Gå til innhold

Litjkar´n - en Serie 2a fra 1968


LANDreas

Anbefalte innlegg

Andre erfarne folk på seriebiltreffet i fjor lurte også fælt på hva dette var for noe. Så masse respekt til den som vet svaret.

Denne bilen er langt fra original. Kan se om jeg finner flere betegnelser enn "Solex".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tykke røret til venstre på det nederste bildet lar det dryppe litt bensin  ned på manifolden. Jeg har tatt av den ødelagte plastikkalbuen og kan selvsagt sette på et rør og lede bensinen et sted... Regner med at det skal være åpent og at det ikke bare er å plombere.

Jeg har ALDRI skrudd forgasser... Ellers kan jeg vel si at jeg er i markedet for en original forgasser, men det skal sies at motoren går utrolig bra!

 

Ellers er jeg snart ferdig med å legge opp nye rør og slanger til clutchen. Siste håp før jeg starter jobben med å skifte clutch.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye rør og slanger til clutchen. Luftet, og luftet litt til. Hard og fin pedal, men clutchen løser ikke ut.

Da blir det å plukke ut girkasse og fikse clutch. Det har jeg aldri gjort før, og selv om jeg er trygg på at det ordner seg så rekker jeg ikke treffet i år. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Fristende, men den ville måtte taues ut av gårdsplassen for en slik operasjon. Trangt og krappe svinger i tillegg til motbakke...

Med tanke på problemene som gjorde at den ble parkert så er jeg usikker på om det vil være løsningen.

 

Det hele startet med at clutchen ikke alltid koblet ordentlig inn og at bilen sluret. Problemet ble mindre etter noen kortere kjøreturer (og en lang til seriebiltreffet i fjor). Så begynte problemene med at clutchen ikke kobler ut.

 

Tipsene går på trykkplate og utløserlager - og siden jeg uansett burde skifte noen pakninger på girkasse så er det vel bare å plukke den ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! :) Blir ordentlig godt kjent med bilen i løpet av prosessen - og den er riktig morsom å mekke på! Ingenting rust av betydning så langt, og det setter jeg pris på. Dessverre lekker den fra bortimot alle steder det kan lekke, så selv med fungerende clutch klarer jeg nok ikke fristen for PKK.

 

Girkasse og clutch blir en artig ny erfaring - men det vil ta tid!

Endret av Ahok
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du kan henge en talje i garasjen eller lage en bukk så brukte jeg en 1m lastestropp og en biltema kjetting talje til å heve og senke girkassen. Da var det relativt enkelt å ligge under bilen og styre kassen mens man hever/senker med kjettingen. (Bare ikke hekt girkassen på trykkplaten og dra til :D)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...