Willhelm Skrevet 20. mai 2014 Del Skrevet 20. mai 2014 Siden Andreas satt i bilen, og hadde med seg en skoleklasse med unger til å stemme så bør der vel inn et lite bilde av Ham her Barnas favoritt ble : Hadde ikke tid til å redigere Andreas, men det trenger den da heller ikke, så fin den er. Espen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 21. mai 2014 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2014 Takk, Espen! Ikke bare barnas favoritt, men min favoritt også. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 6. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2014 Fikk god hjelp til å skifte bakfjærer i går/i natt. Bjorings trengte desperat en ny bakfjær på sin bil, hans venstre var helt vannrett og med to knekte blader, og jeg hadde parabolske klare til skifting på min. To fluer ble klasket i én smekk, så vi begynte med å ta av mine først. Det gikk relativt greit, siden de var nesten nye. Parabolske ble montert, og vi klarte ikke å la være å ta en prøvetur. Mye mykere over mindre hull og humper! Veldig behagelig ble det, så jeg må prøve å rekke å skifte foran i sommer også. De knirker noe forferdelig, men det regner jeg med blir bedre med litt olje etter hvert. Da vi skulle skifte venstre bak på Bjorings´ bil var det ikke fullt så enkelt. Boltene satt noe grønnj..lig! Med litt magisk rustmelk jeg har fått av CaspianBlue, en meget solid pipeforlenger og en jekk, gikk det bra til slutt. Selv latmansarmen måtte faktisk gi tapt, pga. litt begrenset tilgang. Plutselig var bilen til Bjorings rett igjen! Men hvor lenge var Adam i Eva? Da vi var ferdige så vi plutselig at det lakk litt bremsevæske fra flensen på røret inn på trommelen. Flensen var nok litt svak, for det var ikke mye vi hadde bøyd på bremserøret under operasjonen, men tydeligvis nok. Jeg har selvfølgelig ikke flensesett liggende (ulp!), så her måtte det improviseres. Heldigvis har han byttet rør, så de nye var av kobber, som jo er litt mykere. Vi fant fram metallkjørneren min, og den fungerte faktisk godt til å lage en ny krage på røret. Et par prøvepump fortalte oss at dette skulle holde en kort tur eller to. Bjorings kom seg hjemover og har heldigvis svart på SMS i dag. Greit å vite at han er i live... Har aldri møtt Bjorings før, han er ikke blant de ivrigste på forumet, men dette var definitivt et trivelig bekjentskap. Spørs om ikke vi må prøve å få skiftet den andre fjæra på bilen hans også, men det får bli i løpet av sensommeren. Nå er det straks ferie fra det meste! (Ikke fra VBF og karan mine, selvfølgelig.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tuscan Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Det var da litt av en nattlig aktivitet, Andreas Godt dere fikk ordnet begge Land Rover'ne God historie Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ronny Jacobsen Skrevet 6. juli 2014 Del Skrevet 6. juli 2014 Ble den noe høyere med parabolene på plass? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 7. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2014 Tror den er bitte litt høyere. Så i hvert fall sånn ut på tilhengeren da jeg var på gjenbruksstasjonen. Men ikke så mye, gjetter på maks en tomme. Må jo nevnes at de gamle fjærene var nesten nye. Det høres ut som om jeg har en flokk måker baki nå, så jeg må kline på noe smøring. Noen som har forslag til hva som egner seg best? Bør jo være penetrerende, men likevel holde seg der en stund. Motorolje eller CRC? Matolje eller snørr, kanskje? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Det følger ofte med litt siliconfett til foringene. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 8. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2014 (endret) Det ble sent og vi var sløve, så glemte å fette opp et par steder. Gidder ikke demontere igjen, så får prøve å ettermontere kun smøringen. Forresten, Gaute: Når jeg skal legge etter bremsene, trenger jeg da kun å slakke bolten på innsiden av trommelen og sjekke at hjulet fortsatt ruller, eller det annet også? Endret 8. juli 2014 av LANDreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Når jeg justerte bremsene forleden dag Andreas, så strammet jeg justeringsbolten til hjulet nesten ikke gikk rundt, så 2 knepp tilbake. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gautes Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Blir ofte bra med den oppskriften. Nye bånd trenger ofte hyppig etterjustering en stund fremover. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 8. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2014 Supert! Det var slik jeg så det for meg. Ikke ulikt stramming av brekket på Storkar'n. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 8. juli 2014 Del Skrevet 8. juli 2014 Og innimellom alt dette rakk du å hjelpe meg også! Du er jo helt rå Andreas! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 8. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2014 Hadde jo en glimrende mekaniker på stedet. Var jo litt flaut å stikke av fra åstedet sånn midt i akten, men han var tilsynelatende fornøyd. Også et par dager etter, selv om vi hadde glemt en mutter. