Gå til innhold

Defender 130 DCHCPU, Kapittel 2


Dråget

Anbefalte innlegg

Fortsatt noen bilder igjen etter henteturen fra Trondheim.

 

En 130" er det perfekte campingkjøkken:

 

IMG_8880 - Forminsket.jpg

 

Etter mat nede i dalen måtte vi ha en ekskursjon opp på Ringebufjellet. Fin vei og mye god utsikt:

 

IMG_8908 - Justert og forminsket.jpg

 

IMG_8904 - Justert og forminsket.jpg

 

Og på toppen måtte jeg bare ta bilder av en fin plass å campe, hvis noen skulle trenge det:-)

 

IMG_8939 - Justert og beskjært.jpg

 

IMG_8940 - Justert og forminsket.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • Svar 417
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Bilen har fått navnet "Tinnitus" etter pipelyden fra eksosmanifolden. Navnet skal den få beholde, men nå er det på tide å få fjernet lekkasjen og lyden... Deler er innkjøpt/bestilt, og diverse råd og oppmuntringer er innhentet. Jobben er i gang, men alt er jo ikke bare lett når man ikke har gjort det før...;-)

 

Spørsmål nr 1:

Må turboen fjernes først, eller er det enklere å løsne eksosen først, og så fjerne turboen etter at manifolden også er løsnet? føler det er litt vanskelig å komme til spesielt den nedre skruen for å løsne turbo fra manifold...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vinterens skippertak godt i gang.

Spylte ramma godt utvendig og innvendig slik at den kan stå og tørke og gjøre seg klar til litt Funderudoljing mens jeg skrur manifold.

Vifta er fjernet, reima løsnet, AC-kompressoren løsnet og flyttet til side, Luft og kjøleslanger fjernet for bedre tilgang, EGR slangen løsnet. Kun 2 muttere på manifolden og 2 på manifold til turbo gjenstår, men de sitter godt... mors creme brule brenner får kjørt seg :D Skal prøve å ha tålmodighet så jeg ikke knekker noe. Kun en bolt knekt foreløpig i tillegg til den som var knekt før jeg begynte. 2 bolter kommet ut med mutterne til nå. Håper det går greit å få ut resten når manifolden er av og levert til plansliping.

 

Lite skruing til nå i dag. Håper jeg får av manifolden i kveld, så jeg kan levere den i morgen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldig du kulien som fikk overvære at den siste mutteren løsnet:-)

Takk for selskap og hjelp til å lirke ut manifolden.

Og tinnitus syntes det var veldig hyggelig med besøk av nyoverhalt brøytebil:-)

 

Ca 3mm bananbøy på manifolden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er alle skruer ute. Til og med den knekte bolten gikk glatt ut. Fikk akkurat festet en mutter på 1mm med gjenger som stod ut. Dette ble et perfekt anlegg for biltemas skrueuttrekkersett, som forøvrig ikke virket helt etter hensikten. Borhullet ble perfekt sentrert, men for stort til den tilhørende uttrekkerpinnen. Det endte med at jeg slo inn en torxbit og skrudde skruen ut uten problemer. Turte å benytte meg av denne metoden fordi mutteren allerede stod der klar til fastsveising om noe skulle knekke i hullet. Hadde jeg hatt sveiseapparat så hadde fastsveising av mutter vært et førstevalg i dette tilfellet.

 

Mens jeg har ventet på plansliping av manifold har jeg skiftet olje og oljefiltre, pyntet litt på turboen og klargjort annleggsflater og nye pinnebolter.

 

Manifolden er nå hentet, plan og fin, og skal friskes opp litt før montering. Håper å komme et stykke i kveld og ferdigstille i morgen.

(mannen som tok imot penger for manifoldjobben mente forøvrig han hadde hørt at gutta på verkstedet hadde målt så mye som 7-8mm banan fra den ene enden til den andre... Jeg håper han hørte feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi vært på prøvetur i gata. Alt virker tett og fint foreløpig.

 

Noen stemningsbilder fra prosessen:

 

Godt med hjelp i garasjen:

IMG_0054.JPG

 

Spennende å se hvordan denne overflatebehandlingen holder seg:

IMG_0086.JPG

 

Renset og klart til ny pakning:

IMG_0091.JPG

 

Trangt her... Måtte ta ut de to øverste pinneboltene fra turboen for å få lirket manifolden på plass:

IMG_0093.JPG

 

Endelig på plass:

IMG_0102.JPG

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR'en var blendet fra før. Ikke direkte på manifolden men på kjøleren foran på blokka. Jeg lot slangen stå på manifolden. Ikke helt enig med meg selv om det var dumt eller lurt, men nå er det i alle fall enkelt å koble opp igjen EGR'en hvis noen skulle ha lyst til det en gang i fremtiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikkje den slangen erstattes av noke anna då Frode?

