janerik001 Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 4wd nr 3 har en fin artikkel om servokit fra Heystee i Nederkand. http://www.heystee-automotive.com/ Tror alle planer blir lagt på is inntil dette er prøvd ??? Noen som har en ide om hva våre Vennesla som utfører EU kontroll, eller enda verre Biltilsynet sier om dette ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Tror aldri i verden du får dette servosettet godkjent, og det er det en grunn til. Har du slakke i styringen vil denne servoen, eller hjelpestyringen, bare forsterke alle rattbevegelser. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 (endret) Er ikke helt enig med deg der Rolf. Det gjelder vel servoene som ble ettermontert på traktorer, hvor sylinderen ble hengt på et stag. Her erstter sylinderen et stag. Får det ikke til å time at slark vil forsterkes Endret 27. juni 2013 av Vidar S Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kong_zuki Skrevet 27. juni 2013 Del Skrevet 27. juni 2013 Hydraulikk systemer som dette blir ikke godkjent. I de fleste tilfeller er slike systemer så sterke og robuste at man ikke kjenner om det er noe galt med styrekomponentene før det går galt. Det er slike systemer på noen lastebiler og dem er skummelt sterke, har erfart at sjåføren klagde over litt tung styring men bilen var fortsatt fullt kjørbar med en hånd under prøvekjøringen,, men under verksted besøket blir det funnet full skjæring på 2 av 4 kingbolter. Dette ligner forresten litt på RAM og PSC systemene som fint klarer å knekke av en styrekule hvis hjulene står fast under terreng kjøring eller lignende. I beskrivelsen av systemet står det at ca 3 til 5kg på rattet utgjør ca 800 til 1500kg på hjulet, det står ikke noe om sikkerhets ventiler som åpner ved for høy belastning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 800-1500 kg på pivotpins og endeleddene vi har på seriebilene er mye. Sannsynligvis mye for mye ved hjul som står litt "fast" og eier vil svinge hardt. Men den som prøver får se. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Er ikke helt enig med deg der Rolf. Det gjelder vel servoene som ble ettermontert på traktorer, hvor sylinderen ble hengt på et stag. Her erstter sylinderen et stag. Får det ikke til å time at slark vil forsterkes Styrestaget går rett inn på en ventil som styrer sylinderen tror jeg, om ikke måtte det ha vært flere slanger og orbitrolsentral i tillegg. Jeg bruker bare en bitte liten telefon og kan se feil så klart. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranger Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Rolf har som vanlig rett Det er litt dødgang i ventilen som står på servoen. Har du dødgang i rattkomponenter som hjelpe-/snekk fra før blir det mer slakk. Jeg har også en mistanke om at Biltilsynet ikke liker denne varianten, men har ikke prøvd saken. Om du mister hydraulikken vil du alikavel ha styringen inntakt. Da tilbake til den tunge varianten + at du skal dra på en hydraulikksylinder. Det funker, men er tungt. Trafikkfarlig? Kanskje. Jeg har denne løsningen på lastebilen. Noe modifisert festebrakett i ramma da FC har hjelperamme for hytta. For en vanlig 88/109 er det bolt-on. Vanligvis setter jeg inn et vanlig styrestag til langkjøring og PKK, men tok sjangsen i går. Lastenbilen gikk igjennom PKK med denne løsningen montert. Har som Gaute sier merket at løsningen er kraftig. Etter at styrearmen på høyresiden holdt på å ramle av her en sommer er jeg forsiktig med rattet. En tanke: Man kan jo sette inn en justerbar ventil på hydraulikken så en ikke overdriver kraften. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Hvilken hydraulikpumpe bruker du til servoen Ranger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranger Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Det følger med pumpe, brakett, reimhjul til motor (settes bak original reimhjul), slanger og hydraulikk beholder. Trodde jeg hadde dokumentert monteringen, men finner det ikke i farten. Det eneste jeg ikke liker med løsningen er at pumpen står under motoren. Det er forsåvidt god plass mot vei, men egner seg ikke for offroad. Da ville jeg valgt en annen pumpeplassering. Fant bildene fra montering på Lastebilen: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranger Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Ser ut som de leverer et annet pumpe feste nå så den kan stå på siden av blokka. