ksskaret Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Som ukependler til Oslo fant jeg det fornuftig å gjennomføre Eu-kontroll hos NAF ved økern. Jag ankom i god tid og de var fleksible og begynte før timen. Servicen var upåklagelig og hyggelig. Etter 30 minutter ble jeg ropt opp og mottok status - 6 stk 2er feil Jeg har knapt hatt bilen ett år slik at jeg var forberedt på at de kunne finne noe jeg selv har oversett. Så hva har jeg lært ? 1. Aldri vis bilen med vinsj og vinsjfanger så fremt det ikke er angitt i vognkortet - selv har jeg gjort dette gjentatte ganger med min forrige defender uten problem - dog ble den vist på "landet" der hvor man kanskje har et litt mer praktisk forhold til dette. Konsekvensen ble at jeg må ta av fanger med vinsj og vise at jeg har gjort det til biltilsynet ! I en bisetning ble jeg fortalt at jeg alternativ kunne bestille en ny EU kontroll (ikke etterkontroll) og det ville da nulle ut anmerkningen Det valget blir nok enkelt- her blir det ny EU kontroll 2. Feil nr 2 var lysene - med mine originale frontlys, samt 2 stk Hella luminator hadde jeg for mange LUX - summen var 130 basert på lux-angivelsen på lykteglassene. Maksgrensen er 100 LUX. Neste gang ble jeg anbefalt å fjerne den ene lykta før kontroll-det skal jeg jammen meg gjøre 3. Feil nr. 3 var gåene støtdempere bak - de husket godt når han vogget på bilen. Jeg ble noe overrasket fordi jeg byttet demperene for 8 mnd siden og bilen har maks gått 4000 km på vei siden Dog hva lærte jeg av dette - fjern tung last før visning og aldri mer bruk billige dempere fra Britparts til kr.150,- per stk. Nye bilstein er allerede bestilt 4. Feil nr. 4 Det ene endeleddet på parralellstaget var utslitt- faktisk svært slitt uten at jeg har merket dette. Godt å vite, har derfor bestilt nye endeledd 5. Feil nr. 5 Det ble anmerket oljelekkasje fra motoren i området mellom girkassen og starteren - her ble jeg litt overrasket fordi jeg har knapt registrert oljeflekker på bakken der bilen pleier å stå parkert. Da jeg forsiktig hintet at bilen var oljebehandlet for 4-5 ukersiden ble jeg kategorisk avvist og fortalt at de fleste landrover eiere oljebehandler bilen for å skjule oljelekkasjene Det har aldri slått meg at det er hovedgrunnen for å understellsbehandle disse rustmaskinene Har i etterkant gått over stedet og finner intet annet enn Funderuds edle dråper - disse dråpene har dryppet ned på fremre mellomaksling og bombardert sidene på motoren og girkassen. Hva har jeg lært, vent til etter EU kontroll før man oljebehandler. 6. Feil nr.6 var nummerskiltet foran- dette tilfredsstilte ikke kravet til innsynsvinkler - forsto ikke dette helt da skiltet er plasert midt på fangeren over rullene til vinsjen Den eneste som ikke kan lese skiltene er hvis man ligger under! Konklusjon Hva var bra med EU testen - jo det var faktisk noe bra. Tonen var god og hyggelig-det ble faktisk mye LR prat fordi teknikeren hadde skrudd mye serie 3 i forsvaret på -70 tallet- at han kanskje hadde liten tro på produktene ble vel åpenbart Noen viktige feil som endeledd og støtdempere var godt å få med seg. Videre at avgassen kun var 0,98%, mao langt under maksgrensen. Skal jeg bruke NAF igjen? Ja ingen tvil når det gjelder min D3, men defenderen skal nok vises neste gang hos en som "forstår" defendere Det siste gode er at jeg har overbevist meg selv om nå skal det monteres 4-kantfeste foran og søket etter løsning er allerede i gang Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Superted Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Haha, det er alltid gøy å se (manglende) kompetanse i arbeid. Jeg vil bare legge til at ekstralys skal være montert symmetrisk på bilen, så anbefalingen om å ta bort den ene lykta hørtes noe tvilsom ut. Forøvrig fikk jeg ved EU-kontroll for noen år siden hint fra kontrollør om at hvis dekslene til ekstralysene sto på, så gadd ikke de ta de av for å sjekke prosenttallet på lyktene. Jeg tror jeg var oppe i hele 105 % av tillatt lux, så jeg fikk gå under tvil denne gang (med hint om deksler til neste gang). Andreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Ikke bare symmetrisk men parvis. To lykter må av. