Gå til innhold

Brøleapen


ole jevne

Anbefalte innlegg

Jeg er ingen mekaniker og jeg er heller ingen skribent. Men nå blir det prosjekt tråd uansett.

Det er så mye artige prosjekt tråder å følge med på her på forumet og hvis det skal fortsette så må vel slike som meg få ut fingern og lage en sjøl.

 

Denne bilen ble kjøpt med tanke på å kjøre offroad. Hadde egentlig ikke LR i siktet heller.

Kjøpskriterene lød som følger: ca 20000kr, sånn ca eu-godkjent og 4x4.

Men range rover ble med i søket fordi de har jo V8 og det er jo en ting jeg helst skulle ha kryssa av bucket lista.

Så dukket nå denne bilen opp og jeg kasta meg over å kjøpte den. Det angrer jeg ikke ett sekund på.

 

Synes gammal range rover er helt suverent jeg.

Denne bilen var kombinert bruksbil og offroader til å begynne med.

Og det er altså 3 år siden så tråden vil kanskje bære preg av at det skjer mye veldig fort, men det har det altså ikke gjort.

Bare jeg som ikke har delt det på forumet ennå.

 

Som jeg pleier å si "ting tar tid, men plutselig skjer det no".

Så til å begynne med blir det mest om ting som har skjedd for ei stund tilbake.

1016608_10152918840620147_851707749_n.jpg

Her er bilen i sin opprinnelige form, eneste som er gjort etter kjøp er spoiler'n med tåkelys foran er fjernet og den har fått 245/75R16 dekk.

Som det kanskje synes så ser disse dekkene veldig utfyllende ut i hjulbuene, men det er fordi bilen på denne tiden stod på 4 forskjellige fjærer.

Hvor mest sannsynlig ingen av dem egentlig tilhørte en range rover.

 

Og grunnen til navnet kommer det en forklaring på seinere, men de som har sett meg i elvedalen har kanskje en anelse allerede. B)

 

Fortsettelse følger. Men ikke i dag, må ta litt og litt framover intil jeg kommer til dags dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Ja, får fortsette litt da. Til og begynne med var jeg forholdvis grønn på å skru bil og ca like grønn på å kjøre offroad.

Hadde så vidt hatt en suzuki sj i sin tid som jeg så vidt hadde kjørt utenfor veien med og den hadde jeg så vidt bytta en clutch og en startmotor på.

Det var ikke akkurat noe å skryte av for å si det mildt.

 

Etter første turen i Elvedalen hvor jeg måkte mer snø på en dag enn noen anna gang de siste 10 åra så skjønte jeg at det måtte til noen utbedringer for at dette skulle bli morro.

Måke snø i 6-7 timer er ikke gøy. Det var derimot noen andre den dagen som dro litt på smilebåndet av de her helt ferske gutta som kun var ute med spader hele dagen og ikke kom seg noen plass. ;)

Men folk i elvedalen har heldigvis en helt fantastisk holdning når det gjelder gode råd og det å hjelpe nybegynnerne.

Så selv om det ikke ble så mye kjøring så fikk jeg mersmak.

 

Siden bilen stod helt skjevt og lavere bak enn foran var det jo klart at fjørene ikke var helt som de skulle. Så første prio ble innkjøp av ett 2" hevesett med fjører og dempere.

Samt nye dekk, den hadde opprinnelig 205 helårsdekk som sikkert var 10 år gamle for de var helt utrolig drit ræva å kjøre med.

 

Så da begynte skruinga, på småbruket til min kjære mor har hun ett snekkerverksted med dører akkurat store nok til at range rover'n kommer inn og det er flatt betong gulv.

Og så lenge bilen hennes blir reparert og vedlikeholdt så har det ennå ikke dumpa inn noen regning på leiekostnader. :D

Ikke mye å skryte av til verktøy i starten, men det har blitt påkosta ettersom det har blitt nye utfordringer.

Jeg er ikke no mekaniker men jeg er så heldig å ha en bror som er industrimekaniker som også liker offroad.

Så han hjelper meg heldigvis masse.

 

Men som sagt, erfaringa med skruing var ikke voldsom til å begynne med. Som resulterte i at hevesette kom og ble satt på feil vei. Store fjører foran og små bak.

Noe jeg mente var riktig, men nei. Range rover veier ikke så mye foran som over hekken. Den alu blokka er jo ikke akkurat noen heavyweight. :P

Siden det var noe herk å bytte fjørene foran så endte det med at bakfjørene ble sittende foran og enda grøvere bakfjører ble kjøpt for å putte inn bak.