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLT Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Dette likner på en hydraulisk "autopilot" til båt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranger Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Jeg vil også legge til at selvopprettelse i/etter sving forsvinner nesten fullstendig. Det vil nok Biltilsynet ha innvendinger mot. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Gammel LR og selvoppretting er vel ikke det man forbinder mest uansett. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ranger Skrevet 28. juni 2013 Del Skrevet 28. juni 2013 Hmm Mener bare at det er en forskjell med og uten denne hydrauliske løsningen på min bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janerik001 Skrevet 28. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2013 Det er det som er det geniale med dette forumet.... Masse gamle ringrever med lang erfaring i gamet... Hører på dere jeg gutta:-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn P Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 (endret) Det vart jo en behagelig bil å kjøre med dette settet,bytter ut styredemperen, så det er hydralikken som får smellen, slarken på rattet er den samme, mvh bjørn Endret 2. juli 2013 av Bjørn P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
janerik001 Skrevet 2. juli 2013 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2013 Tenker litt på å prøve. Ta litt hensyn med tanke på å overdrive kreftene mot hjula i terrenget, for jeg kjører jo tross alt mest asfalt... Enkel montering, og enkelt å reversere til originalt, hvis det blir feil, og eventuelt før EU kontroll.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn P Skrevet 2. juli 2013 Del Skrevet 2. juli 2013 jeg har dette settet , helt topp ,kan jo lukeparkere uten å bli helt utslitt.bruker bilen mye mere nå ,den vart behagelig å kjøre ,grus /asfalt mvh bjørn Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klusenhusen Skrevet 3. juli 2013 Del Skrevet 3. juli 2013 Mener å ha lest at dette settet var godkjent ekstrautstyr fra LR. Har lett etter dokumentasjonen, men kan ikke finne den. Det kan ikke være helt håpløst, siden Santana utviklet det og solgte det til sine biler. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TorsteinR Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Jeg håper at det står noe i settet om hva slags trykk som anbefales. Dersom kraften som oppgis er for stor, så bør man redusere trykket. Etter min mening bør ikke kraften være større enn at alle komponenter tåler at det belastes med fullt trykk (mot endestopper eller låst hjul). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vidar S Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Ta med i betraktningen at settet er solgt i mange år. Tror egentlig ikke Paul Heystee ville sendt ut noe som skader bilen. Det er også lov å bruke hodet som sjåfør. Kjøre med mekanisk empati som Terje K så fint sier. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ragnarsk Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Tenker litt på å prøve. Ta litt hensyn med tanke på å overdrive kreftene mot hjula i terrenget, for jeg kjører jo tross alt mest asfalt... Enkel montering, og enkelt å reversere til originalt, hvis det blir feil, og eventuelt før EU kontroll.... Denne hjelpeservoen bør ikke ha problemer i forbindelse med PKK: Vel og merke hvis det er montert riktig. Som Vidar sier, lager ikke Heystee noe som skader bilen. (Det er normalt en overtrykksventil i servostyring) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn P Skrevet 10. juli 2013 Del Skrevet 10. juli 2013 Min virker helt greit,merker fort når en møter motstand .ved full rattutslag så presser servicen til det er 5 mm igjen .har kjørt på en stein, Da bøyde stanget seg bitte litt,men det kan rettes.det var en hard smell.godt fornøyd så langt.har satt på mye mindre ratt.da virker dødgangen mindre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bjørn P Skrevet 18. juli 2013 Del Skrevet 18. juli 2013 Min virker helt greit,merker fort når en møter motstand .ved full rattutslag så presser servicen til det er 5 mm igjen .har kjørt på en stein, Da bøyde stanget seg bitte litt,men det kan rettes.det var en hard smell.godt fornøyd så langt.har satt på mye mindre ratt.da virker dødgangen mindre. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.