Gå til innhold

I dag har jeg lart mye nytt på EU-kontroll


ksskaret

Anbefalte innlegg

Viktigste lærdommen er vel at NAF ikke er stedet for EU-kontroll på en Land Rover...

 

Jepp. Når jeg først skal ha en bil inn til periodisk kontroll, vil jeg ha den til noen som har greie på den, og kan oppdage ting som jeg ikke ser selv. Derfor går jeg (som bor nær Drammen) til Bergheim med Chevrolet, og til Roy Sandmo med LR.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg gjennomførte ny PKK i dag. basert på resultatene fra forrige forsøk hos NAF på Økern var det byttet til nye endeledd, nye støtdempere bak (bilen ble nesten som ny ;)), vinsjfanger erstattet med ny steering guard med 4-kantfeste, ekstralysene bortmontert og registeringsskilt stripset til grillen.

 

Basert på den "strenge" kontrollen hos NAF regnet jeg med at her ville det ikke være mange nye feil :). Resultatet ble 2 slitte kryss og slark i kuleleddet på pittmannarmen. Olje lekkasjen fra NAF fant de ikke!

 

I motsetning til hos NAF fikk jeg være med på selve kontrollen og jeg er enig i at her må det byttes kryss og kuleledd i pittmannarm :)

 

 

Det som undrer meg er at dette er jo kontrollpunkter på PKK og at dette ikke ble identifisert hos NAF. Men igjen så er det jo subjektive kontroller og man skal vel ikke være for kritisk heller. Har for såvidt aldri skjønt hvorfor litt slark i et kryss skal være en 2-er feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Rune her.

 

2 gangs kontroll( etterkontroll ) skal du ha utbedret de påpekte mangler fra første kontroll, og da er du ferdig . Kun hvis de skulle oppdage noe helt ekstremt ... type 3 feil, men det er jo høyst uvanlig.

Men det er jo vesentlig at bilen ble presentert med mangel lappen fra forrige kontroll, og ikke som en "ny" kontroll.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ta en helt ny kontroll for å få godkjent bilen.

Jeg gjør dette visst jeg er veldig uenig med det første verkstedet.

Endret av YMK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Rune her.

 

2 gangs kontroll( etterkontroll ) skal du ha utbedret de påpekte mangler fra første kontroll, og da er du ferdig . Kun hvis de skulle oppdage noe helt ekstremt ... type 3 feil, men det er jo høyst uvanlig.

Men det er jo vesentlig at bilen ble presentert med mangel lappen fra forrige kontroll, og ikke som en "ny" kontroll.

 

Mvh Brage

 

Grunnen til ny kontroll var pga at den ved første kontroll hadde vinsj montert uten at det sto anført i vognkortet. Iflg NAF kunne de ikke fjerne denne anmerkningen ved en vanlig etterkontroll, men derimot tok man en helt ny kontroll uten vinsj "nullet" dette ut den første kontrollen. Alternativet var å ta en vanlig etterkontroll, deretter møte opp hos biltilsynet for å vise at vinsjen var fjernet.

 

Så forstå meg riktig- jeg har skjønt forskjellen på de to kontrollene :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakk i kryss,blir fort verre!, og gir friske følger når akselen løsnet og "balltreet" begynner å slå i gulv osv.Hadde jeg fått det påpekt på PKK og ikke visst om det hadde jeg vært glad.

Mye klaging på kontrollen her på forumet og andre steder.

Hold heller bilen i orden. ;)

 

PKK er ën relativt godt dokumentert kontroll over hva som er ok og hva som ikke er det.

Sunn fornuft er også tillatt, selv om noen kontrollører ikke er utstyrt med det.

Endret av gautes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakk i kryss,blir fort verre!, og gir friske følger når akselen løsnet og "balltreet" begynner å slå i gulv osv.Hadde jeg fått det påpekt på PKK og ikke visst om det hadde jeg vært glad.

Mye klaging på kontrollen her på forumet og andre steder.

Hold heller bilen i orden. ;)

 

PKK er ën relativt godt dokumentert kontroll over hva som er ok og hva som ikke er det.

Heldigvis er det mulig å utvise litt skjønn

 

Du har helt rett Gaute, klart ting skal være i orden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fornøyd med NAF i Kristiansand. Feilene de har funnet har alltid vært fornuftige, g de har ikke funnet "for mye" noen gang. Jeg setter pris på å få være med på kontrollen, det får jeg ikke hos merkeforhandler som er 100,- billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Iflg NAF kunne de ikke fjerne denne anmerkningen ved en vanlig etterkontroll.

