Gå til innhold

Eier av min første Land Rover (D4 SDV6)


esk1ld

Anbefalte innlegg

Hei folkens,

Jeg er like fersk her på forumet som jeg er fersk Land Rover-eier, men jeg skal innrømme at jeg har vært innom forumet med jevne mellomrom den siste tiden for å «smugtitte» litt.

I bunn og grunn så har jeg tidligere vært en Audi-mann, og er for så vidt fremdeles det (det står i allefall en «prosjektbil» av typen Audi i garasjen). Selv om min siste A6 hadde maskin- og trekkraft nok, så gikk jeg for tre år siden til innkjøp av en 2007 Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D Instyle+ SMAT varebil. Dette for å ha en «enda bedre egnet» bil å trekke tilhenger med., samt at jeg da kunne begynne å utnytte lasteevnen (3 t totalvekt) til min multihenger maksimalt. Pajero’n har vært en god følgesvenn de siste tre årene, uten et feilslag, og har så absolutt svart til forventningene. Allikevel så har jeg savnet litt den siste «Premium-følelsen» og kjøregleden som Audi’ene har gitt meg. Det var da jeg begynte å «lukte litt» på Land Rover Discovery 4. Pajero’n ble så lagt ut for salg, og hvilken respons det ble på bilen, ja det ble faktisk budrunde på bilen! Det hadde jeg ikke trodd, men det er populære biler, og jeg vil påstå at det fantes/finnes svært få så strøkne Pajero’er i Norge. Med kun 45’000 km på telleren, og eid av bilentusiast og «hobbyproff bilpleier», så fikk jeg et så godt bud på den at jeg rett og slett ikke hadde råd til å ikke selge! Det hele gikk faktisk så fort at jeg fikk litt panikk for at jeg ikke hadde funnet meg en «ny» bil ennå…

Finn.no ble trålet etter aktuelle Discovery-kandidater, og valget stod mellom biler med omtrent «alt» utstyr, eller biler med «mye» utstyr og mindre km-stand/lengre nybilgaranti. Valget falt til slutt på en av de sistnevnte. Det ble en 2012 Land Rover Discovery 4 SDV6 HSE PP varebil (7-seter). Dette er vel opprinnelig en 2011 modell, men er en «overligger» og er 1.gangsreg. 30. august 2012, og hadde kun 10’000 km på telleren når jeg hentet den på tirsdag. Den har langt i fra alt tilgjengelig utstyr, men har det meste av det jeg satte som et «krav», blant annet ryggekamera, fjernstyrt Webasto, armlener på stoler, SDV6-motoren etc.

Så langt er jeg veldig fornøyd, føler jeg har fått igjen mye av kjøregleden jeg hadde i Audi’ene. Og motormessig så må jeg bare si meg helt overveldet, hvilket drag i en såpass stor og tung bil! Gleder meg virkelig til å få testet denne med tilhengeren på slep. Forbruket imponerte meg også veldig, kjørte hjemover med bilen med et snittforbruk på 0,74 ltr/mil (fordelt på 53 mil). Vi snakker da om lastet bil over strekninger som Golsfjellet og Valdresflya etc.

Så langt så har jeg ikke fått gjort så mye med bilen, med unntak av å gi den en skikkelig håndvask både utvendig og innvendig. Planene framover er å først og fremst å montere skvettlapper, bytte ut alle halogenpærer (både i interiør og eksteriør) til Höen xenonmatch-pærer, samt gi den en full runde med «detailing» for å få opp glansen på den litt!

Jeg har ett problem med bilen, og det er takluken, den fungerer ikke. Sikringer er sjekket, og funnet i orden. Det skulle vel ikke være nødvendig å «sperre» takluken på denne bilen p.g.a. varerommet?

På turen hjemover så stoppet vi på Valdresflya og tok en liten «photoshoot», legger ved ett par bilder derfra.

IMG_4945.jpg

IMG_4961.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil, det var jo et greit sted å begynne som LR-eier!

