Gå til innhold

D3: verksted-priser fra Brandt (Sverige)


grenness

Anbefalte innlegg

Sånn om noen er interessert, så lister jeg her opp elementer fra fakturaen fra dagens besøk hos Brandt med min 2007 Disco 3:

 

144.000km-service

SEK 7.500,-

dette inkluderer jobben, noe oljekjøler-greier (kan ha vært oljefilteret, ikke så lett å lese fakturaen), oljeplugg (med mindre den var for bytte av girolje, se under), pollenfilter, dieselfilter, og 5,5 liter 5W30 motorolje

 

oppgradering av girkasse-ECU

SEK 750,-

 

bytte av girolje

jobben: SEK 1.500,-

4 liter girolje: SEK 1.735,-

 

skifte baklukelås inkl mikrobryter oppe på bakluken

jobb: SEK 1.050,-

deler: SEK 1.350,-

(her skal det bemerkes at i stedet for å bytte hele øvre baklukelås-pakken som består av skiltlys og hele den "klumpen" over skiltet, som er den riktige D3-metoden, så valgte Brandt i stedet å kun erstatte mikrobryteren med en ny som egentlig er til Range Rover Sport, dette sparer meg for et par tusen)

 

bytte oljetemperatursensor

jobb: SEK 300,-

deler: SEK 710,-

 

bytte bremseklosser foran

jobb: SEK 1.350,-

deler: SEK 2.190,-

 

 

Alt er her oppgitt i SEK og inkl mva.

Om man ganger med cirka 0,88 så havner man omtrent på dagens kurs i NOK.

 

Så får det bli opp til hver enkelt å vurdere dette opp i mot norske firmaer, selvsagt - mange her inne fikser sikkert en del av disse tingene selv, andre bor slik at Sverige er uaktuelt, og det skal også sies at selvom jeg klarte å være der nede kl 07:10 i dag tidlig, så var bilen ikke ferdig før 16:30 så det ble jo en relativt lang dag (heldigvis har jeg pappaperm og ordnet meg barnefri i dag...) og dét kombinert med kilometrene/diesel som går med spiller jo også inn i regnestykket.

Men man får utlevert en lånebil som man bare fyller opp tanken på igjen når man leverer den, så det er muligheter for å utforske den svenske østkysten - eller bare finne en benk i solen i Strømstad som jeg gjorde :-)

Det er jo også noe toll-regler rundt dette med service i Sverige, men jeg satte meg ikke så veldig nøye inn i det...

 

~Christopher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...her skal det bemerkes at i stedet for å bytte hele øvre baklukelås-pakken som består av skiltlys og hele den "klumpen" over skiltet, som er den riktige D3-metoden, så valgte Brandt i stedet å kun erstatte mikrobryteren med en ny som egentlig er til Range Rover Sport, dette sparer meg for et par tusen)

Jeg kjøpte hele greia, riktignok fargekodet istedet for den originale, for £25 fra Duckworhparts. Litt knot å skifte men ikke veldig ille. Originalt ville det vel blitt en del dyrere selv om jeg hadde skiftet selv.

 

bytte bremseklosser foran

jobb: SEK 1.350,-

deler: SEK 2.190,-

Synes det var edruelige priser på øvrig service - men dette var vel i overkant for bare bremseklosser?

 

Det er jo også noe toll-regler rundt dette med service i Sverige, men jeg satte meg ikke så veldig nøye inn i det...

Over 6000 skal man betale norsk mva, som er det samme som den svenske - så det blir ikke noe dyrere, bare litt mer jobb.

Endret av Truls Vikin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilsvarende mine egne erfaringer - og så rekker man jo å handle på systemet og spare enda litt mer :) Som regel både god service og gode priser, hvis de ikke er veldig stresset, da. Det har skjedd.

 

Antar at bremsejobben inkluderer skiver, ikke logisk at klossene koster så mye, heller ikke jobben.

 

Lånebil sist var en Freelander 2 (første utgave). God bil, men ikke aktuell som ny LR .... :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, virker som at det kun var klossene som ble byttet, faktisk.

 

Skal be om en spesifisering fra Brandt, men fakturaen lister opp

BYTE BROMSKLOTSAR FRAM......1 080,00

LR019618 KLOSSAR FRAM...........1 345,00

SEM500070 WIRING ASSY............ 544,00

 

Dette er da priser i SEK uten 25% MVA.

 

Uansett alt-i-alt så føler jeg at jeg sparte en god slump på hele verkstedbesøket, men om det er slik at dette er dyrt for skifte av bremseklosser så bør man kanskje vurdere andre på akkurat den biten.

 

Forøvrig fikk jeg tilbud fra dem på å oppgradere bremsene bak og foran komplett til V8-standard, det skulle de ha henholdsvis SEK 9.343 (foran) og SEK 9.453 (bak) for.

Dessverre hadde de ikke delene på lager, derfor ble det bare klosseskift foran i denne omgang men da klossene visstnok er de samme på TDV6 og V8 så tenkte jeg å ta V8-oppgraderingen senere og da uten klosseskift foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at alle ikke liker/føler seg kompetente til å skru noe selv, men som generell info så betalte jeg 1530,- for bremseskiver (Brit/(shit)part og klosser (greenstuff) fra Paddocs, inkl. mva, gebyr og frakt. Jobben gjorde jeg på under 1t. Skifte av klosser og skiver er en veldig enkel jobb å begynne på selv hvis man ikke har skrudd mye før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver og én får gjøre sine vurderinger av behov opp mot totalkostnad.

For min del var det et ønske å få tatt service på et merkeverksted, og jeg sjekket da først mitt lokale verksted 5 minutters kjøring unna, Motorpool.

Der ville 144k-service komme på 10.800 (pluss "verkstedmateriell") og giroljeskift ville komme på 6.200,-

Tilsvarende tilbud fra Brandt, omgjort i NOK, var hhv 6.700 for service og 2.850 for giroljeskift.

Da gjorde jeg et raskt overslag der jeg tok med ulempen med lang vei til Brandt (men at jeg likevel har fri pga pappaperm var jo flaks for meg, men uansett kunne jeg nok ha klart å jobbet "borte" der nede fra med laptop og wifi slik at jeg ikke hadde behøvd å kalkulere inn tapt arbeidsfortjeneste) og fant vel raskt ut at det bare var å bestille.

EU-kontroll, derimot, tok jeg hos Motorpool forrige uke (kampanje der nå til 399,- for de som er interessert), det var da det kom fram at klossene foran var slitne, og jeg skal innrømme at med allerede bestilt verkstedtime hos Brandt denne uken og langtur til Frankrike i neste uke så vurderte jeg ikke å shoppe rundt etter andre som kunne tatt bremsejobben men valgte å legge dette til på bestillingen hos Brandt. Men som jeg skrev over så er jo dette selvsagt noe andre i samme situasjon bør vurdere, eventuelt å brette opp ermene og gjøre jobben selv :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. bileier.no funker sikkert greit, men at de på forsiden reklamerer for sine annonser i Nettavisen som om de var artikler er jo relativt dustete.

I høyremargen står det til og med "I media:" som om det er medieomtale det er snakk om.

Over grensen, spør du meg.

Blir som om Elkjøp eller Rema skulle brukt sine egne annonser i Aftenposten som grunnlag for å hevde at de stadig blir positivt omtalt i Aftenposten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...