Gå til innhold

Girer ikke før høyt turtall (RRC 94 med automat)


vha

Anbefalte innlegg

Etter at et fint treff i NLRK avd nord var over har det dukket opp ett og annet, rart med det når bilen brukes.

 

Startet etter skogstur, bilen "gikk" av seg selv, slapp gassen men den putra bortover på 1500-2000 omdreininger.

Konstatert at gassvaier kansje bør skiftes, og cruise controll slide smurt opp, turtall gikk ned på tomgang når den ble dyttet tilbake.

Plukka av Cruse controll styring da den ble ansett som misstenkt, men gasswire e lurt å skifte uansett .. .

 

På vei mot fergekaia oppdages det at den gire på høyt turtall, dvs 1 til 2 på ca 2000 omdreininger, 2-3 på ca 3500 og 3-4 på ca 3500.

Litt upraktisk og vil gjerne ha den "pene V8 lyden" tilbake. Fikk hjelp til å sette på plass Cruse contoll wire (eller ka den nu hete) så alt er vel pr def tilbake som det var. Langt stopp på Hamarøy så motor skulle bli kald, men måtte etterhvert kjøre, ikke tid til å vente lenge nok.

Peila men fant da ikke noe galt, etter div telefonsupport (takk til dere!) og innkjøp av ATF olje på pølsebua (shell) fikk den en klonk olje.

 

Girer litt hardt men har nok mest sammenheng med turtall, ikke noe ulyd eller nykking på fremtrekk.

Kjørte en prøvetur i dag, girer fortsatt på de turtallene, særlig upraktisk at den må opp i 80 for å kjøre i 3 gir.

 

Fant ut at hvis turtall falle under 1600 ca så girer den ned. Holdt 90 sone på Rognan med fiiin margin og 2000 omdreininger.

Moto gikk ikke varm, luktet ikke, heller ikke ulyder. Brukte faktisk bare 2L på mila heimover (med taktelt) selv om turtall lå på 2-3000 sånn i snitt.

 

Olje er peilet i dag og kan virke som det nesten er litt formye, skal finne noen voksne etterhvert til å hjelpe til så jeg får sett på det skikkelig.

 

Ja .. hva kan det være mon tro?

 

Bilen har vært snill helt frem til jeg kjørte ned fra turøypa og satte tilbake i høy, fuska i faget og kjørte opp i vanlig gir, men lavserie ned.

Ikke ulyd eller rykkete gange da heller . .

 

Alle gode råd mottas med takk, beste tips belønnes med flaxlodd? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk status på kickdownwire, evt juster etter boka. Store høvding vet svaret-.

Bytt olje og filter på kassa ;)

Men hvorfor gasspjeldet kniper må vi finne ut.

 

PS! La og merke til at lampa for høy temp på automatoljen lyste når håndbrekket ble brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt å klikka litt rundt på nettet i div småpauser på jobben, kickdown kabel koster 18 pund, men ojefilter er det litt værre med . .

Finner ikke noe delenr så det må være noe lurt jeg ikke har fått med meg . .

 

Ikke tenkt så mye på at lampa lyser, den og abs + noe til lyser altid ved oppstart før du har trillet en meter eller to.

Har mest ansett det som standard ;D :D

 

Så hvor finner en det mye omtalte oljefilter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at dette skjedde i forbindelse med mekking på gasswiren så er det jo med all sannsynlighet kick-down wiren som står i spenn hele tiden. Finn ut av det og hvis den er treg så er det bedre å ta den av så den er slakk hele tiden til du får ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å lese litt rundt kickdown kabel, jo da den koster 18 pund hos aschroft, men verktøyet koster 120 usd, ellers lite å finne om det når jeg googler.

LRT-44-002 går jo å skaffe har jeg skjønt, men skal begynne med å slakke wire i morra eller så.

Enkle løsninger må jo prøves før de fancy :)

 

Har vel ca 3 uker før jeg skal på ny tur med bilen så får det vel til :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har noe lurt å melde?

Bestillt kabe, skal etter sigende være verksted på mo som har skrudd endel annen bil som har ZF kasse, skal ringe de iløpet av uka.

Men først skal alle de enkle knepa i boka testes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sporingsnr på første pakke er motatt, verksted som visstnok kunne ZF kasse hadde aldri hørt om bytte av kickdownkabel . .

 

Da skal det googles litt mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette helt. Har du konstantert at kick-down wiren er defekt?

Om du hekter den av oppe ved gasspjeldet skal du kunne trekke den ut med en viss fjærbelastet motstand. Når dui kommer til kick-down punktet trengs det noe mer kraft for å trekke den videre, men det kjenner du vel til fra gasspedalen.

Poenget med Kick-down wiren er å fortelle girkassa hvor mye gass du gir og egentlig skulle den hett "throttle position wire" Kobler du den av og kjører vil girkassa tro motoren går på tomgang hele tiden.