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Paal Helge Skrevet 11. juli 2013 Del Skrevet 11. juli 2013 Skikkelig informativ tilbakemelding fra EU-kontrollen. Denne lærte jeg mye av jeg også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Vedr. ekstralysene; Er det ikke mest hensiktsmessig å koble de (hvis det er flere enn to, eller for mye lux) opp som arbeidslys? med en to-trinns bryter, vil man jo kunne vise at de kun er ment som arb.lys og ikke ekstralys? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
magnes Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 (endret) 5. Feil nr. 5 Det ble anmerket oljelekkasje fra motoren i området mellom girkassen og starteren - her ble jeg litt overrasket fordi jeg har knapt registrert oljeflekker på bakken der bilen pleier å stå parkert. Da jeg forsiktig hintet at bilen var oljebehandlet for 4-5 ukersiden ble jeg kategorisk avvist og fortalt at de fleste landrover eiere oljebehandler bilen for å skjule oljelekkasjene Det har aldri slått meg at det er hovedgrunnen for å understellsbehandle disse rustmaskinene Har i etterkant gått over stedet og finner intet annet enn Funderuds edle dråper - disse dråpene har dryppet ned på fremre mellomaksling og bombardert sidene på motoren og girkassen. Hva har jeg lært, vent til etter EU kontroll før man oljebehandler. Hva tenkte kontrolløren på her? Ble litt satt ut av hvor det skulle lekke olje En mini politi dette her, litt i overkant grundig og autoritær Lykke til med ny eu kontroll Endret 12. juli 2013 av magnes Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 NAF liker ikke å holde EU-kontroller lenger kan det virke som. I Askim var de så leie og grundige at stasjonen ble lagt ned. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sven Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Jeg tar EU-kontroll på mine biler hos merkeforhandler - de er billigere enn NAF (selv med medlemskap) og så kjenner de biltypen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 skal du ha ekstarlys på bilen skal du kun ha 2 ekstra, du kan ikke montere 4 stk og koble det over vende bryter. Arbeidslys skal være godkjent som arbeidslys, og stå i vognkortet. Tallet som står på lykta er ikke LUX, det er referanse tall som ikke skal overstige 100. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Tallene på lyktene er prosent av antall Lux du har lov til å ha. Maks. 480 Lux. F.eks. vil 17,5 + 17,5 + 37,5 + 37,5 bli 110% - ergo 48 Lux for mye i enkeltes øyne. Aldri mer enn to ekstralys på personbil, fire på lastebil. Arbeidslys er til en viss grad lovlig, men må da kobles over separat bryter, ikke fjernlysbryter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 skal du ha ekstarlys på bilen skal du kun ha 2 ekstra, du kan ikke montere 4 stk og koble det over vende bryter. Arbeidslys skal være godkjent som arbeidslys, og stå i vognkortet. Tallet som står på lykta er ikke LUX, det er referanse tall som ikke skal overstige 100. Tallene på lyktene er prosent av antall Lux du har lov til å ha. Maks. 480 Lux. F.eks. vil 17,5 + 17,5 + 37,5 + 37,5 bli 110% - ergo 48 Lux for mye i enkeltes øyne. Aldri mer enn to ekstralys på personbil, fire på lastebil. Arbeidslys er til en viss grad lovlig, men må da kobles over separat bryter, ikke fjernlysbryter. Fullstendig klar over dette, men de sjekker vel ikke kabler når de godkjenner arb.lys vel? Koble over egen bryter type ett-trinns før kontroll, og koble to-trinns med fj.lys på etterpå? Trenger jo ikke å gjøre det vanskelig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 12. juli 2013 Del Skrevet 12. juli 2013 Det er visst sånn gutta løser det, ja, med toveisbryter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Verkstedet har mulighet til å måle lux mener jeg, for mindre styrke på pærene er en mulighet kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Verkstedet har mulighet til å måle lux mener jeg, for mindre styrke på pærene er en mulighet kanskje? Dem har gått bort fra LUX målinger, kun Ref tall på lyktene som skal stemme nu. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Det er det de gjør, men kravet er til Lux, og hva som står på glasset må regnes som maksimal lux lykten gir med en gitt pærestyrke. Ligger man i grenseland burde det være en enkel sak å vri om en bryter på lysjusteringsapparatet mener jeg. Men skal man være firkantet viser det seg å være enklest og vil gi rask kontroll. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jan Oskar Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Fullstendig klar over dette, men de sjekker vel ikke kabler når de godkjenner arb.lys vel? Koble over egen bryter type ett-trinns før kontroll, og koble to-trinns med fj.lys på etterpå? Trenger jo ikke å gjøre det vanskelig? Har du arbeidslys, så skal du har synlig indikasjon lys på dashbordet, som viser at arbeidslysene er tent. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
krokansjefen Skrevet 13. juli 2013 Del Skrevet 13. juli 2013 Har du arbeidslys, så skal du har synlig indikasjon lys på dashbordet, som viser at arbeidslysene er tent. Ja? Fremdeles ikke noe problem å ha det... På en eller begge kursene.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Hva, dersom det ikke står noe tall på lyktene. På menneskebilen har jeg ikke funnet noe, ei heller på hella ff xenonlyktene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Høres merkelig ut. Ofte er det 12,5 eller 17,5 eller 37,5. Ingenting sånt på dine? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 14. juli 2013 Del Skrevet 14. juli 2013 Fant på baksiden av ekstralysene, men der sto det både 17,5 og 37,5. Mulig det står bak på hovedlyktene og. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peik Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Viktigste lærdommen er vel at NAF ikke er stedet for EU-kontroll på en Land Rover... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AreM Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 ... Tonen var god og hyggelig-det ble faktisk mye LR prat fordi teknikeren hadde skrudd mye serie 3 i forsvaret på -70 tallet- at han kanskje hadde liten tro på produktene ble vel åpenbart Etter å ha kjørt LR i over 25 år, har jeg lært meg at det er to typer mennesker som hater LR dypt og inderlig: - De som ble satt til å kjøre LR i forsvaret - De som ble satt til å skru LR i forsvaret Du har møtt en av dem. Å hevde at LR folk oljebehandler bilene sine for å skjule oljelekkasjer er direkte frekt. Som NAF-medlem kunne jeg pinadø være fristet til å klage til NAF og spørre om de i det hele tatt er interessert i å ha bilentusiaster som medlemmer? For det er jo derfor man oljebehandler bilene sine, for å ta vare på sin investering. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjurbeck Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 (endret) Bilen min svetta rundt motor. Jeg fikk 2'er-feil for oljelekkasje hos NAF. Hos det alminnelige verkstedet jeg viste bilen sist sa kontrolløren "Sånn er det på gamle biler" og ga ikke mangel. Endret 19. juli 2013 av Bjurbeck Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bamse_bra Skrevet 19. juli 2013 Del Skrevet 19. juli 2013 Min svetter og litt olje. Kjørte innom selvvask på vei til kontroll. Avfetting og spyling under. Kontrollørens kommentar, uvanlig tørr og fin under. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ksskaret Skrevet 20. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 20. juli 2013 Min svetter og litt olje. Kjørte innom selvvask på vei til kontroll. Avfetting og spyling under. Kontrollørens kommentar, uvanlig tørr og fin under. Hehe, ja det blir også en del av forberedelsene til neste kontroll. Forøvrig så er steeringguard med 4- kantfeste, vinsjkrybbe og hengerfesteplate underveis og skal ankomme mandag eller tirsdag Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.