Gå til innhold

Defender 130 DCHCPU, Kapittel 2


Dråget

Anbefalte innlegg

  • Svar 417
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Postede bilder

Dette lokket var på bilen da jeg kjøpte den. Lokket til den hvite har jeg profesjonelle tegninger på et sted. Platene ble kappet og knekt på Sør-Stål i kristiansand og sveiset sammen av en proff alusveiser i nærområdet. 

 

Men du har lengre plan enn meg Terje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 9.7.2016 den 15.31, Dråget skrev:

4 bolter foran og 14 bak tror jeg. Og jobben var mye enklere enn fryktet:-)

Hei Dråget, jeg skal igjennom samme øvelse som du, dvs. bytte tverstiven foran planet. Jeg hadde ikke tenk meg at gjøre dette selv men har ikke funnet noen i Bergens regionen som vi ta jobben :( så din tråd er en kjempe inspirasjon :).

Jeg er lidt bekymret med hensyn til håntering av planet.  Hvor tung er det, kan 2-3 menn bære de eller burde jeg leie/låne en verkstedskran? 

mvh

Kjartan

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å være til inspirasjon Kjartanb!!

Jeg tror vi var 4 mann på løftet? Er det noen i "støtteapparatet" som husker? En i hvert hjørne er jo veldig kjekt, men jeg tror nok det burde gå greit med 3 mann også. Kanskje 2 hvis man planlegger godt og har sterk rygg. Jeg husker ikke helt vekten, men planet er ikke fryktelig tungt. Hvis jeg skulle prøvd meg på et tomannsløft tror jeg nok jeg hadde bygd opp med paller bak bilen slik at jeg kunne ha kunne ha flyttet litt og litt, kontrollert, til planet hvilte på pallene og bilen kunne kjøres bort. Eventuelt lirket under ett par plank og sklidd det over på pallestabelen. 

 

Selve traversbyttet er også en enkel sak, men ta vare på den gamle traversen til du har fått sjekket at alle skruehull stemmer! Jeg måtte bore opp en del nye hull i den jeg fikk tilsendt. Da var det greit å ha den gamle traversen som mal.

 

Du skal ikke bytte baktraversen?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info :) . Lyder fornuftig at bygge under med paller, det gjør jeg.

Jeg kjøpte den samme 110 travers som du, fandt ingen dedikert 130 travers. Må muligvis lage et par av 90grader brakettene, ser rett rustne ut. Fikk fatt i nye brakketer mellom travers og plan.

Heldigvis er baktraversen og rammen ok, overflaterust men ingen gjennomtæring. Jeg så der var huller bak brakettene på din baktravers, der kan jo skjule seg rust bak brakettene på min så det kan godt være jeg må bytte baktravers og, men reparasjons travers er ikke så fryktelig dyrt. Har ikke sveist i over 35år, må oppfriske gammel kunnskap :)  

Det er vel den samme baktravers på 130 og 110. 130 rammen kun en 110  ramme som er forlenget med et stykke i midten, sådan var det i hvertfald på den gamle 127 DC.

mvh

Kjartan 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Dråget skrev:

Baktraversen er vel lik ja.

 

Lykke til med jobben. Håper det går knirkefritt, og at du ikke får deg noen "rust-overraskelser" underveis!!

Takk for det, overraskelser skal der nok bli en del av :) Dette er jo en Defender.

17 timer siden, joran skrev:

Må vel av med plant til sommeren jeg også, traversen bak hytta er ikke helt bra 

Dette rust bak hytten/kabinen kom bak på meg, trodde rust i baktraversen ville vise seg først.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, gautes skrev:

Du går vel ikke og venter på at rusta vil vise seg , Kjartan ? :o

Det blir nedsatt karakter i mekkeboka. -_-

:) Dette er en bruksbil og har vært kjørt dagligt i mitt eie side 2010 (hos forrige eier siden  2006), inklusiv mange 14-15 timers kjøre turer Bergen-København. Den har nu rullet 235000km. Vedligehold (slitedeler, oljer og filtre) har vært tatt løbende. Dette er ikke et smykke som luftes om søndagen i sol og oppholdsvejr. :)

Biler som denne ruster mer her på vestlandet end jeg er vandt til i Island. Der pleiede understellet at være sand og grusblåst ned til bar metall. 

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der fikk "strenge lærer Gaute" passet sitt påskrevet  :D

1-0 til Kjartanb

 

Men godt du pusher oss i forhold til rustbehandling Gaute. Har lært litt av deg der oppigjennom landroverskoletida;) Så bare fortsett i samme driv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute har rett, når man ikke  passer godt nok på rustprevention så risikerer man at oppdage store rustskader allt for seint.

Her er en annen tidligere Defender i sitt rette element. 38" sandblåser undervognen fri for rustbeskyttelse og rust samt fronten av Combicampen hvis man ikke her nett foran den. 38" på denne pleiede at kaste stein så at smørehettene på Camperakslerne ble slått av, måtte lime dem fast. :)

 

Grai.JPG

 

Sorry Dråget, ble lidt for ivring med at fylde din tråd med bilder som ikke er relatert til ditt prosjekt.

Endret av kjartanb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo bare med på å oppfylle Skippertaksklubbens motto også for tråden til Frode. Ingenting, ingenting, ingenting... også plutselig en hel masse! 

 

Men for å gjøre mitt innlegg litt trådrelatert: 

Frode! En felles bekjent har stående Fluid film sprøyte han skal selge. Helt ubrukt sett! Var snakk om å selge videre for kostpris. Det kunne vel vært noe for deg? Du har jo vært ivrig på sauehold i det siste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...