Gå til innhold

Nå var det min tur; kjedekollisjon ved Frogner


larsern01

Anbefalte innlegg

Så skjedde det meg (også), jeg greide å stoppe, men bilen bak greide det ikke...

Ble dyttet inn i bilen foran som igjen dyttet på han foran der igjen.

Bilen er en Disco 2a, 2003, og i mine øyne i veldig bra stand.

Jeg er redd den blir kondemnert pga alder og kjørelengde.

Hvor god blir eventuelt bilen etter reparasjon? Greier de å reparere slik at den blir som før?

Synlige skader nevnes;

Bak, vindskjev støtfanger og et tilhenger feste som ble krøllet forover mot bakakslingen, kontakten lå under bilen foran meg. Eksosanlegget så helt ut så mesteparten av smellen var nok fra midten og over mot høyre side

Innvendig skade var kun på førersetet som knakk bakover som følge av en atletisk kropp som ble slengt bakover i setet pga smellen.

Foran ble støtfanger bøyd ned høyre lyskaster løsnet ekstralys knust og grill trykt litt inn slik at panseret ikke kunne åpnes uten makt, muligens litt ekstra kurvatur på panseret også.

Sjåfør(meg) sjekket med CT og røntgen, knokler ok, en liten flekk i hodet som følge av en liten blødning. Dette antagelig når hodet ble slengt mot nakkestøtten.

Sikkerhetsbeltet var heldigvis på og jeg kjører med seteryggen ganske rett og det var nok det som gjorde at skaden ikke ble større. På sykehuset klassifisert som hjernerystelse så dette er nok dagens dose med PC.

Det gikk dessverre ikke like bra med sjåføren i bilen bak, en GLK, vedkommende ble sendt på sykehuset og jeg håper det går bra. Bilens bakpart var hel.

Tilbake til spørsmålet mitt, dersom jeg kan velge skal de reparere eller kondemnere.

Dersom de kondemnerer Skal jeg fortsette med Disco 2 så jeg kan bruke opp noen av delene som ligger hamstret i garasjen eller satse på en litt nyere Disco 3. Lommeboken setter begrensninger for hvor ny den kan være…

Hva er erfaring med de første Disco 3?

Ser det står en 2a til salgs i Snertingdal som i følge Finn skal være i veldig bra stand???

Trenger noe å gruble på under rekonvalensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok reparerbar, men det er som du sier et spørsmål om kostnad mot verdi på bilen. Er det bilen til Sfinx som ligger ute? Den ser jo veldig bra ut.

Ellers så kan jeg absolutt anbefale D3 hvis det skulle være et realistisk alternativ, ikke så mange "issues" der selv på tidlige modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ramma har lite rust, potensialet er jo der i og med at jeg kjører mye mellom Elverum og Oslo. Prøver å holde det i sjakk med oljebehandling. Dersom de reparer kanskje de kan erstatte den originale frontfanger med en fra TP4x4? Det burde bli billigere for forsikringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra alt gikk bra med sjåfør da, det er jo det viktigste!!

 

Det er bilen min ja:). Du må gjerne komme og se på den hvis du vil, eller eventuelt prøve den. Kan også kjøre den til Oslo en dag om du vil, da jeg jobber der.

Madamen begynner å få mer og mer lyst på min D3 som jeg kjøpte (hun kjører den hele tiden som jeg ble advart her inne hehe), så jeg vurdere å beholde den selv, men det er hvis det ikke blir så mye henvendelser på bilen. Folk vil jo ha 7-seter om dagen og denne er varebil i drøye 3 mnd til.

 

Men bilen er bra den:)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bilen til Sfinx, som er der, det ligger flere også av samme årgang. Jeg begynt å løre meg alle underfundighetene og er redd for at med D3 blir det mange nye uforståelige. Dommen fra takstmann får jeg vel ikke før til uka, kanskje jeg kan få påvirke konklusjonen.

 

Takk for det, jeg jobber også i Oslo så det burde la seg ordne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madamen begynner å få mer og mer lyst på min D3 som jeg kjøpte (hun kjører den hele tiden som jeg ble advart her inne hehe), så jeg vurdere å beholde den selv, men det er hvis det ikke blir så mye henvendelser på bilen. Folk vil jo ha 7-seter om dagen og denne er varebil i drøye 3 mnd til.

 

Men bilen er bra den:)!

 

Rart det der, fruen påstår at det er helt greit å kjøre D2, men ingen har vel kjørt så mye D3 som henne. Nå har det nesten blitt sånn at jeg må finne på ting vi har glemt i butikken for å kunne ta en liten tur.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trasige saker det der. Jeg var borti nøyaktig det samme med en Citroen XM for 7-8 år side. Jeg stoppet men han bak klarte bare å lage 1 meter bremsespor før det smalt. Jeg hoppet inn i bilen foran og den inn i bilen foran der igjen. XMen var kjørbar etterpå men med en skadetakst på 150k ble det spiker av den...

 

En slik smell er ikke gunstig for skrotten. Jeg ble litt ør i toppen der og da men det gikk over etter få minutt. I ettertid (fra ca 1 år etter kollisjonen) har jeg dog slitt med vondt i nakke og hode daglig. Ingen respons på dette fra fastlegen da han, som ellers virker svært så oppegående og handlekraftig, mener at siden plagene startet så langt i etterkant så kan det ikke skyldes kollisjonen.

 

Larsern01: Ta deg en tur til lege/legevakt med en gang om du har bare et lite snev av plager nå, da har du i alle fall en loggført hendelse å referere til om du senere skulle få plager ev dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt av en stjernesmell! Håper du ikke får noe varig men av den!

 

Bilen vil vel være lite god etter en slik påkjørsel. Skeiv ramme f.eks. Å begynne å trekke og dra i den "gamle" ramma for å få den rett er vel ikke helt bra, med tanke på hva som kan være av rust skjult på ramme og karosseri.

 

Delelageret blir du nok kvitt, og jeg ville sett meg om etter en D3. Men vær klar over til dels høye servicekostnader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte forbi skadestedet i min D3 i sørgående løp den dagen, fikk med meg at det var en D2 i midten og en MB GLK som hadde blitt vesentlig kortere.. Godt det gikk så bra det gjorde, selv om nok D2 din blir kondemnert(Håper det for din del) og kjøp en D3, er en flere hundre prosent bedre bil enn D2 både når det gjelder komfort, driftssikkerhet og sikkerhet ikke minst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det gikk relativt bra med alle. Håper også MB-fyren kvikner til uten varige mén. Kollisjon er aldri bra. :(

 

Jeg ville sjekket om du kan kjøpe bilen som vrak, hvis den blir kondemnert. Det kan jo lønne seg veldig hvis du skal ha D2 igjen, men også hvis du skal selge unna betær. Fordrer selvfølgelig en fornuftig pris fra haiene i forsikringsselskapet. Kan jo hende de får andre interessenter/høggere og dermed skrur opp prisen.

 

Gjør som SveinHa sier, få loggført hendelsen hos en lege/legevakt. Klag gjerne litt allerede nå på nakkesmerter/stivhet. Det tror jeg du har mye igjen for dersom det kommer senere. Fortsatt god bedring!

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...