Gå til innhold

Dpf full


Kaarejohan

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt problemer med dette siden dette: http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=69548#entry733896

 

Mads SL sitt tips hjalp da. Jeg mistenker også at verksted som tok service på den har fylt A1? olje som Disco3 uten DPF bruker. Jeg gjorde de oppmerksom på at den skal ha C1 når de har DPF, og da måtte de faktisk ringe til oljeleverandør siden dette ikke lå inne på søk på skiltnr. Har ikke hatt problemer siden da, og merker tydelig på motoren når den regenerer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Tenkte jeg skulle komme med en oppdatering. Jeg har hatt den på verksted, med tvungen regenering men prosessen ble avbrutt med feil som verkstedet ikke visste grunnen til. Jeg tok samtidig er oljeskift og meldingen forsvant kort tid etter. Det har fungert fint i 2 mnd nå, men nå er den tilbake :(

 

Etter dette har jeg ikke klart å kjørt det bort. Jeg har sjekket med IIDTool og følger litt med på live verdier. Jeg har fulgt med på exhaust temperature etter jeg har slettet feilkode P2459 og kjørt på langkjøring. Da ligger temperaturen på 260 grader i ca fem minutt og så går den plutselig under 200. Når jeg sjekker for feil ligger den samme koden der. Jeg har igjen å sjekke om dette bare er koden for selve DPF full meldingen.

 

Hva kan være galt? Jeg kunne tenkt meg å sett på signal fra differensialtrykk sensor over DPF, men har ikke funnet i IIDTool... Kan også føye til at EGR ventilene viser samsvar mellom command/value men ventil 0 står ofte på ~15% ved varm motor på tomgang.

 

Hei

Jeg har hatt noenlunde de samme problemene som deg, kjører også 08, med engine system fault, og ofte dpf full,

det viste seg at den store slangen til intercooler, som går fra toppen av motoren og ned til under radiator var sprukket på toppen og i bunn på undersiden, umulig å se uten å ta av lite plastdeksel i høyre hjulbue. Dette gjør at turbo ikke får riktig trykk og arbeidstemperaturen blir for lav, som fører til dårlig utbrenning i diselpartikkelfilter( iflg Turboservice på Høvik)dessuten blir mapsensoren skikkelig igjengrodd,enkelt å ta av å rense.

Har skiftet slangen, gjort selv på ti min, slange var faktisk billigst på Motorpool Høvik, 1097,- +mva, ikke hatt problemer siden.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei

Jeg har hatt noenlunde de samme problemene som deg, kjører også 08, med engine system fault, og ofte dpf full,

det viste seg at den store slangen til intercooler, som går fra toppen av motoren og ned til under radiator var sprukket på toppen og i bunn på undersiden, umulig å se uten å ta av lite plastdeksel i høyre hjulbue. Dette gjør at turbo ikke får riktig trykk og arbeidstemperaturen blir for lav, som fører til dårlig utbrenning i diselpartikkelfilter( iflg Turboservice på Høvik)dessuten blir mapsensoren skikkelig igjengrodd,enkelt å ta av å rense.

Har skiftet slangen, gjort selv på ti min, slange var faktisk billigst på Motorpool Høvik, 1097,- +mva, ikke hatt problemer siden.

 

Det er vel kanskje en slange som typisk kan byttes i silikonslange? Det må uansett inspireres! Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 2 år senere...
  • 1 år senere...

Slik jeg vil oppsummere DPF trøbbel etter runden jeg hadde på min i sommer;

 

1.  Riktig olje på biler med DPF med lavt svovel innhold. Spec: WSS-M2C934-B 

 

2. Blending av EGR må kun gjøres mens de enda er uten feil. Defekt egr som i tillegg er blendet gjør at bilen sliter med å få opp tempen for regenerering. Jeg måtte bytte/tilbakestille mine egr ventiler for å få DPF til å regenere etter at et verksted bare hadde blendet egr ventilene uten å bytte ut de defekte. Dette blei det noe helt jævlig med lurv av. Og et kostbart feilsøk da ingen feilmeldinger på EGR dukket opp i loggen siden den er skrevet ut av ECU. 

 

3. Oksygensensor/trykk sensor er en mulig kilde til dpf problemer - forholdsvis billig å bytte. Denne kan tette seg og medføre driftsstopp. Korte intervaller mellom varsel om DPF ful er vel en indikator. 

 

Ellers er det bare å ta bilen på langkjøring i ny og ne for å la dpf gjøre det som den skal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...