Gå til innhold

Ny generator. Ingen lading...!?


Baetis

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med et veldig likt problem i min D3 så jeg legger det inn her med ditt topic Baetis hvis det går greit...

 

Byttet for 1 mnd. siden nytt batteri, da jeg fikk opp varslinger om HDC fault og Special programs off når jeg startet bilen om morgenen.

Alt fungerte fint inntil ca. 2 uker siden, da måtte jeg fram med batterilader om natten for å slippe disse varslingene om morgenen. Da jeg målte på batteri ved tomgang var ladespenning på mellom 11,5 - 11,9 V.

 

Byttet generator/dynamo i går kveld og regnet med at nå skulle alt virke bra, men fortsatt er det kun 11,5 - 11,9 V ladespenning på tomgang målt på batteriet....Jeg la merke til at like etter oppstart så var ladespenning opp i 12,5 V et lite øyeblikk før det droppet ned på 11,5 - 11,9 V igjen.

 

Må skyte inn at det røde batterilyset ikke har lyst når motoren har vert igang under denne prosessen.

 

Hvordan måler man utspenning på generator/dynamo på en D3? føler ikke helt for å stikke hånden nedimellom vifte for å måle rett på....

Finnes det noen måte å måle status på batteri...kan det være at mitt ganske så nye batteri er synderen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit fattern har en lader som tar en belastnings test på dynamoen, det gjør den ved at man setter på mer forbruk under testen, men den sier bare om den leverer nok strøm i forholdt til forbruket tror jeg. Ellers tar den en batteri test og sier om batteriet er ok eller ikke. Det er en litt heftig lader fra black and decker. Kunne jo sett om noen har en slik å låne deg? å ja det er jo en mulighet for at det kan være en produksjons feil fra produsenten av batteriet f.eks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk om du har koblet riktig,Baetis.Når du får ny feil etter skift leder det til sånn mistanke.

 

Lading ved litt turtall bør måles hos dere begge.

Fest en ledning på B+ på dynamoen og legg den opp så den er lett tilgjengelig for måleutstyr.

Det er interessant å måle spenningsfall fra dynamo til batteri også.

Søk på spenningsfall i LR-wiki her og les.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk jordings punktet til motoren og batteri. Er ikke sikker, men de fleste moderne biler har sikring til ladinga. Bytta dette på en VW Touran en gang. Kontakten til sikringen hadde brent, men dette skyldtes overlading fra dynamo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sikring på kretsen fra B+ dynamo til batteri og den ryker dør dynamoen.

Vekselstrømsdynamoer må ha batteritilkobling ved drift, ellers dør de.

Kan sikringen din dekke noe annet?

Evt. kan den ha vært der for å beskytte elektronikken ved overlading?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ladespenningen på topp...

Tenkte at jeg fikk begynne med den nye delen; generatoren og måle der. Stakk hånden gjennom vifta, satte på en klype med kabel spm jeg førte opp ved siden av batteriet. 14,3 Volt !?

Målte på nytt på batteriet/kabel fra starter. 12,3v. Mao kom det ikke spenning fra generatoren.

Sjekket koplingsskjema på nytt. Og det er ingen sikring, eller noe som skal kunne gå her. Det må være en tørrbrent kopling, eller brudd i kabel. Noe jeg virkelig ikke tror kan være tilfelle. Skrudde av strømkabelen og ohmet den mellom generator og batterikopling. Den var "uten" motstand, så kabelen er i orden. Hva i all verden kan det være?

Skrudde på kabelen igjen, ohmet fra mutter til batteri. Full sprut der...

Starter opp på nytt for å måle. Wow - ladelampen slukner og spenningen er på 14,4 V!?

Av en eller merksnodig grunn var det ikke kontakt i det hele tatt mellom dynamo og kabelen til batteriet. Spør meg ikke hvordan! Og ja, jeg sjekket at den satt skikkelig på før jeg skrudde den av. Merkelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo du har sikring, den er inni den svarte boksen på + på batteripolen.

 

Det er mulig jeg tar feil å den sikringen bare går til starteren..... (det begynner å bli sent)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er en 400A sikring på inni den svarte boksen som fysisk er PÅ + batteriklemmen. Den går til både starteren å dynamoen. + kabelen går ned på starteren å videre til dynamen. Vist den sikring en er gåen vil ikkje du få start heller. Det må vær noe med kabelen fra dynamo til starteren.

Endret av Mads SL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg ohmet mellom dynamo og +kabelen på batteriet, her var det ingen motstand og konkluderer at alt er ok her. Deretter trekker jeg en kabel med klype som jeg fester til dynamo, starter opp og måler her 13,5V. Samtidig på batteri noelunde det samme, til tider litt under. Monterer alle deksler og tar en god tur på noen mil, under turen tar jeg fram hidden menu og følger batterispenning. Den ligger de første mil på ca. 12-12,5V, for så og droppe til 11-11,5V. Den kom aldri opp igjen på 12, så jeg stoppet og målte på batteriet som da viste 11,5-11,9V. :blink: Har ikke noen ide om hvor jeg skal fortsette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feilsøk og spes strøm via nett er forferdelig....

