Gå til innhold

Litjkar´n - en Serie 2a fra 1968


LANDreas

Anbefalte innlegg

Enig, ønsker å unngå diode - vurderer ikke det som en god løsning. Men nå står jeg rimelig fast.

 

Jeg måtte selv Google litt. Alternator = vekselstrømgenerator.

Bruker alternator fordi jeg ikke er like trygg på de norske begrepene, og det er det som stod på pakka jeg mottok fra England :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voltmeter gir deg kontroll på ladingen, men man legger lettere merke til ladelampe. Den lyser når tenning er på og da er det lettere å se om man glemmer at tenningen står på også.

 

Du trenger en rød varsellampe. Ledning fra tenningslås som gir pluss når tenning er på, derfra til lampen og videre til dynamo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må få sett litt grundigere på noen tegninger over ledningsnettet.

 

Den gamle regulatoren sitter på innsiden av venstre skjerm, det er også en liten boks under selve regulatoren og disse er koblet sammen, denne er også nå koblet helt bort. Hvilken funksjon har den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel da lest og resonnert meg frem til at det er manglende ladelampe som blir problemet med den nye dynamoen.

 

Med 12v rett på D+ uten lampe mellom så vil dynamo fore tenningslåsen med 12v tilbake når motor går og tenningslåsen skrus av, med lampe i mellom vil ikke det skje. Skal testes når jeg kommer hjem fra hytta.

 

Ladelampe er bestilt. Sikkert vært fjernet en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 14.7.2019 den 22.53, lafterolf skrev:

Rart. Gaute kan kanskje ha en forklaring.

Jeg trodde alle biler skulle ha egen ladelampe.

 

Må innrømme dette problemet har gått meg hus forbi.

Kan ikke huske bil uten ladelampe.

Godt gjort å holde bilen på stø kurs med så mye slakk i hjelpesnekka.

Kan være en frisk jobb å skifte snekka.

Tror LRFAP , Mikal , skrev litt om dette .

Mulig jeg også et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 29.9.2019 den 19.45, Land Rover for alle penga skrev:

Det var endel slakke ja. 

Hjelpesnekka er 50/50 om sitter som faen eller slipper med rapp fra slegge. 

 

Sitter den som faen så jekker du den ut. Ligger video på YouTube

 

Sitter den som ville faen er det bare tålmod og lavslipt baufilblad som gjelder.

Har stemplet bil/ramme mot betongtak og jekket snekke oppover med hydraulisk jekk inntil rammebjelken ikke likte seg.

Da ble det å bore med tynt bor undenfra mellom snekke og rammerør inntil man klarte å liste inn et nedslipt baufilblad og sage ut rust og annen dritt.

Har byttet mange snekker men dette var den verste jeg har vært borti.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...