267298_10152918844205147_1488971242_n.jpg

Her er ett bilde av fjørene som ble bytta om bak. En liten forskjell, og vips så ble bilen rett igjen etter å ha steila i sikkert mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt sparsomt med bilder fra den tidlige perioden av bilen i mitt eierskap. Men her er nå ett som viser bilen med nye fjører og dekk.

Og mest sannsynlig polybush foringer rundt baut, noe som forbedra flex'n ganske mye.

970061_10152921086930147_751229899_n.jpg

Men det betyr ikke at man ikke kjører seg fast fordi. Men i elvedalen er det aldri langt etter hjelpa og i dette tilfellet er jeg rimelig sikker på at det var Harrymann som dro oss opp igjen.

Med ett glis om munnen og spørsmålet: "hva skulle ru utti der etter da?" :D

Endret av ole jevne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hengerfestet på bilen hadde en lei tendens til å henge seg fast i det aller meste.

Det grov seg ned i jord og gjørme og fungerte mer som ett anker enn noe anna.

Det måtte med andre ord bort, men noe må man jo liksom ha bak der så man får dratt løs bilen når den sitt fast.

Brodern var heldigvis grei å sveisa sammen en erstatning som ikke henger så langt ned som hengerfestet.

1013021_10152918844460147_623299642_n.jpg

1000151_10152918844685147_1985268236_n.jpg

970056_10152918844930147_1638323028_n.jpg

Her er ett par bilder av kreasjonen. Bolta opp der hengerfestet var bolta fast før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett når det var offroad kjøring så var det såpass mange med stropper og vinsj at jeg igrunn ikke følte at jeg hadde et kjempe behov for å invistere i det selv ennå.

Men etter å ha dumpet borti en gammel kjenning med kjerra og bilpraten var godt i gang så nevnte han at han hadde en vinsj liggende.

Den hadde stått på en hilux han hadde hatt for mange år siden og den var nå igrunn mest i veien i garasjen hans.

Den var også ødelagt fikk jeg fortalt, men han trodde det kun var ett relee som var synderen, billig å fikse fikk jeg beskjed om.

Hvis jeg kom og bar driten ut av garasjen hans skulle jeg få den for 400kr.

Det hørtes nå egentlig rimelig greit ut uansett hvordan forfatning vinsjen var i tenkte jeg.

 

Hentet vinsjen, betalte 400kr og dro hjem. La opp noe strøm for å teste og vinsjen funka helt fint den.

Røverkjøp, men jeg hadde ennå ikke noe fanger å montere den i så det ble neste innkjøpspost.

998512_10152918846375147_673050556_n.jpg

Vinsjen er en Tabor 9k, ikke det beste man kan få. Men den har fungert helt greit så langt, så vel verdt pengene for å si det mildt.

Vinsjefangern kjøpte jeg hos paddockspares og den er jeg godt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var jaggu litt av ett opplegg den dagen. :P

Jeg husker jeg følte meg ganske tafatt den dagen gitt.

Så grønn og så standard bil man kunne få det, på forferdelig gamle dekk i tillegg.

 

Men det begynner å bli ei stund sia, og nå bærer bilen preg av at snømåking ikke er favoritt aktiviteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig før jeg hadde begynt å kjøre skikkelig offroad hadde jeg mitt første havari.

Det var igrunn lite dramatisk men det var jo fortsatt noe skikkelig drit.

Dette var jo på tida jeg ikke hadde snøring på å fikse noe som helst.

Men det var veldig godt å ha det gjort, for etter det ble orden på alt igjen så følte jeg aldri at det gjorde så mye å ødelegge noe.

Det er jo bare å fikse det, når til og med en floresent grønn mekaniker som meg får det i orden igjen så er det liksom ikke så skummelt lenger.

 

Det var altså diffen som gikk dukken hos meg første gangen.

Jeg kjørte nå helt vanlig etter E6, det var ikke noe ulyder eller noen ting.

Jeg svingte av og bremset. I det automaten girer ned ett gir sier det KLONK.

Etterfulgt av en lyd som minner om en håndfull spiker i en blender.

Stoppet opp og kikket under bilen. Der var det brukbart med olje under bakakslingen.

 

Dette er ikke helt det som møtte meg, men dog rimelig likt. Bildet er tatt en anna gang jeg har kjørt i filler diffen bak.

1043862_10152918846280147_612497173_n.jpg

Omtrent slik så det nå ut. Og jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, men det endte jo med at bilen ble taua opp til verkstedet.

Noe som i ettertid ikke burde blitt gjort, for det kunne potensielt ødelagt så mye mer.

Men sånn er det å være grønn.