Når wiren er koblet til ved gasspjeldet og korrekt justert skal den lille klumpen som er klemt på wiren stå 1mm fra justeringshylsa. Verken mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å kjøre uten kick down waier kan vel skade kasse permanent siden den ikke får det trykket den skal ha. ZF kassen virker vel ved oljetrykk, altså at den girer ved et vist oppstått oljetrykk. At den girer såpass høyt kan vel tyde på at den ikke oppnår riktig trykk når den skal. Slitte lameller kan vel være en annen årsak, sammen med slitt olje.

 

Tim Patrick.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke dette helt. Har du konstantert at kick-down wiren er defekt?

Om du hekter den av oppe ved gasspjeldet skal du kunne trekke den ut med en viss fjærbelastet motstand. Når dui kommer til kick-down punktet trengs det noe mer kraft for å trekke den videre, men det kjenner du vel til fra gasspedalen.

Poenget med Kick-down wiren er å fortelle girkassa hvor mye gass du gir og egentlig skulle den hett "throttle position wire" Kobler du den av og kjører vil girkassa tro motoren går på tomgang hele tiden.

Når wiren er koblet til ved gasspjeldet og korrekt justert skal den lille klumpen som er klemt på wiren stå 1mm fra justeringshylsa. Verken mer eller mindre.

 

Gamle wirer strekkes så avstanden må oftest være mindre

 

Ikke glem at det er en guvernør i bak kant av kassen som kan være deffekt eller i beste fall en o ring som er sprukket.

Det er guvernøren som er den ubestridte sjefen i disse kassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker ad mass for mye matnyttig info, keep em coming!

 

Snakka ellers med tidligere eier i dag og han spurte pronto om olje var skifta. . . . fikk ellers litt historikk med på kjøpet så skal høre med sandmoen

Pga nattjobbing og deler i vent blir det noe "blindbukk" frem til jeg får sett etter (med assistanse vel og merke da jeg trenger hjelp til å vite hva jeg skal se etter )

Heldigvis Langfri fra Fredag så da vil det gå betydelig over fra teori til praksis.

 

Da skal det leses litt på jobb i natt hvis det blir tid for slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Gamle wirer strekkes så avstanden må oftest være mindre

 

Ikke glem at det er en guvernør i bak kant av kassen som kan være deffekt eller i beste fall en o ring som er sprukket.

Det er guvernøren som er den ubestridte sjefen i disse kassene.

 

Beklager: Avstanden må jo bli større med strekt wire

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kickdownkabel på Defenderen røk i vinter, det opplevdes slik du beskriver.

Ny ble hentet fra RimmerBros.co.uk eller FamousFour.com, husker i farten ikke hvem det var av mine to hoffleverandører ;)

Ikke noe spesialverktøy for å bytte denne, men det er en jobb som krever ryddighet og renslighet da bunnpanne må ned med filter og alt, samt at kontrollenheten (ventilblokka) må tas ned.

Da er det enkelt å komme til det fjærbelastede hjulet som kabelen er koblet i, husk å telle antall omdreininger på hjulet fra null og opp til punktet der den står med kabel på.

Fest inn ny kabel og klikk hylsa på plass utvendig. Monter på igjen ventilblokka, skift samtidig filter og pakning før rengjort bunnpanne settes på igjen.

Fyll på korrekt mengde ATF DextronIII, start opp og sjekk nivået som beskrevet, etterfyll og sjekk. Kjør en tur for å teste før du sjekker igjen med kald motor/kasse, jeg opplevde å måtte fylle etter totalt 4 liter.

 

Nå har Brummert igjen fått sparket tilbake ved hard høyrefot :D og eselsparket (klunket) han hadde ved giring rundt 60 km/t da vi kjøpte ham er borte :). Det var ikke transferkassen det var noe feil med tydeligvis. Så nå girer det mykere enn det gjør i Myrsnipa....

 

Kickdownkabel på Defenderen røk i vinter, det opplevdes slik du beskriver.

Ny ble hentet fra RimmerBros.co.uk eller FamousFour.com, husker i farten ikke hvem det var av mine to hoffleverandører ;)

Ikke noe spesialverktøy for å bytte denne, men det er en jobb som krever ryddighet og renslighet da bunnpanne må ned med filter og alt, samt at kontrollenheten (ventilblokka) må tas ned.

Da er det enkelt å komme til det fjærbelastede hjulet som kabelen er koblet i, husk å telle antall omdreininger på hjulet fra null og opp til punktet der den står med kabel på.

Fest inn ny kabel og klikk hylsa på plass utvendig. Monter på igjen ventilblokka, skift samtidig filter og pakning før rengjort bunnpanne settes på igjen.

