Gå til innhold

I dag har jeg lart mye nytt på EU-kontroll


ksskaret

Anbefalte innlegg

Som ukependler til Oslo fant jeg det fornuftig å gjennomføre Eu-kontroll hos NAF ved økern. Jag ankom i god tid og de var fleksible og begynte før timen. Servicen var upåklagelig og hyggelig. Etter 30 minutter ble jeg ropt opp og mottok status - 6 stk 2er feil :wub: Jeg har knapt hatt bilen ett år slik at jeg var forberedt på at de kunne finne noe jeg selv har oversett. Så hva har jeg lært ?

 

1. Aldri vis bilen med vinsj og vinsjfanger så fremt det ikke er angitt i vognkortet - selv har jeg gjort dette gjentatte ganger med min forrige defender uten problem - dog ble den vist på "landet" der hvor man kanskje har et litt mer praktisk forhold til dette. Konsekvensen ble at jeg må ta av fanger med vinsj og vise at jeg har gjort det til biltilsynet ! I en bisetning ble jeg fortalt at jeg alternativ kunne bestille en ny EU kontroll (ikke etterkontroll) og det ville da nulle ut anmerkningen :blink: Det valget blir nok enkelt- her blir det ny EU kontroll :P

 

2. Feil nr 2 var lysene - med mine originale frontlys, samt 2 stk Hella luminator hadde jeg for mange LUX - summen var 130 basert på lux-angivelsen på lykteglassene. Maksgrensen er 100 LUX. Neste gang ble jeg anbefalt å fjerne den ene lykta før kontroll-det skal jeg jammen meg gjøre :)

 

3. Feil nr. 3 var gåene støtdempere bak - de husket godt når han vogget på bilen. Jeg ble noe overrasket fordi jeg byttet demperene for 8 mnd siden og bilen har maks gått 4000 km på vei siden :o Dog hva lærte jeg av dette - fjern tung last før visning og aldri mer bruk billige dempere fra Britparts til kr.150,- per stk. Nye bilstein er allerede bestilt :P

 

4. Feil nr. 4 Det ene endeleddet på parralellstaget var utslitt- faktisk svært slitt uten at jeg har merket dette. Godt å vite, har derfor bestilt nye endeledd ;)

 

5. Feil nr. 5 Det ble anmerket oljelekkasje fra motoren i området mellom girkassen og starteren - her ble jeg litt overrasket fordi jeg har knapt registrert oljeflekker på bakken der bilen pleier å stå parkert. Da jeg forsiktig hintet at bilen var oljebehandlet for 4-5 ukersiden ble jeg kategorisk avvist og fortalt at de fleste landrover eiere oljebehandler bilen for å skjule oljelekkasjene <_< Det har aldri slått meg at det er hovedgrunnen for å understellsbehandle disse rustmaskinene :D Har i etterkant gått over stedet og finner intet annet enn Funderuds edle dråper :o - disse dråpene har dryppet ned på fremre mellomaksling og bombardert sidene på motoren og girkassen. Hva har jeg lært, vent til etter EU kontroll før man oljebehandler.

 

6. Feil nr.6 var nummerskiltet foran- dette tilfredsstilte ikke kravet til innsynsvinkler - forsto ikke dette helt da skiltet er plasert midt på fangeren over rullene til vinsjen Den eneste som ikke kan lese skiltene er hvis man ligger under! :o

 

Konklusjon

Hva var bra med EU testen - jo det var faktisk noe bra. Tonen var god og hyggelig-det ble faktisk mye LR prat fordi teknikeren hadde skrudd mye serie 3 i forsvaret på -70 tallet- at han kanskje hadde liten tro på produktene ble vel åpenbart B)

Noen viktige feil som endeledd og støtdempere var godt å få med seg. Videre at avgassen kun var 0,98%, mao langt under maksgrensen. Skal jeg bruke NAF igjen? Ja ingen tvil når det gjelder min D3, men defenderen skal nok vises neste gang hos en som "forstår" defendere :P

Det siste gode er at jeg har overbevist meg selv om nå skal det monteres 4-kantfeste foran og søket etter løsning er allerede i gang :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det er alltid gøy å se (manglende) kompetanse i arbeid. :)

 

Jeg vil bare legge til at ekstralys skal være montert symmetrisk på bilen, så anbefalingen om å ta bort den ene lykta hørtes noe tvilsom ut. Forøvrig fikk jeg ved EU-kontroll for noen år siden hint fra kontrollør om at hvis dekslene til ekstralysene sto på, så gadd ikke de ta de av for å sjekke prosenttallet på lyktene. Jeg tror jeg var oppe i hele 105 % av tillatt lux, så jeg fikk gå under tvil denne gang (med hint om deksler til neste gang).