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 (endret) Litjkar'n er hovedbil om dagen, siden Storkar'n er setelager. Jeg klager ikke! Plutselig i går fusket han brått én gang, og da jeg parkerte på Maxbo fikk jeg ikke start igjen. Nok strøm, men muligens noe shite i gasser'n. Pumpet et par ganger manuelt på gasser'n og da stod det faktisk en stråle ut fra pakningen, så der har jeg en jobb å gjøre. Etter litt pumping på gassen, choke m.m. var jeg redd han var litt blaut. Tok da et gammelt triks fra min far, presset gasspedalen sakte i bunn' og dro på starteren. Da tente han igjen. Et par runder til, så startet han. En liten fusk i dag, men ikke noe mer. Ellers har han fungert ypperlig som arbeidsbil og trives med det. Planter og tilhenger med materialer i går, 500 kg stein og tilhenger med ytterligere 300 kg stein i dag. Nå skal han få litt hvile et par dager, mens far steller hjemme. Tror knirken i de nye bakfjærene har gitt seg litt, har nok satt seg bedre etter 500 kg vekt baki. Endret 15. juli 2014 av LANDreas Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Willhelm Skrevet 14. august 2014 Del Skrevet 14. august 2014 De er helt herlige å bruke til forefallende de 88" Andreas. Hadde jeg hatt garasje plass skulle Vedtreet fått stå hjemme, klar til utrykking hver dag:) Godt det bare var en liten fusk! E Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 14. august 2014 Forfatter Del Skrevet 14. august 2014 Heldigvis står han ikke langt unna når han står på lagring. Ca. 5 minutter å gå opp. Ca. 1 minutt ned på podens sparkesykkel. Satte han opp på lagring i går, siden det kom enda en bil på tunet. Litj´n har vært heldig og fått stå på Storebrors garasjeplass i hele sommer. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 15. august 2014 Del Skrevet 15. august 2014 Hæ - på lager allerede ? Stakkars bil... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 15. august 2014 Forfatter Del Skrevet 15. august 2014 Skal nok bruke ham litt til før vinteren, Kristian, men prøver å unngå regnvær. Han har jo bare bikinitopp på nå. Var bare litt mye biler her nå, fire i tallet. Vi har jo naboer som må få litt parkering også, og kona kommer ikke ut av garasjen hvis jeg bruker begge plassene utenfor. Dvs. jeg klarer selvfølgelig å kjøre ut bilen hennes likevel, men jeg er ikke alltid hjemme når hun skal ut eller inn. Skulle ønske jeg hadde et småbruk med noen mål parkering... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kristian Kvart Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 Har´n fått bikinitopp - det kan jeg ikke huske å ha sett noe bilde av.. Ble det bra ? Legg ut et bilde neste gang du tar han ut i dagslys da ..? (Kunne igrunnen tenke meg bikinitopp selv nå som jeg har veltebøyle å strekke den over) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 16. august 2014 Forfatter Del Skrevet 16. august 2014 Du har fått på bøylen? Kult! Ja, jeg skal ta et bilde så snart jeg får sjans. Må bare prioritere seter i Kraftkar'n og salg av Storkar'n om dagen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kulien Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 Skulle ønske jeg hadde et småbruk med noen mål parkering... Kjenner igjen den tanken, men så slår det meg at det kanskje er godt jeg ikke har nok av penger og plass. Jeg har jo allerede for liten tid... Vi får trives med (alt) det vi har! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 16. august 2014 Forfatter Del Skrevet 16. august 2014 Enig! Dessuten er det ikke så ille når jeg nå skal på by'n, og har et kvarter med trikken ned til sentrum. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TyBurn Skrevet 16. august 2014 Del Skrevet 16. august 2014 Faan så fin bil! Smarmy!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 17. august 2014 Forfatter Del Skrevet 17. august 2014 Takk for det! Er veldig godt fornøyd med den, og kontrasten med en klassiker blir nå enda større/bedre med en D3 som familiebil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LANDreas Skrevet 18. mai 2015 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2015 Fikk omsider plukket litt på Litjkar'n i helgen, med kyndig veiledning fra CaspianBlue. (:blink) Vi klådde litt på serie 1'n hans først, fikk dissekert noen bremser, så var det Litj'ns tur. Dommen på EU-kontrollen var nemlig 2'ere på følgende: - Rustent bremserør, midten - Bøyd baktravers, visstnok viktig fordi den er trekkbjelke for tilh.f. Har litt "bratt" tilh.f. - Slakk i v. hjullager foran - Manglende hjulmutter og bolt v. bak Lafter'n sendte deler jeg trengte, alltid upåklagelig service derfra. Takk! Dessverre passet ikke det nye navet med trommel, den er sannsynligvis til ex. mil. Det er i hvert fall litt tykkere bolter. Men "heldigvis" dro CaspianBlue ut en bolt på sin da vi demonterte, så den ble donert. Skrudde og sveiset, så nå sitter'n. Fikk også fikset hjullageret foran, så nå er det kun skifte av bremserør og baktravers som gjenstår. Røret får jeg hjelp til av Isbj0rn, og har lånt verktøy av CaspianBlue. Baktraversen har jeg to muligheter på; enten ta av tilhengerfestet eller rygge hardt inn i en stein/mur. Mulig jeg prøver det siste først... Tusen takk og på forhånd takk til mine gode LR-venner Rolf, Rolf og Henrik, som alltid bistår når jeg er i nød. To be continued... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.