Jump to content
LRforum

Litjkar´n - en Serie 2a fra 1968


Recommended Posts

  • Replies 424
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Morgenstund!    

Herlig følelse når Litjkar’n er med på tur.    

Ikke selfie, men stemningsbilde med kaffe og kanelbolle (søndagens frokost)   Det regnet bra den natta, som dere ser. Ganske behagelig å haste videre til neste punkt på agendaen uten i det

Posted Images

Pass på at passasjerer eller løsøre ikke skrur av bryteren under kjøring.

Vekselstrømsdynamoer dør av sånt.

Link to post
Share on other sites

Takk for tipset! Det skal ganske mye til å skru av ved uhell, når strømmen er på ligger nøkkelen parallelt med bunnen av hylla. Har cubbyboks, så hylla blir ikke brukt til noe oppbevaring heller.

 

Plata bryteren er montert på var der fra før, så jeg har heller ikke gjort like stort inngrep som det kan se ut som. 

Link to post
Share on other sites

:)

 

Den ble testet på RRS/SBT og fungerer utmerket for meg på nesten 2 meter og 100 kg. Jeg er ikke kjent for å sove rolig. 

 

Men du har helt rett, Gaute - plass til visning av frimerkesamling blir det ikke :D

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Noen som kan si om dette er original alternator i 1968 S2a 2.25 bensin?

 

Sliter med å finne en erstatter komplett med reimhjul.

 

Den jeg har fungerer nok en liten stund til etter litt nødrep, men den er klar for hylla.

614EFF79-687A-4870-BBCE-AA5166F8762B.jpeg

B5A38CFA-ADC2-4C81-AFA1-6F8CDC7A6F1C.jpeg

Link to post
Share on other sites
37 minutter siden, Ahok skrev:

Noen som kan si om dette er original alternator i 1968 S2a 2.25 bensin?

 

Sliter med å finne en erstatter komplett med reimhjul.

 

Den jeg har fungerer nok en liten stund til etter litt nødrep, men den er klar for hylla.

 

 

 

Jeg mener jeg hadde en ex S3 i 1971 Paddington som gikk over i 1977 Rabbit.

Den ble byttet av en spell ny Bosch enhet fra Hellanor...skal sjekke.

 

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

Da endte det med denne: eBay

50 AMP og integrert regulator. Fungerer forsåvidt fint og den var grei å koble opp, men det er verdt å nevne for eventuelle andre som vil handle at det ulogisk nok er "right hand fit" som er riktig (i alle fall i mitt tilfelle). Skranglelyder er borte og den lader bra.

 

MEN: Etter monteringen av denne vil ikke motor skru seg av med tenningslåsen. Tilfeldighet eller sammenheng??

Link to post
Share on other sites

Dette koblingsskjema er brukt. Det er det nederste som er aktuelt i dette tilfellet, da alternator som er montert har intern regulator. Ledning «2» på nederste skjema kan kobles fra, og da stopper motor som normalt, men ingen lading.

 

 

6E0B3DCA-B8F1-4A52-86AE-0C7569389232.jpeg

Den gamle regulatorboksen er fortsatt jordet, kan det ha noe å si?

Link to post
Share on other sites

Din gamle dynamo var også vekselstrømsdynamo, og den har innebygd regulator mener jeg. 

Koblet du din nye på samme vis burde det jo fungere?

 

Du trenger to ledninger inn på dynamoen, B+ fra startmotor, det er den tykkeste, og en tynn liten ledning fra renningslåsen inn på D+. Det er samme ledning som gir strøm og lys i ladelampen.

Link to post
Share on other sites

Den gamle hadde ekstern regulator.

 

Koblet opp alt helt utenom gammel regulator. Tykk ledning på B+ og tynn ledning på D+.

 

Nøyaktig samme resultat og interessant nok ingen forskjell uansett hvilken av de to tynne ledningene jeg prøver...

Link to post
Share on other sites

Og den gamle regulatoren er koblet forbi?

Men lader den som den skal?

 

Har du vært borti ledninger på tenningslåsen? Mål direkte på tenningslåsen og se om den gir strøm når tenning av og på. Finn ledning til coil og koble fra tenningslåsen og mål låset på nytt.

Link to post
Share on other sites

F13FD23F-62EC-4D11-B057-43824C3939D6.jpeg

 

Prøver å oppsummere litt:

 

Gammel alternator hadde ekstern regulator. Ny alternator har intern regulator.

Gammel regulator er 100% koblet fra - INGEN forbindelse med ledningsnettet.

 

Tykk ledning er koblet på B+

Det er 2 tynne ledninger. Begge er enkeltvis forsøkt koblet på D+ (IND på tegningen). Samme resultat: Bilen lader som den skal, men motor vil ikke skru seg av når tenningen skrus av.

Dersom D+ er frakoblet så lader ikke bilen, men motor skrur seg av når tenningen skrus av.

 

Begge de to tynne ledningene er uten spenning når tenning er av. Når tenning er på så måler jeg 11,8V på begge ledningene.

D+ på alternator måler 0,02V når motor er i gang og ingen kabel er tilkoblet.

Edited by Ahok
Tekst
Link to post
Share on other sites

Fant et foruminnlegg på nett om en med samme utfordring. Løsningen der ble installering av en diode som hindret alternator å føre strøm tilbake i tenningssystemet når motor gikk og tenningen var av. 0,02V kan vel umulig være nok?

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...