Når du pillet med kabel og klyper og fikk opp ladinga tyder det på at du var innom feilen.

Les litt om spenningsfallmåling på LR-Wiki og se om det kan hjelpe med løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at de tre ledingene som går inn bak på generator satt i klem da jeg demonterte den gamle generatoren. De satt fast mellom generator og +kabelen. Jeg kunne ikke se dette, men kun kjenne dette når det ikke akkurat er plass til mine pailabber av noen hender og hodet mitt nedi der samtidig. Når jeg festet klypen på generator i går så måtte jeg skubbe litt på disse ledningene for å få ført klypen inn på generator. Hvis det er brudd/dårlig kontakt på noen av disse, hva ville vert utfallet? kunne det ført til lav ladespennning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker at de tre ledingene som går inn bak på generator satt i klem da jeg demonterte den gamle generatoren. De satt fast mellom generator og +kabelen. .......... Når jeg festet klypen på generator i går så måtte jeg skubbe litt på disse ledningene for å få ført klypen inn på generator. Hvis det er brudd/dårlig kontakt på noen av disse, hva ville vert utfallet? kunne det ført til lav ladespennning?

Ja, det vil jeg tro.

Generatoren er spenningsregulert av signaler fra ECU.

Sender ett PWM signal fra generator til ECU som sier noe om spenning.

Mottar annet PWM signal fra ECU for å øke/senke spenningen.

 

Om du har muligheten til å koble fra ledningene og kjenne etter om det kan være brudd i noen av de???

Dersom det er brudd: Klipp og skjøt sammen med skjøtehylser. IKKE lodding. Den ryker etter kort tid på grunn av varmen fra motor og vibrasjoner.

Bruk helst skjøtehylser med krympestrømpe utenpå for vanntett forbindelse.

 

PWM = Pulse With Modulation.

Mest vanlig reguleringsmåte er: 0= ingen puls, full pådrag= Maksimal lengde på puls (99%-100%), full spenning.

 

Just my two cents.

Ingen fasitt, men ett forslag.

 

Utklipp fra Workshop manual Discovery 3:

 

Generator

 

 

The generator is located at the front RH side of the engine, in front of the RH cylinder head. The generator has an output

of 85/150 Amps and is manufactured by Denso. A six-ribbed polyvee belt drives the generator pulley, which in turn is

driven from the engine crankshaft pulley.

 

The generator comprises a stator, a rotor, a rectifier pack and a regulator. There is a three-pin connector (C0053) on the

generator:

 

Pin 1 – Pulse Width Modulated (PWM) signal from the generator to the Engine Control Module (ECM) (generator

monitoring)

Pin 2 – PWM signal from the ECM to the generator (generator control)

Pin 3 – Voltage reference line to the battery via the Battery Junction Box (BJB).

The generator is connected to ground via its mountings.

 

The rotor comprises a field winding, wound around an iron core and mounted on a shaft. The iron core has extensions at

each end, which form North and South poles as current flows through the field winding. The rotor is located inside the

stator and is mounted on bearings for smooth running and to support the rotor due to the high side loading applied by the

drive belt tension.

 

The stator has three sets of coils made from copper wire. The three coil windings are connected in a 'star' connection,

where one end of the winding is connected to the other two windings. The output current is supplied from the opposite

end of each winding. Rotation of the rotor causes ac current to be produced in the coils.

 

The rectifier converts the ac current produced in the stator coils into dc (rectified) current required by the vehicle electrical

system. The rectifier comprises semi-conductor diodes mounted on a heatsink to dissipate heat. An equal number of the

diodes are on the negative and positive side, with an additional diode in the regulator to control the feedback through the

battery voltage signal line. The rectifier also prevents current flow from the battery to the generator when the output

voltage is less than the battery voltage.

 

The 'smart' regulator controls the output voltage from the generator to protect the battery; at low temperatures battery

charge acceptance is very poor so the voltage needs to be high to maximise any re-chargeability, but at high

temperatures the charge voltage must be restricted to prevent excessive gassing at the battery with consequent water

loss. The EMS, which controls the regulator, will calculate the voltage set point required for the ensuing conditions. The

'traditional' regulator controls voltage against generator temperature, which means the battery temperature will lag a long

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Da var feilen funnet og reparert :D

 

Det dumme var at det kostet noen timer med feilsøking fra en kyndig mekaniker :unsure: Det var en kabel som gikk til jording i høyre hjulbue et sted som var problemet. Verksted strakk opp ny kabel og vips så ladet bilen igjen.

 

Takker for alle tips og hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det ble funnet en feil, jeg har noen ganger inntrykk av at slike elektriske feil i bil nærmest lever sitt eget liv og ikke lar seg lokalisere.

 

Jordingskabelen som ble skiftet, hvor gikk den andre enden til? Den enden som ikke gikk til hjulbuen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...