RolfM Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Fikk en bil som la seg flat, etter sjekk viser det seg at det er slitt hull på fjærene foran pga de har tatt borti "fjær hus" oppe og gnagd hull, fjærene er kjørt ca 60 000 km så synes dette var kjedelig, noe kjent problem for noen ? De er av typen Arnott, og husker jeg rett så var det generasjon 2 med forbedringer . Så er jo litt råd vill her om dette er verdt å ta kontakt med Arnott for? , er andre fjærene bedre ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rune Kleven Skrevet 11. juni 2013 Del Skrevet 11. juni 2013 Der er det vel ikke mye å gå på originalt ser det ut som. Er foringene på "control arm" og andre innfestinger i orden? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RolfM Skrevet 11. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 11. juni 2013 Ja tror nå de fleste foringer skal være bra, de er vel kjørt en 20-30 000 på , det er jo poly foringer men allikevel regner jeg de må tåle mer :0 Men nok ikke dumt å gå runden å sjekke at alt er som det skal der fremme Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LR 80 Skrevet 12. juni 2013 Del Skrevet 12. juni 2013 Har ei fjær liggende ny om du er intressert. Freme ikke sikker på gennerasjon men ny. Ligger i vestfold. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RolfM Skrevet 12. juni 2013 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2013 Jo det er i grunn av innteresse, men tenker jeg må få skiftet begge, skal ta kontakt med Arnott og høre med de om de kjenner til dette problemet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Har genIII. Har ikke lagt merke til dette problemet ennå, men ser det er nokså thight - men det skal ikke bli slikt. Litt ved siden av, så anbefaler jeg ikke uoriginale foringer noe steder på bilen. Det er en grunn til at de originale funker i 250 000km... Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Litt ved siden av, så anbefaler jeg ikke uoriginale foringer noe steder på bilen. Det er en grunn til at de originale funker i 250 000km... Jeg er idag eier av bilen RolfM fikk havari på belgene på, og jeg støtter Brage fullt ut, de polyforingene er IKKE å anbefale. RolfM har nok en litt mer... sportslig kjørestil enn undertegnede, jeg kjører litt grus også innimellom, og foretrekker skikkelige gummiforinger. Jeg har ikke oversikt over hvor mange foringer som egentlig finnes på bilen, men kan godt tenke meg å bytte tilbake til skikkelig gummiforinger etterhvert... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RolfM Skrevet 27. august 2016 Forfatter Del Skrevet 27. august 2016 Hehehe kanskje jeg har en sportsligere kjøre stil, men kan med hånden på både hjertet og bibelen si at jeg skal hvertfall aldri montere den type foringer igjen. Bra på svingete ordentlige veier ( de kunne det jo vært noe mere av) ellers så er det jo å ødlegge "glider" egenskapene på alt og enhver måte. Så tror nok du vil smile etter du får kjørt en tur når du har mannet deg opp til å skifte de foringene Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Må bare spørre jeg da. hvilken farge polly ble montert? (Tenkte jeg ikke skulle gå i samme fella...) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 (endret) Gule, fra Shitparts.. Finnes en pose eller to i garasjen, du kan FÅ de om du vil ha... Seriøst - det kan godt tenkes at andre Polyforinger fungerer bedre også, men gule på P38 ble defintivt helt feil... Edit: jeg har litt mer trua på Polybush enn på Britpart`s* sine varianter, men jeg er nå generelt litt skeptisk til Britpart jeg da.... *"The compound used gives similar ride characteristics to the standard rubber bushes, but also offers improved articulation, vibration damping and last longer." hadde jeg fått fatt i duden som skrev det der, sku jeg pokker meg ha banka`n med jekken..... Endret 27. august 2016 av JokerS30 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Åja... nei-takk, da klarer jeg meg.. De gule er vel kjent for å være de verste som er. (selv om de funka meget bra på defenderen) Har trua på blå type av skikkelig kvalitet. Om ikke blir det originalt. Mine har sluppet i radiusarmene foran.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 leser om at det trengs et spesialverktøy for å bytte foringer, spesielt i radiusarmene. Noen her som har noe sånt, evt veit hvor man får tak på ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Erik Iversen Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 https://www.famousfour.co.uk/new_parts/ff_part?part=22978 Vet ikke hvordan det ser ut eller hva det gjør. Koster litt da.