 

Hvis batteriet har vært koplet ut ifm service eller et eller annet, må du resete takluken (iallfall på D3). Hold nedre knappen (Tror jeg det var) inne i 20 sek, så starter den en full syklus! Står om det i isntruksjonsboka også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med flott bil, og velkommen til forumet. Begynner å bli ganske mange D4 her etterhvert. :)

 

Jeg er også overrasket over forbruket. Rekorden min så langt er et forbruk på 0,66 l/mil på strekningen Asker-Halden-Asker. Men da kjørte jeg som om det lå kattunger under både gass- og bremsepedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny Land Rover, den ser meget pen ut.

Er selv Audi-entusiast, og har hatt flere av dem tidligere, men byttet i fjor sommer over til Discovery 4 da jeg ville ha en stor 4-hjulstrekker.

Jeg er utrolig fornøyd med Discovery'n. Håper du blir det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer - flott bil i flotte omgivelser! Siklet på den selv om det var den som nettopp lå på Finn.no, favorittfargen. Men ble litt skremt av felgene som så litt for bling-bling ut for min smak. Ellers virket dette som en knall bil til en god pris. Tror og håper du blir like fornøyd som oss andre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til dere alle :)

Skal oppdatere underveis når/hvis det blir gjort noen endringer på bilen, og det kommer helt sikkert noen spørsmål fra meg etter hvert også.

 

 

Hvis batteriet har vært koplet ut ifm service eller et eller annet, må du resete takluken (iallfall på D3). Hold nedre knappen (Tror jeg det var) inne i 20 sek, så starter den en full syklus! Står om det i isntruksjonsboka også!

 

Det er slik på D4 også. Leste meg fram til dette i instruksjonsboken, men fikk det ikke til å fungere allikevel. Tenkte jeg skulle gi det et forsøk til nå i ettertid, og da kom den, så nå fungerer takluken som normalt :) Sikkert jeg som ikke gjorde det helt riktig første gangen.

 

 

Jeg er også overrasket over forbruket. Rekorden min så langt er et forbruk på 0,66 l/mil på strekningen Asker-Halden-Asker. Men da kjørte jeg som om det lå kattunger under både gass- og bremsepedal.

 

Ja, må si jeg ble imponert der! Ser de er oppgitt til 0,8 på langkjøring, og da tenker jeg som så at man aller helst kommer litt over oppgitte tall fra fabrikk.Men den gang ei, her kom man faktisk under :huh: ...og det var jo ikke akkurat "rolig" kjøring, det var jo første dagen/turen med bilen, og jeg skal ikke legge skjul på at det ble trykket litt ekstra på gasspedalen ved akselerasjon opp til fartsgrense etc.

 

 

Likte godt felgene på bilen også! Gled deg til å dra med denne bilen, du vil ikke merke noe til hengeren :P !

 

Det vil jeg tro ja :P

 

 

Er selv Audi-entusiast, og har hatt flere av dem tidligere, men byttet i fjor sommer over til Discovery 4 da jeg ville ha en stor 4-hjulstrekker.

Jeg er utrolig fornøyd med Discovery'n. Håper du blir det også. :)

 

Kjenner jeg meg selv rett, så tror jeg nok at jeg vil bli ganske så fornøyd med Discovery'n på sikt :)

Tror jeg kjenner igjen navnet ditt fra VACN-forumet, kan det stemme?

 

 

Gratulerer - flott bil i flotte omgivelser! Siklet på den selv om det var den som nettopp lå på Finn.no, favorittfargen. Men ble litt skremt av felgene som så litt for bling-bling ut for min smak. Ellers virket dette som en knall bil til en god pris. Tror og håper du blir like fornøyd som oss andre :)

 

Det kan nok stemme at det er samme bil (lå nettopp ute på Finn ja). Tror også det var mye bil for prisen som var satt, og det er vel også mye av grunnen til at valget falt på akkurat denne.

