Gå til innhold

Slitt hull i fremre fjærene foran Arnott sine


RolfM

Anbefalte innlegg

Fikk en bil som la seg flat, etter sjekk viser det seg at det er slitt hull på fjærene foran pga de har tatt borti "fjær hus" oppe og gnagd hull, fjærene er kjørt ca 60 000 km så synes dette var kjedelig, noe kjent problem for noen ? De er av typen Arnott, og husker jeg rett så var det generasjon 2 med forbedringer .

Så er jo litt råd vill her om dette er verdt å ta kontakt med Arnott for? , er andre fjærene bedre ?

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tror nå de fleste foringer skal være bra, de er vel kjørt en 20-30 000 på , det er jo poly foringer men allikevel regner jeg de må tåle mer :0

Men nok ikke dumt å gå runden å sjekke at alt er som det skal der fremme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Har genIII. Har ikke lagt merke til dette problemet ennå, men ser det er nokså thight - men det skal ikke bli slikt.

Litt ved siden av, så anbefaler jeg ikke uoriginale foringer noe steder på bilen. Det er en grunn til at de originale funker i 250 000km...

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt ved siden av, så anbefaler jeg ikke uoriginale foringer noe steder på bilen. Det er en grunn til at de originale funker i 250 000km...

 

Jeg er idag eier av bilen RolfM fikk havari på belgene på, og jeg støtter Brage fullt ut, de polyforingene er IKKE å anbefale.

RolfM har nok en litt mer... sportslig kjørestil enn undertegnede, jeg kjører litt grus også innimellom, og foretrekker skikkelige gummiforinger.

 

Jeg har ikke oversikt over hvor mange foringer som egentlig finnes på bilen, men kan godt tenke meg å bytte tilbake til skikkelig gummiforinger etterhvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe kanskje jeg har en sportsligere kjøre stil, men kan med hånden på både hjertet og bibelen si at jeg skal hvertfall aldri montere den type foringer igjen. Bra på svingete ordentlige veier ( de kunne det jo vært noe mere av) ellers så er det jo å ødlegge "glider" egenskapene på alt og enhver måte.

Så tror nok du vil smile etter du får kjørt en tur når du har mannet deg opp til å skifte de foringene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gule, fra Shitparts..

 

Finnes en pose eller to i garasjen, du kan FÅ de om du vil ha... :)

 

Seriøst - det kan godt tenkes at andre Polyforinger fungerer bedre også, men gule på P38 ble defintivt helt feil...

 

Edit: jeg har litt mer trua på Polybush enn på Britpart`s* sine varianter, men jeg er nå generelt litt skeptisk til Britpart jeg da....

 

*"The compound used gives similar ride characteristics to the standard rubber bushes, but also offers improved articulation, vibration damping and last longer."

 

hadde jeg fått fatt i duden som skrev det der, sku jeg pokker meg ha banka`n med jekken..... :D :D :D

Endret av JokerS30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta de foringene ut er ikke noe problem, det er inn som er det vanskelige med de originale foringene - de er adskillig større enn hullet de skal inn i.

 

Verktøyet som også Island4X4 selger for ca £80-90. Består av en konisk hylse+ en press-sylinder i samme dimensjon som foringen + en styre tapp.

 

- Det fungerer slik at du setter den koniske hylsen oppå radius arm hullet. Med press-sylinderen presser du foringen først gjennom den koniske hylsen, slik at foringen nå har samme dimensjon som hullet i radiusarmen før den entrer dette hullet. styretappen passer inne i den nye foringen og gir styring slik at du treffer hullet i radius armen når du kommer igjennom den koniske hylsen.

 

Du må også ha tilgang til en hydraulisk presse på noen tonn.

 

Hele jobben går som en lek med ett slikt verktøy, og jeg anbefaler alle som tenker å skifte radiusarm foringer og også kjøpe dette verktøyet. Funker selvfølgelig også til å presse ut de gamle foringene.

 

Koster littegrann ja, men du får inn de nye foringene i en perfekt tilstand og med en fullstendig kontrollert prosess. ( såfremt du forstår å bruke de 3 delene riktig )

 

Verktøyet er solid laget og genialt konstruert for jobben, og er i så måte egentlig billig når du tenker på hva som må til for å lage noe slikt verktøy - det er noen timer i dreiebenk der...

 

Bestiller du foringene, ja så bestiller du verktøyet - skal du kjipe på den tusenlappen, ja så må du improvisere og slite litt ekstra.... som fortjent da... men det går det også...

 

Husk nå også og bestille nye bolter og muttere til disse foringene, de koster ikkeno og blir med stor sannsynlighet defekt under demonteringen, eller er skadet pga bevegelse i utslitte foringer.

 

Mvh Brage

 

 

Endret av Brage
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele jobben går som en lek med ett slikt verktøy, og jeg anbefaler alle som tenker å skifte radiusarm foringer og også kjøpe dette verktøyet. Funker selvfølgelig også til å presse ut de gamle foringene.

 

 

Er det ingen på forumet som har et sånt verktøy, melder jeg meg helt frivillig til å kjøpe det inn. Verktøyet kan lånes ut om det er fler som vurderer gjøre jobben, men skal leveres tilbake. 1000kr er omtrent en halv verkstedtime, og snaut nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Er det ingen på forumet som har et sånt verktøy, melder jeg meg helt frivillig til å kjøpe det inn. Verktøyet kan lånes ut om det er fler som vurderer gjøre jobben, men skal leveres tilbake. 1000kr er omtrent en halv verkstedtime, og snaut nok det.

 

Utifra beskrivelsen min, så skjønner Dere vel at jeg har verktøyet. Har nettopp kjøpt det og skiftet foringene selv og kan derfor beskrive i detalj alt du vil møte og trenger under hele jobben fra A til Å, inklusive og ta av og på radiusarmene. Verktøyet lånes selvfølgelig ut til forum venner i øst området mot oppmøte. Hvor veiledning i bruk er inkludert / slik at det blir returnert helt.

( mye kan gå galt i en 10 tonns presse ) Og noen små triks er det seff.

 

Kommer du med løse radius armer og nye foringer kan jeg nok være behjelpelig med å skifte de for deg / ilag med deg( om noen forumvenner uten tilgang til presse vil det ) Akershus/ gardermoen.

 

Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...