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 27. august 2016 Del Skrevet 27. august 2016 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 (endret) Å ta de foringene ut er ikke noe problem, det er inn som er det vanskelige med de originale foringene - de er adskillig større enn hullet de skal inn i. Verktøyet som også Island4X4 selger for ca £80-90. Består av en konisk hylse+ en press-sylinder i samme dimensjon som foringen + en styre tapp. - Det fungerer slik at du setter den koniske hylsen oppå radius arm hullet. Med press-sylinderen presser du foringen først gjennom den koniske hylsen, slik at foringen nå har samme dimensjon som hullet i radiusarmen før den entrer dette hullet. styretappen passer inne i den nye foringen og gir styring slik at du treffer hullet i radius armen når du kommer igjennom den koniske hylsen. Du må også ha tilgang til en hydraulisk presse på noen tonn. Hele jobben går som en lek med ett slikt verktøy, og jeg anbefaler alle som tenker å skifte radiusarm foringer og også kjøpe dette verktøyet. Funker selvfølgelig også til å presse ut de gamle foringene. Koster littegrann ja, men du får inn de nye foringene i en perfekt tilstand og med en fullstendig kontrollert prosess. ( såfremt du forstår å bruke de 3 delene riktig ) Verktøyet er solid laget og genialt konstruert for jobben, og er i så måte egentlig billig når du tenker på hva som må til for å lage noe slikt verktøy - det er noen timer i dreiebenk der... Bestiller du foringene, ja så bestiller du verktøyet - skal du kjipe på den tusenlappen, ja så må du improvisere og slite litt ekstra.... som fortjent da... men det går det også... Husk nå også og bestille nye bolter og muttere til disse foringene, de koster ikkeno og blir med stor sannsynlighet defekt under demonteringen, eller er skadet pga bevegelse i utslitte foringer. Mvh Brage Endret 28. august 2016 av Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Har du en lenke til det verktøyet Brage? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Hele jobben går som en lek med ett slikt verktøy, og jeg anbefaler alle som tenker å skifte radiusarm foringer og også kjøpe dette verktøyet. Funker selvfølgelig også til å presse ut de gamle foringene. Er det ingen på forumet som har et sånt verktøy, melder jeg meg helt frivillig til å kjøpe det inn. Verktøyet kan lånes ut om det er fler som vurderer gjøre jobben, men skal leveres tilbake. 1000kr er omtrent en halv verkstedtime, og snaut nok det. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tore Kjernmoen Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 https://www.google.no/#q=LRT-60-004 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lafterolf Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 https://www.lrdirect.com/LRT-60-004-Remover-Replacer-Radius-Arm-Bu/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yarnslayer Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Fikk ikke multiquote til å virke, men,.... her er iallfall en lenke med et bilde også. Sånn at de som er like nysgjerrige som meg skal slippe googlejobben.http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-LRT__60__004P Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brage Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Er det ingen på forumet som har et sånt verktøy, melder jeg meg helt frivillig til å kjøpe det inn. Verktøyet kan lånes ut om det er fler som vurderer gjøre jobben, men skal leveres tilbake. 1000kr er omtrent en halv verkstedtime, og snaut nok det. Utifra beskrivelsen min, så skjønner Dere vel at jeg har verktøyet. Har nettopp kjøpt det og skiftet foringene selv og kan derfor beskrive i detalj alt du vil møte og trenger under hele jobben fra A til Å, inklusive og ta av og på radiusarmene. Verktøyet lånes selvfølgelig ut til forum venner i øst området mot oppmøte. Hvor veiledning i bruk er inkludert / slik at det blir returnert helt. ( mye kan gå galt i en 10 tonns presse ) Og noen små triks er det seff. Kommer du med løse radius armer og nye foringer kan jeg nok være behjelpelig med å skifte de for deg / ilag med deg( om noen forumvenner uten tilgang til presse vil det ) Akershus/ gardermoen. Mvh Brage Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
JokerS30 Skrevet 28. august 2016 Del Skrevet 28. august 2016 Men jøss ! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.