Jeg er heller ikke noen stor fan av slike felger på denne type bil, men måtte inngå et kompromiss med meg selv. Men det som "redder" denne situasjonen, er at felgene er sorte (begynner faktisk å bli litt vant til det, og synes det kler bilen mer og mer) og ikke chrome-fargede, det hadde vært for mye bling-bling til min smak... Den største forskjellen i forhold til hva jeg er vant til, er at jeg nå må være litt mer påpasselig med fortauskanter etc. med Discovery'n kontra hva jeg måtte med Pajero'n, hvor jeg bokstavelig talt kunne kjøre over stokk og stein :P

Skulle det mot formodning bli for ille, så har en kompis av meg et ekstra sett med originale 20"-felger til en Range Rover Sport liggende også som jeg kan "få". Vil anta at disse passer på Discovery'n også.

 

 

Men vi som har rundet femti liker litt større skrift! B)

 

Ja, jeg beklager. Vet ikke helt hva som skjedde med skriftstørrelsen i første innlegg (ikke får jeg til å editere det heller), men vi krysser fingre og tær for at det blir bedre i dette innlegget (det vil snart vise seg) ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg meg selv rett, så tror jeg nok at jeg vil bli ganske så fornøyd med Discovery'n på sikt :)

Tror jeg kjenner igjen navnet ditt fra VACN-forumet, kan det stemme?

 

Jada, jeg er på VACN-forumet, vettu. Kan jo ikke slippe helt taket i Audi-miljøet. :rolleyes: Har en A3 i garasjen også, så jeg har et lite ben innefor. :D

Lykke til som Disco-eier da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Skal til å bestille inn noe småtteri til denne bilen, blant annet skvettlapper foran/bak og "originalt" gummimattesett for å ha til vinteren. Hvordan bruker kvalitet og passform å være på dette fra f.eks. Famous Four vs. originale LR-deler? Noen som vet, eller har erfaring rundt dette? Prismessig er det vel liten tvil om hvem som kommer best ut... :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

I helgen har bilen stått inne i garasjen for litt god pleie i form av "detaling". Startet på lørdag med ett par runders avfetting, så en runde med "skumkanonen" og deretter en god håndvask med 2-bøtte-metoden. Clay var det heldigvis ikke så voldsomt stort behov for på denne bilen.

 

Deretter var det rett inn i garasjen for tørking og påfølgende maskering og klargjøring for maskinpolering. Noen riper i lakken var det også på denne bilen, men ikke verre enn at jeg hoppet over groveste rubbing, og gikk heller direkte på med Scholl S17 Gold, etterfulgt av Scholl S40+, før to lag med CG 50/50-voks ble lagt som en beskyttende hinne på toppen. Tok dessverre ikke så mange bilder av prosessen underveis...

 

I dag ble siste finpuss unnagjort, hvor det blant annet ble lagt Nanolex-forsegling på rutene, "detaling" av motorrom og diverse andre plasser. Så nå står det en ren og fornøyd Discovery i garasjen og venter på å få komme seg ut på tur sørover E39 i morgen :)

IMG_5014.jpg

IMG_5018.jpg

IMG_5031.jpg

IMG_5034.jpg

IMG_5042.jpg

IMG_5051.jpg

Endret av esk1ld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott vaskejobb! Hvor er det man handler skikkelig vaskesaker?

 

Jeg har stort sett handlet mitt hos ScandicShine (www.scandicshine.no). Tok også bilpleiekurset gjennom disse for noen år siden. Men det finnes mange andre alternative forhandlere også, f.eks. Parts & Retards, Bilnerden osv. Hvis det er kun for håndvask av bil etc. du er ute etter, så er BilXtra med flere begynt å bli bra utstyrt med "brukbart" vaskeutstyr også. Bilpleie og utvalget av produkter har vokst mye i Norge de siste årene, stor forskjell bare siden jeg tok bilpleiekurset.

 

 

jeg har alltid sagt det.... tobøttemetoden gir et uslåelig resultat! B)

 

men fra spøk til revolver - supert resultat og jeg ser at min kunne trengt en lignende runde!