 

 

Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skikkelig informativ tilbakemelding fra EU-kontrollen. Denne lærte jeg mye av jeg også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;)

 

5. Feil nr. 5 Det ble anmerket oljelekkasje fra motoren i området mellom girkassen og starteren - her ble jeg litt overrasket fordi jeg har knapt registrert oljeflekker på bakken der bilen pleier å stå parkert. Da jeg forsiktig hintet at bilen var oljebehandlet for 4-5 ukersiden ble jeg kategorisk avvist og fortalt at de fleste landrover eiere oljebehandler bilen for å skjule oljelekkasjene <_< Det har aldri slått meg at det er hovedgrunnen for å understellsbehandle disse rustmaskinene :D Har i etterkant gått over stedet og finner intet annet enn Funderuds edle dråper :o - disse dråpene har dryppet ned på fremre mellomaksling og bombardert sidene på motoren og girkassen. Hva har jeg lært, vent til etter EU kontroll før man oljebehandler.

:lol:

 

Hva tenkte kontrolløren på her?

Ble litt satt ut av hvor det skulle lekke olje

En mini politi dette her, litt i overkant grundig og autoritær

Lykke til med ny eu kontroll

Endret av magnes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha ekstarlys på bilen skal du kun ha 2 ekstra, du kan ikke montere 4 stk og koble det over vende bryter. Arbeidslys skal være godkjent som arbeidslys, og stå i vognkortet. Tallet som står på lykta er ikke LUX, det er referanse tall som ikke skal overstige 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tallene på lyktene er prosent av antall Lux du har lov til å ha. Maks. 480 Lux. F.eks. vil 17,5 + 17,5 + 37,5 + 37,5 bli 110% - ergo 48 Lux for mye i enkeltes øyne. Aldri mer enn to ekstralys på personbil, fire på lastebil. Arbeidslys er til en viss grad lovlig, men må da kobles over separat bryter, ikke fjernlysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du ha ekstarlys på bilen skal du kun ha 2 ekstra, du kan ikke montere 4 stk og koble det over vende bryter. Arbeidslys skal være godkjent som arbeidslys, og stå i vognkortet. Tallet som står på lykta er ikke LUX, det er referanse tall som ikke skal overstige 100.

Tallene på lyktene er prosent av antall Lux du har lov til å ha. Maks. 480 Lux. F.eks. vil 17,5 + 17,5 + 37,5 + 37,5 bli 110% - ergo 48 Lux for mye i enkeltes øyne. Aldri mer enn to ekstralys på personbil, fire på lastebil. Arbeidslys er til en viss grad lovlig, men må da kobles over separat bryter, ikke fjernlysbryter.

Fullstendig klar over dette, men de sjekker vel ikke kabler når de godkjenner arb.lys vel? Koble over egen bryter type ett-trinns før kontroll, og koble to-trinns med fj.lys på etterpå? Trenger jo ikke å gjøre det vanskelig? ^_^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verkstedet har mulighet til å måle lux mener jeg, for mindre styrke på pærene er en mulighet kanskje?

 

 

Dem har gått bort fra LUX målinger, kun Ref tall på lyktene som skal stemme nu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det de gjør, men kravet er til Lux, og hva som står på glasset må regnes som maksimal lux lykten gir med en gitt pærestyrke. Ligger man i grenseland burde det være en enkel sak å vri om en bryter på lysjusteringsapparatet mener jeg.

 

Men skal man være firkantet viser det seg å være enklest og vil gi rask kontroll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig klar over dette, men de sjekker vel ikke kabler når de godkjenner arb.lys vel? Koble over egen bryter type ett-trinns før kontroll, og koble to-trinns med fj.lys på etterpå? Trenger jo ikke å gjøre det vanskelig? ^_^

 

 

Har du arbeidslys, så skal du har synlig indikasjon lys på dashbordet, som viser at arbeidslysene er tent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

... Tonen var god og hyggelig-det ble faktisk mye LR prat fordi teknikeren hadde skrudd mye serie 3 i forsvaret på -70 tallet- at han kanskje hadde liten tro på produktene ble vel åpenbart B)

 

 

Etter å ha kjørt LR i over 25 år, har jeg lært meg at det er to typer mennesker som hater LR dypt og inderlig:

 

- De som ble satt til å kjøre LR i forsvaret

 

- De som ble satt til å skru LR i forsvaret

 

Du har møtt en av dem. Å hevde at LR folk oljebehandler bilene sine for å skjule oljelekkasjer er direkte frekt. Som NAF-medlem kunne jeg pinadø være fristet til å klage til NAF og spørre om de i det hele tatt er interessert i å ha bilentusiaster som medlemmer? For det er jo derfor man oljebehandler bilene sine, for å ta vare på sin investering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen min svetta rundt motor.

Jeg fikk 2'er-feil for oljelekkasje hos NAF.

Hos det alminnelige verkstedet jeg viste bilen sist sa kontrolløren "Sånn er det på gamle biler" og ga ikke mangel.

Endret av Bjurbeck
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min svetter og litt olje. Kjørte innom selvvask på vei til kontroll. Avfetting og spyling under. Kontrollørens kommentar, uvanlig tørr og fin under.

 

Hehe, ja det blir også en del av forberedelsene til neste kontroll. Forøvrig så er steeringguard med 4- kantfeste, vinsjkrybbe og hengerfesteplate underveis og skal ankomme mandag eller tirsdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...