 

blush Den skal på sikt erstattes med en tempsensor... Men slik prosjektmengden min ser ut nå ser den sikten så lang ut at jeg kan ta det neste gang manifolpakningen ryker... ;)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da er det verste av julestria over, og man kan begynne å tenke litt bil igjen.

manifoldjobben ble unnagjort uten større problemer og i god tid til å rekke en julegave- og delehentetur til oslo. Bilen fungerte utmerket. Mulig det er innbilning, men jeg følte både at den gikk gjevnere og at den virket litt sprekere med tett manifoldpakning. Er det følelser som kan stemme??

 

Uansett, turen var fin og vi fikk sparket litt dekk og truffet noen hyggelige folk underveis. Gøy å få satt noen ansikter på forumnavnene:-) Og takk for fine deler. Håper selgere også er fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hyggelig å hjelpe gode medforumister jefe:-)

 

statens vegvesen derimot... jeg ble stoppet i teknisk kontroll her om dagen. Mangellapp på bl.a manglende e-merking på lightforcelykter... stemmer det at disse ikke er e-godkjent? Må uansett ordne opp og vise bilen. Sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skifter ut TD5'ern med en minimotor og flytter de to murerspannene på innsiden av grillen så blir du sikkert ikke stoppa neste gang Frode. ;)

 

Er jo utgjort med sånne kontroller, men de stoppa jo mange hundre biler og da er vel våre biler ganske utsatt for ivrige kontrollanter. Bjørg kjørte rett forbi med sin bil, ikke rart når hun selv har gitt den navnet "Boring Blue".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å hjelpe gode medforumister jefe:-)

 

statens vegvesen derimot... jeg ble stoppet i teknisk kontroll her om dagen. Mangellapp på bl.a manglende e-merking på lightforcelykter... stemmer det at disse ikke er e-godkjent? Må uansett ordne opp og vise bilen. Sukk...

 

De går begge veier Frode :)B)excl

 

Desverre, vi manglar nok E-merking på våre geniale LightForce-Lykter Frode blush Det er ikkje så nøye med dette i Kenguru-landet :mellow:

Skru dei ned & vis bilen uten. Der finnes veier å få dette "godkjent" men det er tungt

 

Vil forresten berre igjen nevne kor genialt det er med blått deksel :wub:. Blir ikkje å køyre om natta & i snø uten desse :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser på sjøen tidlig neste uke. Når jeg kommer hjem blir det demontering av lys og bøyle før visning på biltilsynet. Periodisk er også like om hjørnet. Min "forkontrollør", kulien, sier at jeg nok bør belage meg på å bytte skiver rundt baut før eu-ktr (rust). Da bør vel klossene også byttes da de gamle kan være skeivslitt pga dårlige skiver?

 

jeg har slotted and drilled skiver. Kan jeg bruke samme klosser og evt kalipper som til vanlige ventilerte skiver? I så fall har jeg noe på lager...

 

Har litt annet småplukk som også må unnagjøres før kontroll, så det blir nok noen gode dager i garasjen neste friperiode...

 

Noen som vet om man får mangel på eu når den elektriske vindusheisen på førerdøra ikke virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal bytte bremser, så sjekk caliptere også. Mine var "oppbrukt", men mekanikeren fikk i stand. Men arbeidet kostet nok mer enn et sett nye ville gjort.
Vedr vindusheis, så tipper jeg på ledningsbrudd i overgang mellom stolpe og dør. Åpne opp, trekk i ledningene, så finner du fort om en av dem er brutt. Surr en ledning rundt en blyant eller lignende, slik at det blir en spiral ut av den, og skjøt denne inn. En spiral vil holde mye lengre enn en rett ledning.

 

Lykke til på PKK

 

Ronny S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye skiver = Nye klossar! & det skiftes i par excl Bruk NYE delar Frode

Alt etter kor slitte skivene er, så kan disse rimelig greit rekondisjoneres. Det er eit minste tjukkelse-mål for skivene som er interesant.

Det ville forundre meg STORT om eun UT745 ikkje har dreiebenk -_-

Ronny har eit poeng mtp kalipperne. Er ein fyrst nedi der & rotar, kan godt kalipper overhales. Eg plar konekvent skifte luftenipplar også sidan disse koster nada & er ei sann pine i rusten tilstand med lekkasjer mm :blink:

 

Mtp vindusheis; Stor sjans for at dette er "mangel" siden vindu gjerne tolkes som rømningsvei er meg blidt forklart. Har pr 2 bilar som slit med samme "skjebne" :mellow: før kontroll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...