Gå til innhold

Litjkar´n - en Serie 2a fra 1968


LANDreas

Anbefalte innlegg

Takk for tipset! Det skal ganske mye til å skru av ved uhell, når strømmen er på ligger nøkkelen parallelt med bunnen av hylla. Har cubbyboks, så hylla blir ikke brukt til noe oppbevaring heller.

 

Plata bryteren er montert på var der fra før, så jeg har heller ikke gjort like stort inngrep som det kan se ut som. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

 

Den ble testet på RRS/SBT og fungerer utmerket for meg på nesten 2 meter og 100 kg. Jeg er ikke kjent for å sove rolig. 

 

Men du har helt rett, Gaute - plass til visning av frimerkesamling blir det ikke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Noen som kan si om dette er original alternator i 1968 S2a 2.25 bensin?

 

Sliter med å finne en erstatter komplett med reimhjul.

 

Den jeg har fungerer nok en liten stund til etter litt nødrep, men den er klar for hylla.

614EFF79-687A-4870-BBCE-AA5166F8762B.jpeg

B5A38CFA-ADC2-4C81-AFA1-6F8CDC7A6F1C.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Ahok skrev:

Noen som kan si om dette er original alternator i 1968 S2a 2.25 bensin?

 

Sliter med å finne en erstatter komplett med reimhjul.

 

Den jeg har fungerer nok en liten stund til etter litt nødrep, men den er klar for hylla.

 

 

 

Jeg mener jeg hadde en ex S3 i 1971 Paddington som gikk over i 1977 Rabbit.

Den ble byttet av en spell ny Bosch enhet fra Hellanor...skal sjekke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Da endte det med denne: eBay

50 AMP og integrert regulator. Fungerer forsåvidt fint og den var grei å koble opp, men det er verdt å nevne for eventuelle andre som vil handle at det ulogisk nok er "right hand fit" som er riktig (i alle fall i mitt tilfelle). Skranglelyder er borte og den lader bra.

 

MEN: Etter monteringen av denne vil ikke motor skru seg av med tenningslåsen. Tilfeldighet eller sammenheng??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette koblingsskjema er brukt. Det er det nederste som er aktuelt i dette tilfellet, da alternator som er montert har intern regulator. Ledning «2» på nederste skjema kan kobles fra, og da stopper motor som normalt, men ingen lading.

 

 

6E0B3DCA-B8F1-4A52-86AE-0C7569389232.jpeg

Den gamle regulatorboksen er fortsatt jordet, kan det ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din gamle dynamo var også vekselstrømsdynamo, og den har innebygd regulator mener jeg. 

Koblet du din nye på samme vis burde det jo fungere?

 

Du trenger to ledninger inn på dynamoen, B+ fra startmotor, det er den tykkeste, og en tynn liten ledning fra renningslåsen inn på D+. Det er samme ledning som gir strøm og lys i ladelampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den gamle hadde ekstern regulator.

 

Koblet opp alt helt utenom gammel regulator. Tykk ledning på B+ og tynn ledning på D+.

 

Nøyaktig samme resultat og interessant nok ingen forskjell uansett hvilken av de to tynne ledningene jeg prøver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den gamle regulatoren er koblet forbi?

Men lader den som den skal?

 

Har du vært borti ledninger på tenningslåsen? Mål direkte på tenningslåsen og se om den gir strøm når tenning av og på. Finn ledning til coil og koble fra tenningslåsen og mål låset på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F13FD23F-62EC-4D11-B057-43824C3939D6.jpeg

 

Prøver å oppsummere litt:

 

Gammel alternator hadde ekstern regulator. Ny alternator har intern regulator.

Gammel regulator er 100% koblet fra - INGEN forbindelse med ledningsnettet.

 

Tykk ledning er koblet på B+

Det er 2 tynne ledninger. Begge er enkeltvis forsøkt koblet på D+ (IND på tegningen). Samme resultat: Bilen lader som den skal, men motor vil ikke skru seg av når tenningen skrus av.

Dersom D+ er frakoblet så lader ikke bilen, men motor skrur seg av når tenningen skrus av.

 

Begge de to tynne ledningene er uten spenning når tenning er av. Når tenning er på så måler jeg 11,8V på begge ledningene.

D+ på alternator måler 0,02V når motor er i gang og ingen kabel er tilkoblet.

Endret av Ahok
Tekst
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant et foruminnlegg på nett om en med samme utfordring. Løsningen der ble installering av en diode som hindret alternator å føre strøm tilbake i tenningssystemet når motor gikk og tenningen var av. 0,02V kan vel umulig være nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...