Gå til innhold

Servokit fra Heystee


janerik001

Anbefalte innlegg

Er ikke helt enig med deg der Rolf. Det gjelder vel servoene som ble ettermontert på traktorer, hvor sylinderen ble hengt på et stag. Her erstter sylinderen et stag. Får det ikke til å time at slark vil forsterkes

Endret av Vidar S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hydraulikk systemer som dette blir ikke godkjent.

I de fleste tilfeller er slike systemer så sterke og robuste at man ikke kjenner om det er noe galt med styrekomponentene før det går galt.

Det er slike systemer på noen lastebiler og dem er skummelt sterke, har erfart at sjåføren klagde over litt tung styring men bilen var fortsatt fullt kjørbar med en hånd under prøvekjøringen,, men under verksted besøket blir det funnet full skjæring på 2 av 4 kingbolter.

Dette ligner forresten litt på RAM og PSC systemene som fint klarer å knekke av en styrekule hvis hjulene står fast under terreng kjøring eller lignende.

I beskrivelsen av systemet står det at ca 3 til 5kg på rattet utgjør ca 800 til 1500kg på hjulet, det står ikke noe om sikkerhets ventiler som åpner ved for høy belastning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

800-1500 kg på pivotpins og endeleddene vi har på seriebilene er mye.

Sannsynligvis mye for mye ved hjul som står litt "fast" og eier vil svinge hardt.

Men den som prøver får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig med deg der Rolf. Det gjelder vel servoene som ble ettermontert på traktorer, hvor sylinderen ble hengt på et stag. Her erstter sylinderen et stag. Får det ikke til å time at slark vil forsterkes

 

Styrestaget går rett inn på en ventil som styrer sylinderen tror jeg, om ikke måtte det ha vært flere slanger og orbitrolsentral i tillegg.

Jeg bruker bare en bitte liten telefon og kan se feil så klart.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolf har som vanlig rett :) Det er litt dødgang i ventilen som står på servoen. Har du dødgang i rattkomponenter som hjelpe-/snekk fra før blir det mer slakk.

 

Jeg har også en mistanke om at Biltilsynet ikke liker denne varianten, men har ikke prøvd saken. Om du mister hydraulikken vil du alikavel ha styringen inntakt. Da tilbake til den tunge varianten + at du skal dra på en hydraulikksylinder. Det funker, men er tungt. Trafikkfarlig? Kanskje.

 

Jeg har denne løsningen på lastebilen. Noe modifisert festebrakett i ramma da FC har hjelperamme for hytta. For en vanlig 88/109 er det bolt-on. Vanligvis setter jeg inn et vanlig styrestag til langkjøring og PKK, men tok sjangsen i går. Lastenbilen gikk igjennom PKK med denne løsningen montert. :)

 

Har som Gaute sier merket at løsningen er kraftig. Etter at styrearmen på høyresiden holdt på å ramle av her en sommer er jeg forsiktig med rattet.

 

En tanke: Man kan jo sette inn en justerbar ventil på hydraulikken så en ikke overdriver kraften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det følger med pumpe, brakett, reimhjul til motor (settes bak original reimhjul), slanger og hydraulikk beholder. Trodde jeg hadde dokumentert monteringen, men finner det ikke i farten.

 

Det eneste jeg ikke liker med løsningen er at pumpen står under motoren. Det er forsåvidt god plass mot vei, men egner seg ikke for offroad. Da ville jeg valgt en annen pumpeplassering.

 

Fant bildene fra montering på Lastebilen:

 

gallery_196_22_108819.jpg

 

gallery_196_22_26502.jpg

 

gallery_196_22_41232.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt på å prøve.

Ta litt hensyn med tanke på å overdrive kreftene mot hjula i terrenget, for jeg kjører jo tross alt mest asfalt...

Enkel montering, og enkelt å reversere til originalt, hvis det blir feil, og eventuelt før EU kontroll....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at dette settet var godkjent ekstrautstyr fra LR.

Har lett etter dokumentasjonen, men kan ikke finne den.

Det kan ikke være helt håpløst, siden Santana utviklet det og solgte det til sine biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper at det står noe i settet om hva slags trykk som anbefales. Dersom kraften som oppgis er for stor, så bør man redusere trykket. Etter min mening bør ikke kraften være større enn at alle komponenter tåler at det belastes med fullt trykk (mot endestopper eller låst hjul).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med i betraktningen at settet er solgt i mange år. Tror egentlig ikke Paul Heystee ville sendt ut noe som skader bilen.

 

Det er også lov å bruke hodet som sjåfør. Kjøre med mekanisk empati som Terje K så fint sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker litt på å prøve.

Ta litt hensyn med tanke på å overdrive kreftene mot hjula i terrenget, for jeg kjører jo tross alt mest asfalt...

Enkel montering, og enkelt å reversere til originalt, hvis det blir feil, og eventuelt før EU kontroll....

 

Denne hjelpeservoen bør ikke ha problemer i forbindelse med PKK: Vel og merke hvis det er montert riktig.

Som Vidar sier, lager ikke Heystee noe som skader bilen. (Det er normalt en overtrykksventil i servostyring)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min virker helt greit,merker fort når en møter motstand .ved full rattutslag så presser servicen til det er 5 mm igjen .har kjørt på en stein,

Da bøyde stanget seg bitte litt,men det kan rettes.det var en hard smell.godt fornøyd så langt.har satt på mye mindre ratt.da virker

dødgangen mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min virker helt greit,merker fort når en møter motstand .ved full rattutslag så presser servicen til det er 5 mm igjen .har kjørt på en stein,

Da bøyde stanget seg bitte litt,men det kan rettes.det var en hard smell.godt fornøyd så langt.har satt på mye mindre ratt.da virker

dødgangen mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...