Gå til innhold

PKK, dieselrøyk, noen med erfaring hvor grensen går....?


Series3 109D

Anbefalte innlegg

Forskjellig folk har ofte forskjellige erfaringer - det bør det da være rom for her?

 

Og med alder kommer med sikkerhet kun mer alder. Visdom kommer ofte som følge av smertelig erfaring og ofte i særs ujevne klumper. Inkludert erfaringen om at teori og praksis ikke alltid stemmer. Når man ikke kommer lenger med god teori skader det sjelden å gå over til å prøve kjerringråd/gubberåd. Det er en av grunnene til at det er fint å både dele erfaringer (og selvfølgelig også dokumentasjon  - om man kan finne den).

 

Uenighet bør det absolutt være rom for, men det er hyggeligst å være i forum der den presenteres i en grei tone. Og det er greit å være åpen for at man ikke har fasiten før problemet er løst - for alle parter.

 

Rommelighet gjør det trivelig på forum - for folk i alle aldre, med ulik visdom/erfaring ... I disse facebooktider er det lite som truer rekrutteringen til forumet mer enn at man tar luven av de som prøver å bidra.

 

Og for å si det som man pleier å gjøre på et annet forum jeg frekventerer etter å ha levert en sånn salve;

ducks and runs

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • 2 uker senere...

Jeg må spørre litt angående mengdeventilen og fortenningsventilen på denne pumpa. Er det snakk om ventilen ved ca 17 min i videoen som står fast? Evt. tomgangsfjæra som justerer mengdeventilen nevnt tidligere i denne tråden? 

Vi plages veldig med massevis av knallsvart røyk med masse diesellukt/aim (typen som svir i øya) fra motoren i bilen til min far. Rygging inn i garasjen må gjøres i  2 omganger fordi garasjen blir så fort fylt med svart røyk og det er umulig å se veggen bak.... 

Som tilfellet til trådstarter skal dysene være bra og testet på traktorverksted for mange år siden.

Bilen er blitt halvveis bygd opp av en ungdomsgjeng på slutten av 80 tallet etter en velt. (På Elverum?)  Min far kjøpte bilen halvferdig. 

Vi må derfor gå utifra at registeret står rett. Jeg vil anta at pumpa har vært ute av motoren, for de har visst gjort noe i motoren. Utført en overhaling eller lignende. Jeg justerte litt på pumpa for 10 år siden, men kom ikke langt. 

CAV-pumpa har stått mer eller mindre tom for diesel (tørr) siden 1988. Er største sannsynlighet at noe har satt seg?? 

Jeg mener at km-stand er ganske lav ettersom bilen bare har vært på veien fra 76 til 88. Regner derfor med det ikke er snakk om kjedestrekk. 

 

Hadde vært veldig moro å fått kurert denne røyken og kanskje satt igang en gnist om å få bilen ferdig. 30 år siden oppbyggingen starta i år..... :huh: Prosjektet ble gitt opp/satt på vent på starten av 90-tallet, nettopp fordi ingen fikk til motoren. :) 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Series3 109D skrev:

Ryker den svart på tomgang?

Hva mener du med "tomgangsfjæra?

 

Lite sannsynlig at dette skyldes noe som har satt seg, det er mengdeventil og stemplene som setter seg. Og da starter ikke motoren.

 

Den gir vel ikke  mye røyk på tomgang mener jeg. Er når det blir belastning på motoren eller gasspådrag. 

Kanskje bare sen tenning da. 

I videoen nevner de en tomgangsfjær som virker mot det hydrauliske dieseltrykket i pumpa. 

 

Skal se om jeg kan få til en oppstart i påsken. 

Endret av Erik Iversen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, antar du tenker på tennings-forstilleren, nr 8 på tegningen her? Bilde av den noen innlegg senere.
Som Lafterolf skrev er denne stilt en gang for alle med shims på fabrikken. Det stempelet kan neppe sette seg fast, men det er jo enkelt å demontere den og sjekke. Pass på å ikke miste kulen...

Siden jeg ikke hadde noe å tape forsøkte jeg likevel å fjerne shimsene, noe som skal gi økt fortenning på lavt turtall.

Det hjalp litt, men er jo ingen varig løsning.

 

Lite blå røyk på lavt turtall, og svart røyk under belastning, indikerer dyse-problem eller for tidlig tenning. Disse motorene ryker jo uansett svart om de blir overbelastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
På 7.6.2013 den 2.12, Series3 109D skrev:

Fristen nærmer seg raskere enn jeg setter pris på. Skulle være tidlig ute i år, men har et problem som jeg nå må innse at jeg ikke klarer å løse.

Den ryker... Så ille at det er flaut å bruke den. sadsmile.gif

Kommer jeg bare helskinnet gjennom kontrollen har jeg tid til å finne 'ny' motor.

 

Noen som har fått 2'er pga røyk på bil uten avgassmåling? (Som det står i signaturen er det 1976 med original 2.25)

Fant du utav dette? :rolleyes: har samme problem selv, men har snart gitt opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...