket for kabelbrudd? Igjen påpeker jeg at alle med D2 må sjekke dette:)!! Kilde til maaange problemer! Endret 14. juli 2013 av Sfinx Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ØyH Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 Takk for gode tips så langt! Det er strengt tatt lenge siden det ble byttet olje og filter på kassa; det sto på planen for neste service. Men om dette er problemet stusser jeg på at det dukket opp så akutt, og uten vesentlige problemer i forkant? Helt stopp ved forsøk på start synes noe i overkant...? For mange år siden hadde jeg brudd i ledninger/rør, og det meste av olja fant jeg igjen på bakken. Men motoren startet like forbannet... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
YMK Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Finnes vel repkit til startinnslagsproblemer med td5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ØyH Skrevet 14. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2013 Til Sfinx: Jeg har hatt bilen siden 2000, kjøpt som demobil bare 4 måneder gammel. Et kjært familiemedlem! Bikka 320 tusen km i sommer. Girkasseharness har ikke vært byttet eller sjekket, det har derimot den vanlige kabelmatta, med oljeinntrenging i. Gir problemer her feilkoder som kan leses av? Jeg har en Hawkeye, men den lå selvfølgelig hjemme etter å ha vært på utån denne gangen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sfinx Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Gir problemer her feilkoder som kan leses av? Jeg har en Hawkeye, men den lå selvfølgelig hjemme etter å ha vært på utån denne gangen! Ja, jeg mener den skal lagre feilkoder selv ved kabelbrudd. Den kan jo gi forskjellige feilkoder litt avhengig av hvilke kabler du har brudd i. Men nå vet ikke jeg hvilke diagnoseapparat Viking hadde? Har du opplevd feilsituasjoner rundt M+S og limp home tidligere? Hvis ikke, så er det ganske utrolig med 320k på telleren:). Jeg ville uansett sjekket dette, for er rimelig sikker på at dette gir mange D2 eiere grå hår over uforklarlige problemer:). Mitt beste tips er å følge kabelen fra girvelgerbryteren opp over girkassen til du kjenner den metallringen som kabelen går gjennom. Flytt litt på kabelen her og kjenn etter om du kan kjenne om den har blitt gnagd gjennom isolasjonen et sted der. Du kan se det også hvis du bruker en god lommelykt og et lite verkstedspeil. Men det er litt vanskelig å se. Jeg sjekket dette på min D2 og så veldig godt brudd i kabel. Var gått ganske langt og tror det var 2 kabler som var nesten gnagd over! Det kan jo variere hvor langt det har utartet seg. Litt usikker også om det har vært designendringer opp gjennom årene mtp den festeringen til kabelen på kassen eller om det har blitt brukt forskjellige kabler. Ser ikke sånn ut når jeg har søkt på deler, men det er jo ingen garanti:). Uansett, artig at du har hatt bilen så lenge:)! Utrolig fine biler med EKTE Land Rover sjarm:)!! Liker bilen min utrolig godt! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ØyH Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 For å avslutte det hele: Det var i starteren problemet var! Verkstedet fant at kabelen inn til innslaget var av. De satte på ny kabelsko, dermed var den god som ny. Hadde jeg hatt verktøy i bilen hadde jeg nok tatt meg tid til å sjekke det selv før jeg ringte Viking. Men denne gangen sto verktøykassa i huset etter annet vedlikeholdsarbeid. Dessuten hadde jeg hengt meg opp i de to blinkende M & S lampene. Men lettelsen var stor da det IKKE var girkasse trøbbel. Men av ren interesse: Hvorfor kom M & S lampene på? Siden starteren ikke slo inn skulle ikke spenningen da falt særlig heller? Jeg har målt med Hawkeye'en og spenningen er OK. Så Sfinx: Du var spot on... (Note to self: Kjøp et sett standardverktøy til...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
davidbirger Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 løfter denne tråden litt etter å ha hatt samme symptomer på min, og starteren har jeg ikke fått byttet enda. Har ny liggende, men syns det virker rart at det skal være starteren som er synderen, da jeg mener å fysisk høre og merker at girkassen plutselig settes i 4. og at den da trenger mye høyere turtall for å dra i gang i lyskryss og fra stillestående og blinkende lamper samt rødt lys ved siden av posisjonene på girkassen. i dag har jeg fått sett under såvidt, og fant at kabelen til XYZ har en ledning med kabelsko som er løs under der - noen som vet om det skal være en løs kabel her, eller burde den ha vært satt inn et sted? Kabelen går like forbi der velgeren til girkassen er, på høyre side av kassen. har ikke fått studert manualet så nøye enda, så dere får bare bære over med meg som spør før jeg sjekker... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 (endret) Den kabelen har noen løse ledninger som mest sannsynlig er til diagnose. Amerikanske girkasser kom vel med en ekstra temperatur sensor som vi ikke har f.eks. Neppe det som er problemet hvis du bare får lysene av og til. Det høres ut som bilen går i "limp home" modus og det skyldes nok lav spenning, dårlig kontakt eller kabelbrudd i ledningene til girkassen eller defekt xyz bryter (annet jeg har glemt??). Hvis det oftest skjer etter at bilen er varm og dynamo har ladet en stund så vil jeg tippet på dårlig kontakt et sted og ikke alternator/batteri. Noen av oss her har byttet ledningen som får fra girvelgeren til xyz bryteren da denne utsettes for mye vibrasjon og kan bli ødelagt over lengre tid. XYZ bryteren slites også over tid og flere har byttet den. Uansett verdt å sjekke batteri og alternator først for ved lav spenning er det M+S lampene som dukker opp først! Endret 25. januar 2015 av motom Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