 

Ja, det hjelper i allefall betraktelig på holdbarheten etter en slik poleringsjobb! :)

Endret av esk1ld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt resultat i hvert fall. Hvor lang tid tar en sånn behandling? Du hadde sikkert fått hjerteinfarkt hadde du sett på meg vaske Defenderen før idag.. ;) Bilen gjør seg forøvrig meget godt med svarte felger!

 

På en såpass stor bil som Discovery så vil jeg i allefall regne med 2 fulle dagers arbeid, da er behandling av felger/hjulbrønner, interiør (vask, skinnpleie etc.), motorrom, alle svarte detaljer i dørkarmer etc., full poleringsjobb utvendig (2-3 runder med maskin på hele bilen) inkludert. Jeg startet i 12-tiden på lørdag, og var ferdig i ettermiddag, mandag (noe haltende for halv maskin p.g.a. en influensa og en aldri så liten byrunde lørdags kveld). Jeg slapp riktignok unna med 2 runder med maskinpolering på bilen, da den ikke hadde verre riper enn at jeg klarte å fjerne de med "medium", og slapp dermed unna å bruke det groveste middelet :)

 

Hehe, ja man kan få hjerteinfarkt av å se andre vaske biler. Det som skjærer dypest i hjerteroten er når folk tar kosten på selvvaskeanlegg og gnikker først en felg, så litt på panseret osv... akkurat som om de kostene der ikke er fulle nok av sandkorn etc. fra før, akkurat slike typer "slipemiddel" som lakken på bilene våre er så glad i for å unngå å få riper etc. :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal til å bestille inn noe småtteri til denne bilen, blant annet skvettlapper foran/bak og "originalt" gummimattesett for å ha til vinteren. Hvordan bruker kvalitet og passform å være på dette fra f.eks. Famous Four vs. originale LR-deler? Noen som vet, eller har erfaring rundt dette? Prismessig er det vel liten tvil om hvem som kommer best ut... :huh:

 

 

Jeg bestillte en haug med deler til min D4 fra MM4x4. Fikk orginale matter, lyktebeskyttere, korte rails og snorkel. Skvetlappene jeg fikk var ikke orginale, foran passer fint, bak må tilpasses en del. (Britpart)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestillte en haug med deler til min D4 fra MM4x4. Fikk orginale matter, lyktebeskyttere, korte rails og snorkel. Skvetlappene jeg fikk var ikke orginale, foran passer fint, bak må tilpasses en del. (Britpart)

 

Ok, takk for info. Jeg har nå bestilt originale skvettlapper hos LR (plukkes opp hos Sandven i morgen). Det koster nok en del mer, men da var jeg i allefall sikker på at de passer. Men man kan jo ha MM4x4 i bakhodet når det senere skal bestilles flere deler.

 

Får jeg spørre om hva du betalte for railsene? Jeg vurderer med tid og stunder å bytte ut mine korte rails til fordel for lange rails (sorte).

Endret av esk1ld
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helgen har bilen stått inne i garasjen for litt god pleie i form av "detaling". Startet på lørdag med ett par runders avfetting, så en runde med "skumkanonen" og deretter en god håndvask med 2-bøtte-metoden. Clay var det heldigvis ikke så voldsomt stort behov for på denne bilen.

 

Deretter var det rett inn i garasjen for tørking og påfølgende maskering og klargjøring for maskinpolering. Noen riper i lakken var det også på denne bilen, men ikke verre enn at jeg hoppet over groveste rubbing, og gikk heller direkte på med Scholl S17 Gold, etterfulgt av Scholl S40+, før to lag med CG 50/50-voks ble lagt som en beskyttende hinne på toppen. Tok dessverre ikke så mange bilder av prosessen underveis...

 

I dag ble siste finpuss unnagjort, hvor det blant annet ble lagt Nanolex-forsegling på rutene, "detaling" av motorrom og diverse andre plasser. Så nå står det en ren og fornøyd Discovery i garasjen og venter på å få komme seg ut på tur sørover E39 i morgen :)

Liker :)

Er du på dcn og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...