Jump to content
LRforum
Tore Kjernmoen

Før du selger eller kjøper bil privat...

Recommended Posts

Selger:

Det er mange som ikke er klar over hvilket ansvar en påtar seg som selger. Mellom privatpersoner er det kjøpsloven som gjelder. F.eks. Feil som oppdages de 6 første månedene etter salg vil i utgangspunktet regnes som å ha vært tilstede ved levering - med mindre selger kan bevise annet.

Opplys om alle feil og mangler. Ikke vær bombastisk i uttalelsene om bilens fantastiske tilstand. Og husk at det er ikke mulig å avtale seg bort fra reklamasjonsansvaret loven pålegger selger. Men det er lov å formulere seg slik at kjøper oppfordres til selv å undersøke bilens tilstand.

 

 

Kjøper:

Tenk over hvor mye problemer du kan få om en må reklamere til en selger som ikke kjenner til kjøpslovens reklamasjonsansvar, ikke vil oppfylle lovens krav eller rett og slett ikke har penger.

 

 

Konklusjon:

Vurder sterkt kjøp/salg gjennom profesjonelle bilhandlere selv om dette betyr lavere pris for selger eller høyere pris for kjøper.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hva sker vis kjøper underskriver papir hvor det står uten garanti selges som forevist kjøper uten anger av noen art

Share this post


Link to post
Share on other sites

Derfor noen selger helt bruktbare (noen ganger relativt nye) som delebil i kontrakten... Snusk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ikke snusk men en beskrivelse av bilen. Da kan ikke kjøper forvente annet en del deler som kan brukes og at bilen som sådan er i for dårlig stand til å kunne registreres. I tillegg må jo prisen stå i stil.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husker da jeg skulle kjøpe D3 (i 2011), så var jeg innom en bruktbilforhandler i Trondheim og så på en 2006-modell. Det var ingen kjente feil eller mangler, men forhandleren var helt åpen på at han solgte sine biler som delebiler fordi han ikke ville overleve det ansvaret det var å selge bil med kjøpslovens sikkerhet. Jeg kaller det ikke en beskrivelse av bilen, men SNUSK.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det er ingen bilforhandlere som vil ha 15 år gamle biler som har gått rundt 200.000 km i innbytte eller i kommisjon...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg er ingen ekspert på kjøpsrett, driver med annet til vanlig, men kjøpsloven er vel ikke tvingende, alstså at partene ikke kan avtale seg vekk fra deler av den. Noe annet med forbrukerkjøp og forbrukerkjøpsloven. Forutsatt at man har tungen svært bent i munnen tenker jeg kjøper kan avtale å overta full risiko for kjøpsgjenstandens tilstand. Uansett vil kjøper kunne bruke loven hvis det viser seg at selger har fart med svik, gitt feile opplysninger som grunnlag for kjøpers standpunkt om å ta hele risikoen mv. Så uansett, selger kan aldri være sikker på å være kvitt ethvert problem med salget, men kjøper kan avtale å ta risiko for at det er feil han ikke trodde var der, at bilen er i vesentlig dårligere stand enn pris normalt skulle tilsi osv. Trur eg :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Få alle opplysninger skriftlig og undertegnet av selger.

Gjør også litt research med tidligere eiere og ikke minst:Sjekk bilen nøye!

Evt. bruk penger på fagfolk.

 

Har selv gått i baret pga. slapp sjekking av bil....

Edited by gautes

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøper en gammal bil så kjøper en gammal bil.. Om jeg har kjøpt en bruktbil privat og den havarer dagen etterpå så ringer ikke jeg å syter til selger for det. Jeg som er så dom å kjøper slikt B)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Selger:

Det er mange som ikke er klar over hvilket ansvar en påtar seg som selger. Mellom privatpersoner er det kjøpsloven som gjelder. F.eks. Feil som oppdages de 6 første månedene etter salg vil i utgangspunktet regnes som å ha vært tilstede ved levering - med mindre selger kan bevise annet.