davidbirger Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 skal få målt batteriet asap! er jo nytt og ganske nylig vedlikeholdsladet, men det er har jo vært litt svingende temperaturer i det siste. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
davidbirger Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 da var batteriet målt til 12,54 Volt, og det er vel da ca halvfullt. Det jeg merket meg var at det rundt plusspolen hadde bygd seg opp mye puss igjen, altså sånn hvitt krittaktig pulver, som jeg regner med kommer av anodisering av stålet i polskoen?! Jeg har nå renset opp igjen, selv om det altså ble gjort for ganske kort tid siden, og smurt alt inn med batteripol fett. Satte på laderen og håper den blir litt mer ladet til i morgen. Er det noen grunn til at det blir så mye puss rundt plusspolen? tror uansett jeg skal få byttet ut denne polskoen med en ny en snarest! Er spent på om dette gjør underverker. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 25. januar 2015 Del Skrevet 25. januar 2015 Sitter den ordentlig? Hender de må files opp for at strammeskruen skal gjøre jobben sin. Ikke sikker på hvorfor det irrer men høres jo ikke så bra ut og spenningen er vel litt lav? Husker ikke hva den skal være med motor av/på men søk litt så finner du ut! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Irr kan komme av svovelsyrelekkasje gjennom porøst bly i polen, høy spenning fra dynamo eller dårlig kontakt mellom sko og pol. Vanligvis to sistnevnte, hvis batteriet er av god kvalitet. Kokende vann fjerner irr veldig bra, og hvis du deretter smører med fettfri vaselin eller batteripolfett (omtrent det samme), så bør du klare å unngå det. Ikke bra å ha irr i hvert fall, kan gi krypstrøm. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smejan Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Sitter den ordentlig? Hender de må files opp for at strammeskruen skal gjøre jobben sin. Ikke sikker på hvorfor det irrer men høres jo ikke så bra ut og spenningen er vel litt lav? Husker ikke hva den skal være med motor av/på men søk litt så finner du ut! Det motom sier om polskoen her er et vanlig problem når batteriet er byttet, ser ut som om nye batterier kommer med noe mindre diameter på plusspolen enn det vår polsko er laget for. Ta av begge polskoene, ta ut skruen fra plusspolen og sag deg gjennom åpningen med et baufilblad. Det pleier å være nok til at du får skikkelig feste når du setter den sammen igjen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Sjekk også jordingskabelen der den er jordet mellom batteri og sikringsboksen. Hvis kabelen er bøyd mye fram og tilbake her så kan den begynne å bli svekket. Du får kjøpt den løst (ikke del av engine harness) hvis du tror den bør byttes (enkel jobb). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
davidbirger Skrevet 26. januar 2015 Del Skrevet 26. januar 2015 Alt er festet skikkelig og jordkabelen og skoen er byttet med nytt, og det er nytt batteri i den. Heller kanskje mot at det periodevis produseres for mye strøm av dynamo da!? Skal sjekke spenningen når bilen går. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
davidbirger Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Da har jeg fått målt at dynamo lader med 14,3 volt, og det er jo skyhøyt. Da er det vel bytte av dynamo som først står for tur, og deretter starter og så xyz :-( Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jarle F Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 14,3V er normalt bra lading. Forutsatt at batteriet er noenlunde friskt og temperaturen ikke er over 10+. I båtverden var det 14,4V som var det optimale for rask og god opplading av batterier. Det samme gjelder vel for bil. Om du derimot ikke får mer enn 13V med godt turtall og halvfullt batteri er det på tide å bekymre seg for dynamoen. Starter kan tvangskjøres med +12V direkte på innslaget. (#2 i denne tråden.) Om den da spinner som den skal er den friskmeldt. Xyz- bryter derimot kan være vanskeligere å feilsøke og er best å bytte. Bare noen små innspill og ikke fasit. Andre har kanskje andre erfaringer og bedre kunnskap. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
davidbirger Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 sorry, det var nok meg som tenkte feil her, og ja dette er vel riktig ladespenning :-) Av en eller annen grunn tenkte jeg i mitt hode at den viste 15,3 Volt, men det var nå 14,3 :-) måtte jaggu måle en gang til her for å bekrefte dette nå! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
davidbirger Skrevet 27. januar 2015 Del Skrevet 27. januar 2015 Da fikk jeg bytta starteren og det var fiklete! I morgen skal jeg bytte girolje og filter, så får vi se om vogna klarer å oppføre seg :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
davidbirger Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Har ikke fått bytta oljen ennå, men skal prøve i dag ettersom lampene nå tenner umiddelbart etter å ha vridd om tenninga. Tidligere har den kunnet kjøre opp til 2 mil før de har lyst opp. Begynner å helle mot xyz bryteren nå, så da er det bare å sette i bestilling. Noen som vet om Erik Winter har og da pris, da jeg ikke kommer gjennom til han? Evnt andre i Oslo som har men som ikke ganger opp med 3... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
davidbirger Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Fikk forresten en feilmelding fra nanocom at egr valve er stuck open. Kan den gi disse blinkende m+s og limp home mode. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
motom Skrevet 29. januar 2015 Del Skrevet 29. januar 2015 Sjekk ledningene til xyz bryteren før du bestiller ny bryter. Kan spare deg for litt penger Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.