 

Siden bakakslingen fortsatt hadde stikkakslingene på plass og den har viskosekobling på transferkassa så kan man jo potensielt klare

å låse både hjulene foran og bak hvis de riktige bitene i bakakslingen kiler seg bom fast. Noe som kan være veldig ugunstig når bilen er på veien og i fart.

Men det gikk heldigvis bra i dette tilfellet.

I tilfellene med ødelagt diff senere har jeg alltid fjernet stikkakslingene og plukket av bakre mellomaksling før jeg kjører med framhjulstrekk eller blir taua hjem.

For å være på den sikre siden, og for å være sikker på at ikke noe mer blir ødelagt.

 

Men nå hadde altså bilen kommet seg tilbake i verkstedet og jobben med å demontere kunne begynne.

Det gikk forsåvidt fint helt til den lange stikkakslingen skulle ut. Den satt bom fast.

Den hadde kilt seg noe voldsomt, ikke så rart med tanke på alle de løse delene i diffen som hadde vært med rundt og rundt på taue turen til verkstedet.

Det var mye som hadde gått hardt for seg inni der for å si det mildt.

Jeg fikk stikkasklingen litt ut med en gang, men så stoppen den altså opp. Brekkjern, spett og banning kom til kort.

1011336_10152927500305147_121203476_n.jpg

Men dette ble altså løsningen, satte inn kilen og jekket ett tar ganger og plopp så var den løs.

Og da fikk vi jo endelig tatt ut sjølveste diffen også.

1044106_10152918846175147_925588081_n.jpg

1000702_10152927500360147_220567057_n.jpg

Den var mildt sagt smadra. Mest sannsynlig har mesteparten av skaden skjedd på taue turen hjem.

Men slik så det nå altså ut.

 

Etter alt endelig var ute av akslingen så var det grei skuring å få det sammen igjen.

Var så heldig å fikk kjøpe en brukt diff av Lars på Ringebu.

Den ble satt inn, bakpanna ble sveisa opp igjen og stikkakslingene trødd på plass.

Og vips var bilen på veien igjen.

 

Og det var første diffen. Totalt har jeg nå ødelagt 4 stk. 3 ganger bak og 1 gang foran.

Sist gang klarte jeg å ødelegge både diffen bak og diffen foran på samme dagen.

Det var visst ny rekord mente Harrymann. :D

Men som sagt, nå er det ikke så farlig lenger. Begynner å få teken på å skifte diff.

Det ekke no stress, men neste gang den ryk blir det sperre.

For det er alltid bolten gjennom midten av planetgiret som ryker hver gang.

Så håper det tåler litt mer hvis man får bytta ut det.

Endret av ole jevne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle differ har ofte litt slakk der pga slitasje.

Skaukjøring med rykk og napp gir fort brudd da.

Har spist mer pinner på RR og DI enn på seriebilene.

Seriebilene har stort sett mistet tenner på kronhjul og pinjong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsom tråd ^_^ .Husker første gangen Brølapen var i elvedalen ja,kom vel så vidt utafor parkeringsplassen før du måtte ut å måke :( .Har hatt gleden av å se at både bil og fører har vokst :) Er ikke mange rrc,r som herjer løypene i elvedalen som denne B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt tidligere har det gått med noen differ.

Og under reperasjon av det andre havariet så ble hele bakakslingen tatt av bilen fordi den trengte litt TLC.

Mye greiere å sveise på ett bord enn liggende under en bil.

Bakpanna som vist i ett bilde tidligere i tråden hadde gjort sitt. Den hadde allerede blitt lappa sammen en gang før.

Nå var det på tide med en helt ny en sammen med nye fjørfester kjøpt på paddocks.

998336_10152918845210147_1842513508_n.jpg

1000762_10152918845450147_474583874_n.jpg

Det var på tide kan man vel trygt si.

946819_10152918843585147_1906337208_n.jpg

Her er bakakslingen nesten på igjen med nye fjørfester og ny bakpanne.

Som dere ser er det ikke veldig god plass i det jeg kaller verkstedet.

Det er egentlig også ett snekkerverksted. Men jeg er så heldig at jeg får låne det til litt bilverksted av min mor.

Og det skal sies man kommer langt med flatt betong gulv og tak over hodet.

Og også varme om vintern. Uten det hadde det nok ikke blitt mye skruing.

942330_10152918845850147_1890224181_n.jpg

Her har også brodern fått ut og fyrt opp i essa mens jeg skrur bil. Noe må man jo finne på mens man venter.

Så hvorfor ikke smi littegrann.