Opplys om alle feil og mangler. Ikke vær bombastisk i uttalelsene om bilens fantastiske tilstand. Og husk at det er ikke mulig å avtale seg bort fra reklamasjonsansvaret loven pålegger selger. Men det er lov å formulere seg slik at kjøper oppfordres til selv å undersøke bilens tilstand.

 

 

Kjøper:

Tenk over hvor mye problemer du kan få om en må reklamere til en selger som ikke kjenner til kjøpslovens reklamasjonsansvar, ikke vil oppfylle lovens krav eller rett og slett ikke har penger.

 

 

Konklusjon:

Vurder sterkt kjøp/salg gjennom profesjonelle bilhandlere selv om dette betyr lavere pris for selger eller høyere pris for kjøper.

 

Tore, dette er en svært forenklet versjon, mere skrevet som et skremselsinnlegg enn som informativt riktig.

 

Det er ikke slik at alle feil som oppdages innen 6 måneder automatisk regnes som å ha vært der ved salg.

Det er videre slik at, om kjøper skal kunne reklamere på en feil han oppdager og få medhold i dette, så skal det være sannsynliggjort at feilen var der ved salg (dette er det altså ikke automatikk i). Altså at opplysningsplikten ikke er overholdt.

Les om dette her: http://lovdata.no/all/tl-19880513-027-004.html

 

Det er helt riktig som du skriver at man ikke kan gjøre en avtale som er dårligere for kjøper enn den tryggheten kjøpsloven gir.

Det er helt trygt å selge og kjøpe bruktbiler privat, bare men er ærlig. Nettopp ærligheten er viktig fordi om du holder tilbake opplysninger du burde gitt ved salg, kan dette slå tilbake på deg, selv om han du solgte bilen til selger den videre, og videre og videre......

Les om dette her: http://www.dinside.no/906560/du-har-ansvaret-for-bruktbilen-selv-etter-den-er-solgt-videre

 

Moralen er: Vær ærlig når du selger bilen.

 

Hele kjøpsloven finner du her, og er du i tvil om hvordan man skal tolke loven? Loven skal ikke tolkes, den skal leses til sitt punktum lærte jeg da jeg studerte jus for 25 år siden:

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/all/nl-19880513-027.html&emne=KJ%D8PSLOV*&

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kjøper en gammal bil så kjøper en gammal bil.. Om jeg har kjøpt en bruktbil privat og den havarer dagen etterpå så ringer ikke jeg å syter til selger for det. Jeg som er så dom å kjøper slikt B)

 

Ring meg neste gang du skal ha bil, PerG! :D

 

Mye interessant her, og greit å være litt ekstra oppmerksom. Men generelt er det best å være ærlig, uten tvil. Det skulle egentlig bare mangle. Det er jo (stort sett) fordelen ved dette miljøet, folk oppfører seg ganske skikkelig.

 

Unntatt på Forumtreffet da... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hehe, skal gjøre det LANDreas ^_^ Girkassa på min S3 tok kvelden første kvelden etter att jeg hadde kjøpt den, men surver jeg? NEI :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Enig i at det er sjansespill å kjøpe bruktbil, og hvis man stoler på at kjøper er ærlig er det sært å klage på småtteri. Likevel skjønner jeg godt f.eks. PestoTrader, som så vidt jeg har forstått ble ført bak lyset. Det skal man ikke trenge å bli utsatt for. Godt han fikk igjen penger.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Såkalt ut-av-porten-garanti?

 

Spøk til side; jeg skal nå for første gang i mitt liv selge en bil som tilfredsstiller følgende to punkter

 

Den er verdt et sekssifret beløp

Den er ikke en Land Rover

 

Det virker litt søkt å selge den som delebil, men det er klart at denne merkeforhandler-vedlikeholdte bilen er lite forutsigbar hva gjelder mystiske påfunn om tre måneder..... Jeg mener; jeg har ikke hatt noe som helst ekstraordinær påkost på denne sparebøssa; om den havarerer 3 mnd etter at jeg har solgt den; hvordan i allverden kan jeg være ansvarlig for det?