Fyll på korrekt mengde ATF DextronIII, start opp og sjekk nivået som beskrevet, etterfyll og sjekk. Kjør en tur for å teste før du sjekker igjen med kald motor/kasse, jeg opplevde å måtte fylle etter totalt 4 liter.

 

Nå har Brummert igjen fått sparket tilbake ved hard høyrefot :D og eselsparket (klunket) han hadde ved giring rundt 60 km/t da vi kjøpte ham er borte :). Det var ikke transferkassen det var noe feil med tydeligvis. Så nå girer det mykere enn det gjør i Myrsnipa....

 

Edit: Full beskrivelse står i verkstedmanualen :) Mulig du må ned med traversen, det måtte det på Defenderen i alle fall.

 

Endret av EiRRik 4.6HSE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye gode tips nok en gang!

 

Handla inn passe med Dextron III på biltema (4x4L), fått første pakke med div deler, fått mekonomen til å ta inn noe girkasserens og fått avtalt assistanse for flushing.

Jackeln i bodø hadde ikke ledig før i August, annet lokalt verksted som faktisk hadde maskin skulle ha 10000 for å prøve på jobben.

Virker som om de med alle ringene i grillen betaler slikt med største glede, takket for info men sa det kosta så godt som det samme som overhalt kasse fra England :)

 

Blir spennende å prøve, enda mer spennende å se om det funker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update :

 

Vi har sett under panser, googla og sett i den store verkstedboka.

Kickdownwire sitter fast, det var relativt greit å se og ikke nå å lure på når en så etter :D

 

IMGP4183.jpg

 

Ikke så mye å lure på nei, og fant en løs slange som ren bonus :D

Wire ligger i gangen hjemme, så det blir bytting til uka etter endel googling + få bomma skruplass.

 

Digresjons varsel :

Fant ellers ut at jeg ikke har vanlig 3,9 efi motor, kan jo være high comp, men ligner ikke på de bildene vi fant.

Står heller ikke 3.9 på toppen, er blankt eller dremlet bort, 4.6 ligna mere .

Tim Patrick sin 95 softdash har 3.9 efi men har bare en reim, min har 4 (?)

Ellers var relativt mye plassert andre plasser, hans bil bruker mindre drivstoff selv med større dekk.

Skal ut å ta bilder av det i morra + google mer.

 

Hva man ikke finner ut av på en Fredags aften.

 

Edit : glemte noe, burde vel heller ta kvelden nuh . .

Endret av vha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bil sågodt som ferdigskrudd, var strømpe på kick down wire som var tiln gjennomrustet . .

Tror det er på tide med egen tråd for bilen, kommer i løpet av helgen.

Ellers lært meg at bolter på eksos sitter avsindig godt fast gitt :P:D

 

Fint med bil som girer som normalt igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp det passer ikke, men jfr Paddocks så SKAL det jeg har i hylla passe.

Men gjør det det? Nope :D

 

Men hvor tok min Kickdown veien?

Alt er prima bortsett fra at jeg absolutt ikke har kickdown når jeg trør på gassen, og kabel er noe vel stram . .

Muligens tema for egen tråd det og, men uansett, det er sol ute så da er det ut å skifte lås på bakluka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kabelen er justert helt ut. Når man trår på gassen så strammer den seg helt inn til et punkt der den ikke går lenger. Jeg har justert det til å være der man har flat pedal. På min bil en 95 RRC så kjenner man tydelig det punktet man når kickdown, men ikke her. Kan noe ha tatt skade av å kjøre med kassa i kickdown modus slik Vidar gjorde hjem fra treffet. Da jeg prøvekjørte bilen i går etter justering så kom det lyder fra kassa som jeg ikke likte, og det var dessuten driverkstøy. Kan ikke beskrive lyden men kjente den igjen fra en Renault jeg hadde en gang i tiden. Den hadde samme lyden rett før kassa gikk til helvete. Det er også et ganske betydelig klonk i driverket på Vidars RRC, såpass mye at når man står i ro med bilen og skifter mellom drive og revers så smeller det og bilen gjør et lite hopp. Dette er også noe som ikke forekommer på min bil. Så også at på Vidars bil har de tatt av Hardykopling og kjører med mellom akslingen koblet direkte på bakdiffen.

 

 

Tim Patrick

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandwich og saftpause nå, google mener min bil skal ha 7-9 qts olje etter filterskifte, og det er vel ca 7,5L dextron olje, og så mye har det enda ikke fått . .

Skader neppe å få rett mengde olje :D Vedr klonk i girkassa har jeg ikke tenkt så mye på det da det bruker å være noe klonk i automatkasser (?)

Ihvertfall de jeg har kjørt igjennom årene har altid hatt noe klonk ved overgang til revers når kassa er varm. Girer ellers ganske fint etter min mening, ihvertfall bedre enn før wire/oljeskiftet. Tror det her går prima til slutt, bare få unnagjort avsporingene først så jeg kan stikke på ferie med bilen neste onsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...