Så verkstedet er forholdvis multifunksjonelt. Mye "kjekkt å ha" ting der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vel skrive ned en snutt i dag også.

General grabber AT2 dekka jeg kjøpte til bilen til å begynne med var igrunn veldig ålreite.

Brukbare uttafor veien hvis det var litt frisk satsing og egentlig overraskende bra på veien med veldig lite støy.

Men til jord, gjørme og møkk trengtes det en oppgradering.

Pluss det at flesteparten av stedene jeg satt fast var det rett og slett fordi bilen stod på akslingene med hjulene snurrende i lufta.

Så da var det igrunn bare å kjøpe større da.

993059_10152918844155147_1820652566_n.jpg

306217_10150767763430147_8130173_n.jpg

Sånn i ettertid skulle jeg ønske at jeg kjøpte enda større med en gang. Men men, det blir større neste gang.

 

310893_10150768125390147_4224692_n.jpg

Black modular felgene liker jeg svært godt. Syns de ser gromme ut, og prisen fra UK er jo helt fantastisk.

Og det faktumet at jeg nå kan ta ut stikkakslingen uten å ta av hjulet er jo til tider helt genialt.

297500_10150768125485147_4779516_n.jpg

Det ble stikkende litt uttafor, men skjermbredderne er ikke langt etter.

302400_10150768125235147_171495_n.jpg

Her har vi bilen med nye suler og uten skjermbreddere.

Her er det kun framskjermen som har fått seg en liten omgang med vinkelslipern enn så lenge.

Og da tar dekka atti omtrent med en gang man kjører uttafor flat vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg en liten filmsnutt av bilen med tidligere vist setup. Snatchstrap er fint.

Ellers er det vel bare en anna ting å si om klippet, boys will be boys.

 

 

Edit, hmm. Klarte ikke å få filmen embedded i posten. Hva er riktig?

Endret av ole jevne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag får jeg vel ta for meg forklaringen på navnet til bilen.

Oppi Elvedalen har jeg fått høre en del ganger at jeg satser friskt.

Og det er helt riktig det.

Jeg har ikke noe ønske om å ødelegge bilen. Jeg vil helst den skal holde i årevis.

Men jeg er heller ikke redd for at den blir det, den kan alltids fikses.

 

Så hvis terrenget tilsier at det må til litt gasspådrag for å komme seg fram.

Ja da har jeg ingen betenkeligheter ved å klemme gasspedalen så hardt i gulvet jeg makter.

For så å nyte brølet av en V8 mens bilen skyter fart oppover bakker og knauser som ellers ville blitt problematiske å komme opp/over.

Og til tider også for å lage litt show, de gærne har det godt heter det jo så fint. :D

Lyden av bilen er litt varierende på div filmer ettersom bilen har hatt lyddempere med høl i, helt friske lyddempere fra rett etter eu-godkjenning eller strakrør som den har nå til dags.

 

Jeg har forøvrig også veldig lite film av meg sjøl og bilen siden jeg selvfølgelig ikke får filma meg sjøl mens jeg kjører.

Så derfor må jeg låne litt youtube klipp av andre som har vært i elvedalen og filma litt.

Thumbs up til dere som filmer og tar bilder, jeg er alt for dårlig til å filme og ta bilder selv om jeg alltid har med kamera.

Så da ble navnet ganske naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at offroad dekka var på plass måtte det på noen skjermbreddere.

De var igrunn ganske fine til å begynne med, men de har til tider fått hard medfart i skogen.

Stadig vekk når jeg snauer ett tre så henger skjermbredderne på bakskjermen fast i treet.

Men de er heldigvis greie å sette på igjen.

1044540_10152918845610147_774146198_n.jpg

De så bedre ut når de var nye.

1044021_10152918843375147_484206929_n.jpg

Ett solskinns bildet fra furnesåsen med bilen ikledd oppgraderingene den har per i dag.

 

Har hatt bilen som profilbilde på facebook ei stund, men det har ikke vært det samme hele tiden. Selv om ikke alle har sett forskjellen så godt.

1045023_10152918840425147_710732_n.jpg

1017107_10152918840660147_1372131884_n.jpg

1011950_10152918839640147_1801043855_n.jpg

Det siste bildet var jeg jo så heldig å få lov og pryde årets kalender med. Det var artig.

 

Harrymann tar til stadighet noen bilder og filmsnutter av meg i elvedalen.

Denne filmsnutten er veldig fin.

Noen ganger bedriver også jeg litt bedagelig offroad kjøring, da er det ikke støtt det går på første forsøk.

Men det er ålreit å høre på da, for de som liker slik der V8 da. Her med strakrør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...