Edited by EHS

Share this post


Link to post
Share on other sites

Husk nå at graden av ansvar varierer veldig utifra

- bilens alder

- hvem som selger (privat vs forhandler)

- hva som er gjort for å undersøke tilstanden ... av selger

- hva som er sagt i annonse/kontrakt

 

Jeg hadde nok kjørt den gjennom en salgstest hos NAF elns og ikke skrytt i hytt og gevær i annonsen...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bilen selges av privatperson til privatperson.

 

Salgstest hos NAF var en bra idé.

 

Det skal jeg vurdere.

 

Eivind

Share this post


Link to post
Share on other sites

vis kjøper skriver under på selges som delebil så gjelder ingen ting har sjekka dette

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg syns teksten på side fire i kontrakten til Forbrukerrådet er fin. Har ikke brukt deres kontrakt, men den biten om at man fraskriver seg retten til å gjøre en mangel gjeldene er fin. Jeg gjør det ikke for å være urimelig på noe og opplyser om de feil som er, men på en gammel bil kan det skje ting man ikke kunne vite om. Det skal normalt ikke være noe som går på selger, men har man kontrakten klinkende klar på det punktet så blir det ingen diskusjon etterpå heller.

 

Kontrakt forbrukerrådet

 

 Sakset fra kontrakt: 


 «Det følger av kjøpsloven § 19 at det kan foreligge mangel ved bilen selv om bilen er solgt «som den er». I en kjøpsavtale mellom to privatpersoner kan kjøper fraskrive seg retten til å gjøre mangler gjeldende etter kjøpsloven § 19.
Dersom kjøper ønsker å fraskrive seg alle rettigheter til å gjøre eventuelle mangler ved bilen gjeldende overfor selger, må partene skrive følgende tekst i feltet under: «Kjøper fraskriver seg retten til å gjøre mangel gjeldende etter kjøpsloven § 19.»»
    

 

Edited by minim

Share this post


Link to post
Share on other sites
På 11.7.2013 den 10.04, Tore Kjernmoen skrev:

Konklusjon:

Vurder sterkt kjøp/salg gjennom profesjonelle bilhandlere selv om dette betyr lavere pris for selger eller høyere pris for kjøper.

Ikke faen!!! Siste bilkjøpet mitt var gjennom forhandler, betalte litt ekstra for det jeg trodde var en garanti. Reklamerte innenfor 3 måneders fristen og selger lover, lover, lover og atter lover å rette feil men gjør INGENTING. Nå, etter nesten 2 år og en masse advokatutgifter, er han DØMT til å betale for mine reparasjoner (ny girkasse som jeg ha betalt for) og har lovet gjøre det flere ganger uten å følge opp. Namsmannen i Vestby starter tvangsinndriving i neste uke. Denne forhandleren er et tilsynelatende stort og veletablert firma som har drevet i mange år. Det er nok ren svindel som er faget deres...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg vil nå si at din erfaring neppe er gyldig for for bilforhandlere flest.  Ikke er det sikkert at du ville fått færre problemer ved privatkjøp heller.  Men det er all grunn til å være oppmerksom på at heller ikke kjøp gjennom forhandler er noen absolutt garanti for å ikke bli lurt - i forkant eller i etterkant.

Merk også at det ikke er kategorisk anbefaling om å bruke forhandler men å vurdere det.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Når jeg handler privat så vet jeg at der skal mye til for å få gjennomslag for reklamasjon men med forhandler BØR slike ting være langt enklere.

 

I mitt tilfelle har ikke forhandleren nektet på noe som helst men han har gjort det til en kunst å trenere, gjør ALT han kan for å slippe å betale eller gjøre noe som helst... Selv etter han ble dømt har han lovet å betale meg uten at ting skjer. Håper Namsmannen klarer å få han på svindleren... Fatter ikke at han får lov å holde på slik, som forbruker er jeg jo totalt rettsløs. Bare advokatutgiftene spiser jo opp halvparten av mine utlegg selv om jeg bare betaler egenandel på forsikringen.

 

Og ja, Tore, jeg HAR vurdert...

Edited by SveinHa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...