 

Dette stemmer ikke.

Er vinsj fjernet på etterkontrollen skal de "nulle" feilen.

Blir det samme som for mange tusenmetere/lys, må fjernes før etterkontroll og godkjenning.

 

Det positive er at du fant ut at kryssene dine hadde slakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Var på PKK i dag og fikk feil for originale LR ekstralys med 55watt på 99 Defender TD5 med vanlige H4 lykter. Får det samme på 2002 DII med vanlige lykter (ikke facelift).

 

Fikk ikke mangel på Ninetyen med Hella ekstralys. Alt hos Sandmo. Mistenker at de glemte det på Ninety bilen.

 

Etter hva jeg kan forstå er det i praksis ikke lov med ekstralys.

 

Har også fått mangel for rust på skiver bak de tre siste gangene. Prøver meg med sandpapir først. Ganske mye jobb å bytte skiver på Defender 90. Fikk ikke kommentar på vinsj i vinsjfanger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Dagson skrev:

Var på PKK i dag og fikk feil for originale LR ekstralys med 55watt på 99 Defender TD5 med vanlige H4 lykter. Får det samme på 2002 DII med vanlige lykter (ikke facelift).

 

Fikk ikke mangel på Ninetyen med Hella ekstralys. Alt hos Sandmo. Mistenker at de glemte det på Ninety bilen.

 

Etter hva jeg kan forstå er det i praksis ikke lov med ekstralys.

 

Har også fått mangel for rust på skiver bak de tre siste gangene. Prøver meg med sandpapir først. Ganske mye jobb å bytte skiver på Defender 90. Fikk ikke kommentar på vinsj i vinsjfanger.

Det er ikke antall lykter som betyr noe, med unntak at det skal være partall da, men referansetallene på lysene som ikke skal overstige 100.

 

På min D1 var ref tall 17.5 på de vanlige hovedlysene og 17.5 på ekstralysene. Ikke noe problem da det kun blir 70.

 

Vinsj i vinsjfanger har vel ikke noe med PKK og gjøre vel :huh:, eller? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Dagson skrev:

Var på PKK i dag og fikk feil for originale LR ekstralys med 55watt på 99 Defender TD5 med vanlige H4 lykter. Får det samme på 2002 DII med vanlige lykter (ikke facelift).

 

Fikk ikke mangel på Ninetyen med Hella ekstralys. Alt hos Sandmo. Mistenker at de glemte det på Ninety bilen.

 

Etter hva jeg kan forstå er det i praksis ikke lov med ekstralys.

 

Har også fått mangel for rust på skiver bak de tre siste gangene. Prøver meg med sandpapir først. Ganske mye jobb å bytte skiver på Defender 90. Fikk ikke kommentar på vinsj i vinsjfanger.

 

 

Det står et tall på lyktene, summen av disse skal ikke overskride 100. Rust på skiver bak kommer som regel av at enten glidere eller stempel henger. Da gjør du deg isåfall en bjørnetjeneste med å "jukse" de gjennom i stedet for å reparere bremsene.

Endret av Kvasi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Kvasi skrev:

Rust på skiver bak kommer som regel av at enten glidere eller stempel henger. Da gjør du deg isåfall en bjørnetjeneste med å "jukse" de gjennom i stedet for å reparere bremsene

Enig der, så jeg går over calipere med det samme. Blir uansett pussing av lite brukte skiver. Stemplene har en tendens til å sette seg. Virker litt tullete å pirke på lys som ikke er veldig gode i utgangspunktet (og som er originalt ekstrautstyr). Later til at de er blitt strengere etter siste endring i regler for PKK. Synes det er rart at noen lykter er 17,5 og noe er 35 når alt har H4 pærer.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Dagson skrev:

 Synes det er rart at noen lykter er 17,5 og noe er 35 når alt har H4 pærer.  

 

Jeg husker ikke I detaljer hvorfor men det har med måten dette blir målt på. Med et måleinstrument så så langt fra lampen. Så de med høyere referanse verdi har en annen design på reflektor osv som Gjørat de har et mer konsentrert lys 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Instruktiv video. Nå skjønner jeg hvorfor mine originale  runde H4 lyser så sjukt langt og sterkt. Ikke rart det lett blir for mye.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...